Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:10:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Raadplaatje door henk
Vandaag om 07:02:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
CIWL type P door sncf231e
21 June 2025, 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
  

Auteur Topic: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?  (gelezen 9322 keer)

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #30 Gepost op: 14 April 2024, 22:26:18 »

Onderdelen (zonder verende buffers) van een werkende koppeling

Zijn die schroefkoppelingen van Weinert wel op schaal, of net zoals de Rivarossi te groot?

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #31 Gepost op: 14 April 2024, 22:53:40 »
...
Er was ooit hier een bericht die een paar grootbedrijf wagens op een industrie spoortje liet zien met de buitenste buffers los van elkaar in een krappe boog. Ik kan deze alleen niet terug vinden. En bij goederenwagens in zware treinen worden de kettingen losjes bevestigd zodat de loc de eerste wagens van hun plek kan trekken en de andere wagens nog even stil staan. Dan hoeft de loc minder vermogen te gebruiken en is er minder kans op slip en zo dacht ik.
...

Misschien ben ik een beetje off topic maar nee, bij zware goederentreinen worden de koppelingen gewoon straks aangedraaid. Bij het vertrek worden de koppelingen sowieso iets uit elkaar getrokken, de koppeling c.q. het trekwerk zit namelijk verend in de bak bevestigd zodat er bij vertrek ruimte is om de krachten op te vangen. Langdraaien, het losjes laten hangen van de koppelingen, doet men bij krappe bogen tijdens het rangeren.

Kaptein Koek

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Met vriendelijke groet,
Sjoerd

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #33 Gepost op: 14 April 2024, 23:24:48 »
Als ik t goed lees een bouwpakketje.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2259
    • Biesje.nl
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #34 Gepost op: 14 April 2024, 23:25:04 »
Misschien ben ik een beetje off topic maar nee, bij zware goederentreinen worden de koppelingen gewoon straks aangedraaid. Bij het vertrek worden de koppelingen sowieso iets uit elkaar getrokken, de koppeling c.q. het trekwerk zit namelijk verend in de bak bevestigd zodat er bij vertrek ruimte is om de krachten op te vangen. Langdraaien, het losjes laten hangen van de koppelingen, doet men bij krappe bogen tijdens het rangeren.

Dan heb ik dingen door elkaar gehaald, excuses :-X

erwin

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #35 Gepost op: 15 April 2024, 11:05:08 »
Er is binnen o.a. Fremo87 veel ervaring met het rijden met een model schroefkoppeling.
Omdat Fremo87 zich wat prominenter laat zien op landelijke beurzen dan andere fracties van dezelfde vereniging heerst er mogelijk bij sommige de misvatting dat Fremo gelijk staat aan Fremo87. Dat is dus niet zo..

Zie:
https://fremo-nederland.nl/
En
https://www.fremo-net.eu/nl/home/

Dat er prima gereden kan worden moet originele koppelingen laat het volgende (inmiddels al wat gedateerde filmpje) goed zien:
 
https://www.youtube.com/watch?v=BZa8_BP_mgU

Dit filmpje laat zien dat het rijden met originele koppelingen prima mogelijk is en de sterkte van de koppelingen zelf meestal geen probleem vormt.

Enige kanttekeningen voor de specifieke toepassing bij Fremo87:

•   Er wordt gebruik gemaakt van bogen (geen bocht). Min. Radia is niet bepaald omdat het voorbeeld exact nagebouwd wordt en hiermee ook de beperkingen van het grootbedrijf voor lief genomen worden. Je laat geen NS 6300 over een trambaan rijden....
•   Er wordt gebruik gemaakt van wielen welke exact op schaal zijn. Dit kan en zal het risico op ontsporen als gevolg van spanningen in de koppelingen beïnvloeden.

De ervaring is dat er heel veel originele koppelingen op de markt zijn welke welliswaar mooi ogen, maar in de praktijk als functionele koppeling niet werken.
Wagenwerk verkoopt koppelingen welke aangepast zijn voor functioneel gebruik, hetzelfde geldt voor koppelingen van Werps. De Weinert koppelingen zijn ook te gebruiken, mits de haak iets verder open gebogen wordt.
Alle andere (incl. Philotrain en Rivarossi) werken in de praktijk als functionele originele koppelingen niet!

Een belangrijke misvatting is de noodzakelijkheid van verende buffers.
In model is het heel mooi, maar door het relatieve lage gewicht van wagens komen zij in de meeste gevallen niet of nauwelijks tot hun recht. Je zou de buffers in moeten kunnen drukken zonder dat de wagen weggeduwd wordt. Dat is slechts zelden het geval!

Wanneer je de koppeling tussen wagens af laat hangen door de veerkracht van je buffers en koppelingen, zet je spanning op de verbinding. Dit zorgt ervoor dat de trein in zijn geheel een rechte starre verbinding wordt. Het buigen van de trein in de bocht of boog wordt dan beperkt door de veerkracht van de koppeling/buffers.
Deze buiging en daarmee de veerkracht van de koppeling/buffers wordt alleen tegengewerkt door de weerstand die de wielen hebben op de rails. Deze weerstand wordt vergroot door toename van het gewicht van het model en o.a. de verhoging van de wielflenzen. Maak je beide oneindig groot dan zal de kans dat je model ontspoord steeds kleiner worden.
Een makkelijkere manier om dit op te vangen zonder loodzware modellen of pizzasnijders te creeren, is om wat speling in de koppeling aan te brengen.
Een goed werkende modelspoor schroefkoppeling is dus in de praktijk een fractie langer.

De aangehaalde koppelingen van o.a. Rivarossi zijn bij het gebruik met normale buffers (verend of niet) te kort, waardoor het niet mogelijk zal zijn te koppelen zonder verende buffers of een verende koppeling. Pas je deze wel toe dan introduceerd je wederom spanning in de koppeling welke de kans op ontsporen sterk vergroot.

De speling in je koppelingen zal echter terug te zien zijn wanneer een trein getrokken rijdt.
Er ontstaat dan een kleine opening tussen de buffers. Deze zal in de praktijk ergens tussen de 1-1,5 mm zitten.

Verder blijkt het koppelen van de originele koppelingen voor iemand met een goede motoriek in de praktijk geen groot probleem. Automatisch koppelen en ontkoppelen is niet mogelijk, dus rangeren kost in de praktijk wat meer tijd en is alleen mogelijk op de plaatsen waar de trein toegankelijk is.

Bovenstaande is een uiteenzetting van mijn bevindingen over de afgelopen 30 jaar van het koppelen van modellen met originele koppelingen en blijkt in de praktijk gewoon te leiden tot een redelijk betrouwbare koppeling...met wat kanttekeningen.

Groet,

Erwin
« Laatst bewerkt op: 15 April 2024, 11:30:44 door erwin »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #36 Gepost op: 15 April 2024, 11:36:58 »
Dat er prima gereden kan worden moet originele koppelingen laat het volgende (inmiddels al wat gedateerde filmpje) goed zien:
 
https://www.youtube.com/watch?v=BZa8_BP_mgU
Op dat filmpje is de boogstraal niet precies te zien, maar ik schat dat die toch wel enige meters is. En dat moet ook wel als je met schaalflenzen rijdt.

Ik heb zelf een poosje geëxperimenteerd met P87. Dacht dat ik met 70 cm radius vrij grote boogstralen had, maar het werkte voor geen meter. Toch maar weer teruggegaan naar flenzen die binnen de NEM  vallen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12423
    • sleutelspoor
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #37 Gepost op: 15 April 2024, 12:53:28 »
Hoi,

Er was ooit hier een bericht die een paar grootbedrijf wagens op een industrie spoortje liet zien met de buitenste buffers los van elkaar in een krappe boog. Ik kan deze alleen niet terug vinden. En bij goederenwagens in zware treinen worden de kettingen losjes bevestigd zodat de loc de eerste wagens van hun plek kan trekken en de andere wagens nog even stil staan. Dan hoeft de loc minder vermogen te gebruiken en is er minder kans op slip en zo dacht ik.

Mvg,

Robert



Bedoelde je deze?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2526
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #38 Gepost op: 15 April 2024, 14:14:13 »
Ik heb ooit van een mede-modelspoorder imitatiekoppelingen gehad die lijken op schroefkoppelingen, maar in het echt gewoon 1 vaste koppeling zijn van kunststof. Dit is op dezelfde afstand als normale modelspoorwagens zitten (dus bruikbaar bij kortkoppelingschachten etc). Misschien niet zo fraai, maar bij vaste stammen (ik gebruik ze bij mijn coilwagens) ziet het er wel veel fraaier uit dan gewone modelspoorkoppelingen.

2 problemen:.

1. Ontkoppelen is lastig, dus alleen (handig) te gebruiken bij vaste stammen.
2. Ik weet geen merknaam oid, ik dacht Marklin?

Groeten,
Rogier

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
  • Bricolage français.
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #39 Gepost op: 15 April 2024, 14:24:47 »
Ad. 2. Ondermeer van Symoba

Grt,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2526
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #40 Gepost op: 15 April 2024, 14:30:21 »
Thanks! Maar ik weet niet of de topicstarter daar iets aan heeft?

Groeten
,Rogier

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12423
    • sleutelspoor
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #41 Gepost op: 15 April 2024, 15:18:11 »




Marklin
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Duitsland TP III/IV
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #42 Gepost op: 15 April 2024, 15:49:51 »
Brawa heeft ook zoiets in haar program onder nr. 2250.


Grt, Ronald.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #43 Gepost op: 15 April 2024, 15:59:25 »






Het ziet er inderdaad eleganter uit dan die lompe kortkoppelingen.
Koppelen en ontkoppelen van meerdere wagens is alleen wel lastig.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11190
    • nulpunt
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #44 Gepost op: 15 April 2024, 16:17:46 »
Dan moet je ook echte koppelingen gebruiken en niet deze. Zo is het steeds appels en peren vergelijken.

Nog mooier om spoor-0 te rijden.
en al mijn H0 modellen heb ik natuurlijk nooit weg gedaan. Die staan in de vitrine.
« Laatst bewerkt op: 15 April 2024, 16:19:38 door FritsT »