Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Probleem met inloggen door Gerrit H
Vandaag om 12:21:21
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 11:26:02
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
  

Auteur Topic: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?  (gelezen 16678 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #15 Gepost op: 14 April 2024, 10:37:22 »
Ze zijn inderdaad te groot.
Praktisch heb je verende buffers nodig, een boogstraal >100cm, en engelengeduld.
Het kan zeker wel en het is een genot om die klompen plastic tussen wagens en rijtuigen kwijt te zijn.
Het uit de wagens trekken van de koppeling komt mij vreemd voor. De koppelingen die ik gebruikte, steek je door de bufferbalk. Achter de bufferbalk schuif je er een veer overheen. Vervolgens steek je achter de veer een stukje meesingdraad door een gaatje waarmee de veer wordt gezekerd. Dat kan simpelweg niet door de bufferbalk worden getrokken.
Op deze manier is de koppelverbinding ook nog s flexibel.

Puntje is wel dat de scharnierende delen van de koppeling echt soepel moeten zijn. Als niet, dan ontkoppelt de boel om de haverklap.
Engelengeduld dus.
De door mij gebruikte koppelingen waren van Bavaria.
« Laatst bewerkt op: 14 April 2024, 10:38:55 door Huup »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 2017
    • Mijn website
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #16 Gepost op: 14 April 2024, 10:39:48 »
In aanvulling op mijn spoor 0 reactie.

Bij spoor 1 is het aankoppelen van rijtuigen aan elkaar met een speciale koppel pincet nog wel te doen, maar bij spoor 0 is het al een gepriegel, vooral vanwege de balgen tussen de rijtuigen. Ik zou het in H0 (of kleiner) niet gaan proberen.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1539
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #17 Gepost op: 14 April 2024, 10:53:42 »
Het uit de wagens trekken van de koppeling komt mij vreemd voor. De koppelingen die ik gebruikte, steek je door de bufferbalk. Achter de bufferbalk schuif je er een veer overheen. Vervolgens steek je achter de veer een stukje meesingdraad door een gaatje waarmee de veer wordt gezekerd. Dat kan simpelweg niet door de bufferbalk worden getrokken.

Bij mij dus wel realiteit.
De Rivarossi schroefkoppelingen hebben weinig 'vlees' om te fixeren.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2296
    • Biesje.nl
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #18 Gepost op: 14 April 2024, 15:09:53 »
Hoi,

Er was ooit hier een bericht die een paar grootbedrijf wagens op een industrie spoortje liet zien met de buitenste buffers los van elkaar in een krappe boog. Ik kan deze alleen niet terug vinden. En bij goederenwagens in zware treinen worden de kettingen losjes bevestigd zodat de loc de eerste wagens van hun plek kan trekken en de andere wagens nog even stil staan. Dan hoeft de loc minder vermogen te gebruiken en is er minder kans op slip en zo dacht ik.

Grootste probleem in modelspoor is dat de boogstraal van een boog vast staat en plots van recht stuk naar die vaste boogstraal gaat zonder vloeiende overgang, waardoor de buffers naast elkaar fliepen en dus in elkaar gaan haken. In het echt is de overgang van recht naar een boog niet zo abrupt waardoor de buffers niet veel van ten opzichte van elkaar verschuiven. Dit kan je nabootsen met flexrails, maar dan ben je de geometrie van je baanplan wel kwijt als je een gemummificeerd ingewikkeld spoorplan hebt.

De Rivarossi koppelingen hebben inderdaad niet de lange steel die door de bufferbalk steekt waar je een veertje aan kan bevestigen. De koppelhaak hoort, net als in het echt, te veren. Zodat er een balans is tussen de "duw veren" van de buffers en de "trek veren" van de haak. Misschienn is er wel een langere steel aan te breien?

Mvg,

Robert

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1462
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #19 Gepost op: 14 April 2024, 15:53:14 »
Ik werk al ruim 35 jaar niet meer met vaste railstukken, alleen met flexrail. Daardoor ontstaan (bijna) van zelf overgangsbogen.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Dr. Bob

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #20 Gepost op: 14 April 2024, 16:21:39 »
Goed advies , ik zal eraan denken

Bob

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #21 Gepost op: 14 April 2024, 16:32:06 »
Bij mij dus wel realiteit.
De Rivarossi schroefkoppelingen hebben weinig 'vlees' om te fixeren.
Dan zijn die meer voor de sier.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1462
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #22 Gepost op: 14 April 2024, 17:13:20 »
Sterker nog, ook wel eens gewerkt met twee flexibele wisels.  :laugh:
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #23 Gepost op: 14 April 2024, 17:16:09 »
Die snap ik ff niet, Karel.....

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2549
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #24 Gepost op: 14 April 2024, 17:55:51 »
Huup,

Lees reactie 19 even ( ook van Karel ) Gaat over flexrails in plaats van vaste railstukken.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1462
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #25 Gepost op: 14 April 2024, 18:09:54 »
Ruud en Huup,
Ongeveer een jaar of 40-45 geleden leverde Shinohara flexibele wissels. Dit waren wissels die enigszins te buigen waren! Stel je er niet teveel van voor maar iets buigbaar waren ze! Heb er toen twee gekocht bij Philotrain.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #26 Gepost op: 14 April 2024, 18:56:26 »
Ruud, een citaat is dan wel handig  :angel:

Karel, ik snap nu je opmerking. Mooi spul was dat. Tillig levert met haar elite-railsysteem ook wissels die enigzins flexibel zijn.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12569
    • sleutelspoor
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #27 Gepost op: 14 April 2024, 21:08:45 »



Onderdelen (zonder verende buffers) van een werkende koppeling
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Kaptein Koek

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi?
« Reactie #28 Gepost op: 14 April 2024, 21:52:13 »
Heb je daar misschien een merknaam van? Of een adres waar die te verkrijgen zijn?
Met vriendelijke groet,
Sjoerd