Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:22:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 23:04:19
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:03:41
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Jan-Peter
Vandaag om 22:52:24
ESU V5 Decoder setting door NS2408
Vandaag om 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 22:41:11
Goede wensen voor 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:26:36
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Reinout van Rees
Vandaag om 22:19:32
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Ido Peter
Vandaag om 22:19:04
Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:13:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 21:44:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 21:42:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
Vandaag om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
  

Auteur Topic: Oude metalen trafo's gebruiken.......  (gelezen 21860 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #75 Gepost op: 11 April 2024, 23:19:19 »
....omdat het geen geldige CE keur heeft.
CE is geen keur.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6987
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #76 Gepost op: 12 April 2024, 07:45:35 »
Gebruik en particuliere verkoop zijn absoluut niet verboden , dat is onzin. Maar het mag niet meer geproduceerd en nieuw verkocht worden omdat het geen geldige CE keur heeft.

Een particulier kan die rommel gewoon verkopen maar het wordt anders als het aangeboden wordt door een ondernemer of producent, vandaar m'n verwijzing naar Marnan.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7772
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #77 Gepost op: 12 April 2024, 09:12:18 »
En dan is er nog het verschil tussen verbod en aansprakelijkheid. Een lelijke eend uit 1970 heeft geen gordels en daar mag je dus gewoon in rijden. Maar als je daar werknemers in laat rijden en er gebeurt wat is dat niet het beste voorbeeld van goed werkgeverschap.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

old-fleischmann

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #78 Gepost op: 12 April 2024, 09:50:20 »
Het zijn europese richtlijnen en geen wetten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #79 Gepost op: 12 April 2024, 10:16:56 »
Je zou bij het woord richtlijn inderdaad denken aan een advies. Maar woorden kunnen een verschillende lading hebben en een Europese richtlijn is wel degelijk een wet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5187
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #80 Gepost op: 12 April 2024, 10:18:54 »
Is het ook niet zo dat in Nederlandese wetten wordt verwezen naar Europeese richtlijnen, en dat de richtlijn op die manier rechtsgeldig wordt?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7772
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #81 Gepost op: 12 April 2024, 10:19:37 »
Richtlijnen hebben kracht van wet. In Nederland werken ze al gelijk rechtstreeks door ook al zijn ze nog niet omgezet in nationale wetgeving
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7772
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #82 Gepost op: 12 April 2024, 10:34:17 »
Doorwerking van Europees recht is complex. In Nederland kennen we hiërarchie van bestuurslagen. Europees recht werkt dan rechtstreeks door zodra het daar van kracht is. In bijvoorbeeld Italië moet echt alles eerst worden omgezet in Nationale regelgeving. Zo ontstaan er verschillen binnen de Europese zone.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #83 Gepost op: 12 April 2024, 11:19:15 »
De meeste richtlijnen bevatten wel een termijn waarin de richtlijn moet zijn omgezet in wetgeving. Na die termijn geldt die in alle landen.
Het Engelse woord 'directive' geeft vind ik altijd beter aan wat de status van een 'richtlijn' is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5187
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #84 Gepost op: 12 April 2024, 11:39:15 »
Ook al hebben beide woorden mijns inziens dezelfde strekking: ben het met je eens  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #85 Gepost op: 12 April 2024, 12:50:43 »
Richtlijnen kunnen verschillende betekenissen hebben

https://www.encyclo.nl/begrip/richtlijn


Het kan dus evenzo een aanbeveling zijn als een wet. Dus het hangt er geheel vanaf hoe een en ander geïntroduceerd wordt zonder een eventuele uitleg wat de intentie is van de richtlijn
Groeten

Olav

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #86 Gepost op: 12 April 2024, 13:09:13 »
Dat het Nederlandse begrip richtlijn verschillende betekenissen kan hebben, is duidelijk. Het verklaart ook de verwarring.

Maar in de zin van Europese regelgeving is een richtlijn altijd een wet. Een wet die verplicht in nationale wetgeving moet worden omgezet. Is dat na een bepaalde periode nog niet gebeurd, dan gaat de richtlijn boven nationale wetgeving.

Een niet bindende Europese regel heet in het Nederlands een aanbeveling (recommendation).

https://european-union.europa.eu/institutions-law-budget/law/types-legislation_nl



 
« Laatst bewerkt op: 12 April 2024, 13:22:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #87 Gepost op: 12 April 2024, 17:11:06 »
En om het lekker verwarrend te maken, in het Engels vertaald heet het een guideline. Vanuit mijn vakgebied is dit wat anders dan een directive waar wel een verplichting mee bedoeld wordt. Vertaal je directive terug kan je ook weer richtlijn krijgen
Groeten

Olav

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1221
  • Spoor N
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #88 Gepost op: 12 April 2024, 17:38:18 »
Da's lijkt mij heel kort door de bocht.. Als tweedehands door particulieren? Of door leveraciers? Die laatste lijkt mij onwaarschijnlijk; neem strengere eisen voor materialen bijv asbest, lood en cadmium.  Niet alles wat achterin het magazijn wordt gevonden mag nog verkocht worden :) maar wellicht zit ik ernaast.
Asbest mag niet meer toegepast worden. Een bestaande woning of  schuur met een dak van asbest mag je nog blijven gebruiken. Er is namelijk geen asbestdakenverbod (is wel overwogen, maar is gestrand in de Eerste Kamer). Die schuur mag je ook verkopen. Een nieuwe schuur bouwen met een dak van asbest, dat mag niet.
Grt, Wim

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #89 Gepost op: 12 April 2024, 20:09:58 »
Nondeju, ik heb blijkbaar wat in gang gezet.  ;D ;D ;D ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)