Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
29 June 2025, 23:14:11
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
29 June 2025, 22:57:12
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
20 jaar BNLS door Huup
29 June 2025, 22:46:33
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
29 June 2025, 22:37:34
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
29 June 2025, 22:35:12
US diorama in H0 door Wim Vink
29 June 2025, 22:33:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
29 June 2025, 22:25:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
Piko 2025 door Die Bahn
29 June 2025, 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
29 June 2025, 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
29 June 2025, 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
29 June 2025, 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
29 June 2025, 19:08:06
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
29 June 2025, 17:53:28
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
29 June 2025, 16:50:12
TTI Bergland Express door Huup
29 June 2025, 16:28:33
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
29 June 2025, 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
29 June 2025, 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
29 June 2025, 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
29 June 2025, 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
29 June 2025, 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
29 June 2025, 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
29 June 2025, 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
29 June 2025, 13:23:15
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
29 June 2025, 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
29 June 2025, 12:00:10
  

Auteur Topic: Oude metalen trafo's gebruiken.......  (gelezen 18397 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26581
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #75 Gepost op: 11 April 2024, 23:19:19 »
....omdat het geen geldige CE keur heeft.
CE is geen keur.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6674
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #76 Gepost op: 12 April 2024, 07:45:35 »
Gebruik en particuliere verkoop zijn absoluut niet verboden , dat is onzin. Maar het mag niet meer geproduceerd en nieuw verkocht worden omdat het geen geldige CE keur heeft.

Een particulier kan die rommel gewoon verkopen maar het wordt anders als het aangeboden wordt door een ondernemer of producent, vandaar m'n verwijzing naar Marnan.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7465
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #77 Gepost op: 12 April 2024, 09:12:18 »
En dan is er nog het verschil tussen verbod en aansprakelijkheid. Een lelijke eend uit 1970 heeft geen gordels en daar mag je dus gewoon in rijden. Maar als je daar werknemers in laat rijden en er gebeurt wat is dat niet het beste voorbeeld van goed werkgeverschap.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

old-fleischmann

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #78 Gepost op: 12 April 2024, 09:50:20 »
Het zijn europese richtlijnen en geen wetten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26581
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #79 Gepost op: 12 April 2024, 10:16:56 »
Je zou bij het woord richtlijn inderdaad denken aan een advies. Maar woorden kunnen een verschillende lading hebben en een Europese richtlijn is wel degelijk een wet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4964
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #80 Gepost op: 12 April 2024, 10:18:54 »
Is het ook niet zo dat in Nederlandese wetten wordt verwezen naar Europeese richtlijnen, en dat de richtlijn op die manier rechtsgeldig wordt?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7465
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #81 Gepost op: 12 April 2024, 10:19:37 »
Richtlijnen hebben kracht van wet. In Nederland werken ze al gelijk rechtstreeks door ook al zijn ze nog niet omgezet in nationale wetgeving
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7465
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #82 Gepost op: 12 April 2024, 10:34:17 »
Doorwerking van Europees recht is complex. In Nederland kennen we hiërarchie van bestuurslagen. Europees recht werkt dan rechtstreeks door zodra het daar van kracht is. In bijvoorbeeld Italië moet echt alles eerst worden omgezet in Nationale regelgeving. Zo ontstaan er verschillen binnen de Europese zone.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22467
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #83 Gepost op: 12 April 2024, 11:19:15 »
De meeste richtlijnen bevatten wel een termijn waarin de richtlijn moet zijn omgezet in wetgeving. Na die termijn geldt die in alle landen.
Het Engelse woord 'directive' geeft vind ik altijd beter aan wat de status van een 'richtlijn' is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4964
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #84 Gepost op: 12 April 2024, 11:39:15 »
Ook al hebben beide woorden mijns inziens dezelfde strekking: ben het met je eens  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 852
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #85 Gepost op: 12 April 2024, 12:50:43 »
Richtlijnen kunnen verschillende betekenissen hebben

https://www.encyclo.nl/begrip/richtlijn


Het kan dus evenzo een aanbeveling zijn als een wet. Dus het hangt er geheel vanaf hoe een en ander geïntroduceerd wordt zonder een eventuele uitleg wat de intentie is van de richtlijn
Groeten

Olav

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22467
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #86 Gepost op: 12 April 2024, 13:09:13 »
Dat het Nederlandse begrip richtlijn verschillende betekenissen kan hebben, is duidelijk. Het verklaart ook de verwarring.

Maar in de zin van Europese regelgeving is een richtlijn altijd een wet. Een wet die verplicht in nationale wetgeving moet worden omgezet. Is dat na een bepaalde periode nog niet gebeurd, dan gaat de richtlijn boven nationale wetgeving.

Een niet bindende Europese regel heet in het Nederlands een aanbeveling (recommendation).

https://european-union.europa.eu/institutions-law-budget/law/types-legislation_nl



 
« Laatst bewerkt op: 12 April 2024, 13:22:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 852
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #87 Gepost op: 12 April 2024, 17:11:06 »
En om het lekker verwarrend te maken, in het Engels vertaald heet het een guideline. Vanuit mijn vakgebied is dit wat anders dan een directive waar wel een verplichting mee bedoeld wordt. Vertaal je directive terug kan je ook weer richtlijn krijgen
Groeten

Olav

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #88 Gepost op: 12 April 2024, 17:38:18 »
Da's lijkt mij heel kort door de bocht.. Als tweedehands door particulieren? Of door leveraciers? Die laatste lijkt mij onwaarschijnlijk; neem strengere eisen voor materialen bijv asbest, lood en cadmium.  Niet alles wat achterin het magazijn wordt gevonden mag nog verkocht worden :) maar wellicht zit ik ernaast.
Asbest mag niet meer toegepast worden. Een bestaande woning of  schuur met een dak van asbest mag je nog blijven gebruiken. Er is namelijk geen asbestdakenverbod (is wel overwogen, maar is gestrand in de Eerste Kamer). Die schuur mag je ook verkopen. Een nieuwe schuur bouwen met een dak van asbest, dat mag niet.
Grt, Wim

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #89 Gepost op: 12 April 2024, 20:09:58 »
Nondeju, ik heb blijkbaar wat in gang gezet.  ;D ;D ;D ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)