Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Simon Stenneberg
Vandaag om 07:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 07:43:09
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Lobomotion69
Vandaag om 03:03:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
Vandaag om 00:37:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door renedh
28 June 2025, 22:44:17
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
28 June 2025, 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637 door pagoda of funn
28 June 2025, 22:16:56
Randstadrail Baan 1:87 H0 (V.h. Den Haag-R’dam Hofplein Lijn) door Miniature Holland
28 June 2025, 22:13:50
Station Voorburg ‘t Loo in 1:87 H0 door Miniature Holland
28 June 2025, 22:06:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
28 June 2025, 21:54:44
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
28 June 2025, 21:53:41
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door MOVisser
28 June 2025, 21:22:14
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
28 June 2025, 21:11:11
20 jaar BNLS door Yuri v L
28 June 2025, 21:06:20
Nijmegen in h0 door Dave.......
28 June 2025, 21:04:44
keerlusproblemen door saskia
28 June 2025, 20:53:37
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
28 June 2025, 20:18:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 June 2025, 19:17:46
Raadplaatje door Dpc Fo
28 June 2025, 18:51:43
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door Jeroen Water
28 June 2025, 17:55:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 June 2025, 17:32:50
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
28 June 2025, 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
28 June 2025, 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
28 June 2025, 15:11:20
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
28 June 2025, 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
28 June 2025, 14:20:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
28 June 2025, 13:59:49
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
28 June 2025, 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
28 June 2025, 11:54:21
  

Auteur Topic: Oude metalen trafo's gebruiken.......  (gelezen 18376 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26577
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #75 Gepost op: 11 April 2024, 23:19:19 »
....omdat het geen geldige CE keur heeft.
CE is geen keur.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6673
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #76 Gepost op: 12 April 2024, 07:45:35 »
Gebruik en particuliere verkoop zijn absoluut niet verboden , dat is onzin. Maar het mag niet meer geproduceerd en nieuw verkocht worden omdat het geen geldige CE keur heeft.

Een particulier kan die rommel gewoon verkopen maar het wordt anders als het aangeboden wordt door een ondernemer of producent, vandaar m'n verwijzing naar Marnan.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7463
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #77 Gepost op: 12 April 2024, 09:12:18 »
En dan is er nog het verschil tussen verbod en aansprakelijkheid. Een lelijke eend uit 1970 heeft geen gordels en daar mag je dus gewoon in rijden. Maar als je daar werknemers in laat rijden en er gebeurt wat is dat niet het beste voorbeeld van goed werkgeverschap.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

old-fleischmann

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #78 Gepost op: 12 April 2024, 09:50:20 »
Het zijn europese richtlijnen en geen wetten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26577
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #79 Gepost op: 12 April 2024, 10:16:56 »
Je zou bij het woord richtlijn inderdaad denken aan een advies. Maar woorden kunnen een verschillende lading hebben en een Europese richtlijn is wel degelijk een wet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4959
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #80 Gepost op: 12 April 2024, 10:18:54 »
Is het ook niet zo dat in Nederlandese wetten wordt verwezen naar Europeese richtlijnen, en dat de richtlijn op die manier rechtsgeldig wordt?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7463
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #81 Gepost op: 12 April 2024, 10:19:37 »
Richtlijnen hebben kracht van wet. In Nederland werken ze al gelijk rechtstreeks door ook al zijn ze nog niet omgezet in nationale wetgeving
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7463
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #82 Gepost op: 12 April 2024, 10:34:17 »
Doorwerking van Europees recht is complex. In Nederland kennen we hiërarchie van bestuurslagen. Europees recht werkt dan rechtstreeks door zodra het daar van kracht is. In bijvoorbeeld Italië moet echt alles eerst worden omgezet in Nationale regelgeving. Zo ontstaan er verschillen binnen de Europese zone.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22466
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #83 Gepost op: 12 April 2024, 11:19:15 »
De meeste richtlijnen bevatten wel een termijn waarin de richtlijn moet zijn omgezet in wetgeving. Na die termijn geldt die in alle landen.
Het Engelse woord 'directive' geeft vind ik altijd beter aan wat de status van een 'richtlijn' is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4959
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #84 Gepost op: 12 April 2024, 11:39:15 »
Ook al hebben beide woorden mijns inziens dezelfde strekking: ben het met je eens  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #85 Gepost op: 12 April 2024, 12:50:43 »
Richtlijnen kunnen verschillende betekenissen hebben

https://www.encyclo.nl/begrip/richtlijn


Het kan dus evenzo een aanbeveling zijn als een wet. Dus het hangt er geheel vanaf hoe een en ander geïntroduceerd wordt zonder een eventuele uitleg wat de intentie is van de richtlijn
Groeten

Olav

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22466
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #86 Gepost op: 12 April 2024, 13:09:13 »
Dat het Nederlandse begrip richtlijn verschillende betekenissen kan hebben, is duidelijk. Het verklaart ook de verwarring.

Maar in de zin van Europese regelgeving is een richtlijn altijd een wet. Een wet die verplicht in nationale wetgeving moet worden omgezet. Is dat na een bepaalde periode nog niet gebeurd, dan gaat de richtlijn boven nationale wetgeving.

Een niet bindende Europese regel heet in het Nederlands een aanbeveling (recommendation).

https://european-union.europa.eu/institutions-law-budget/law/types-legislation_nl



 
« Laatst bewerkt op: 12 April 2024, 13:22:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #87 Gepost op: 12 April 2024, 17:11:06 »
En om het lekker verwarrend te maken, in het Engels vertaald heet het een guideline. Vanuit mijn vakgebied is dit wat anders dan een directive waar wel een verplichting mee bedoeld wordt. Vertaal je directive terug kan je ook weer richtlijn krijgen
Groeten

Olav

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #88 Gepost op: 12 April 2024, 17:38:18 »
Da's lijkt mij heel kort door de bocht.. Als tweedehands door particulieren? Of door leveraciers? Die laatste lijkt mij onwaarschijnlijk; neem strengere eisen voor materialen bijv asbest, lood en cadmium.  Niet alles wat achterin het magazijn wordt gevonden mag nog verkocht worden :) maar wellicht zit ik ernaast.
Asbest mag niet meer toegepast worden. Een bestaande woning of  schuur met een dak van asbest mag je nog blijven gebruiken. Er is namelijk geen asbestdakenverbod (is wel overwogen, maar is gestrand in de Eerste Kamer). Die schuur mag je ook verkopen. Een nieuwe schuur bouwen met een dak van asbest, dat mag niet.
Grt, Wim

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #89 Gepost op: 12 April 2024, 20:09:58 »
Nondeju, ik heb blijkbaar wat in gang gezet.  ;D ;D ;D ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)