Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door henk
Vandaag om 15:49:58
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:19:33
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
  

Auteur Topic: Oude metalen trafo's gebruiken.......  (gelezen 18960 keer)

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #60 Gepost op: 11 April 2024, 16:55:22 »
Bij de buren vind je de volgende info: marklin transformatoren
Grtz. Frits

C-rails

  • Gast
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #61 Gepost op: 11 April 2024, 18:25:12 »
Op die pagina staat niet, dat het verboden is ze te verkopen. Alleen, dat ze niet meer voldoen aan de huidige veiligheidseisen. Maar dat is heel iets anders, dan dat het verboden is om ze te verkopen.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6722
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #62 Gepost op: 11 April 2024, 18:48:36 »
Het mag niet Cor, heus echt niet.  ;D

Kijk hier, onderaan de pagina: https://marnan.eu/merken/temsi en klik door. Drie stuks Temsi trafo's die niet meer verkocht mogen worden.

Op een beurs als Houten nemen ze het niet zo nauw, daar vind je dat spul nog maar het is verboden.  ;)

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #63 Gepost op: 11 April 2024, 19:12:13 »
Als ik me goed herinner staat het in een Europese richtlijn. Apparaten moeten geaard zijn of dubbelgeïsoleerd. Afhankelijk van de constructie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #64 Gepost op: 11 April 2024, 19:18:36 »
   Misschien titel van dit forumdraadje aanpassen:  "...NIET gebruiken"

   Op een Duits forum hebben ze een gelijkaardige conversatie over metalen Fleischmann-Trafo blijkbaar van hogerhand afgesloten wegens niet
   verantwoordelijk willen zijn aangaande eventuele amateuristische experimenten van welke aard dan ook     ;)

   Dit gezegd zijnde, was het Weense Kleinbahn dan in 1959 dan zo supermodern met hun kunststof behuizing ?

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #65 Gepost op: 11 April 2024, 19:37:32 »
...
Deze trafo's worden tweedehands nog volop aangeboden, hoewel de verkoop van trafo's met metalen behuizing al jarenlang verboden is.
..

En volgens mij mag je ze als particulier zeker nog 2e hands verkopen, en als bedrijf denk ik ook nog. Ik kan er zo gauw niets over vinden, wel dat het nieuw niet verkocht mag worden. Zouden dan de Tiffany lampen van metaal en zonder aardedraad ook niet meer verkocht mogen worden? Kunnen toch nog enkele tonnen opbrengen. En wat is gevaarlijker, een metalen trafo gebruiken of de straat oversteken?
René

C-rails

  • Gast
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #66 Gepost op: 11 April 2024, 20:00:30 »
Het mag niet Cor, heus echt niet.  ;D

Kijk hier, onderaan de pagina: https://marnan.eu/merken/temsi en klik door. Drie stuks Temsi trafo's

Sorry, Ben, maar Marnan kan dit wel zeggen, maar waar staat, dat het bij wet of wat dan ook, dat de verkoop verboden is?

Als ik me goed herinner staat het in een Europese richtlijn. Apparaten moeten geaard zijn of dubbelgeïsoleerd. Afhankelijk van de constructie.

Dit geldt voor apparaten, die na bepaalde data geproduceerd zijn. Maar waar staat, dat ze niet meer verkocht mogen worden als ze van voor die datum zijn?

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #67 Gepost op: 11 April 2024, 20:32:29 »
En als particulier dingen verhandelen.... ja dat zou toch moeten kunnen. Ik koop ook wel eens een oude buizenradio of een vintage lamp en daar speelt hetzelfde issue.

Maar alles samenvattend: prima om deze metalen dingen te blijven gebruiken wanneer je weet wat je doet, maar om ze nu nog te verzamelen is misschien niet heel handig. Er zijn ook legio trafo's met een kunststof behuizing voorhanden voor een habbekrats en daar speelt het issue veel minder. Ook de gebruikte isolatie is van een andere kwaliteit.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5338
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #68 Gepost op: 11 April 2024, 20:54:13 »
Het mag niet Cor, heus echt niet.  ;D

Kijk hier, onderaan de pagina: https://marnan.eu/merken/temsi en klik door. Drie stuks Temsi trafo's die niet meer verkocht mogen worden.

Op een beurs als Houten nemen ze het niet zo nauw, daar vind je dat spul nog maar het is verboden.  ;)
Gebruik en particuliere verkoop zijn absoluut niet verboden , dat is onzin. Maar het mag niet meer geproduceerd en nieuw verkocht worden omdat het geen geldige CE keur heeft.
RETROBAHN A.G.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #69 Gepost op: 11 April 2024, 20:55:52 »
Als ik google op Märklin 280A krijg ik wel verschillende horrorverhalen over totaal afgebladderde isolatie op de aders van het netsnoer. De buitenmantel lijkt dan nog goed te zijn, maar de isolatie op de aderen is verbrokkeld of soms gewoon weg. In dat opzicht is een snoer met buitenmantel dan nog verradelijker dan tweelingsnoer. Daar kan je tenminste nog van vaststellen hoe de toestand is.
Zolang de mantel nog heel is is er nog isolatie. Dat is het punt met een kabel; de isolatie is dubbel, daardoor ontstaat er nog geen risico op aanraking van spanning als een van de isolaties stukgaat. Ik denk dat in de praktijk een kabel op het punt van zo'n beschadiging sneller zal gaan knikken dan op andere plekken, zoiets is een teken aan de wand.
Ook bij nieuwe(re) apparaten gaat de voedingskabel wel eens stuk, dit is niet voorbehouden aan oude apparatuur. Met name bij apparaten waar het snoer veel gebogen wordt (stofzuiger, soldeerbout, enz.) is dit een risico. Het risico met zo'n situatie is dat het te laat kan worden opgemerkt.

...hoewel de verkoop van trafo's met metalen behuizing al jarenlang verboden is.
Als ik me goed herinner staat het in een Europese richtlijn. Apparaten moeten geaard zijn of dubbelgeïsoleerd. Afhankelijk van de constructie.
Eerste en tweede uitspraak zijn wel twee verschillende dingen. Een metalen behuizing mag dus, mits deze geaard is.




henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #70 Gepost op: 11 April 2024, 21:05:16 »
   Misschien titel van dit forumdraadje aanpassen:  "...NIET gebruiken"

   Op een Duits forum hebben ze een gelijkaardige conversatie over metalen Fleischmann-Trafo blijkbaar van hogerhand afgesloten wegens niet
   verantwoordelijk willen zijn aangaande eventuele amateuristische experimenten van welke aard dan ook     ;)

   Dit gezegd zijnde, was het Weense Kleinbahn dan in 1959 dan zo supermodern met hun kunststof behuizing ?

Als ik de oude catalogi bekijk stapte Fleischmann rond 1960 over op kunststof trafo’s. In de catalogus ‘61-‘62 zijn de exemplaren met metalen behuizing helemaal verdwenen.
Op de site van Mart kan je op het gemak bladeren.  :)
https://fleischmann-ho.nl/e/publications/catalogues.htm
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #71 Gepost op: 11 April 2024, 22:05:54 »
   Op een Duits forum hebben ze een gelijkaardige conversatie over metalen Fleischmann-Trafo blijkbaar van hogerhand afgesloten wegens niet verantwoordelijk willen zijn aangaande eventuele amateuristische experimenten van welke aard dan ook     ;)
Wie is hogerhand?
Grt, Wim

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #72 Gepost op: 11 April 2024, 22:14:38 »
  Hogerhand = forumbeheerders/-moderators/-verantwoordelijken

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #73 Gepost op: 11 April 2024, 22:19:54 »
Die hebben ook niet altijd kennis van de wetgeving en gaan dan soms aan de voorzichtige kant zitten.

In het algemeen geldt dat iets wat ooit (legaal) in een bepaalde staat is geproduceerd is, in die staat verkocht mag worden. Voorbeeld: auto's die zijn geproduceerd voordat de autogordel verplicht was, mogen nog steeds zonder gordel verkocht (en gebruikt) worden. Bron: https://www.independer.nl/autoverzekering/info/dekking/teveel-mensen-in-auto
« Laatst bewerkt op: 11 April 2024, 22:23:59 door WimC »
Grt, Wim

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4998
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #74 Gepost op: 11 April 2024, 22:29:58 »
Da's lijkt mij heel kort door de bocht.. Als tweedehands door particulieren? Of door leveraciers? Die laatste lijkt mij onwaarschijnlijk; neem strengere eisen voor materialen bijv asbest, lood en cadmium.  Niet alles wat achterin het magazijn wordt gevonden mag nog verkocht worden :) maar wellicht zit ik ernaast.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn