Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door Sven
Vandaag om 21:41:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 21:39:05
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Albert de Heer
Vandaag om 21:34:09
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Huup
Vandaag om 20:58:33
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 20:46:58
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:25:06
20 jaar BNLS door Vroeger
Vandaag om 20:07:12
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door Michiel 80
Vandaag om 19:56:09
NZH A 1001 - 1004 door Hans_NB
Vandaag om 19:32:07
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 19:28:57
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:16:54
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:11:53
keerlusproblemen door Frank 123
Vandaag om 18:10:04
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
Vandaag om 17:58:07
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:30:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:11:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 16:49:53
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 16:39:05
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:39:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:15:42
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
Vandaag om 16:09:45
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jan47
Vandaag om 14:26:55
Piko 2025 door 1200blauw
Vandaag om 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
Vandaag om 13:27:33
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:26:44
Maasmuiden Haven door tijgernootje
Vandaag om 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door spoorijzer
Vandaag om 12:40:43
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:05:10
lais dcc decoder aan sluiten door Ronald Halma
Vandaag om 09:39:36
  

Auteur Topic: Oude metalen trafo's gebruiken.......  (gelezen 18342 keer)

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #60 Gepost op: 11 April 2024, 16:55:22 »
Bij de buren vind je de volgende info: marklin transformatoren
Grtz. Frits

C-rails

  • Gast
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #61 Gepost op: 11 April 2024, 18:25:12 »
Op die pagina staat niet, dat het verboden is ze te verkopen. Alleen, dat ze niet meer voldoen aan de huidige veiligheidseisen. Maar dat is heel iets anders, dan dat het verboden is om ze te verkopen.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6670
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #62 Gepost op: 11 April 2024, 18:48:36 »
Het mag niet Cor, heus echt niet.  ;D

Kijk hier, onderaan de pagina: https://marnan.eu/merken/temsi en klik door. Drie stuks Temsi trafo's die niet meer verkocht mogen worden.

Op een beurs als Houten nemen ze het niet zo nauw, daar vind je dat spul nog maar het is verboden.  ;)

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26577
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #63 Gepost op: 11 April 2024, 19:12:13 »
Als ik me goed herinner staat het in een Europese richtlijn. Apparaten moeten geaard zijn of dubbelgeïsoleerd. Afhankelijk van de constructie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #64 Gepost op: 11 April 2024, 19:18:36 »
   Misschien titel van dit forumdraadje aanpassen:  "...NIET gebruiken"

   Op een Duits forum hebben ze een gelijkaardige conversatie over metalen Fleischmann-Trafo blijkbaar van hogerhand afgesloten wegens niet
   verantwoordelijk willen zijn aangaande eventuele amateuristische experimenten van welke aard dan ook     ;)

   Dit gezegd zijnde, was het Weense Kleinbahn dan in 1959 dan zo supermodern met hun kunststof behuizing ?

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #65 Gepost op: 11 April 2024, 19:37:32 »
...
Deze trafo's worden tweedehands nog volop aangeboden, hoewel de verkoop van trafo's met metalen behuizing al jarenlang verboden is.
..

En volgens mij mag je ze als particulier zeker nog 2e hands verkopen, en als bedrijf denk ik ook nog. Ik kan er zo gauw niets over vinden, wel dat het nieuw niet verkocht mag worden. Zouden dan de Tiffany lampen van metaal en zonder aardedraad ook niet meer verkocht mogen worden? Kunnen toch nog enkele tonnen opbrengen. En wat is gevaarlijker, een metalen trafo gebruiken of de straat oversteken?
René

C-rails

  • Gast
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #66 Gepost op: 11 April 2024, 20:00:30 »
Het mag niet Cor, heus echt niet.  ;D

Kijk hier, onderaan de pagina: https://marnan.eu/merken/temsi en klik door. Drie stuks Temsi trafo's

Sorry, Ben, maar Marnan kan dit wel zeggen, maar waar staat, dat het bij wet of wat dan ook, dat de verkoop verboden is?

Als ik me goed herinner staat het in een Europese richtlijn. Apparaten moeten geaard zijn of dubbelgeïsoleerd. Afhankelijk van de constructie.

Dit geldt voor apparaten, die na bepaalde data geproduceerd zijn. Maar waar staat, dat ze niet meer verkocht mogen worden als ze van voor die datum zijn?

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7462
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #67 Gepost op: 11 April 2024, 20:32:29 »
En als particulier dingen verhandelen.... ja dat zou toch moeten kunnen. Ik koop ook wel eens een oude buizenradio of een vintage lamp en daar speelt hetzelfde issue.

Maar alles samenvattend: prima om deze metalen dingen te blijven gebruiken wanneer je weet wat je doet, maar om ze nu nog te verzamelen is misschien niet heel handig. Er zijn ook legio trafo's met een kunststof behuizing voorhanden voor een habbekrats en daar speelt het issue veel minder. Ook de gebruikte isolatie is van een andere kwaliteit.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5325
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #68 Gepost op: 11 April 2024, 20:54:13 »
Het mag niet Cor, heus echt niet.  ;D

Kijk hier, onderaan de pagina: https://marnan.eu/merken/temsi en klik door. Drie stuks Temsi trafo's die niet meer verkocht mogen worden.

Op een beurs als Houten nemen ze het niet zo nauw, daar vind je dat spul nog maar het is verboden.  ;)
Gebruik en particuliere verkoop zijn absoluut niet verboden , dat is onzin. Maar het mag niet meer geproduceerd en nieuw verkocht worden omdat het geen geldige CE keur heeft.
RETROBAHN A.G.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #69 Gepost op: 11 April 2024, 20:55:52 »
Als ik google op Märklin 280A krijg ik wel verschillende horrorverhalen over totaal afgebladderde isolatie op de aders van het netsnoer. De buitenmantel lijkt dan nog goed te zijn, maar de isolatie op de aderen is verbrokkeld of soms gewoon weg. In dat opzicht is een snoer met buitenmantel dan nog verradelijker dan tweelingsnoer. Daar kan je tenminste nog van vaststellen hoe de toestand is.
Zolang de mantel nog heel is is er nog isolatie. Dat is het punt met een kabel; de isolatie is dubbel, daardoor ontstaat er nog geen risico op aanraking van spanning als een van de isolaties stukgaat. Ik denk dat in de praktijk een kabel op het punt van zo'n beschadiging sneller zal gaan knikken dan op andere plekken, zoiets is een teken aan de wand.
Ook bij nieuwe(re) apparaten gaat de voedingskabel wel eens stuk, dit is niet voorbehouden aan oude apparatuur. Met name bij apparaten waar het snoer veel gebogen wordt (stofzuiger, soldeerbout, enz.) is dit een risico. Het risico met zo'n situatie is dat het te laat kan worden opgemerkt.

...hoewel de verkoop van trafo's met metalen behuizing al jarenlang verboden is.
Als ik me goed herinner staat het in een Europese richtlijn. Apparaten moeten geaard zijn of dubbelgeïsoleerd. Afhankelijk van de constructie.
Eerste en tweede uitspraak zijn wel twee verschillende dingen. Een metalen behuizing mag dus, mits deze geaard is.




henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22466
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #70 Gepost op: 11 April 2024, 21:05:16 »
   Misschien titel van dit forumdraadje aanpassen:  "...NIET gebruiken"

   Op een Duits forum hebben ze een gelijkaardige conversatie over metalen Fleischmann-Trafo blijkbaar van hogerhand afgesloten wegens niet
   verantwoordelijk willen zijn aangaande eventuele amateuristische experimenten van welke aard dan ook     ;)

   Dit gezegd zijnde, was het Weense Kleinbahn dan in 1959 dan zo supermodern met hun kunststof behuizing ?

Als ik de oude catalogi bekijk stapte Fleischmann rond 1960 over op kunststof trafo’s. In de catalogus ‘61-‘62 zijn de exemplaren met metalen behuizing helemaal verdwenen.
Op de site van Mart kan je op het gemak bladeren.  :)
https://fleischmann-ho.nl/e/publications/catalogues.htm
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #71 Gepost op: 11 April 2024, 22:05:54 »
   Op een Duits forum hebben ze een gelijkaardige conversatie over metalen Fleischmann-Trafo blijkbaar van hogerhand afgesloten wegens niet verantwoordelijk willen zijn aangaande eventuele amateuristische experimenten van welke aard dan ook     ;)
Wie is hogerhand?
Grt, Wim

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #72 Gepost op: 11 April 2024, 22:14:38 »
  Hogerhand = forumbeheerders/-moderators/-verantwoordelijken

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #73 Gepost op: 11 April 2024, 22:19:54 »
Die hebben ook niet altijd kennis van de wetgeving en gaan dan soms aan de voorzichtige kant zitten.

In het algemeen geldt dat iets wat ooit (legaal) in een bepaalde staat is geproduceerd is, in die staat verkocht mag worden. Voorbeeld: auto's die zijn geproduceerd voordat de autogordel verplicht was, mogen nog steeds zonder gordel verkocht (en gebruikt) worden. Bron: https://www.independer.nl/autoverzekering/info/dekking/teveel-mensen-in-auto
« Laatst bewerkt op: 11 April 2024, 22:23:59 door WimC »
Grt, Wim

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4959
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #74 Gepost op: 11 April 2024, 22:29:58 »
Da's lijkt mij heel kort door de bocht.. Als tweedehands door particulieren? Of door leveraciers? Die laatste lijkt mij onwaarschijnlijk; neem strengere eisen voor materialen bijv asbest, lood en cadmium.  Niet alles wat achterin het magazijn wordt gevonden mag nog verkocht worden :) maar wellicht zit ik ernaast.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn