Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:24:13
ACME 2025 door virmfan
Vandaag om 09:21:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 09:21:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 09:16:53
Piko 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 08:57:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:00:09
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
27 June 2025, 23:52:42
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door gdh
27 June 2025, 23:22:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ferdinand Bogman
27 June 2025, 23:02:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
27 June 2025, 21:47:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door cor_b
27 June 2025, 21:36:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
27 June 2025, 20:56:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
27 June 2025, 19:28:37
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 June 2025, 18:18:31
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rob Ellerman
27 June 2025, 18:16:23
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
27 June 2025, 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
27 June 2025, 16:11:27
Een nieuw begin door bask185
27 June 2025, 15:57:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
27 June 2025, 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
27 June 2025, 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
27 June 2025, 11:58:32
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
27 June 2025, 10:27:05
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
27 June 2025, 08:50:38
Raadplaatje door Dpc Fo
27 June 2025, 08:22:52
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
27 June 2025, 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
  

Auteur Topic: Oude metalen trafo's gebruiken.......  (gelezen 18370 keer)

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #60 Gepost op: 11 April 2024, 16:55:22 »
Bij de buren vind je de volgende info: marklin transformatoren
Grtz. Frits

C-rails

  • Gast
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #61 Gepost op: 11 April 2024, 18:25:12 »
Op die pagina staat niet, dat het verboden is ze te verkopen. Alleen, dat ze niet meer voldoen aan de huidige veiligheidseisen. Maar dat is heel iets anders, dan dat het verboden is om ze te verkopen.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6672
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #62 Gepost op: 11 April 2024, 18:48:36 »
Het mag niet Cor, heus echt niet.  ;D

Kijk hier, onderaan de pagina: https://marnan.eu/merken/temsi en klik door. Drie stuks Temsi trafo's die niet meer verkocht mogen worden.

Op een beurs als Houten nemen ze het niet zo nauw, daar vind je dat spul nog maar het is verboden.  ;)

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26577
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #63 Gepost op: 11 April 2024, 19:12:13 »
Als ik me goed herinner staat het in een Europese richtlijn. Apparaten moeten geaard zijn of dubbelgeïsoleerd. Afhankelijk van de constructie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #64 Gepost op: 11 April 2024, 19:18:36 »
   Misschien titel van dit forumdraadje aanpassen:  "...NIET gebruiken"

   Op een Duits forum hebben ze een gelijkaardige conversatie over metalen Fleischmann-Trafo blijkbaar van hogerhand afgesloten wegens niet
   verantwoordelijk willen zijn aangaande eventuele amateuristische experimenten van welke aard dan ook     ;)

   Dit gezegd zijnde, was het Weense Kleinbahn dan in 1959 dan zo supermodern met hun kunststof behuizing ?

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #65 Gepost op: 11 April 2024, 19:37:32 »
...
Deze trafo's worden tweedehands nog volop aangeboden, hoewel de verkoop van trafo's met metalen behuizing al jarenlang verboden is.
..

En volgens mij mag je ze als particulier zeker nog 2e hands verkopen, en als bedrijf denk ik ook nog. Ik kan er zo gauw niets over vinden, wel dat het nieuw niet verkocht mag worden. Zouden dan de Tiffany lampen van metaal en zonder aardedraad ook niet meer verkocht mogen worden? Kunnen toch nog enkele tonnen opbrengen. En wat is gevaarlijker, een metalen trafo gebruiken of de straat oversteken?
René

C-rails

  • Gast
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #66 Gepost op: 11 April 2024, 20:00:30 »
Het mag niet Cor, heus echt niet.  ;D

Kijk hier, onderaan de pagina: https://marnan.eu/merken/temsi en klik door. Drie stuks Temsi trafo's

Sorry, Ben, maar Marnan kan dit wel zeggen, maar waar staat, dat het bij wet of wat dan ook, dat de verkoop verboden is?

Als ik me goed herinner staat het in een Europese richtlijn. Apparaten moeten geaard zijn of dubbelgeïsoleerd. Afhankelijk van de constructie.

Dit geldt voor apparaten, die na bepaalde data geproduceerd zijn. Maar waar staat, dat ze niet meer verkocht mogen worden als ze van voor die datum zijn?

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7463
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #67 Gepost op: 11 April 2024, 20:32:29 »
En als particulier dingen verhandelen.... ja dat zou toch moeten kunnen. Ik koop ook wel eens een oude buizenradio of een vintage lamp en daar speelt hetzelfde issue.

Maar alles samenvattend: prima om deze metalen dingen te blijven gebruiken wanneer je weet wat je doet, maar om ze nu nog te verzamelen is misschien niet heel handig. Er zijn ook legio trafo's met een kunststof behuizing voorhanden voor een habbekrats en daar speelt het issue veel minder. Ook de gebruikte isolatie is van een andere kwaliteit.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5325
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #68 Gepost op: 11 April 2024, 20:54:13 »
Het mag niet Cor, heus echt niet.  ;D

Kijk hier, onderaan de pagina: https://marnan.eu/merken/temsi en klik door. Drie stuks Temsi trafo's die niet meer verkocht mogen worden.

Op een beurs als Houten nemen ze het niet zo nauw, daar vind je dat spul nog maar het is verboden.  ;)
Gebruik en particuliere verkoop zijn absoluut niet verboden , dat is onzin. Maar het mag niet meer geproduceerd en nieuw verkocht worden omdat het geen geldige CE keur heeft.
RETROBAHN A.G.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #69 Gepost op: 11 April 2024, 20:55:52 »
Als ik google op Märklin 280A krijg ik wel verschillende horrorverhalen over totaal afgebladderde isolatie op de aders van het netsnoer. De buitenmantel lijkt dan nog goed te zijn, maar de isolatie op de aderen is verbrokkeld of soms gewoon weg. In dat opzicht is een snoer met buitenmantel dan nog verradelijker dan tweelingsnoer. Daar kan je tenminste nog van vaststellen hoe de toestand is.
Zolang de mantel nog heel is is er nog isolatie. Dat is het punt met een kabel; de isolatie is dubbel, daardoor ontstaat er nog geen risico op aanraking van spanning als een van de isolaties stukgaat. Ik denk dat in de praktijk een kabel op het punt van zo'n beschadiging sneller zal gaan knikken dan op andere plekken, zoiets is een teken aan de wand.
Ook bij nieuwe(re) apparaten gaat de voedingskabel wel eens stuk, dit is niet voorbehouden aan oude apparatuur. Met name bij apparaten waar het snoer veel gebogen wordt (stofzuiger, soldeerbout, enz.) is dit een risico. Het risico met zo'n situatie is dat het te laat kan worden opgemerkt.

...hoewel de verkoop van trafo's met metalen behuizing al jarenlang verboden is.
Als ik me goed herinner staat het in een Europese richtlijn. Apparaten moeten geaard zijn of dubbelgeïsoleerd. Afhankelijk van de constructie.
Eerste en tweede uitspraak zijn wel twee verschillende dingen. Een metalen behuizing mag dus, mits deze geaard is.




henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22466
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #70 Gepost op: 11 April 2024, 21:05:16 »
   Misschien titel van dit forumdraadje aanpassen:  "...NIET gebruiken"

   Op een Duits forum hebben ze een gelijkaardige conversatie over metalen Fleischmann-Trafo blijkbaar van hogerhand afgesloten wegens niet
   verantwoordelijk willen zijn aangaande eventuele amateuristische experimenten van welke aard dan ook     ;)

   Dit gezegd zijnde, was het Weense Kleinbahn dan in 1959 dan zo supermodern met hun kunststof behuizing ?

Als ik de oude catalogi bekijk stapte Fleischmann rond 1960 over op kunststof trafo’s. In de catalogus ‘61-‘62 zijn de exemplaren met metalen behuizing helemaal verdwenen.
Op de site van Mart kan je op het gemak bladeren.  :)
https://fleischmann-ho.nl/e/publications/catalogues.htm
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #71 Gepost op: 11 April 2024, 22:05:54 »
   Op een Duits forum hebben ze een gelijkaardige conversatie over metalen Fleischmann-Trafo blijkbaar van hogerhand afgesloten wegens niet verantwoordelijk willen zijn aangaande eventuele amateuristische experimenten van welke aard dan ook     ;)
Wie is hogerhand?
Grt, Wim

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #72 Gepost op: 11 April 2024, 22:14:38 »
  Hogerhand = forumbeheerders/-moderators/-verantwoordelijken

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #73 Gepost op: 11 April 2024, 22:19:54 »
Die hebben ook niet altijd kennis van de wetgeving en gaan dan soms aan de voorzichtige kant zitten.

In het algemeen geldt dat iets wat ooit (legaal) in een bepaalde staat is geproduceerd is, in die staat verkocht mag worden. Voorbeeld: auto's die zijn geproduceerd voordat de autogordel verplicht was, mogen nog steeds zonder gordel verkocht (en gebruikt) worden. Bron: https://www.independer.nl/autoverzekering/info/dekking/teveel-mensen-in-auto
« Laatst bewerkt op: 11 April 2024, 22:23:59 door WimC »
Grt, Wim

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4959
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #74 Gepost op: 11 April 2024, 22:29:58 »
Da's lijkt mij heel kort door de bocht.. Als tweedehands door particulieren? Of door leveraciers? Die laatste lijkt mij onwaarschijnlijk; neem strengere eisen voor materialen bijv asbest, lood en cadmium.  Niet alles wat achterin het magazijn wordt gevonden mag nog verkocht worden :) maar wellicht zit ik ernaast.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn