Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
Tams app door Hasenwald
Vandaag om 16:44:54
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door henk
Vandaag om 15:49:58
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:19:33
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
  

Auteur Topic: Oude metalen trafo's gebruiken.......  (gelezen 18946 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #75 Gepost op: 11 April 2024, 23:19:19 »
....omdat het geen geldige CE keur heeft.
CE is geen keur.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6722
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #76 Gepost op: 12 April 2024, 07:45:35 »
Gebruik en particuliere verkoop zijn absoluut niet verboden , dat is onzin. Maar het mag niet meer geproduceerd en nieuw verkocht worden omdat het geen geldige CE keur heeft.

Een particulier kan die rommel gewoon verkopen maar het wordt anders als het aangeboden wordt door een ondernemer of producent, vandaar m'n verwijzing naar Marnan.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #77 Gepost op: 12 April 2024, 09:12:18 »
En dan is er nog het verschil tussen verbod en aansprakelijkheid. Een lelijke eend uit 1970 heeft geen gordels en daar mag je dus gewoon in rijden. Maar als je daar werknemers in laat rijden en er gebeurt wat is dat niet het beste voorbeeld van goed werkgeverschap.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

old-fleischmann

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #78 Gepost op: 12 April 2024, 09:50:20 »
Het zijn europese richtlijnen en geen wetten.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #79 Gepost op: 12 April 2024, 10:16:56 »
Je zou bij het woord richtlijn inderdaad denken aan een advies. Maar woorden kunnen een verschillende lading hebben en een Europese richtlijn is wel degelijk een wet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4998
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #80 Gepost op: 12 April 2024, 10:18:54 »
Is het ook niet zo dat in Nederlandese wetten wordt verwezen naar Europeese richtlijnen, en dat de richtlijn op die manier rechtsgeldig wordt?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #81 Gepost op: 12 April 2024, 10:19:37 »
Richtlijnen hebben kracht van wet. In Nederland werken ze al gelijk rechtstreeks door ook al zijn ze nog niet omgezet in nationale wetgeving
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #82 Gepost op: 12 April 2024, 10:34:17 »
Doorwerking van Europees recht is complex. In Nederland kennen we hiërarchie van bestuurslagen. Europees recht werkt dan rechtstreeks door zodra het daar van kracht is. In bijvoorbeeld Italië moet echt alles eerst worden omgezet in Nationale regelgeving. Zo ontstaan er verschillen binnen de Europese zone.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #83 Gepost op: 12 April 2024, 11:19:15 »
De meeste richtlijnen bevatten wel een termijn waarin de richtlijn moet zijn omgezet in wetgeving. Na die termijn geldt die in alle landen.
Het Engelse woord 'directive' geeft vind ik altijd beter aan wat de status van een 'richtlijn' is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4998
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #84 Gepost op: 12 April 2024, 11:39:15 »
Ook al hebben beide woorden mijns inziens dezelfde strekking: ben het met je eens  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 855
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #85 Gepost op: 12 April 2024, 12:50:43 »
Richtlijnen kunnen verschillende betekenissen hebben

https://www.encyclo.nl/begrip/richtlijn


Het kan dus evenzo een aanbeveling zijn als een wet. Dus het hangt er geheel vanaf hoe een en ander geïntroduceerd wordt zonder een eventuele uitleg wat de intentie is van de richtlijn
Groeten

Olav

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #86 Gepost op: 12 April 2024, 13:09:13 »
Dat het Nederlandse begrip richtlijn verschillende betekenissen kan hebben, is duidelijk. Het verklaart ook de verwarring.

Maar in de zin van Europese regelgeving is een richtlijn altijd een wet. Een wet die verplicht in nationale wetgeving moet worden omgezet. Is dat na een bepaalde periode nog niet gebeurd, dan gaat de richtlijn boven nationale wetgeving.

Een niet bindende Europese regel heet in het Nederlands een aanbeveling (recommendation).

https://european-union.europa.eu/institutions-law-budget/law/types-legislation_nl



 
« Laatst bewerkt op: 12 April 2024, 13:22:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 855
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #87 Gepost op: 12 April 2024, 17:11:06 »
En om het lekker verwarrend te maken, in het Engels vertaald heet het een guideline. Vanuit mijn vakgebied is dit wat anders dan een directive waar wel een verplichting mee bedoeld wordt. Vertaal je directive terug kan je ook weer richtlijn krijgen
Groeten

Olav

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #88 Gepost op: 12 April 2024, 17:38:18 »
Da's lijkt mij heel kort door de bocht.. Als tweedehands door particulieren? Of door leveraciers? Die laatste lijkt mij onwaarschijnlijk; neem strengere eisen voor materialen bijv asbest, lood en cadmium.  Niet alles wat achterin het magazijn wordt gevonden mag nog verkocht worden :) maar wellicht zit ik ernaast.
Asbest mag niet meer toegepast worden. Een bestaande woning of  schuur met een dak van asbest mag je nog blijven gebruiken. Er is namelijk geen asbestdakenverbod (is wel overwogen, maar is gestrand in de Eerste Kamer). Die schuur mag je ook verkopen. Een nieuwe schuur bouwen met een dak van asbest, dat mag niet.
Grt, Wim

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #89 Gepost op: 12 April 2024, 20:09:58 »
Nondeju, ik heb blijkbaar wat in gang gezet.  ;D ;D ;D ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)