Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Ridder Gerco van Beelen door roco
Vandaag om 11:18:27
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 11:17:27
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
  

Auteur Topic: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?  (gelezen 3026 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25306
    • Pagina van klaas
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #30 Gepost op: 08 februari 2024, 11:48:05 »
Precies, dat instellen heet niet programmeren maar parametreren.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #31 Gepost op: 08 februari 2024, 12:14:46 »
Kortom, ervaring opdoen en proberen. Dit heeft niets met programmeurs of hardware van doen maar is een simpele functionaliteit van de software.
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #32 Gepost op: 08 februari 2024, 12:44:55 »
OK, dus acties zijn gewoon standaard instellingen? Nuja, ik zie dat anders maar goed. Ach, ieder zijn ding, maar parametreren en de "standaard functionaliteit" kennen is voor de geeks leuk, maar helaas voor een grote schare van treintjes liefhebbers niet zo. Dit is voor mij zoals de eerste beweringen toen digitaal opkwam in de treinen wereld, :rij digitaal, dan heb je maar enkele draadjes nodig om leuk te rijden, ....dan moet je eens onder de tafel van een digitale baan kijken, amper draadjes!!!! NOT
standaard functionaliteit.... NOT.

mvg
Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #33 Gepost op: 08 februari 2024, 12:52:34 »
Welkom in de wondere wereld van automatisering. Een process wat niet werkt zonder draden of software instellingen. Deze dingen zijn inherent aan elkaar, en niet alleen in modelspoor automatiseren, maar ook in alle vormen van regeltechniek zo.

Als je wilt wat je nu omschrijft, is behalve niet realistisch,  dan kan je domweg niet gaan automatiseren. Maar werk je met een handregelaar en doe je zelf waarnemen en bedienen.

Digitaal is niet met een computer rijden, digitaal is de trafo vervangen door een centrale en de locs voorzien van decoder. Niets meer en niets minder. De stappen blokken, melders en dergelijken zijn het effect van de wens de modelbaan te automatiseren.

Dus wil je simpel, twee draadjes en rijden: geen software gebruiken
Wil je automatiseren: dan heb je veel draad en softwarematige instellingen nog

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25306
    • Pagina van klaas
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #34 Gepost op: 08 februari 2024, 13:13:35 »
Hier ga ik Martin bijvallen.
Dirk, je bent aan het overdrijven. Dat verhaal van "twee draadjes is genoeg" geldt nog steeds. Maar dan moet de baan niet te groot zijn  en je moet alles met de hand besturen. Maar zodra je gaat automatiseren moet de automaat weten waar elke trein zit en dat kost draadjes, dat weet je zelf ook wel. Je zou het via een soort GPS kunnen doen, maar dat is nog veel ingewikkelder.

Bij de baan waar het om gaat is gekozen voor Itrain, dus het lijkt me logisch dat je daarmee verder gaat. Je kan wel denken dat de benodigde functionaliteit er niet in zit, maar als de ervaringsdeskundigen hier zeggen dat het wel zo is, dan neem ik dat zonder meer aan.
Ik raak er gaande de discussie steeds meer van overtuigd dat Itrain de beste optie is om dit "probleem" aan te pakken.

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 4681
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #35 Gepost op: 08 februari 2024, 14:19:40 »
Bedankt voor je uitleg Martin. Stuk helderder dan de antwoorden die ik tot dusver op iTrain forum heb gekregen. In basis heb ik het nu ook opgelost zoals jij aangeeft. Alleen de acties om alle treinen te starten nog niet. Ga ik binnenkort toevoegen.

Gr Frank

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5827
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #36 Gepost op: 08 februari 2024, 15:32:37 »

OK, dus acties zijn gewoon standaard instellingen? Nuja, ik zie dat anders maar goed. Ach, ieder zijn ding, maar parametreren en de "standaard functionaliteit" kennen is voor de geeks leuk, maar helaas voor een grote schare van treintjes liefhebbers niet zo.


Ik ken ze, ze vragen om hulp en ik kom bij ze thuis en soms zelfs op de club. Vaak lukt het ze op het goede spoor te zetten zodat ze zelfstandig verder kunnen met automatisering. Maar soms lukt het niet: geen affiniteit dus verkeerde keuze. Dat ligt niet aan de programma's iTrain of Koploper maar aan hen zelf.

Overigens geldt dat ook voor het ABC verhaal in jou topic Dirk. Als "even op gang helpen" niet voldoende is wordt het een teleurstelling.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #37 Gepost op: 08 februari 2024, 15:57:07 »
even iets recht zetten, Ik rij al van Koploper 3 digitaal met pc, terugmelders servo wissels en iTrain met de hele rimram, Ik heb ook een schaduwstation van 5keer opstelsporen van een 6 tal meter, dus ik weet wat digitaal rijden is, en ik kan een computer gebruiken, maar waar ik wit naartoe gaan, iTrain is niet simpel, en om dat als heilige koe te promoten...neen, sommigen willen dat niet, een pc in hun speelkamer, en Steve wil het niet, die zit al de hele dag voor schermen, dus computer is geen optie. En om nu te zeggen dat de pc weigeraars de verkeerde keuze hebben gemaakt vind ik niet van veel intelligentie getuigen, eerder zoiets van "ik kan het, en wie dat niet wil is verkeerd bezig". Zo'n sfeer hangt er ook op het iTrain forum. Stel een vraag en gelijk wordt je gewezen op de regels, leer de manual vanbuiten want daar staat alles in, voeg je baanplan mee, klik op de juiste pijl etc etc. Daarom ben ik blij dat er hier een oplossing geboden wordt. Maar om nu te beweren dat alles in iTrain zit, het zal wel, in een vliegtuig zit ook alles om loopings te maken, maar de meeste van ons willen passagier zijn, en niet piloot.
Dus ja, ik heb ook een licentie van iTrain, en ja, mijn baan, 250m rails en 15 treinen rijden ermee, maar dat neemt niet weg dat ik indien de hardware (uiteindelijk is deze discussie begonnen) er komt ik dat waarschijnlijk ook zou toepassen in mijn station, en dat zal ik hier waarschijnlijk vragen hoe ik deze hardware kan koppelen aan de software van mijn bestaande baanplan. Ik zou het hier vragen omdat ik et iTrain forum wel een beetje gehad heb.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #38 Gepost op: 08 februari 2024, 16:01:24 »
En om nu te zeggen dat de pc weigeraars de verkeerde keuze hebben gemaakt vind ik niet van veel intelligentie getuigen, eerder zoiets van "ik kan het, en wie dat niet wil is verkeerd bezig". Zo'n sfeer hangt er ook op het iTrain forum.

Volgens mij moet je het hele verhaal toch eens opnieuw lezen want dat zeggen de mannen niet.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #39 Gepost op: 08 februari 2024, 16:05:02 »
even iets recht zetten, Ik rij al van Koploper 3 digitaal met pc, terugmelders servo wissels en iTrain met de hele rimram, Ik heb ook een schaduwstation van 5keer opstelsporen van een 6 tal meter, dus ik weet wat digitaal rijden is, en ik kan een computer gebruiken, maar waar ik wit naartoe gaan, iTrain is niet simpel,
mvg

Dirk

Nou, snel terug naar koploper dus, want daar is het wel simpel. (en nog gratis ook...)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #40 Gepost op: 08 februari 2024, 16:07:41 »
Ik ken ze, ze vragen om hulp en ik kom bij ze thuis en soms zelfs op de club. Vaak lukt het ze op het goede spoor te zetten zodat ze zelfstandig verder kunnen met automatisering. Maar soms lukt het niet: geen affiniteit dus verkeerde keuze. Dat ligt niet aan de programma's iTrain of Koploper maar aan hen zelf.

Overigens geldt dat ook voor het ABC verhaal in jou topic Dirk. Als "even op gang helpen" niet voldoende is wordt het een teleurstelling.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #41 Gepost op: 08 februari 2024, 16:22:20 »
OK, dan zou ik jou sporenplan wel eens willen zien, in iTrain kan er maar 1 trein in een blok, met rangeren kun je er 2 regelen, maar 3?? en als de eerste weg gereden is zou je mss met een actie de 2e laten doorschuiven, maar 3 treinen in een blok is volgens mijn bescheiden kennis niet mogelijk. En als je voor elk spoor dit moet organiseren, en dan hebben we nog de pijpenkop. Maar laat jou plan eens zien, ik ben heel nieuwgierig, ik ga dat onmiddellijk eens bekijken hoe jij eea oplost.

mvg

Dirk

MIsschien niet helemaal duidelijk geweest, meer treinen per spoor, maar niet per blok:


Dit is voor nu voldoende omdat hier het schaduwstation met 4 blokken per spoor opstaat.

Ik kan het dus niet uitproberen maar heb wel over dat mogelijk doorschuiven gedacht en volgens mij zou het ook in iTrain moeten werken als je alleen het laatste blok van elk spoor als station definieert en het voorafgaande blok (wat dus eigenlijk ook een deel van het schaduwstation is) gewoon vrije baan laat. Je routes eindigen in het station en als zeg maar op spoor 1 het laatste blok bezet is (het  "stationsspoor" dus) en het blok daarvoor niet dan zal iTrain de trein in dat vrije blok laten stoppen en laten wachten tot de trein ervoor vertrokken is. Zodra die weg is laat iTrain de trein dan het "stationsspoor" binnenlopen en de route beëindigen.
Als ik het goed begrepen heb precies zo als Koploper dat volgens Roelco doet.

Groeten,
Bert
Dat is inderdaad hoe ik dat ook gedaan heb, met bij binnenkomst 3 parellele blokken, 105, 106 en 107 (in tekening staat lok 44 in 105 ), wat eigenlijk gewoon 1 en hetzelfde blok op de baan is. Daar kan ik dan al een voorselectie die van treinen doen zodat ik betere controlle heb welke waar komt voor een betere opvulling.

Roelco
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2024, 16:29:50 door rjr »

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 487
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #42 Gepost op: 08 februari 2024, 16:27:44 »
Bedankt voor je uitleg Martin. Stuk helderder dan de antwoorden die ik tot dusver op iTrain forum heb gekregen. In basis heb ik het nu ook opgelost zoals jij aangeeft. Alleen de acties om alle treinen te starten nog niet. Ga ik binnenkort toevoegen.

Gr Frank
Frank,
Indien je wilt kan ik je mijn oude baanplan van iTrain toesturen via een PB-tje. Daar heb ik ook via simpele acties en eigenschappen van het schaduwstation en blokken de treinenloop geregeld. Hiermee kon ik voorkomen in dat "boven" alles vol raakt. Niets is zo frusterend als treinen die onmiddellijk vertrekken zodra het voorliggende blok vrijkomt.  Er waren meestal nooit meer dan vier of vijf rijdende treinen.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #43 Gepost op: 08 februari 2024, 16:51:57 »
even iets recht zetten, Ik rij al van Koploper 3 digitaal met pc,

sommigen willen dat niet, een pc in hun speelkamer, en Steve wil het niet, die zit al de hele dag voor schermen,
Dat mensen geen PC willen is hun recht. Dat ze niet achter schermen willen is wat anders. Want de oplossing die ik voor Steve had was er 1 waarbij hij het scherm verder onder tafel kon laten staan ern alleen naar kon kijken bij opstarten en afsluiten. Maar ja, als je geen PC wil.

Zo'n sfeer hangt er ook op het iTrain forum. Stel een vraag en gelijk wordt je gewezen op de regels, leer de manual vanbuiten want daar staat alles in

Dat is ook waarom ik de eerste reactie op deze vraag zo jammer vond. Als hardware man wilde hij alle ruimte om ergens met een hele nieuwe oplossing te komen, maar software vragen worden gelijk doorverwezen, terwijl er hier kennis genoeg zit om dat hier ook op te lossen.

...
 komt ik dat waarschijnlijk ook zou toepassen in mijn station, en dat zal ik hier waarschijnlijk vragen hoe ik deze hardware kan koppelen aan de software van mijn bestaande baanplan. Ik zou het hier vragen omdat ik et iTrain forum wel een beetje gehad heb.


Van mij mag je die hier stellen. En wil daarin mee denken. Snap van Steve met de eis geen PC dan nog wel dat die oplossing er moet komen. Als je alleen toch al met de software werkt, waarom laat je het die software dan niet oplossen? ja je moet het binnen het programma "programmeren/configureren" (net hoe je het noemen wilt ) en als je dat niet kunt dan heb je hulp nodig. Maar waarom wel hulp inschakelen om de hardware voor je te maken, want blijkbaar heb je ook de kennis niet om die zelf te maken als je wacht op die oplossing, maar niet de hulp inschakelen om de software dan goed te configureren?

Groet,
Roelco

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25306
    • Pagina van klaas
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #44 Gepost op: 08 februari 2024, 16:58:23 »
Ik krijg het idee dat er nu twee schaduwstationdiscussies door elkaar gaan lopen.