Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 11:48:31
Ridder Gerco van Beelen door Weerd
Vandaag om 11:46:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
  

Auteur Topic: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?  (gelezen 3027 keer)

Gerard

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Gepost op: 29 januari 2024, 16:38:41 »
Best Forumleden,
Ongetwijfeld zullen velen van jullie gebruik maken van iTrain en hebben ook een Schaduwstation.
Mijn vraag: wat zijn de mogelijkheden en  met name welke praktijk ervaringen hebben jullie met iTrain.
Enkele gegevens van mijn Schaduwstation ; deze bestaat uit 7 sporen.
- Spoor 1 is een doorrijspoor, lengte 460cm incl. 30cm stopsectie.
- Spoor 2 t/m 6 zijn opgedeeld in 2 blokken/secties, ieder met een  bloklengte  van 200cm incl. 30cm stopsectie.
- Spoor 7 is opgedeeld in 3 blokken/secties, ieder met een bloklengte van133cm incl 30cm stopsectie.
Ik verneem graag jullie suggesties, bij voorbaat dank.

Gerard.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #1 Gepost op: 06 februari 2024, 17:28:54 »
Misschien op het iTrain forum je vraag stellen ?

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4681
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #2 Gepost op: 06 februari 2024, 18:10:14 »
Werkt prima en opties zijn divers. Alleen doorschuiven bij achter elkaar gelegen opstelsporen heeft iTrain nog geen goede oplossing voor (althans, ik heb deze, ook na vraag op iTrain forum, nog niet kunnen vinden).

Instelingen (wacht functies, aantal treinen dat mag vertrekken) kun je per schaduwstation instellen.

Dus wat zou je willen ?

Gerard

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #3 Gepost op: 06 februari 2024, 18:22:23 »
MartinRT,

Dit heb ik overwogen maar je moet altijd je baanplan bijvoegen en dat lukt mij niet, vandaar.


Groet Gerard

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2024, 20:46:57 »
Misschien op het iTrain forum je vraag stellen ?

Och, ik vind dit een stuk interessanter dan dat oeverloos geleuter over een nog niet bestaande hardware oplossing voor een schaduwstation.

grtz Rob

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5828
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #5 Gepost op: 07 februari 2024, 11:28:56 »

Werkt prima en opties zijn divers. Alleen doorschuiven bij achter elkaar gelegen opstelsporen heeft iTrain nog geen goede oplossing voor


Dat doorschuiven is tamelijk essentieel dus dat prima werken snap ik niet helemaal.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #6 Gepost op: 07 februari 2024, 11:46:29 »
Och, ik vind dit een stuk interessanter dan dat oeverloos geleuter over een nog niet bestaande hardware oplossing voor een schaduwstation.

Leuke mening.   Maar gelukkig denkt degene die de vraag gesteld heeft daar blijkbaar héél anders over, zie onderstaand deel uit citaat:

Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #129 Gepost op: 04 februari 2024, 23:18:05 »
Hoi Bas
Bedankt voor een oplossing te bedenken voor mijn probleem.
Mvg steve

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #7 Gepost op: 07 februari 2024, 11:48:35 »
En om nog even verder te borduren:
is een combinatie van doorschuiven met ABC en iTrain mogelijk ?
Met ABC: ja.  Maar hoe gaat iTrain hier mee om ?
Misschien de achterste blokken op ABC laten werken, doorschuiven naar het voorste blok en alleen het voorste blok door iTrain te detecteren ?
iTrain deskundigen ?

En Gerard: baanplan bijvoegen kan toch geen groot probleem zijn ?  Dat kan iemand op dat forum jou toch wel uitleggen ?
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2024, 11:52:25 door MartinRT. Reden: toevoeging »

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #8 Gepost op: 07 februari 2024, 11:53:28 »
"is een combinatie van doorschuiven met ABC en iTrain mogelijk ?
Met ABC: ja.  Maar hoe gaat iTrain hier mee om ?"

Waarschijnlijk op dezelfde manier als Koploper, en daarmee is het supereenvoudig en tegen geringe kosten te realiseren.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2024, 11:55:17 door borotof »

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #9 Gepost op: 07 februari 2024, 12:01:30 »
- Spoor 1 is een doorrijspoor, lengte 460cm incl. 30cm stopsectie.
- Spoor 2 t/m 6 zijn opgedeeld in 2 blokken/secties, ieder met een  bloklengte  van 200cm incl. 30cm stopsectie.
- Spoor 7 is opgedeeld in 3 blokken/secties, ieder met een bloklengte van133cm incl 30cm stopsectie.
In combinatie met mijn vorige opmerking even per spoor bekijken.

Spoo1:  iTrain direct regelbaar neem ik aan, geen belemmeringen
Spoor 2 t/m 6:  iTrain kent de treinlengtes, dus weet dat alle treinen korter dan de maximale lengte hier in mogen rijden
Spoor 7:              ,,      ,,    ,,       ,,         , dus weet dat alleen de kortere treinen hier in mogen rijden.

M.a.w. de ingang van het schaduwstation is gecontroleerd.
Als ik er dan van uit ga, dat iTrain ook de uitgang regelt, dan is dus de vraag of het voor iTrain nodig is om precies te weten wat er in het schaduwstation zelf gebeurt.
Dat weet ik niet, maar op het op een leuke manier te zeggen:  iTrain, bemoei je alleen met wat je wèl goed kunyt en doet.
Want iTrain kent toch ook ongedetecteerde stukken ?

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #10 Gepost op: 07 februari 2024, 12:08:02 »
Frank 123 en borotof:  blijkbaar een verschil van inzicht.
Overigens lijkt het mij ook vreemd dat iTrain hier geen (simpel en met geringe kosten)  antwoord op zou hebben.
Maar wie heeft het verlossende woord ?

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #11 Gepost op: 07 februari 2024, 14:24:22 »
Mensen op het iTrain forum?  :angel:
Met vriendelijke groet,
Peter

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1844
    • Flickr pagina
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #12 Gepost op: 07 februari 2024, 16:31:59 »
Wat wordt bedoeld met doorschuiven van treinen?

In iTrain is het belangrijk hoe meer je kan detecteren hoe beter. Ik zou je opstelsporen van drie meldmunten voorzien zoals bij een gewoon blok. Dan kan je de wissels ongedetecteerd laten.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21679
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #13 Gepost op: 07 februari 2024, 16:49:27 »
Werkt prima en opties zijn divers. Alleen doorschuiven bij achter elkaar gelegen opstelsporen heeft iTrain nog geen goede oplossing voor (althans, ik heb deze, ook na vraag op iTrain forum, nog niet kunnen vinden

Net als Ben snap ik dit niet. Automatisch rijden is in de kern van blok naar blok schuiven. Je brengt er variatie en natuurgetrouwheid in door wachttijden, routes en rijrichting en zo, maar zonder die variatie wordt het vanzelf van blok naar blok schuiven.

Puur praktisch. Een opstelspoor is verdeeld in drie blokken. Je begint een route altijd in het laatste blok van het opstelspoor en laat het eindigen in het laatste blok van het opstelspoor. Al de trein een route bijna heeft voltooid en het opstelspoor oprijdt, zal het achteraan aansluiten. Rijdt een andere trein weg van het spoor, dan schuift de boel op net zolang totdat de trein het laatste blok van het opstelspoor weer heeft bereikt. Daar pas eindigt de route immers en daar wacht de trein dan op een instructie om een nieuwe route te gaan rijden. 
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #14 Gepost op: 07 februari 2024, 17:31:44 »
Best Forumleden,
Ongetwijfeld zullen velen van jullie gebruik maken van iTrain en hebben ook een Schaduwstation.
Mijn vraag: wat zijn de mogelijkheden en  met name welke praktijk ervaringen hebben jullie met iTrain.
Enkele gegevens van mijn Schaduwstation ; deze bestaat uit 7 sporen.
- Spoor 1 is een doorrijspoor, lengte 460cm incl. 30cm stopsectie.
- Spoor 2 t/m 6 zijn opgedeeld in 2 blokken/secties, ieder met een  bloklengte  van 200cm incl. 30cm stopsectie.
- Spoor 7 is opgedeeld in 3 blokken/secties, ieder met een bloklengte van133cm incl 30cm stopsectie.
Ik verneem graag jullie suggesties, bij voorbaat dank.

Gerard.
Ik ken itrain helaas niet, dus weet niet zeker hoe die dit oplost. Maar misschien kun je het daar regelen op een zelfde soort manier als in koploper.
Van die schaduwstationsporen wordt alleen het laatste blok een stopblok/schaduwstationblok. De andere worden normale blokken zoals op de rest van de baan. Hier stopt een treijn dus alleen als het blok er voor bezet is. Maar gaat gelijk weer rijden als het blok er voor vrij komt.
Dan laat je een binnen komende trein in het blok voor het scahduwstation kiezen tussen eerst spoor 7, maar daarin mag je alleen rijden als je max 133cm lang bent.
Daarna kies je voor spoor 2 t/m 6 als volgorde, waar je alleen in mag als je max 200cm lang bent. En als die allemaal vol zijn of je bent langer kies je voor blok 1.

Hij zal dus eerst spoor 7 opvullen, daarna spoor 2 t/m 6 in de volgorde die je aangegeven hebt. En bij een vol schaduw station rijd de trein door.
voor de laatste blokken geef je aan na hoe veel tijd ze weer mogen vertrekken. De volgende in lijn schruift dan door en wacht daarna ook weer zo lang.

Eventueel kun je dan nog instellen dat er ook langere treinen in mogen die beide blokken bezet houden, maar weet niet of dat ook de bedoeling is.
Deze manier gebruik ik nu, en zou bij itrain ook op zoek gaan naar iets op die manier.

Kan je abc modules dat doorschuiven laten regelen, tuurlijk kan dat. Maar als je toch aanstuurd met itrain dan kun je dat geld voor die modules beter besparen en de software dat laten oplossen. itrain moet wel heel veel beperkingen hebben wil dit niet gewoon opgelost kunnen worden in itrain.

Groet,
Roelco