Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 11:00:12
Gewoon wat busfoto's door oranda-jin
Vandaag om 10:57:27
Ridder Gerco van Beelen door 1200blauw
Vandaag om 10:56:22
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
  

Auteur Topic: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?  (gelezen 3025 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #15 Gepost op: 07 februari 2024, 18:07:29 »
OK, dan zou ik jou sporenplan wel eens willen zien, in iTrain kan er maar 1 trein in een blok, met rangeren kun je er 2 regelen, maar 3?? en als de eerste weg gereden is zou je mss met een actie de 2e laten doorschuiven, maar 3 treinen in een blok is volgens mijn bescheiden kennis niet mogelijk. En als je voor elk spoor dit moet organiseren, en dan hebben we nog de pijpenkop. Maar laat jou plan eens zien, ik ben heel nieuwgierig, ik ga dat onmiddellijk eens bekijken hoe jij eea oplost.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #16 Gepost op: 07 februari 2024, 18:30:16 »
Dirk, er kunnen in iTrain wel degelijk meer treinen in een blok staan, bij mij staan er ook drie in een van de schaduwstationsporen. ik moet ze dan alleen wel handmatig toevoegen omdat ik maar 1 melder in dat blok heb zitten en iTrain uit zichzelf er dus geen 2e of 3e trein in gaat sturen.
Ook de optie rangeren helpt daarbij niet omdat ik geen aparte begin melder heb; als ik ooit nog eens wat tijd heb ga ik dat wel aanpakken maar dat is echt nog toekomstmuziek. Ik kan het dus niet uitproberen maar heb wel over dat mogelijk doorschuiven gedacht en volgens mij zou het ook in iTrain moeten werken als je alleen het laatste blok van elk spoor als station definieert en het voorafgaande blok (wat dus eigenlijk ook een deel van het schaduwstation is) gewoon vrije baan laat. Je routes eindigen in het station en als zeg maar op spoor 1 het laatste blok bezet is (het  "stationsspoor" dus) en het blok daarvoor niet dan zal iTrain de trein in dat vrije blok laten stoppen en laten wachten tot de trein ervoor vertrokken is. Zodra die weg is laat iTrain de trein dan het "stationsspoor" binnenlopen en de route beëindigen.
Als ik het goed begrepen heb precies zo als Koploper dat volgens Roelco doet.

Groeten,
Bert

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 487
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #17 Gepost op: 07 februari 2024, 19:30:47 »
Gebruik minimaal twee melders, liever drie als je meer treinen in een blok wilt schuiven. De optie "sta rangeren in bezet blok toe", moet aangevinkt zijn.
Maar als je soms drie treinen in een blok wilt, waarom dan niet dat blok in drie delen met drie melders. Een langere trein neemt dat gewoon twee of drie blokjes in beslag. Ik weet niet wat iTrain doet als trein 1 vertrekt of dan de achterliggende treinen automatisch doorschuiven, zelf werk ik niet zo. De dynamische oplossing zoals bij Koploper (met een lichtsluis) werkt niet in iTrain. Ook RocRail heeft uitsluitend de mogelijkheid om met meerdere melders te werken bij een dergelijk blok
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4681
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #18 Gepost op: 07 februari 2024, 20:53:27 »
Meerder treinen in blok heb ik geen ervaring mee. Heb in mijn schaduwstation wel aantal sporen die opgedeeld zijn in 2 blokken.

Als je al deze blokken toevoegt aan het station werkt het doorschuiven niet lekker. Zeker niet als je de boel afsluit als er een trein nog in het achterste blok staat.
Rocrail heeft hier speciaal bloktype voor (een stag als ik het goed heb) waarbij een trein altijd doorgaat naar voorste vrije blok in de Stag. Ook als deze trein niet actief is.

Heb het nu opgelost door alleen voorste blokken onderdeel van station te maken. Maar dan nog steeds zul je de achterliggende trein moeten activeren om hem naar voorste blok te laten gaaam als deze leeg komt.

Volgens iTrain forum heeft iTrain de Stag functie (nog) niet.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #19 Gepost op: 07 februari 2024, 21:26:05 »
Waarom zo moeilijk doen, ook al heet het schaduwstation, dat wil toch nog niet zeggen dat je ze als stationsblok moet definieren ?

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 487
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #20 Gepost op: 07 februari 2024, 22:39:13 »
Waarom zo moeilijk doen, ook al heet het schaduwstation, dat wil toch nog niet zeggen dat je ze als stationsblok moet definieren ?
Alleen het/de spoor/sporen naar de uitgang naar de paradebaan. Dan kun je de treinenloop makkelijker reguleren.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4681
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #21 Gepost op: 07 februari 2024, 22:48:00 »
ITrain moet stations hebben om de treinen automatisch te laten rijden. Dus ja, dat moet.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21679
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #22 Gepost op: 08 februari 2024, 07:39:38 »
Heb het nu opgelost door alleen voorste blokken onderdeel van station te maken. Maar dan nog steeds zul je de achterliggende trein moeten activeren om hem naar voorste blok te laten gaaam als deze leeg komt.


Wat bedoel je met activeren?
Als het stationsblok het doel is van een route (heet dat zo in Itrain?) dan zou je denken dat het opschuiven vanzelf gaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #23 Gepost op: 08 februari 2024, 08:39:23 »
In iTrain moet je een trein "aanzetten" bij opstarten van de boel, als je deze trein op wilt nemen in de automatische treinenloop. Dus als je wilt beginnen met automatisch rijden na opstarten van het programma, en je zet de trein niet in automatische modus terwijl deze in blok 1 staat, zal deze niet uit zichzelf naar blok 1 rijden.

Wat misschien wel kan is per combinatie Blokken een route maken (opschuiven van 1 naar 2) , en op bepaalde tijden en frequenties deze acties laten uitvoeren.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #24 Gepost op: 08 februari 2024, 08:47:42 »
Doorschuiven in een schaduwstation met iTrain is redelijk eenvoudig.

Situatie:
Je hebt 5 opstelsporen opgedeeld in 3 blokken per spoor.

Oplossing:
In iTrain maak je van de voorste 5 blokken een station met wachttijd en de blokken geef je het type opstelspoor. De 2e en 3e serie van 5 blokken laat je buiten dat station. Die kan je het type opstelspoor of vrije baan geven.

iTrain kiest altijd een van de 5 stationsblokken en zal dan wanneer deze al bezet is de trein erachter laten wachten tot dat blok vrij komt. En zo schuift het circus telkens door.

De lengtes van de blokken zijn niet heel relevant, als een trein niet in een blok past dan gebruik hij gewoon twee blokken voor die trein. Of meer als dat nodig is :)

Wat betreft het opstarten van je treinen, ook dat is eenvoudig!
Stap 1: teken op je schakelbord een actie icoon (blauwe vierkant)
Stap 2: maak een actie aan
Stap 3: voorwaarde laat je leeg, tenzij je een fysieke knop wilt gebruiken
Stap 4: uitvoering is een systeemactie zoals "start alle treinen"

Dit kan je ook doen met stop alle treinen, pauzeer, beëindig of anderen.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2024, 08:51:32 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #25 Gepost op: 08 februari 2024, 08:53:08 »
Waarom zo moeilijk doen, ook al heet het schaduwstation, dat wil toch nog niet zeggen dat je ze als stationsblok moet definieren ?

Ikketrein rijd van station naar station, in automatische routering. Dit hoeft geen fysiek station te zijn maar kan ook een schaduwstation zijn, of eennstrategische plek om de routering te beïnvloeden.
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #26 Gepost op: 08 februari 2024, 10:24:19 »
Volgens mij rijdt  Itrain van blok naar blok. Ik mag aannemen dat je per blok eigenschappen/beperkingen  kunt aangeven...

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #27 Gepost op: 08 februari 2024, 11:16:34 »
Natuurlijk rijdt iTrain van blok naar blok. Waar het om gaat is dat een bepaald blok of een paar blokken van een aantal speciale eigenschappen worden voorzien die nodig zijn voor het programma bij automatische routering. Een dergelijk blok of set van blokken krijgt in iTrain de naam "station" en zo lopen automatische routes in iTrain dus altijd van "station" naar "station".

Groeten,
Bert

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #28 Gepost op: 08 februari 2024, 11:34:54 »
Blijkbaar zou het dus mogelijk zijn, weliswaar niet evident maar voor de programmeurs is het te doen. Graag eens een banenplan van iemand die het gelukt is, mij lukt het niet. Dus om nog eens een knuppel in het treinenhok te gooien: als Bas een hardware oplossing zou vinden lijkt het voor "niet programmeurs" een betere oplossing. Ik zou zelfs geneigd zijn om mijn schaduwstation te verbouwen maar de 'nog niet' bestaande oplossing van Bas.

mvg

Dirk   
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5827
Re: Hoe met iTrain een Schaduwstation aansturen ?
« Reactie #29 Gepost op: 08 februari 2024, 11:41:00 »
Programmeurs? Niks programmeurs, je moet het een en ander instellen, het is allemaal standaard functionaliteit.