Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: Hoe een schaduwstation automatiseren  (gelezen 23516 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #60 Gepost op: 31 January 2024, 12:09:40 »
Het is nu nog een computer ontwerpje. Ik had hem gister efkes in elkaar geflanst naar aanleiding van dit draadje. Ik wil vandaag nog een paar signaaltjes toevoegen voor de wissels en vasthouden trein enzo en dan kan ik 3 tot 4 weken later 10 fysieke printen in huis hebben.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dirk

• Online Online
« Reactie #61 Gepost op: 31 January 2024, 13:04:40 »
en hoeveel printjes voor een blok? Ik ben nog niet mee met het systeem, (ik rij met iTrain) maar het lijkt me wel een prima oplossing. In welke prijsklasse moeten we denken? En zijn er nog andere componenten nodig?

Dirk

2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 31 January 2024, 13:45:17 »
1 print per blok.
Prijs weet ik nog niet, dat zal rond de €15~€20 gaan liggen. Afhankelijk van uiteindelijke kostprijs.
En je hebt er niks extra's bij nodig. Geen aparte voeding oid

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 31 January 2024, 15:04:41 »
Ik wil de mogelijkheid van de door Bas voorgestelde oplossing middels zijn ontwerp niet verstoren.  Dat zou misschien best nog wel eens een mogelijk eenvoudiger en goedkoper methode kunnen zijn.  Maar ik ga dus zelf even verder met ABC modules in gedachten. Daarom volgende opmerkingen.

Je moet nog steeds je wisselstraten goed organiseren, want als je een trein wegstuurd van 1, dan gaat de hele reeks 1 doorschuiven, en moeten de wissels tussen in goed staan om dat te regelen.
Als je daarna een trein wegstuurd van 2, dan moet daar hetzelfde gebeuren, maar dan kan het best zijn dat 1 nog aan het doorschuiven is, dus de wissels nog niet vrij om ook op 2 al door te gaan schuiven. En dat blijft met een volgende trein ook een risico. Kun je natuurlijk ook oplossen door pas een volgende te laten vertrekken als het doorschuiven afgerond is, maar dan ben je zelf dus de processor om dat te regelen.
Nee, dat kan niet.  Je kunt pas kiezen voor een 2e trein (uitrijden) als het doorschuiven is voltooid. Daarbij komt ook nog, dat, als het tussenbaanvak eenmaal bezet is (doorschuiven) de wissels in die stand geblokkeerd blijven staan. Dat betekent dus wel, dat je de 2e trein pas opdracht kunt geven als de procedure is afgerond.  Wil je op een willekeurig moment, bijvoorbeeld luttele seconden na opdracht 1, toch opdracht 2 willen geven, dan zou deze 2e opdracht (en derde ?  en vierde, en ..... ?) onthouden moeten worden.  Daar haak ik meteen af, want dat zou nodeloos ingewikkeld worden.  Bovendien onzinnig, gezien het zelf willen bedienen van het uitrijden, waarbij opgemerkt kan worden, dat, zolang een procedure bezig is er een rood lampje of soortgelijks waarschuwt, dat geen 2e (x e ...) opdracht mogelijk is.  Even wachten graag. Gaat het lampje op groen, kun je weer een vertrekknop indrukken.
De, in mijn ogen, zinloosheid zit hem in het bezet zijn van het eerste uitrijblok NA het SchSt.  Dit is immers nog steeds bezet, dus er KAN helemaal geen trein vertrekken.

En bij binnenkomst moet je dus bepalen naar welk spoor een trein kan, waar is er nog ruimte, en misschien nog wel belangrijker, naar welk spoor moet je als dit spoor wel weer vol is?
Nee, in principe staan de wissels klaar voor de laatst ingestelde serie blokken waaruit aan de voorkant een trein vertrokken is. Is dit opgevuld springt deze instelling op "vrij", want alle blokken zijn nu weer gevuld. Laten we zeggen, dat er dan dus maximaal 4 andere series een lege achterkant hebben.  Die in principe random gevuld mogen worden.  En daar schuilt de moeilijkheid in het random.  Want wie of wat bepaalt hier de keuze ?  Ik ben zelf voorstander van een vaste "keuze" , dat scheelt een hoop gedoe.

maar wat gebeurd er als er een trein halverwege het doorschuiven op de wisselstraat blijft staan vanwege vuil/slecht contact? Schuift de volgende er dan gewoon tegen aan? Schuiven ze allemaal gelijk tijdig door? Kun je dan problemen krijgen dat een snellere trein de langzame voor hem inhaalt?
of de een na de ander? Waardoor het langer kan duren voor de wisselstraat tussen de twee delen weer vrij is.
Een stel vragen aaneen.
Blijven staan = blokkeren van elke andere activiteit op het hele SchSt.  Dus ook geen nieuw vertrek.
De volgende schuift er dus NIET tegenaan.
Treinen schuiven NOOIT tegelijkertijd door (eigenschap BM3), maar het is verstandig hier een conditie aan te stellen, zoals bijvoorbeeld een achterste wagen met stroomafname.
Een snellere trein kan nooit een langzamere inhalen. Ook hier is de hierboven genoemde conditie verstandig.  Dus de een na de ander.  Er zit bovendien een (instelbare) vertraging van doorschuiven ingebouwd.
De tijdsduur voor het vrijkomen van de tussenliggende wisselstraat is maximaal bij de langzaamste en langste trein, die er doorheen rijdt. Dus nooit langer dan dat. (Uitgezonderd de problemen door stilstand natuurlijk)

maar ik zie niet in waarom een computer met een bestaand progamma blijkbaar geen optie is ( PC/koploper ) maar een computer met een eigen te schrijven progamma wel een optie is ( Arduino/eigenprogramma ).

Ik snap, dat je dat er uit zou kunnen opmaken.  Maar ik zal niet overgaan tot het inschakelen van een Arduino of soortgelijke.  Dat laat ik aan anderen over, zoals hier Bas of anderen. Als daar een ander/beter/gewenster voorstel uitkomt, dan vooral doen. 

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 31 January 2024, 15:20:40 »
Het is ook vaak veel bedradingswerk en dat probeer ik zo simpel als mogelijk te houden.
2 DCC draden (heb jij ook, ringleiding)    2 draden, naar het rijstuk (bij jou: buffer) en het stopstuk (heb jij ook)  1 draad naar het voorgaande blok (heb jij ook).
Dat is wat je voor een "normale" reeks BM3's nodig hebt om een bloksysteem te creëren. Met of zonder arm/lichtsein (zit al in de BM3)

Ik moet alleen nog iets toevoegen om een 'uitrij' module met een schakelaar een trein vast te kunnen laten houden. En ik wil een signaallijntje inbouwen als een trein ontvangen is. Als je wilt, kan je daar dan iets mee doen zoals... bijvoorbeeld een wisselstraat schakelen oid.
Trein vasthouden zit in BM3, zonder schakelaar. Signaallijn is bezetmelding op lijn naar vorige baanvak. Daar kun je dus inderdaad iets mee doen.
Kortom:  jouw gedachtegang komt voor zover ik kan zien geheel overheen met dat wat in de BM3 verwerkt zit.  (y)
Dus ik ben heel benieuwd waar je mee komt.

Als iemand zich afvraagt waar die 'buffer' sectie voor is. Dat is wat dit ook goed laat werken met duwende treinen. Dat zit ook een in Lenz BM2.
En in de BM3.  In mijn verhaal zul je de BM2 niet tegenkomen.  Die is alleen aan te sturen (normaal gesproken) met een al dan niet manuele bediening van een sein. Die heeft dus geen ontvangst vanuit een volgend blok, zoals de BM3, maar is de afsluiting van een reeks blokken in de opvatting van Lenz.
« Laatst bewerkt op: 31 January 2024, 15:23:51 door MartinRT. Reden: toevoeging »

borotof

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 31 January 2024, 15:23:33 »
Na dit hele verhaal te hebben doorgenomen kan ik maar 1 ding concluderen. Uitvoeren mbv koploper...

grtz rob

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 31 January 2024, 15:29:34 »
Overtuig Steve en mij zul je niet meer horen.  Het is precies zoals het mij vergaan is, maar dan met de tegenovergestelde conclusie. Overwegingen over de automatisering, veel adviezen richting PC/software, weinig over hardware en zelfstandige elementen, totdat ik met ABC in aanraking kwam.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 31 January 2024, 15:42:27 »
Trein programma's en computers.. yuck   ;D

Citaat
jouw gedachtegang komt voor zover ik kan zien geheel overheen met dat wat in de BM3 verwerkt zit.  (y)
Dus ik ben heel benieuwd waar je mee komt.
Dat klopt wel aardig. Deze print, de 'BloX ABC MkII', die heeft alleen geen slow approach. Dat is dan weer voor de MkIII bestemd.  ;)

Wat ik er extra bij heb, zijn extra signaalmogelijkheden vanwege het schaduwstation. Als een trein vertrokken is, wil ik dat zo'n BloX kortstondig een relais kan schakelen, want dat heb je nodig als je 5 wissel spoelen tegelijk wilt bekrachtigen icm een diodematrix. Dat is 1 extra.

Ik wil ook een kortstondig signaal geven wanneer een trein ontvangen is. Zo kan een apart (nog te ontwerpen) regel ding voor jou een keuze maken of die op automatisch (of niet) een willekeurig, opvolgend of spoor naar keuze weer op groen kan zetten en daarbij de uitrij wissels kan bedienen voor je. Dat is 2 extra.

Ik moet alleen nog iets bedenken om te voorkomen dat wissels onder een rijdende trein geschakeld  kunnen worden. Stel dat een trein naar spoor 1 rijdt, en spoor 2 is net vrij gekomen waardoor alle wissels omgaan. Dan heb je stront aan de knikker  ;D. Detectie van wisselstraten vind ik spannend bij lange treinen. Als alleen de achterste en voorste dingen detectie hebben en hij past over de wissel straat.. -> stront aan knikker. Een chip de stand van zaken laten onthouden -> beter

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Dirk

• Online Online
« Reactie #68 Gepost op: 31 January 2024, 15:46:50 »
Na dit hele verhaal te hebben doorgenomen kan ik maar 1 ding concluderen. Uitvoeren mbv koploper...

grtz rob

Neen, juist niet, als Bas zijn module werkt is dat volgens mij de oplossing. Als een pc (koploper) te mijden valt is het perfect, en ik vermoed dat vele hobbyisten er blij mee gaan zijn, een volledige baan die beveiligd kan worden met ABC en dan die sturing voor een schaduwstation, wat wil een mens nog meer?

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 31 January 2024, 16:10:18 »
Hallo Bas, paar vraagjes/opmerkingen.
Als een trein vertrokken is, wil ik dat zo'n BloX kortstondig een relais kan schakelen, want dat heb je nodig als je 5 wissel spoelen tegelijk wilt bekrachtigen icm een diodematrix. Dat is 1 extra.
Citaat
En met eindafschakeling ?  Of gaat het om de gelijktijdigheid ?
Je zou ook wisselmotoren kunnen gebruiken, die na elkaar schakelen.

Ik wil ook een kortstondig signaal geven wanneer een trein ontvangen is. Zo kan een apart (nog te ontwerpen) regel ding voor jou een keuze maken of die op automatisch (of niet) een willekeurig, opvolgend of spoor naar keuze weer op groen kan zetten en daarbij de uitrij wissels kan bedienen voor je. Dat is 2 extra.
Citaat
Leuk van die uitrijwissels, maar die worden handmatig bediend (knop).  Of bedoel je de tussenliggende uitrijwissels ?
En waarom zou het een kortstondig signaal moeten zijn ?  Een vast signaal (bezetmelding) heb je toch al ?

Ik moet alleen nog iets bedenken om te voorkomen dat wissels onder een rijdende trein geschakeld  kunnen worden. Stel dat een trein naar spoor 1 rijdt, en spoor 2 is net vrij gekomen waardoor alle wissels omgaan.
Citaat
Ik heb eerder aangegeven dat vertrek vanaf 2 (dus wissels stellen) niet mogelijk is zolang de opvulprocedure nog niet afgerond is (met als toevoeging een vertraging in het vrijgeven).  Waar zit bij jou dan het probleem ?

Hier is dus iets foutgegaan, nog nooit gezien  :D
« Laatst bewerkt op: 31 January 2024, 16:13:53 door MartinRT »

borotof

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 31 January 2024, 16:34:31 »
Trein programma's en computers.. yuck   ;D

Een chip de stand van zaken laten onthouden -> beter

Bas

Proest !

borotof

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 31 January 2024, 16:36:35 »
Neen, juist niet, als Bas zijn module werkt is dat volgens mij de oplossing. Als een pc (koploper) te mijden valt is het perfect, en ik vermoed dat vele hobbyisten er blij mee gaan zijn, een volledige baan die beveiligd kan worden met ABC en dan die sturing voor een schaduwstation, wat wil een mens nog meer?

Dirk

Tsja, is wel volgens het wamahemoka principe, daar zijn hier nog wel aardig wat voorstanders van als ik dat zo zie  ;D

grtz rob (*waarom makkelijk als het ook moeilijk kan)

rjr

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 31 January 2024, 16:44:25 »
En volgens mij was het dat 90% van gebruikers niet echt zin heeft in een computer programma voor bij de treinbaan, mijzelf inclusief. Waarom zou je dagen lang achter een scherm willen zetten als je een plug & play systeem kan kopen, aansluiten en.. spelen  ;D
En daarom ga je een tijdje achter een computer zitten om een 'perfect' systeem te ontwerpen met een computer programma voor bij je treinbaan?:
En een paar weken wachten tot de printjes binnen zijn, waar je dan moet hopen dat er geen fouten in zitten?

Dan liever 1 dag achter een scherm zitten om het in een bestaand programma in te vullen.
En wat prijs betreft, de PC/koploper combinaties die ik heb staan zijn tot dus ver altijd 0euro geweest. Wel heb je natuurlijk hardware nodig voor terugkoppeling.
Maar de prijs per blok is dan wel een heel stuk lager dan met die modules van Lenz.

De, in mijn ogen, zinloosheid zit hem in het bezet zijn van het eerste uitrijblok NA het SchSt.  Dit is immers nog steeds bezet, dus er KAN helemaal geen trein vertrekken.
Is niet echt zinloosheid zolang we niet weten hoe de baan verder gaat. Bij mij kunnen de treinen bij het uitrijden van mijn schaduwstation kiezen uit 3 blokken. Dus als de wisselstraat uit mijn schaduwstation vrij is kan de volgende vertrekken, en bij een vrije wisselstraat nummer 3 intussen ook. En daarna is het eerste blok meestal wel weer vrij waarna al heel snel nummer 4 weer die kant op kan rijden. Dus, afhankelijk van de rest van de baan KAN er wel een tweede trein vertrekken.

Dirk
Je vraagt er om : een PC met een mooi besturing systeem, dat wil een mens nog meer :).
Maar wat is er mis met een PC (koploper) die ergens onder je baan onder je schaduwstation alles daar regelt? Na het instellen heb je er geen omkijken meer na. En als je wilt kun je altijd wat aanpassingen maken om het toch niet iets anders te laten verlopen.
En wat hierboven al opgemerkt wordt, je tweede, derde en volgende opdrachten voor vertrek worden netjes geregeld. De trein kun je laten vertrekken als daar ruimte voor is.
En ja, als je dat wilt kun je zelfs dat rode lampje laten aansturen met :"even wachten graag"

Laten we zeggen, dat er dan dus maximaal 4 andere series een lege achterkant hebben.  Die in principe random gevuld mogen worden.  En daar schuilt de moeilijkheid in het random.  Want wie of wat bepaalt hier de keuze ?  Ik ben zelf voorstander van een vaste "keuze" , dat scheelt een hoop gedoe.
En ook dit kun je dan regelen, maar ook als er dus maar 2 andere sporen zijn met een lege achterkant, dan weet het programma dat, en regeld het voor je.

Maar een mooie hardware oplossing kan ik zeker ook waarderen.

Roelco

« Laatst bewerkt op: 31 January 2024, 20:02:25 door rjr »

Ben

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 31 January 2024, 16:48:34 »
Geef het een kans, misschien lukt het ze en dan is het een mooi project. Drammen heeft geen zin Roelco, je hebt je punt allang gemaakt.

Gr, Ben.

Dirk

• Online Online
« Reactie #74 Gepost op: 31 January 2024, 16:51:22 »
Tsja, is wel volgens het wamahemoka principe, daar zijn hier nog wel aardig wat voorstanders van als ik dat zo zie  ;D

grtz rob (*waarom makkelijk als het ook moeilijk kan)

Maar dat is toch een van de eerste gegevens, liefst geen computer, dat staat in het eerste deel van de vraagstelling.

mvg

Dirk