Er is 1 trein vertrokken uit ëén van de sporen. Laten we even zeggen spoor 4A. Dat is dus een gegeven: na enige tijd zal er een trein binnen mogen komen op het begin van spoor 4A. Die "enige tijd" is de tijd nodig voor het doorschuiven van de 2 opvolgende treinen, zodat het begin vrij komt.Aangezien er geen andere treinbewegingen plaats kunnen vinden dan binnenlopen op spoor 4A, kunnen de ingangswissels voor spoor 4A tegelijkertijd gezet worden met het stellen van de wissels voor het uitrijden van spoor 4A.Dit is voor alle sporen geldig.Dit geldt overigens ook voor het doorschuiven van SchSt A naar SchSt B: er is maar 1 spoor vrij en de wissels zijn gezet afhankelijk van welk spoor een trein vertrokken is.
Idd, in die richting was ik ook aan het denken met wisselstraten.Eigenlijk zou je voor elke vertrek dat je doet een wisselstraat selecteren zodat de al de wissels juist liggen voor het doorschuiven maar ook voor het binnenrijden van het schaduwstation.
Eerst zijn de lengtes 10 meter voor 3 blokken, nu heb je het over een minimum van 3 meter.
Dus als je nou eerst een vast wil leggen hoe lang dat rem stuk moet zijn, dan kan daaruit de langste trein vastgelegd worden.Daar ben je bereid om je aan te passen, dus is bijv. de vraag of je een baanvak wil hebben met een remstuk van bijv. 25 cm. (snelle remming) met als gevolg een maximale treinlengte van 275 cm., of dat je bijv. kiest voor een mooiere remming in 50 cm. met een maximale treinlengte van 250 cm.
En toch nog ter overdenking: als het om geld gaat ben je vrijwel zeker met PC/besturingsprogramma goedkoper uit. Moet je alleen nog iemand vinden die dat voor jou installeert (geen loodgieter )
Hoe dit gaat uitzien is nog te bepalen maar maakt niets uit voor mijn probleem met het schaduwstation aangezien ik geen computerprogramma wil dat heel mijn baan gaat besturen... Maw ik ben verantwoordelijk wat op de bovenbaan/ paradebaan gebeurt. Dus ik zoek een besturing die mijn schaduwstation kan automatiseren.
Het schaduwstation: de lengte is zoals je weet door een binnenbocht en buitenbocht verschillend MAAR elk blok is minimum 3 m lang en ik heb er 30 Dus ik zoek een besturing die mijn schaduwstation kan automatiseren. En met automatiseren bedoel ik dat mijn treinen opschuiven tot de laatste blok van mijn schaduwstation. Waar ik dan kan kiezen met welke trein ik dan ga rijden ( ja manueel ) En hier lijkt mij ABC in combinatie met wisselstraten een oplossing te bieden. Alleen weet ik niet hoe ...Dus laat ons voorlopig eens denken over een mogelijke oplossing met ABC en wisselstraten.Mvg steve
aangezien ik geen computerprogramma wil dat heel mijn baan gaat besturen... En hier lijkt mij ABC in combinatie met wisselstraten een oplossing te bieden. Alleen weet ik niet hoe ...Dus laat ons voorlopig eens denken over een mogelijke oplossing met ABC en wisselstraten.
Een complicatie vormt de flessenhals tussen die bundels. Maak er één sporenbundel van, met 10 sporen. En dan met een boog langs de bundel met één spoor terug naar de uitgang.
Een trein kan enkel van 1A > 1B > 1C ( en dan in mijn logica) > 1D > 1E en dan 1F rijden
maar een computer met een eigen te schrijven progamma wel een optie is ( Arduino/eigenprogramma ).