Je moet nog steeds je wisselstraten goed organiseren, want als je een trein wegstuurd van 1, dan gaat de hele reeks 1 doorschuiven, en moeten de wissels tussen in goed staan om dat te regelen.Als je daarna een trein wegstuurd van 2, dan moet daar hetzelfde gebeuren, maar dan kan het best zijn dat 1 nog aan het doorschuiven is, dus de wissels nog niet vrij om ook op 2 al door te gaan schuiven. En dat blijft met een volgende trein ook een risico. Kun je natuurlijk ook oplossen door pas een volgende te laten vertrekken als het doorschuiven afgerond is, maar dan ben je zelf dus de processor om dat te regelen.
En bij binnenkomst moet je dus bepalen naar welk spoor een trein kan, waar is er nog ruimte, en misschien nog wel belangrijker, naar welk spoor moet je als dit spoor wel weer vol is?
maar wat gebeurd er als er een trein halverwege het doorschuiven op de wisselstraat blijft staan vanwege vuil/slecht contact? Schuift de volgende er dan gewoon tegen aan? Schuiven ze allemaal gelijk tijdig door? Kun je dan problemen krijgen dat een snellere trein de langzame voor hem inhaalt?of de een na de ander? Waardoor het langer kan duren voor de wisselstraat tussen de twee delen weer vrij is.
maar ik zie niet in waarom een computer met een bestaand progamma blijkbaar geen optie is ( PC/koploper ) maar een computer met een eigen te schrijven progamma wel een optie is ( Arduino/eigenprogramma ).
Het is ook vaak veel bedradingswerk en dat probeer ik zo simpel als mogelijk te houden.
Ik moet alleen nog iets toevoegen om een 'uitrij' module met een schakelaar een trein vast te kunnen laten houden. En ik wil een signaallijntje inbouwen als een trein ontvangen is. Als je wilt, kan je daar dan iets mee doen zoals... bijvoorbeeld een wisselstraat schakelen oid.
Als iemand zich afvraagt waar die 'buffer' sectie voor is. Dat is wat dit ook goed laat werken met duwende treinen. Dat zit ook een in Lenz BM2.
jouw gedachtegang komt voor zover ik kan zien geheel overheen met dat wat in de BM3 verwerkt zit. Dus ik ben heel benieuwd waar je mee komt.
Na dit hele verhaal te hebben doorgenomen kan ik maar 1 ding concluderen. Uitvoeren mbv koploper...grtz rob
Als een trein vertrokken is, wil ik dat zo'n BloX kortstondig een relais kan schakelen, want dat heb je nodig als je 5 wissel spoelen tegelijk wilt bekrachtigen icm een diodematrix. Dat is 1 extra.CitaatEn met eindafschakeling ? Of gaat het om de gelijktijdigheid ?Je zou ook wisselmotoren kunnen gebruiken, die na elkaar schakelen.Citaat van: bask185 op 31 January 2024, 15:42:27Ik wil ook een kortstondig signaal geven wanneer een trein ontvangen is. Zo kan een apart (nog te ontwerpen) regel ding voor jou een keuze maken of die op automatisch (of niet) een willekeurig, opvolgend of spoor naar keuze weer op groen kan zetten en daarbij de uitrij wissels kan bedienen voor je. Dat is 2 extra.CitaatLeuk van die uitrijwissels, maar die worden handmatig bediend (knop). Of bedoel je de tussenliggende uitrijwissels ?En waarom zou het een kortstondig signaal moeten zijn ? Een vast signaal (bezetmelding) heb je toch al ?Citaat van: bask185 op 31 January 2024, 15:42:27Ik moet alleen nog iets bedenken om te voorkomen dat wissels onder een rijdende trein geschakeld kunnen worden. Stel dat een trein naar spoor 1 rijdt, en spoor 2 is net vrij gekomen waardoor alle wissels omgaan.CitaatIk heb eerder aangegeven dat vertrek vanaf 2 (dus wissels stellen) niet mogelijk is zolang de opvulprocedure nog niet afgerond is (met als toevoeging een vertraging in het vrijgeven). Waar zit bij jou dan het probleem ?Hier is dus iets foutgegaan, nog nooit gezien
En met eindafschakeling ? Of gaat het om de gelijktijdigheid ?Je zou ook wisselmotoren kunnen gebruiken, die na elkaar schakelen.Citaat van: bask185 op 31 January 2024, 15:42:27Ik wil ook een kortstondig signaal geven wanneer een trein ontvangen is. Zo kan een apart (nog te ontwerpen) regel ding voor jou een keuze maken of die op automatisch (of niet) een willekeurig, opvolgend of spoor naar keuze weer op groen kan zetten en daarbij de uitrij wissels kan bedienen voor je. Dat is 2 extra.CitaatLeuk van die uitrijwissels, maar die worden handmatig bediend (knop). Of bedoel je de tussenliggende uitrijwissels ?En waarom zou het een kortstondig signaal moeten zijn ? Een vast signaal (bezetmelding) heb je toch al ?Citaat van: bask185 op 31 January 2024, 15:42:27Ik moet alleen nog iets bedenken om te voorkomen dat wissels onder een rijdende trein geschakeld kunnen worden. Stel dat een trein naar spoor 1 rijdt, en spoor 2 is net vrij gekomen waardoor alle wissels omgaan.CitaatIk heb eerder aangegeven dat vertrek vanaf 2 (dus wissels stellen) niet mogelijk is zolang de opvulprocedure nog niet afgerond is (met als toevoeging een vertraging in het vrijgeven). Waar zit bij jou dan het probleem ?Hier is dus iets foutgegaan, nog nooit gezien
Ik wil ook een kortstondig signaal geven wanneer een trein ontvangen is. Zo kan een apart (nog te ontwerpen) regel ding voor jou een keuze maken of die op automatisch (of niet) een willekeurig, opvolgend of spoor naar keuze weer op groen kan zetten en daarbij de uitrij wissels kan bedienen voor je. Dat is 2 extra.CitaatLeuk van die uitrijwissels, maar die worden handmatig bediend (knop). Of bedoel je de tussenliggende uitrijwissels ?En waarom zou het een kortstondig signaal moeten zijn ? Een vast signaal (bezetmelding) heb je toch al ?Citaat van: bask185 op 31 January 2024, 15:42:27Ik moet alleen nog iets bedenken om te voorkomen dat wissels onder een rijdende trein geschakeld kunnen worden. Stel dat een trein naar spoor 1 rijdt, en spoor 2 is net vrij gekomen waardoor alle wissels omgaan.CitaatIk heb eerder aangegeven dat vertrek vanaf 2 (dus wissels stellen) niet mogelijk is zolang de opvulprocedure nog niet afgerond is (met als toevoeging een vertraging in het vrijgeven). Waar zit bij jou dan het probleem ?Hier is dus iets foutgegaan, nog nooit gezien
Leuk van die uitrijwissels, maar die worden handmatig bediend (knop). Of bedoel je de tussenliggende uitrijwissels ?En waarom zou het een kortstondig signaal moeten zijn ? Een vast signaal (bezetmelding) heb je toch al ?Citaat van: bask185 op 31 January 2024, 15:42:27Ik moet alleen nog iets bedenken om te voorkomen dat wissels onder een rijdende trein geschakeld kunnen worden. Stel dat een trein naar spoor 1 rijdt, en spoor 2 is net vrij gekomen waardoor alle wissels omgaan.CitaatIk heb eerder aangegeven dat vertrek vanaf 2 (dus wissels stellen) niet mogelijk is zolang de opvulprocedure nog niet afgerond is (met als toevoeging een vertraging in het vrijgeven). Waar zit bij jou dan het probleem ?Hier is dus iets foutgegaan, nog nooit gezien
Ik moet alleen nog iets bedenken om te voorkomen dat wissels onder een rijdende trein geschakeld kunnen worden. Stel dat een trein naar spoor 1 rijdt, en spoor 2 is net vrij gekomen waardoor alle wissels omgaan.CitaatIk heb eerder aangegeven dat vertrek vanaf 2 (dus wissels stellen) niet mogelijk is zolang de opvulprocedure nog niet afgerond is (met als toevoeging een vertraging in het vrijgeven). Waar zit bij jou dan het probleem ?Hier is dus iets foutgegaan, nog nooit gezien
Ik heb eerder aangegeven dat vertrek vanaf 2 (dus wissels stellen) niet mogelijk is zolang de opvulprocedure nog niet afgerond is (met als toevoeging een vertraging in het vrijgeven). Waar zit bij jou dan het probleem ?Hier is dus iets foutgegaan, nog nooit gezien
Trein programma's en computers.. yuck Een chip de stand van zaken laten onthouden -> beterBas
Neen, juist niet, als Bas zijn module werkt is dat volgens mij de oplossing. Als een pc (koploper) te mijden valt is het perfect, en ik vermoed dat vele hobbyisten er blij mee gaan zijn, een volledige baan die beveiligd kan worden met ABC en dan die sturing voor een schaduwstation, wat wil een mens nog meer?Dirk
En volgens mij was het dat 90% van gebruikers niet echt zin heeft in een computer programma voor bij de treinbaan, mijzelf inclusief. Waarom zou je dagen lang achter een scherm willen zetten als je een plug & play systeem kan kopen, aansluiten en.. spelen
De, in mijn ogen, zinloosheid zit hem in het bezet zijn van het eerste uitrijblok NA het SchSt. Dit is immers nog steeds bezet, dus er KAN helemaal geen trein vertrekken.
Laten we zeggen, dat er dan dus maximaal 4 andere series een lege achterkant hebben. Die in principe random gevuld mogen worden. En daar schuilt de moeilijkheid in het random. Want wie of wat bepaalt hier de keuze ? Ik ben zelf voorstander van een vaste "keuze" , dat scheelt een hoop gedoe.
Tsja, is wel volgens het wamahemoka principe, daar zijn hier nog wel aardig wat voorstanders van als ik dat zo zie grtz rob (*waarom makkelijk als het ook moeilijk kan)