Waar ik nu nog aan denk, is dat een apart stukje elektronica de bezetmeld status verwerkt en bijhoudt van die ABC modules en zelf direct alle servo's met relais aanstuurt. Maar ik moet daar wel even een nachtje over slapen, want ik moet wel informatie omtrent wisselstraten in dat systeem kunnen stoppen... Wel eigenlijk moeten de eindgebruikers dat juist kunnen, mij lukt dat wel
Ja leuk, een automatisch digitaal hufterproof schaduwstation bedenken
Bask185, man wat kan jij super coole dingen uitdenken.
Waarom is het wel ok om hier een nachtje over te gaan slapen om nieuwe hardware met software te ontwikkelen, maar is het niet ok om bestaande hardware met software te gebruiken om dit probleem op te lossen? Maar goed dat willen ze niet. Maar blijkbaar is dat de wens.
Dan even meedenken in dat hufterproof te maken.
Maar goed, dat is een beperking die we mee nemen. (en hopelijk is dat over 5 jaar nog altijd acceptabel.)(voor dat hufterproof maken moet dat dus afgedwongen worden, niet met een lampje, maar echt blokkeren zodat er gewoon niets gebeurd, of onthouden en pas uitvoeren als het veilig kan )
Die kan netjes binnen komen, plaats genoeg en gaat naar spoor 1. Op dat moment willen we een trein latern vertrekken van spoor 2:Wagens op wissels die omgaan, ontsporing, missende buffers en een hoop ellende.
Dus dat rode lampje moet ook aan als er een trein over de wisselstraat aan het binnen komen is!!Of voor hufterproof, wissels mogen dan niet gezet worden, beperking dat de knop voor vertrek niet geaccepteerd wordt, of de wissels vertraagd omzetten.OK, ook hier brand een lampje als treinen op de wissels rijden. Dus we kiezen een spoor voordat de trein de wisselstraat op rijd en we kiezen spoor 3.
De trein die binnenkomt bereikt de wisselstraat, die staat netjes al omgezet naar spoor 3, dus de trein rijdt daar binnen, echter, de zesde trein in de rij was nog niet aan de beurt om opgeschoven te worden, die staat daar nog, botsing, ontsporing en missende buffers.
Bovenstaande zeker niet als kritiek, maar om mee te denken voor een hufterproof nieuw concept.
al de wissels zijn peco electrofrog en ik ga ze met servo's aansturen.
Mijn antwoord is: omdat ik (leverancier) bereid ben om te investeren om een vraag uit te werken en daarmee de klant (mogelijk en hopelijk meerdere) te bedienen.
Ik denk, dat je hier de clou van ABC mist. Het achterste baanvak van spoor 3 is (nog) bezet, dus kan daar een trein binnenlopen ? Nee. De wet van ABC zegt: het voorgaande baanvak, dus dat waar de wachtende trein staat, staat op rood. Pas als het volgende baanvak vrijgegeven is kan een trein binnenlopen, net als bij het doorschuiven op het SchSt. zelf.
Ik snap in de verte niet wat je nou bedoelt. Een binnenkomende trein en vertrekkende trein die hebben helemaal geen invloed op elkaar.
De logic print moet net als de ABC blokjes bezetmelding doorsturen naar voorgaande modules. Dan kan jij als gebruiker het bloksysteem doortrekken tot voor het schaduwstation. En dit is natuurlijk extra. Dit kan je ook pas over 2 jaar doen, als je dat wilt.
(Bas, luister je mee ?)
dat als de BM3 geen signaal ontvangt van de daaropvolgende, dat die automatisch op "rood" staat
In mijn "klassieke" ABC opzet is dit juist noodzakelijk,
En dat geld overal waar je met deze modules werkt van 1 spoor naar meerdere sporen. En ik heb inderdaad niets kunnen vinden hoe dit werkt met deze modules.
En dus komt bij mij dan de vraag op, wat als daar al een trein halverwege die sectie is. Die kon gewoon doorrijden omdat de volgende sectie, de laatste van spoor 1, vrij was. Maar nu opeens niet meer omdat de volgende sectie tijdens het rijden opeens een andere wordt. Stopt hij dan nog optijd? En waar zit het kritieke moment dat hij niet meer op tijd kan stoppen, en dus het moment dat wissels niet meer geschakeld mogen worden.
Als je je gehele baan wilt beveiligen, ben ik dat met je eens.
doorsluizen van de volgende module naar de vorige module. Zo kan groen, geel, rood goed werken zoals een normaal bloksysteem dat ook doet En geen frequentie aanwezig? -> sein op rood.
Ik focus me nu vooral op dit 1 richting schaduwstation.
Voor bi-directioneel gebruik, zou ik dan een richting schakelaar gebruiken. Met een (of meerdere) toggle switches kan je dan op voorhand de rijrichting vastleggen. Als je dan lange blokken maakt waarbij je rem en buffer secties ongeveer even lang zijn, kunnen de ABC modules als blokken werken in beide richtingen.
Dat gezegd hebbende. Met 2 sensoren weet je eigenlijk altijd de richting van een trein. Stel dat een op rood staand ABC module op een station plots van achter bereden wordt. Dan kan de module zelf bedenken dat zijn richting zojuist is omgedraaid. Op dat moment kan hij direct een bezetsignaal doorsturen naar de kant waar die trein vandaan komt. En in de richting waar die trein naar toe gaat, kan je een signaaltje sturen die de richting van een gehele keten kan omdraaien. Het kan, maar dat wordt wel tricky.
Een ander probleem wat je echter hebt is dat ABC polariteits gevoelig is. Dan zou je met een dubbelpolige schakelaar of extra relais de diodes om kunnen keren, maar of je daar nou gelukkig van moet worden? Dat is niet iets wat ik er op wil zetten. En je hebt een soort van het dubbele aantal seinen per module nodig.
Volgens mij kan je dit in sommige decoders uitzetten. Dan wordt hij polariteitsongevoelig, dan kan je in beide richtingen gewoon stoppen zonder 'ingewikkeldheidjes'.
Hoewel leuk, wil ik dit niet in de MkII stoppen. Ik focus me nu vooral op dit 1 richting schaduwstation. Laten we dit eerste maar eens werkend krijgen. Voor wat jij wilt, moeten die logic printjes ook in 2 richtingen kunnen werken. Daarvoor moet ik wel een paar keer van en naar werk fietsen, wat nachtjes rusten en de WC een paar keer bezoeken. Wanneer komen de ideeen tot je?