Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59

Auteur Topic: Hoe een schaduwstation automatiseren  (gelezen 23512 keer)

rjr

• Offline Offline
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #90 Gepost op: 01 February 2024, 09:46:26 »

Waar ik nu nog aan denk, is dat een apart stukje elektronica de bezetmeld status verwerkt en bijhoudt van die ABC modules en zelf direct alle servo's met relais aanstuurt. Maar ik moet daar wel even een nachtje over slapen, want ik moet wel informatie omtrent wisselstraten in dat systeem kunnen stoppen... Wel eigenlijk moeten de eindgebruikers dat juist kunnen, mij lukt dat wel  :P 

Waarom is het wel ok om hier een nachtje over te gaan slapen om nieuwe hardware met software te ontwikkelen, maar is het niet ok om bestaande hardware met software te gebruiken om dit probleem op te lossen? Maar goed dat willen ze niet. Maar blijkbaar is dat de wens.

Ja leuk, een automatisch digitaal hufterproof schaduwstation bedenken  ::)

Dan even meedenken in dat hufterproof te maken.

Wegrijden van de trein, gebeurd door een knopje, trein verttrekt, zet alle wissels, voor vertrek, doorschuiven en binnen komen.
Zeg we kiezen een trein van spoor 1.
Lampje op rood tot alle treinen opgeschoven zijn, waardoor je niet op een knopje mag drukken.
Eigenlijk zou je een rood lampje moeten hebben voor de sporen 2 tot 5, want spoor 1 kan wel veilig.
En er van uitgaande dat het een 2 sporige helix is en niet 3 sporig, dan nog zal die eerste trein ver genoeg weg zijn voor de zesde in de rij opgeschoven is. Maar goed, dat is een beperking die we mee nemen. (en hopelijk is dat over 5 jaar nog altijd acceptabel.)
(voor dat hufterproof maken moet dat dus afgedwongen worden, niet met een lampje, maar echt blokkeren zodat er gewoon niets gebeurd, of onthouden en pas uitvoeren als het veilig kan )

Met de juiste tussenpauzes sturen we de volgende treinen weg, spoor 1, spoor 1, spoor 2, spoor 4, spoor 1.
5 treinen ergens op de baan op een station of waar dan ook. Dus weer 5 plaatsen in het schaduwstation beschikbaar, 3 op spoor 1, en dat was de laatste dus zo staan de wissels voor binnenkomst. 1 plaats op spoor 2 en 1 plaats op spoor 4.
We sturen een trein terug het schaduwstation in. Die kan netjes binnen komen, plaats genoeg en gaat naar spoor 1. Op dat moment willen we een trein latern vertrekken van spoor 2:
Wagens op wissels die omgaan, ontsporing, missende buffers en een hoop ellende.

Dus dat rode lampje moet ook aan als er een trein over de wisselstraat aan het binnen komen is!!
Of voor hufterproof, wissels mogen dan niet gezet worden, beperking dat de knop voor vertrek niet geaccepteerd wordt, of de wissels vertraagd omzetten.

OK, ook hier brand een lampje als treinen op de wissels rijden. Dus we kiezen een spoor voordat de trein de wisselstraat op rijd en we kiezen spoor 3.
Alle wissels gezet, voorste trein vertrek, rood lampje daarom, tweede trein schuift op.
De trein die binnenkomt bereikt de wisselstraat, die staat netjes al omgezet naar spoor 3, dus de trein rijdt daar binnen, echter, de zesde trein in de rij was nog niet aan de beurt om opgeschoven te worden, die staat daar nog, botsing, ontsporing en missende buffers.

Dus voor hufterproof moet er bij het binnenkomen meer gedaan worden dan bij vertrek alle wissels voor dat spoor zetten.
En het moment van schakelen van de wissels moet afgestemd worden met wel of niet bezet zijn van de wisselstraat, en of er al ruimte is om binnen te komen op dat spoor.
De laatste situatie zou bij spoor 2 en 4 geen probleem zijn geweest, daar was al een lege plaats aan het eind. Maar ja, dat hufterproof zorgt er natuurlijk net voor dat hier spoor 3 of 5 gekozen zou zijn.
De bestaande hardware/software kan dat allemaal, maar de nieuw te ontwikkelen hardware/software moet dat dus ook goed afvangen.
Want hufterproof maken is best een hele uitdaging. Ze kiezen altijd net die actie waar je nooit aan gedacht had bij ontwikkelen.

Bask185, man wat kan jij super coole dingen uitdenken.

Helemaal mee eens hoor, maar er zijn meerderen die super coole dingen kunnen uitdenken, dat al gedaan hebben waarbij de oplossingen zich al jaren hebben bewezen.

Bovenstaande zeker niet als kritiek, maar om mee te denken voor een hufterproof nieuw concept.

Groet,
Roelco

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 01 February 2024, 10:59:15 »
Waarom is het wel ok om hier een nachtje over te gaan slapen om nieuwe hardware met software te ontwikkelen, maar is het niet ok om bestaande hardware met software te gebruiken om dit probleem op te lossen? Maar goed dat willen ze niet. Maar blijkbaar is dat de wens.
Ik ga niet voor Bas antwoorden, maar omdat ik er zelf ook al wat nachtjes slapen op heb zitten voel ik me ook aangesproken.
Mijn antwoord is:  omdat ik (leverancier)  bereid ben om te investeren om een vraag uit te werken en daarmee de klant (mogelijk en hopelijk meerdere) te bedienen.
Overigens geef je daarna het antwoord zelf, hou het daar dan (eindelijk) bij.

Dan even meedenken in dat hufterproof te maken.
Kijk, dat lijkt me een stuk zinniger en wordt in ieder geval door mij in dank aanvaard.

Maar goed, dat is een beperking die we mee nemen. (en hopelijk is dat over 5 jaar nog altijd acceptabel.)
(voor dat hufterproof maken moet dat dus afgedwongen worden, niet met een lampje, maar echt blokkeren zodat er gewoon niets gebeurd, of onthouden en pas uitvoeren als het veilig kan )
Goed punt, maar laat aub die sneer daarna weg. Nachtje slapen over een oplossing of andere procedure ?  :D

Die kan netjes binnen komen, plaats genoeg en gaat naar spoor 1. Op dat moment willen we een trein latern vertrekken van spoor 2:
Nee, maar dat was dacht ik al vermeld.  Zo niet, dan bij deze, want dat mag natuurlijk niet.  Zoals je daarna ook zelf constateert:
Dus dat rode lampje moet ook aan als er een trein over de wisselstraat aan het binnen komen is!!
Of voor hufterproof, wissels mogen dan niet gezet worden, beperking dat de knop voor vertrek niet geaccepteerd wordt, of de wissels vertraagd omzetten.
OK, ook hier brand een lampje als treinen op de wissels rijden. Dus we kiezen een spoor voordat de trein de wisselstraat op rijd en we kiezen spoor 3.
Ook hier nog een nachtje slapen:  uitrijden en inrijden hoeven misschien (en hopelijk) niet 1 : 1 gekoppeld te zijn ivm de diverse wissels.

De trein die binnenkomt bereikt de wisselstraat, die staat netjes al omgezet naar spoor 3, dus de trein rijdt daar binnen, echter, de zesde trein in de rij was nog niet aan de beurt om opgeschoven te worden, die staat daar nog, botsing, ontsporing en missende buffers.
Ik denk, dat je hier de clou van ABC mist.  Het achterste baanvak van spoor 3 is (nog) bezet, dus kan daar een trein binnenlopen ? Nee.   De wet van ABC zegt:  het voorgaande baanvak, dus dat waar de wachtende trein staat, staat op rood. Pas als het volgende baanvak vrijgegeven is kan een trein binnenlopen, net als bij het doorschuiven op het SchSt. zelf.

Daarmee is het vervolg van wat je zegt waar , maar daar is al aan gedacht of wordt nog over geslapen.  Maar om mij, of ons, wakker te schudden en bij les te houden:  prima  (y)

Bovenstaande zeker niet als kritiek, maar om mee te denken voor een hufterproof nieuw concept.
(y)  Join the party   :D
« Laatst bewerkt op: 01 February 2024, 11:01:38 door MartinRT »

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 01 February 2024, 11:21:48 »
al de wissels zijn peco electrofrog en ik ga ze met servo's aansturen.
Misschien het overdenken waard:  elke wissel in een rijvolgorde (zoals hier) zal aangestuurd moeten worden, anders gaat die niet om. Dat is logisch. Dus dan zou bij klassieke methodes of servo 's elke wissel apart aangestuurd moeten worden, of via een methode zoals Bas al genoemd heeft, met een diode-matrix.
In mijn zoektocht in ABC werd ik echter gewezen op de Tillig wisselmotoren.  Die kun je doorschakelen, zodat met de druk op ÉÉN knop alle wissels gezet worden, bijvoorbeeld alle wissels voor vertrek van spoor x.  En dat niet tegelijkertijd, maar na elkaar.
Een klein proefje heeft dat bevestigd en mij doen besluiten alles met deze wisselmotoren te gaan doen.
Of dat 100% geschikt is voor dit doel kan ik zo niet bepalen, maar als ik jou was zou ik er in ieder geval naar kijken, al was het maar om kennis te vergaren.
Dit is misschien ook iets voor Bas om te bekijken ?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 01 February 2024, 12:25:06 »
Die tillig motoren doorschakelen is  volgens mij een soort diodematrix opzich zelf. Dus ja, geen slecht idee. Servo's zijn alleen goedkoper. Je hebt die met metalen tandwielen voor ~€1,50

Ok Bare with me.

Ik wil de standaard reeds aanwezige bezetmelder systeem der ABC modules gebruiken om de zgn. 'Logic' print te voorzien van informatie. Dus geen extra connector nodig. Dat is een win.

Hoe moet dat ding nou te werk gaan? Hij bekijkt welk blok geen trein heeft. Dan kiest hij een beschikbaar spoor uit. En hij zet dmv de diodematrix alle servo's goed voor het gekozen vrije spoor.

Dit blijft zo, totdat er uiteindelijk een trein zich een weg waant naar dit ABC stuk. De trein wordt echter al bezet gemeld zodra hij op de inrijmelder komt. Vanaf dit moment moet de module wachten totdat de trein vrij is van de wisselstraat alvorens een nieuwe rijweg wordt ingesteld.

Nu kunnen we hier een paar dingen doen. We kunnen:

1). ca 30s wachten zodat de binnenkomende trein de tijd krijgt om de wisselstraat te verlaten. Dit zou mis kunnen gaan als een trein uitvalt, maar dan heb je een ander probleem op te lossen zoals een vies spoor.
2). De gehele wisselstraat kan worden teruggemeld. De DCC draden naar wissels gaan dan via de logic print. Voorwaarde is hierbij dat een lange trein meerdere gedetecteerde wagonnen/rijtuigen heeft. En ik moet een melder toevoegen aan de hardware.
3). De ABC modules pulsen laten versturen ipv een constant signaal. Door met de frequentie van de pulsen te spelen, kan ik meer informatie toevoegen. Ik kan zo een signaal afgeven wanneer een trein de rem melder heeft bereikt. Dan weet je namelijk 100% zeker dat de trein voorbij de wissels is. En het vereist geen extra hardware

En laatste twee ideeen van de ochtend.

De logic print moet net als de ABC blokjes bezetmelding doorsturen naar voorgaande modules. Dan kan jij als gebruiker het bloksysteem doortrekken tot voor het schaduwstation. En dit is natuurlijk extra. Dit kan je ook pas over 2 jaar doen, als je dat wilt.

In plaats van servo drivers, zou daar ook iets anders kunnen zitten. Bijvoorbeeld een printje voor spoelwissels, of een printje voor wisselmotoren wellicht? Dan is het 'systeem' niet gelimiteerd aan servo's maar kan een gebruiker aandrijvingen naar keuze gebruiken. Iedereen happy, het ultieme doel toch?

Citaat
Voor iemand die zegt dat hij niet aan het doordrammen is, doe je wel erg goed je best  :-\

Citaat
Die kan netjes binnen komen, plaats genoeg en gaat naar spoor 1. Op dat moment willen we een trein latern vertrekken van spoor 2:
Ik snap in de verte niet wat je nou bedoelt. Een binnenkomende trein en vertrekkende trein die hebben helemaal geen invloed op elkaar.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

rjr

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 01 February 2024, 12:37:34 »

Mijn antwoord is:  omdat ik (leverancier)  bereid ben om te investeren om een vraag uit te werken en daarmee de klant (mogelijk en hopelijk meerdere) te bedienen.
Dat is heel goed als leverancier, maar ik als programmeur wil ook graag investeren in het delen van mijn kennis om daarmee deze, en andere gebruikers te bedienen.

Ik denk, dat je hier de clou van ABC mist.  Het achterste baanvak van spoor 3 is (nog) bezet, dus kan daar een trein binnenlopen ? Nee.   De wet van ABC zegt:  het voorgaande baanvak, dus dat waar de wachtende trein staat, staat op rood. Pas als het volgende baanvak vrijgegeven is kan een trein binnenlopen, net als bij het doorschuiven op het SchSt. zelf.

Zou kunnen, wat ik begrijp is dat ABC modules gekoppeld worden. En als de voorste bezet is, dit doorgegeven wordt aan die er achter, zodat een eventuele trein daar kan stoppen. Die geeft dat weer door aan die daar achter, en daar stopt de trein ook, en zo verder langs de gehele reeks.
Misverstand zit hem dan denk ik bij die laatste sectie per spoor. Ik ging er vanuit dat dit de laatste is. Die krijgt een bezetmelding door van de vorige, de trein stop daar, maar deze heeft verder niets om zijn bezetmelding door te geven, want er achter zit er niet nog 1.
Als de sectie voor het schaduwstation ook z'n module heeft dan kan het daar aan doorgegeven worden, maar dan moet dat dus wel omgeschakeld worden bij het schakelen van de wissels achter.
En dat geld overal waar je met deze modules werkt van 1 spoor naar meerdere sporen. En ik heb inderdaad niets kunnen vinden hoe dit werkt met deze modules.

En dus komt bij mij dan de vraag op, wat als daar al een trein halverwege die sectie is. Die kon gewoon doorrijden omdat de volgende sectie, de laatste van spoor 1, vrij was. Maar nu opeens niet meer omdat de volgende sectie tijdens het rijden opeens een andere wordt. Stopt hij dan nog optijd? En waar zit het kritieke moment dat hij niet meer op tijd kan stoppen, en dus het moment dat wissels niet meer geschakeld mogen worden.

Roelco

rjr

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 01 February 2024, 12:49:42 »

Ik snap in de verte niet wat je nou bedoelt. Een binnenkomende trein en vertrekkende trein die hebben helemaal geen invloed op elkaar.
Er was hiervoor ergens sprake van het schakelen van de binnen komende wissels gelijk met die van een vertrekkende trein. En dus heeft een vertrekkende trein wel invloed op een binnenkomende trein. Maar goed, als er intussen andere logica tussen zit dan kan dit losgekoppeld worden. Dan is die invloed er inderdaad niet meer. Al wordt je door die logica volgens mij wel weer afhankelijker van software.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 01 February 2024, 12:53:45 »
De logic print moet net als de ABC blokjes bezetmelding doorsturen naar voorgaande modules. Dan kan jij als gebruiker het bloksysteem doortrekken tot voor het schaduwstation. En dit is natuurlijk extra. Dit kan je ook pas over 2 jaar doen, als je dat wilt.
In mijn "klassieke" ABC opzet is dit juist noodzakelijk, zowel voor het SchSt. als het baanvak na het SchSt. waar de vertrekkende treinen inrijden.
Een leuke bijkomstigheid van de Lenz ABC modules (Bas, luister je mee ?) is, dat als de BM3 geen signaal ontvangt van de daaropvolgende, dat die automatisch op "rood" staat. Dus er zijn geen extra schakelingen nodig om andere dan de ingestelde rijweg op "rood" te zetten.
Voorbeeld bij vertrek:  Ik wil vertrekken vanaf spoor 3. Ik stel de wissels voor spoor 3, dat via een schakelcontact (relais) signaal krijgt van de "helixmodule".   De andere modules op de sporen 1, 2, 4 en 5 krijgen door de "foute" wisselstand (relais ?)  géén signaal en staan dus automatisch op rood.

Datzelfde speelde eerder voor Roelco, maar dan bij het inrijden.  Staan de wissels op spoor 5 en is dat bezet:  "rood".  In principe kunnen alle andere sporen vrij zijn, maar hun signaal wordt niet doorgegeven.  Daar zou in mijn geval dus een soort random-vrijgave van toepassing kunnen worden.  Maar ik denk, dat Bas daar al een prima antwoord op heeft.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 01 February 2024, 13:28:22 »
Citaat
(Bas, luister je mee ?)
Sure thing  :police:

Citaat
dat als de BM3 geen signaal ontvangt van de daaropvolgende, dat die automatisch op "rood" staat
Dit had ik ook in gedachte. Mede daarom wil ik bezetmelding met frequenties uitvoeren. De Blox ABC MkIII die slow approach krijgen, die moet ook bezetmelding doorsluizen van de volgende module naar de vorige module. Zo kan groen, geel, rood goed werken zoals een normaal bloksysteem dat ook doet :police: En geen frequentie aanwezig? -> sein op rood.

Sterker nog. De logic module die ik nog moet bedenken voor achter de wisselstraat aan uitrij kant kan zo ook met een unieke frequentie vertellen dat die ABC's als uitrijmodules moeten werken. Ik weet nog niet of dat iets toevoegt of dat ik dat nodig ga hebben, maar het kan wel  :police:

Citaat
In mijn "klassieke" ABC opzet is dit juist noodzakelijk,
Als je je gehele baan wilt beveiligen, ben ik dat met je eens. In de OP ging het specifiek over slechts een schaduwstation. Maar denkende in problemen en in oplossingen, kwam ik tot de conclusie dat bezetmelding doorgeven tot voor en na wisselstraten toch wel een must-have is wanneer je wel je hele baan wilt ABC'en. Dus ook hier gaat op: vrijheid -> blijheid.

De logic module aan uitrijkant, wil ik wel van wat features voor zien. Handmatige mode (knopjes only), opvolgende mode en willekeurige mode. En uiteraard een potmeter voor een instelbare tijd. Altijd handig toch? vrijheid -> blijheid. :police:

Om de uitrij wisselstraat te beveiligen tegen foutieve wissels en tegen tegelijk vertrekkende treinen, wil ik hier ook op tijd wachten als er geen ABC meer achter hangt. Hangt er achter de wisselstraat wel een ABC achter? -> dan kunnen we simpelweg op zijn signaal wachten om er zeker van te zijn dat de wisselstraat vrij is. Hoedan ook, doet de uitrij module de wisselstraat beveiligen. Nu nog uitwerken :-D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 01 February 2024, 13:34:22 »
En dat geld overal waar je met deze modules werkt van 1 spoor naar meerdere sporen. En ik heb inderdaad niets kunnen vinden hoe dit werkt met deze modules.
Daar heb je wel een beetje gelijk in, omdat Lenz veel te weinig praktische info geeft over het functioneren. Maar toch staat het wel ergens in de handleiding, maar daar moet je dan je eigen interpretatie (en gebruik) aan geven.
Geen signaal = rood.  (BM3)

En dus komt bij mij dan de vraag op, wat als daar al een trein halverwege die sectie is. Die kon gewoon doorrijden omdat de volgende sectie, de laatste van spoor 1, vrij was. Maar nu opeens niet meer omdat de volgende sectie tijdens het rijden opeens een andere wordt. Stopt hij dan nog optijd? En waar zit het kritieke moment dat hij niet meer op tijd kan stoppen, en dus het moment dat wissels niet meer geschakeld mogen worden.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met een sectie die opeens een andere wordt.  Maar dat er een kritiek moment is klopt.
Het kritieke moment, in mijn ogen, is, dat er in principe een trein wil binnenlopen (staat klaar op het voorgaande baanvak), terwijl er door bediening van de vertrekknop een ander spoor gekozen zou kunnen worden.
Maar: a/  een trein (binnenlopend) die de sectie met de ingangswissels bezet blokkeert automatisch de bediening van deze wissels (oftewel in eerste instantie het "rode lampje" bij de vertrekknoppen)
b/ er is in theorie altijd een tijdsverschil tussen het verlaten van het helix-blok (vrijgeven knop-bediening) en het binnenrijden  op het blok, voorafgaande aan het SchSt.   Dus in principe:  wie het eerst komt heeft gewonnen.
Maar om daar niet helemaal afhankelijk van te zijn en op te vertrouwen zou ik, en heb ik met mijn concept, 2 "veiligheden" ingebouwd:  het helix baanvak is lang en het voorafgaande blok van het SchSt. is in ieder geval de 3 meter. Als een trein nu het SchSt. verlaat zal die er een bepaalde (geruime) tijd over doen. Immers, er moet ook eerst doorgeschoven worden.  In deze tijd kan een trein zich aanmelden en vrij binnenlopen.
Maar dit is niks anders dan het verleggen van het kritieke moment naar een later tijdstip.
Tevens is er een vertraging mogelijk in het vrijgeven van de vertrekknop, dus nadat het helix-baanvak is vrijgekomen duurt het nog even voordat de knop bediend kan worden. Maar ook dit is het verschuiven van het kritieke moment.

Het kritieke moment blijft, dwz. het moment van vrijgave van de bedieningsknop en het "tegelijkertijd" zich aanmelden van een trein om binnen te lopen.
Maar die trein moet eerst nog het rijstuk doorlopen voordat die bij het stopstuk komt !  Dus is er tijd genoeg voor de BM3 om op "rood" te gaan staan. 
Dus laten we zeggen dat er een gelijktijdige verandering plaatsvind.  Krijgt bij toeval de knop voorrang, dan stopt de trein vanwege een andere instelling.  Krijgt bij toeval de bezetmelding voorrang, dan kan de knop niet meer bediend worden, althans, dan kunnen de inrijwissels niet meer veranderen.  Als je dat tenminste wil automatiseren.

Volgende punt (ik probeer je voor te zijn) is dan, dat die binnenkomende trein helemaal niet door mag rijden, vraag me niet waarom. Nou, dan heeft die BM3 "rood" door het eerste blok van het SchSt. waar de wissels naar toe leiden en ontvangt geen signaal van de andere sporen (zou ook "rood" betekenen) .  Dit gegeven van "rood" kun je weer gebruiken, als je dat zou willen, voor het vrijgeven van de vertrekknop.
Dus dan zou eigenlijk de binnenlopende trein voorrang mogen krijgen, maar dat wordt overruled omdat die juist NIET door mag rijden.
Gevolg:  nieuwe situatie met mogelijk nieuwe instelling.  Geen probleem, want dat wilden we juist (random)  :D

Maar bedankt voor je kritische blik.  Bij mij wordt het steeds moeilijker om het gedaan te krijgen  (y), maar ik denk dat Bas daar wel raad mee weet.

« Laatst bewerkt op: 01 February 2024, 13:40:01 door MartinRT »

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 01 February 2024, 13:38:11 »
Als je je gehele baan wilt beveiligen, ben ik dat met je eens.
Nergens voor nodig, alleen een baanvak vóór het SchSt. en eentje er achter (misschien 2 om een extra schakelmoment in te bouwen. Maar dat zal bij jou niet nodig zijn).
De rest ?  Lekker spelen.  Maar als je meer wil ?  Dan is de weg gewezen.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 01 February 2024, 13:50:45 »
doorsluizen van de volgende module naar de vorige module. Zo kan groen, geel, rood goed werken zoals een normaal bloksysteem dat ook doet :police: En geen frequentie aanwezig? -> sein op rood.
En naar de volgende module !
Dus dan wordt de volgorde:  groen    geel   rood (of geel)    geel   x  x  x etc.
Van toepassing op bijvoorbeeld een stationsspoor.  Trein komt er aan, moet afremmen vanwege afbuigend wissel, komt langs perron en moet stoppen of mag doorrijden, mag langzaam over ontvangend wissel doorrijden, en mag pas weer versnellen na het verlaten van het blok (achterste wagon is voorbij wissel)

Dit betekent dus een bi-directionele bus. (niks te maken met opmerking over BiDib. Dit is apart)
« Laatst bewerkt op: 01 February 2024, 13:53:33 door MartinRT. Reden: toevoeging »

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 01 February 2024, 13:55:15 »
En voor Bas om zich alvast voor te bereiden  ;D:  ook nog voor 2 richting verkeer, dus bi-directioneel op het spoor.
Kan neem ik aan in hetzelfde kastje/print.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 01 February 2024, 14:34:35 »
Bi-directionele communicatie is niet heel lastig. Dat heb ik al eens eerder uitgewerkt. Dan moet ik wel de optocouplers laten varen tussen de modules. Dat is geen ramp verder.

Voor bi-directioneel gebruik, zou ik dan een richting schakelaar gebruiken. Met een (of meerdere) toggle switches kan je dan op voorhand de rijrichting vastleggen. Als je dan lange blokken maakt waarbij je rem en buffer secties ongeveer even lang zijn, kunnen de ABC modules als blokken werken in beide richtingen.

Dat gezegd hebbende. Met 2 sensoren weet je eigenlijk altijd de richting van een trein. Stel dat een op rood staand ABC module op een station plots van achter bereden wordt. Dan kan de module zelf bedenken dat zijn richting zojuist is omgedraaid. Op dat moment kan hij direct een bezetsignaal doorsturen naar de kant waar die trein vandaan komt. En in de richting waar die trein naar toe gaat, kan je een signaaltje sturen die de richting van een gehele keten kan omdraaien. Het kan, maar dat wordt wel tricky.

Een ander probleem wat je echter hebt is dat ABC polariteits gevoelig is. Dan zou je met een dubbelpolige schakelaar of extra relais de diodes om kunnen keren, maar of je daar nou gelukkig van moet worden? Dat is niet iets wat ik er op wil zetten. En je hebt een soort van het dubbele aantal seinen per module nodig.

Volgens mij kan je dit in sommige decoders uitzetten. Dan wordt hij polariteitsongevoelig, dan kan je in beide richtingen gewoon stoppen zonder 'ingewikkeldheidjes'.

Hoewel leuk, wil ik dit niet in de MkII stoppen. Ik focus me nu vooral op dit 1 richting schaduwstation. Laten we dit eerste maar eens werkend krijgen. Voor wat jij wilt, moeten die logic printjes ook in 2 richtingen kunnen werken. Daarvoor moet ik wel een paar keer van en naar werk fietsen, wat nachtjes rusten en de WC een paar keer bezoeken. Wanneer komen de ideeen tot je?  ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Dirk

• Online Online
« Reactie #103 Gepost op: 01 February 2024, 15:04:47 »
Citaat
Ik focus me nu vooral op dit 1 richting schaduwstation.

(y)

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 01 February 2024, 15:21:23 »
Voor bi-directioneel gebruik, zou ik dan een richting schakelaar gebruiken. Met een (of meerdere) toggle switches kan je dan op voorhand de rijrichting vastleggen. Als je dan lange blokken maakt waarbij je rem en buffer secties ongeveer even lang zijn, kunnen de ABC modules als blokken werken in beide richtingen.
Ik ga uit van een relatief lange trein en relatief korte stopstukken.  Dus rij- en stopstuk gelijk maken zou ik nooit doen.  Uitgaande van Lenz met de isolaties in de R spoorstaaf zou ik zowel links als rechts een (onafhankelijk) stopstuk maken.

Dat gezegd hebbende. Met 2 sensoren weet je eigenlijk altijd de richting van een trein. Stel dat een op rood staand ABC module op een station plots van achter bereden wordt. Dan kan de module zelf bedenken dat zijn richting zojuist is omgedraaid. Op dat moment kan hij direct een bezetsignaal doorsturen naar de kant waar die trein vandaan komt. En in de richting waar die trein naar toe gaat, kan je een signaaltje sturen die de richting van een gehele keten kan omdraaien. Het kan, maar dat wordt wel tricky.
Ik zou niet weten waarom je de richting nodig hebt, maar misschien heb jij daar je redenen voor. Een signaal naar beide kanten is echter wel noodzakelijk, en omdat we hier spreken over een enkelsporig baanvak voor beide richtingen zou het "bezet"- signaal voor het gehele enkelspoor moeten gelden voor de tegenrichting. Dus als aan het andere eind laten we zeggen een stationnetje ligt, zou daar het sein ( en alle tussenliggende seinen/baanvakken) op rood moeten staan.  In werkelijkheid zou waarschijnlijk maar 1 richting op groen gezet zijn (normale situatie = rood), maar dat zou dan voor alle blokken tegelijk moeten gelden.

Een ander probleem wat je echter hebt is dat ABC polariteits gevoelig is. Dan zou je met een dubbelpolige schakelaar of extra relais de diodes om kunnen keren, maar of je daar nou gelukkig van moet worden? Dat is niet iets wat ik er op wil zetten. En je hebt een soort van het dubbele aantal seinen per module nodig.
Diodes  ???  Ik dacht dat je iets op de wat gevorderde ABC methode zou enten.  Maar misschien zitten er in de BM2 en 3 ook wel iets van diodes aan het eind, geen idee.
Ik zit zelf eerder te denken aan een dubbele uitvoering, dus voor beide kanten elk 1,  met de sturing als gemeenschappelijke "centrale". Dat je dan ook dubbele in- en uitgangen nodig hebt (niet allemaal dubbel), dat klopt natuurlijk. 
Maar ik zit ook te denken aan een methode met 1 module voor rechts en 1 module voor links, allebei dezelfde.  Maar die moeten (zie voorgaande) wel met elkaar kunnen communiceren om te weten wat er op de baan aan de hand is.
Dus een apparaat voor 2 richtingen (maar ik ben bang dat je dan weer lastige instellingen moet doen)  of een universeel apparaat dat je dubbel in kunt zetten aan 1 baanvak. Of allebei ?
Naar mijn ( bescheiden) kennis van elektronica ga ik er van uit, dat intern de zaken geregeld worden in een of andere vorm van processor (Arduino ?)  Maar voor mij is het een black-box die functies uitvoert.

Volgens mij kan je dit in sommige decoders uitzetten. Dan wordt hij polariteitsongevoelig, dan kan je in beide richtingen gewoon stoppen zonder 'ingewikkeldheidjes'.
Inderdaad, sommige decoders.  Dus niet-universeel.  En ik denk, maar heb er geen ervaring mee, dat dit juist complicerend werkt. Dus juist ingewikkelder wordt.

Hoewel leuk, wil ik dit niet in de MkII stoppen. Ik focus me nu vooral op dit 1 richting schaduwstation. Laten we dit eerste maar eens werkend krijgen. Voor wat jij wilt, moeten die logic printjes ook in 2 richtingen kunnen werken. Daarvoor moet ik wel een paar keer van en naar werk fietsen, wat nachtjes rusten en de WC een paar keer bezoeken. Wanneer komen de ideeen tot je?  ::)

Prima, maar hou het (welk ?) universeel karakter van wat je maakt in de gaten, anders ga je straks 10 verschillende apparaten maken.
En ideeën ?  Wandelen, fietsen, slapen (briljant, maar 's morgens niks van over) en op de WC  ;D

Toevoeging:  briljant is het verkeerde woord.  Eerder: fantastisch.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2024, 15:26:05 door MartinRT. Reden: toevoeging »