Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Tjalling
Vandaag om 10:50:45
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
Ridder Gerco van Beelen door NS264
Vandaag om 10:29:32
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
  

Auteur Topic: Hoe een schaduwstation automatiseren  (gelezen 7583 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Hoe een schaduwstation automatiseren
« Gepost op: 27 januari 2024, 11:47:42 »
Dit is de situatie, een maat is bezig om een baan te bouwen met een vrij groot schaduwstation. Het station bestaat uit 10 sporen van elk ongeveer 10 meter, 5 sporen heen (geel oranje groen) en 5 sporen terug (blauw lila paars) er wordt links gereden. Nu is het de bedoeling om op elk spoor 3 treinen achtereen te plaatsen van 3 meter en het schaduwstation te automatiseren. Dus er zijn telkens 2 secties vrij, op de tekening 1 gele sectie en 1 blauwe sectie en dat er telkens als er een trein vertrekt de hele bundel opschuift. Het resultaat zou zijn dat er telkens een andere trein van het volle station vertrekt. Op de baan zouden maximaal 2 treinen mogen rijden. Mijn maat heeft het liefst geen afhankelijkheid van een scherm, dus liever geen software, maar de mogelijkheid van Koploper of iTrain wordt niet uitgesloten. Echter was hij aan het denken aan een hardware oplossing in de trant van ABC of iets dergelijks. Al zijn locs zijn uitgerust met decoders. De treinen zijn maximaal 300 cm, dus 3 treinen op elk spoor achtereen. Er zou wel een random functie moet inzitten zodat er telkens een verrassing inzit welke trein op de eigenlijke baan voorbij komt. Bijgevoegd een tekening van het schaduwstation.



2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1813
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2024, 11:56:58 »
in de meeste computerprogramma's zit dat ingebouwd.Ik rij met koploper en die beslist voor mij welke trein er naar buiten komt.Daar kan ik sommige treinen ook voorrang in geven
Greetings,salutations,groetjes,

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2024, 12:18:37 »
Fantastisch, dat er zo'n groot schaduwstation mogelijk is  (y)
Maar ik heb wel een paar vragen over de omschrijving die je geeft.
a/ Random.  Dat geldt vooral voor de uitgang, dus voor 5 sporen die jij paars noemt.  Maar geldt dat ook voor de overgang van schaduwstation 1 naar schaduwstation 2 ?    Want eigenlijk heb je 2 schaduwstations, die achter elkaar geschakeld zijn.  Je kunt dus zeker niet random van het eerste de baan op, want je moet altijd door het tweede.  Er is geen passeerspoor, tenzij er in SchSt 2 een spoor vrij blijft.
Dus random vertrekken vanuit 2:  ja.  Random vertrekken van uit 1 ook, en dan als 2 nog niet vol is random naar een vrij spoor ?
b/ SchSt2 altijd vol ? Daarmee bedoel ik, dat, als er ergens op 2 een stuk vrij is, dat dan 1 overgeslagen wordt ?  Of staan er altijd zoveel treinen, dat 2 altijd vol is, een trein vertrekt en meteen de vrijkomende plek vanuit 1 weer opgevuld wordt ?
c/ Als het kortste spoor 10 meter is, de langste trein 3 meter, dan heb je dus baanvakken van maximaal 333 cm.  Moeten de achterkant en de voorkant nog steeds geen belemmering vormen voor andere treinen, dus de wissels moeten volledig vrij zijn.  Als je ongeprogrammeerd wil rijden, bijvoorbeeld met ABC, dan betekent dat een stopstuk van 333 minus 300 is 33 cm.  Is dat voldoende en naar wens ?
d/ Als je met ABC wil gaan rijden, zijn ALLE decoders daar ook geschikt voor ?
e/ Als "storende factor" heb je ook nog 2 eindsporen, ik neem aan voor een treinstel of zoiets. Bij het binnenkomen daarvan moeten die het uitgaande spoor oversteken.  Dus daar zal 1/  een herkenning op plaats moeten vinden, dus:  is dit een treinstel ?  of 2/  bewuste actie op moeten plaatsvinden (het zelf stellen van wissels en het blokkeren van uitgaande treinen).  Hoe wil je die noodzakelijke detectie laten plaatsvinden ?
f/ Moeten die 2 kopsporen ook meegenomen worden in het random vertrekken ?

Voorlopig meer dan genoeg en na de antwoorden op deze vragen heb ik meer kijk op de wensen en mogelijkheden.

Ten overvloede:  ik heb wel enige kennis van ABC maar van andere mogelijkheden met elektronische oplossingen (processors als Arduino en andere) daar heb ik geen kaas van gegeten.  Voor mijzelf zou ik dit wel volledig met ABC uitvoeren, maar gelukkig heb ik niet zo'n groot schaduwstation  :D  (ps ben er wel een beetje jaloers op)
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2024, 12:22:07 door MartinRT. Reden: correctie »

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2024, 13:37:51 »
OK, even recapituleren. Dat schaduwstation is idd groot, maar zijn volledig huis is onderkelderd en onderverdeeld in verschillende ruimtes, daar heeft hij 2 ruimtes volledig voor zijn 'mancave' hij is ook een verzamelaar en wil na al die jaren ook treinen zien rijden. Wat op de tekening staat is 1 ruimte en het spoor gaat door een opening naar een andere ruimte in een spiraal.
Het moet gezien worden als 1 schaduw station waarvan op elk  spoor 3 volledige stammen staan, maar die treinen moeten dus aansluiten zodat er steeds 3x10-1 dus 29 treinen in wacht staan. de bocht onderaan de tekening is eigenlijk een flessenhals, die is er zo gelegd omdat een bocht met 10 sporen teveel ruimte inneemt, dan is de deurdoorgang niet meer bruikbaar.
Citaat
Of staan er altijd zoveel treinen, dat 2 altijd vol is, een trein vertrekt en meteen de vrijkomende plek vanuit 1 weer opgevuld wordt ?

ja dat is de bedoeling. Eigendlijk is het een schaduwstation met 5 sporen en tussenin een ruimte niet gestopt mag worden.
wat betreft de lengte, ik weet niet of 33 cm geschikt is voor ABC, er hoeft niet persé mooi langzaam gestopt, dat is dus nog een issue. alle decoders zijn ESU decoders, dus geschikt voor ABC.
de 2 kopsporen zijn idd voor stelletjes, en liefst ook mee in de automatisering, ze moeten volgens dit plan idd alles kruisen, maar dat was ook mijn opmerking, dat zijn keerlus problemen.
De sporen van het schaduwstation liggen al, dus ik weet niet in hoeverre hij dat nog kan (wil) aanpassen.
ik hoop dat er nu wat meer duidelijkheid is.

mvg

Dirk
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2024, 14:37:31 door Dirk. Reden: andere benadering van basisplan. »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2024, 15:09:12 »
Stuk duidelijker.
33 cm. voor een stopstuk ABC is in principe in orde, als ALLE locomotieven/treinen binnen die afstand tot stilstand kunnen komen.  Dus geen TGV met 300km/h aan komen laten rijden. 
Dat betekent, dat, ook weer in principe, de al gelegde sporen niet veranderd hoeven te worden, behalve dan, dat er wel isolaties en aansluitingen moeten komen.  Dus elk blok/spoor bevat een isolatie aan het begin, dan een isolatie waar het stopstuk begint (na 301 cm dus) en een isolatie aan het eind.
Laten we discussie over links, rechts of allebei voorlopig even vergeten.

Die 2 kopsporen compliceren de boel aanzienlijk, een keerlus is geen enkel probleem.

Maar hoe wil je de detectie doen (of instelling), dat een   ........   naar het kopspoor gaat of het SchSt inrijdt ? Automatisch ?  Handmatig ?

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5827
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2024, 16:19:53 »
Ik zou het hele ABC verhaal vergeten - je krijgt daar dikke spijt van want nul flexibiliteit -  en dit automatiseren met Koploper. Kun je ook eens een trein van 4m er door jassen en kun je ook eens wat nieuws bedenken want reken maar dat dit gaat vervelen.

En ja dat is met een PC / laptop, so what? Een ieder zit de hele dag op z'n smartphone te gluren en nu is een scherm ineens een probleem? Bovendien, eens het rijdt hoef je helemaal niet op dat scherm te kijken.

Gr, Ben.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4681
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2024, 16:44:24 »
zou er inderdaad een pc met èèn van de bekende treinbesturing-software aan hangen. Geeft meer mogelijkheden

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2024, 16:46:41 »
Citaat
Maar hoe wil je de detectie doen (of instelling), dat een   ........   naar het kopspoor gaat of het SchSt inrijdt ? Automatisch ?  Handmatig ?

Dat is een goede vraag, daar wil ik ook wel eens antwoord op, wordt vervolgd.

Citaat
Ik zou het hele ABC verhaal vergeten - je krijgt daar dikke spijt van want nul flexibiliteit -  en dit automatiseren met Koploper. Kun je ook eens een trein van 4m er door jassen en kun je ook eens wat nieuws bedenken want reken maar dat dit gaat vervelen.

Ik denk dat het met Koploper toch ook niet zo simpel is, daar kan je idd het aantal rijdende treinen beperken, maar zo'n schaduwstation regelen zal niet zomaar lukken vrees ik. Ikzelf ken Koploper van vroeger, (inmiddels iTrain) maar om een doorschuiven te regelen???
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 832
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2024, 17:20:22 »
Het programma Rocrail kent het begrip 'opstelblok'. Daarmee verdeel je een opstelspoor in blokken (of secties zo je wilt) van een vaste lengte en Rocrail zorgt er voor dat die blokken efficiënt worden gevuld. Dus als alle blokkken (voorbeeld) 2 meter lang zijn dan kun je daar 1 trein van iets minder dan 2 meter kwijt. Je moet wat ruimte overhouden voor de veiligheid. Maar als je een trein hebt van 3,5 meter dan neemt Rocrail daar 2 blokken voor. Je moet natuurlijk wel de lengte van je treinen en de blokken invoeren. Per sectie heb je 1 melder nodig.
Binnen de opstelblokken zorgt Rocrail er automatisch voor dat de treinen doorschuiven met achtneming van bovenstaande regels.
Daarnaast kun je zogenaamde locaties maken waarmee je kunt regelen hoe de treinen het schaduwstation verlaten, random of First in, first out (FiFo).
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5827
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2024, 17:31:16 »

Ik denk dat het met Koploper toch ook niet zo simpel is, daar kan je idd het aantal rijdende treinen beperken, maar zo'n schaduwstation regelen zal niet zomaar lukken vrees ik.


Nou dat is basis functionaliteit: allemaal vrij baan blokken waar niet gestopt wordt tenzij het volgende blok bezet is behalve de 5 laatsten, die hebben een verplichte stop. En van daaruit laat je een trein random vertrekken, zo nodig op basis van tijd. Maar ik wil je niet mijn wil opleggen hoor.  ;)

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1813
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2024, 17:41:26 »
je hoeft weinig in te stellen voor het schaduwstation.Koploper laat simpelweg gewoon automatisch je treinen doorstromen tot waar jij wil in het schaduwstation.Niks speciale instellingen behalve als je wil dat bepaalde treinen voorrang krijgen stel je dat bij de lok zelf in.
Greetings,salutations,groetjes,

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2024, 19:09:50 »
hmmm, deze week eens samen zitten en wat freewheelen.


alvast bedankt.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1813
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2024, 19:21:16 »
plats eens een duidelijker foto want volgens mij kan je die blokken mooier verdelen (zelfs 4 per spoor) of langere treinen mogelijk maken.
Greetings,salutations,groetjes,

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6144
  • ***
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2024, 21:22:30 »
Met Koploper kun je een dynamisch schaduw station maken. Je neemt dan een licht sluis die over alle sporen heen gaat. Eén over de in gang en één over de uitgang. Koploper regelt dan zelf waar de treinen komen te staan (max 2 per opstelspoor) en bepaald ook zelf wanneer er wat uit gaat. Je kunt het aantal treinen wat binnen moet blijven instellen. Ik heb zo twee verdiepingen schaduwstation in koploper zitten. Het werkt bij mij nog niet omdat ik op mijn baan helaas nog niet kan doorrijden ivm het bouwen van de rijtafel zelf.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #14 Gepost op: 27 januari 2024, 22:13:08 »
Ik zou het hele ABC verhaal vergeten - je krijgt daar dikke spijt van want nul flexibiliteit
Afgezien van je subjectieve voorkeur (heb ik ook, maar dan voor ABC)  wat bedoel je met "nul flexibiliteit " ?

Kun je ook eens een trein van 4m er door jassen en kun je ook eens wat nieuws bedenken want reken maar dat dit gaat vervelen.
In de opening van dit item staat duidelijk dat het gaat om treinen met een maximale lengte van 3 meter, dus 4 meter is totaal niet aan de orde.  En dan nog:  waar staat dat dat met ABC niet zou kunnen ?  En wat bedoel je met "iets nieuws bedenken" als de bedoeling, ook weer in de aanvang, duidelijk omschreven is ?

Een ieder zit de hele dag op z'n smartphone te gluren en nu is een scherm ineens een probleem?
Dus de persoon, zoals in het begin aangeduid als " een maat "  (voorlopig of altijd onbekende)  is ineens "een ieder " ?  En als die dat nou eens niet is ?

Bovendien, eens het rijdt hoef je helemaal niet op dat scherm te kijken.
Misschien zit het geheim van de smid wel in het woord "eens" .  Dat is precies de reden dat ik zelf in ieder geval niet met een programma wil gaan rijden.  Daar bedoel ik mee, dat ik, mogelijk uit onkunde, verwacht veel te lang bezig te zijn met turen op een scherm voordat er een trein rijdt.

Kortom:  ik vind de opmerkingen nogal tendentieus en voor een deel niet ingaand op wat gevraagd wordt of buiten de orde.
Dat sturing met een programma bijna zeker veel meer kan, dat geloof ik graag.  Maar of dat gevraagd of nodig is ?