Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:34:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 22:26:16
Common ground en Yamorc door JoopSpoort
Vandaag om 22:19:47
MP4 wissel decoder aan sluiten op Intellibox door bask185
Vandaag om 22:19:36
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 22:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:02:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 22:01:18
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 22:00:10
Yamorc 7001 dood door Steven Loosman
Vandaag om 21:54:10
lichtsluis een bezetmelding laten geven door maartenvdb
Vandaag om 21:50:36
koppeling vervangen Minitrix wagon door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:43:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 21:42:14
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 21:37:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 21:24:06
Raadplaatje door hielke1501
Vandaag om 21:19:47
Ineens geen sound meer door Ronald A.
Vandaag om 21:09:58
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:08
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 20:40:01
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 20:36:20
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
Vandaag om 20:36:18
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:09:27
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 19:59:18
Ontraxs 2026 door Marty
Vandaag om 19:48:45
Zoeken in het Utrechts archief door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:35:30
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
Vandaag om 19:12:25
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:46:05
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
Vandaag om 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
Vandaag om 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
Vandaag om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 17:03:30
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 129175 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11633
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #630 Gepost op: 25 December 2025, 11:57:53 »
Kleine dienstmededeling...

Je kan de panto op het dak lijmen, maar Murphy is altijd in de buurt.....kapot (bij mij nog niet gebeurd, maar het kan altijd)
De pootjes aan de panto die door het dak steken heb ik afgeslepen en vervangen door tapeind M1,4.

Frits C

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #631 Gepost op: 25 December 2025, 12:25:58 »
Kunststof is leuk spul en je kunt er verrekte veel van maken , maar soms moet het echt van metaal worden.
Ik praat uit ervaring, want in het H0 Altbau E-loc locomotiefje van BR163 dat ik zit te tekenen en te printen ontkom ik er ook niet aan.
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical Creator

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11633
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #632 Gepost op: 26 December 2025, 11:19:24 »
De TOUGH-resin geeft geen enkele reden tot zorg mbt. breken door veerspanning.


Maar........ ik vind de TOUGH-resin te flexibel om er een draaistel van te maken. Voor filigraine delen prima, maar anders niet.
Overigens zijn de printerinstellingen voor deze TOUGH-resin lastig te vinden. Tot nu toe ook lege Buildplate's gehad en dat natuurlijk pas na tig uur ervaren. Dat wordt testen in geval dat. De panto's gingen pas bij de 2e poging goed. Een draaistel (ook een test)...leeg, niks.
Dus.... draaistellen in ABS en er ook nu weer de beproefde techniek op loslaten door er een messing strip in zetten.


Dat wordt weer drie dagen printen om de onderdelen voor het draaistel te maken en dan alles herhalen voor het 2e draaistel.

127082
« Laatst bewerkt op: 26 December 2025, 11:47:16 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11633
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #633 Gepost op: 27 December 2025, 21:55:02 »
Tot nu toe is de hele Spoor-1 een 1,36 vergroting van de Spoor-0 versie. Maar nu moest ik echt iets aanpassen en dat is de gleuf in het frame van het draaistel. In spoor-0 is die 3x1. In spoor 1 wordt dat 4x1,36. Ik heb natuurlijk geen 1,36mm breed strip, wel 2x4. Dat werd dus frezen en vijlen.
Gelijmd met 10-secondenlijm en verankerd met draden 1,0mm die dwars door het frame gestoken zijn.


De hangers voor de wieg: 1,5x3mm messing strip met gaten H-O-H 18,3 mm


In de onderwiegbalk kan je nu nog makkelijk de gaten doorboren (door de spiraalveer heen). Eerder deed ik dat later en dat was lastig.


128016

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11633
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #634 Gepost op: Vandaag om 12:42:18 »
Ongeduldig? nee hoor. Maar daardoor net niet accuraat genoeg geweest met supporteren.
Alles automatisch laten doen? Nee.
Automatische supports corrigeren en/of aanvullen? Nee. Toch ook niet naar mijn zin achteraf gezien.
Dus voortaan ALLES handmatig supporteren. Kostte me weer eens 8 uur  :'( . Maar ik heb nu weer een aantal goede onderdelen op tafel liggen.
Nog 2 prints van 5 uur te doen dus misschien vanavond alles bij elkaar.

Geleerde les:
1. Het blijft een hele klus om alles te printen maar nog altijd wel sneller dan messing etsen en gieten bij elkaar al scheelt het niet veel.  ;D
2. Voor een heel model moet je de Elegoo Washer met 4 liter isopropanol eigenlijk 2x verversen anders blijft het plakken. Doos van 12 x1 liter is in de handel verkrijgbaar (Werken met Merken) 59,95 euro.

Bij de Spoor-0 had ik het voor elkaar...eerst alle onderdelen verzamelen en dan pas bouwen.
Bij de Spoor-1 (achteraf besloten overigens)  gaat dat dus niet echt lekker. Maar het gaat lukken.


128728
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:49:47 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11633
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #635 Gepost op: Vandaag om 18:50:41 »
Monteren van het draaistel:

Bussen voort de (zijdelingse) veren. Buis 6,0mm
Met die scherpe pin ontbraam ik de binnenkant van de buis.




Geleiders met spiraalveren bij de assen Genummerd A1, B1 C1, D1 en A2, B2, C2 en D2.


Zolang ik geen metalen wielen heb, komt de Mp op plastic wielen te staan.




Straks het leukste  >:( werkje...de bussen met tapjes voor de afsluiters of.........
Ik heb die messing dingen uit een ver Oosters land gekocht. Ga ik proberen, maar hoe dan ook zal ik de gaten in de spiraalveren op maat moeten maken, ook bij zelf te maken exemplaren.
Moet ik ook wel in de afsluiters passende M2 boutjes opzoeken. Tja, het is wat met grote modellen.


128968
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 19:12:08 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11633
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #636 Gepost op: Vandaag om 21:07:12 »
Het vinden van passende M2 boutjes  had een negatief resultaat, dus toch weer 16 bussen draaien/tappen. De eerste 2 zijn gedaan en zitten er in. M1,4. Kruiskop. Staf 4mm diameter, lengte 7mm. 10-secondenlijm. Spiraalveren dus wel iets dieper boren.


129078
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 21:15:57 door FritsT »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7802
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #637 Gepost op: Vandaag om 21:42:14 »
 Maar hij staat bijna op zijn wielen  (y)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!