Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Geïsoleerd motorschild.
door
Albert de Heer
Vandaag
om 20:21:23
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 20:14:08
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 20:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 20:05:11
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Jelmer
Vandaag
om 20:00:58
Common ground en Yamorc
door
JoopSpoort
Vandaag
om 19:59:37
Bauarbeiten im gange
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:59:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
rail4marcel
Vandaag
om 19:49:19
Ontraxs 2026
door
Marty
Vandaag
om 19:48:45
Zoeken in het Utrechts archief
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:35:30
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 19:29:39
lichtsluis een bezetmelding laten geven
door
Bert55
Vandaag
om 19:26:30
Ineens geen sound meer
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 19:23:27
Fleischmania Nostalgia
door
Eric v C
Vandaag
om 19:12:25
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 19:01:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 18:50:41
koppeling vervangen Minitrix wagon
door
VictorPM
Vandaag
om 18:49:54
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
Vandaag
om 18:46:05
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 17:39:31
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0
door
Duikeend
Vandaag
om 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
einte
Vandaag
om 17:05:21
Beekdaelen in H0
door
einte
Vandaag
om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026
door
Ronald69
Vandaag
om 17:03:30
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 16:56:31
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 16:39:26
Rondom Charlois
door
tothebeach
Vandaag
om 16:30:27
Doornvliet
door
Eric B
Vandaag
om 16:26:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 16:25:41
Yamorc 7001 dood
door
Niels64
Vandaag
om 15:48:18
Werkplaats Wael en Bosch
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 15:17:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
Vorige
-
1
...
41
42
[
43
]
Omlaag
Auteur
Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. (gelezen 129054 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11632
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #630 Gepost op:
25 December 2025, 11:57:53 »
Kleine dienstmededeling...
Je kan de panto op het dak lijmen, maar Murphy is altijd in de buurt.....kapot (bij mij nog niet gebeurd, maar het kan altijd)
De pootjes aan de panto die door het dak steken heb ik afgeslepen en vervangen door tapeind M1,4.
Gelogd
Frits C
Offline
Berichten: 341
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #631 Gepost op:
25 December 2025, 12:25:58 »
Kunststof is leuk spul en je kunt er verrekte veel van maken , maar soms moet het echt van metaal worden.
Ik praat uit ervaring, want in het H0 Altbau E-loc locomotiefje van BR163 dat ik zit te tekenen en te printen ontkom ik er ook niet aan.
Gelogd
m.v.g. Frits
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical Creator
FritsT
Offline
Berichten: 11632
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #632 Gepost op:
26 December 2025, 11:19:24 »
De TOUGH-resin geeft geen enkele reden tot zorg mbt. breken door veerspanning.
Maar........ ik vind de TOUGH-resin te flexibel om er een draaistel van te maken. Voor filigraine delen prima, maar anders niet.
Overigens zijn de printerinstellingen voor deze TOUGH-resin lastig te vinden. Tot nu toe ook lege Buildplate's gehad en dat natuurlijk pas na tig uur ervaren. Dat wordt testen in geval dat. De panto's gingen pas bij de 2e poging goed. Een draaistel (ook een test)...leeg, niks.
Dus.... draaistellen in ABS en er ook nu weer de beproefde techniek op loslaten door er een messing strip in zetten.
Dat wordt weer drie dagen printen om de onderdelen voor het draaistel te maken en dan alles herhalen voor het 2e draaistel.
127082
«
Laatst bewerkt op: 26 December 2025, 11:47:16 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11632
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #633 Gepost op:
27 December 2025, 21:55:02 »
Tot nu toe is de hele Spoor-1 een 1,36 vergroting van de Spoor-0 versie. Maar nu moest ik echt iets aanpassen en dat is de gleuf in het frame van het draaistel. In spoor-0 is die 3x1. In spoor 1 wordt dat 4x1,36. Ik heb natuurlijk geen 1,36mm breed strip, wel 2x4. Dat werd dus frezen en vijlen.
Gelijmd met 10-secondenlijm en verankerd met draden 1,0mm die dwars door het frame gestoken zijn.
De hangers voor de wieg: 1,5x3mm messing strip met gaten H-O-H 18,3 mm
In de onderwiegbalk kan je nu nog makkelijk de gaten doorboren (door de spiraalveer heen). Eerder deed ik dat later en dat was lastig.
128016
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11632
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #634 Gepost op:
Vandaag
om 12:42:18 »
Ongeduldig? nee hoor. Maar daardoor net niet accuraat genoeg geweest met supporteren.
Alles automatisch laten doen? Nee.
Automatische supports corrigeren en/of aanvullen? Nee. Toch ook niet naar mijn zin achteraf gezien.
Dus voortaan ALLES handmatig supporteren. Kostte me weer eens 8 uur
. Maar ik heb nu weer een aantal goede onderdelen op tafel liggen.
Nog 2 prints van 5 uur te doen dus misschien vanavond alles bij elkaar.
Geleerde les:
1. Het blijft een hele klus om alles te printen maar nog altijd wel sneller dan messing etsen en gieten bij elkaar al scheelt het niet veel.
2. Voor een heel model moet je de Elegoo Washer met 4 liter isopropanol eigenlijk 2x verversen anders blijft het plakken. Doos van 12 x1 liter is in de handel verkrijgbaar (Werken met Merken) 59,95 euro.
Bij de Spoor-0 had ik het voor elkaar...eerst alle onderdelen verzamelen en dan pas bouwen.
Bij de Spoor-1 (achteraf besloten overigens) gaat dat dus niet echt lekker. Maar het gaat lukken.
128728
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 12:49:47 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11632
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #635 Gepost op:
Vandaag
om 18:50:41 »
Monteren van het draaistel:
Bussen voort de (zijdelingse) veren. Buis 6,0mm
Met die scherpe pin ontbraam ik de binnenkant van de buis.
Geleiders met spiraalveren bij de assen Genummerd A1, B1 C1, D1 en A2, B2, C2 en D2.
Zolang ik geen metalen wielen heb, komt de Mp op plastic wielen te staan.
Straks het leukste
werkje...de bussen met tapjes voor de afsluiters of.........
Ik heb die messing dingen uit een ver Oosters land gekocht. Ga ik proberen, maar hoe dan ook zal ik de gaten in de spiraalveren op maat moeten maken, ook bij zelf te maken exemplaren.
Moet ik ook wel in de afsluiters passende M2 boutjes opzoeken. Tja, het is wat met grote modellen.
128968
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 19:12:08 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
Vorige
-
1
...
41
42
[
43
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.