Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Even voorstellen Niels uit Den Haag door 1200blauw
Vandaag om 17:35:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:33:15
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door sjoerd74
Vandaag om 17:24:22
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ad Cleijsen
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 17:04:20
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:04:17
Aansluiting Bezetmelding door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:48:59
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
Modelwensen 2026 door Arjan6511
Vandaag om 16:42:12
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
Vandaag om 16:41:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:44
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 16:28:38
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 16:20:58
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 16:04:13
Klein baantje om de Kerstboom heen door Keska
Vandaag om 16:01:34
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 15:59:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:42:40
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
Vandaag om 15:23:59
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:20:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Arjan6511
Vandaag om 15:04:26
Tricolore trein door Wim Romijn
Vandaag om 15:01:09
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 14:38:44
Thalys, verschillende merken, hoe koppelingen aanpassen? door raf
Vandaag om 14:34:40
Goede wensen voor 2026 door Karben
Vandaag om 13:24:27
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 13:02:57
VERPLAATST: Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door Reinout van Rees
Vandaag om 12:58:31
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 125208 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11626
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #615 Gepost op: 19 December 2025, 20:05:43 »
Apparaten aan de onderkant:
De hele middag bezig geweest om de 1:43 STL-bestanden om te zetten naar 1:32 en die te rangschikken in Chitubox. Vooral goed geconcentreerd werken en telkens alles veilig stellen want een foutje is zo gemaakt. En nog niet alles paste op de Buildplate dus nog een extra printsessie nodig.

Wat bij de Spoor-0 versie nog op 1 Buildplate paste, past dat voor de Spoor-1 versie zeker niet. Minimaal 2-3x printen á 9 uur.
Maar de centrale kast en 2 kleine kasten zitten.


Op dit moment staan de andere apparaten te printen en morgen de resten die er niet meer bij konden. je leert geduld te krijgen. ;D
« Laatst bewerkt op: 19 December 2025, 20:08:57 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11626
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #616 Gepost op: 20 December 2025, 15:52:23 »
Hier maak ik het allemaal mee.

De resin, 1 en 2 liter flacons


Filters


De hele opstelling. Binnen- en buitenshuis
Rode kap: Elegoo Saturn-3 printer
Gele kap: Elegoon cure
Transparante kap: Elegoo wash


Voorraad isopropanol bij de hand


Overmatig resin afspoelen, 2x


Schoonspoelen, 5 minuten


Uitharden


en dan heb je weer een bak onderdelen


121510
« Laatst bewerkt op: 20 December 2025, 15:55:22 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11626
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #617 Gepost op: 21 December 2025, 09:45:11 »
Met een goed voorbeeld is dat natuurlijk appeltje-eitje.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11626
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #618 Gepost op: 21 December 2025, 10:44:10 »
Het bouwen van 3 modellen in 2 schalen (voor mij de uitdaging) levert eigenlijk geen enkel ander probleem op dan het bouwen van 1 enkel model. Grootste bezwaar is het schuurstof, maar dat had ik al geschreven.




Maar nu gaat het filigraine werk komen. Pantografen en items op de bufferbalk in Spoor-0 heb ik van messing. In Spoor-1 wil ik dat gaan proberen met resin (Elegoo Tough).

Vandaag wil ik de rijweerstanden (zijn al geprint in 2 schalen) op het dak aanbrengen en de messing roosters maken.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2025, 10:49:01 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11626
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #619 Gepost op: 21 December 2025, 21:06:29 »
De spoor-0 versie weegt op dit moment circa 1 kilo. De draaistellen zijn ivm. doorzakken versterkt met messing strip. De spoor-1 versie is niet 1,36x zo zwaar maar blijkt op dit moment al 2x zo zwaar, bijna 2 kilo en het model is nog geeneens afgebouwd. Ik overweeg daarom ook de draaistellen van een andere resin te gaan maken. Speciaal daarvoor 1 liter Elegoo Tough gekocht. Triall and Error.  ;D

« Laatst bewerkt op: 21 December 2025, 21:09:32 door FritsT »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7792
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #620 Gepost op: 22 December 2025, 08:51:08 »
Was het niet zo dat gewicht kwadratisch toenam bij een grotere lengte, breedte en hoogte? In ieder geval gaat gewicht harder dan schaal en dat blijkt maar weer.  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1450
  • Klaar voor vertrek
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #621 Gepost op: 22 December 2025, 09:27:36 »
Lengte, breedt, hoogte: tot de derde macht. Voor het totale gewicht van de Mp gaat dat niet één op één op, omdat het ook geldt voor de lucht die erin zit. Je moet het per onderdeel bekijken. En de wanddikte, stel ik me zo voor, schaalt niet per se mee.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #622 Gepost op: 22 December 2025, 11:03:41 »
Was het niet zo dat gewicht kwadratisch toenam bij een grotere lengte, breedte en hoogte? In ieder geval gaat gewicht harder dan schaal en dat blijkt maar weer.  :)

Daardoor hoeven ze in 1:1 ook geen lood in de trein te leggen voor betere adhesie  ;D

Groeten Edwin.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11626
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #623 Gepost op: 22 December 2025, 12:35:21 »
Dat was weer een dik uur handmatig "supporteren" om  dat automatich "supporteren" bij lange na niet accuraat bleek.
Opgeslagen als ctb bestand in resin Tough.

Ik schat een printtijd van 18 uur.


123167
« Laatst bewerkt op: 22 December 2025, 12:39:33 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11626
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #624 Gepost op: 22 December 2025, 16:21:50 »
Ook weer dik een uur bezig geweest met supports plaatsen.
Ongewijzigde  STL van de messing versie nu in resin TOUGH. Kijken wat het gaat opleveren.


123301

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11626
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #625 Gepost op: Vandaag om 10:00:50 »
De leidingen op het dak van de Spoor-1
1mm draad
Afstandhouders: Slaters Small 7951S en Slaters 7951M
Rubber slang 1,5mm.







Ik ben bezig met het testen van de pantografen in kunsstof ipv messing. Resin: Elegoo Tough.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:52:13 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11626
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #626 Gepost op: Vandaag om 13:06:32 »
Ik heb 2 pantografen geprint. Dat lukt prima. Maar wat een onoverzichtelijk vuil, plakkerig en onhandelbaar ding. De glimmende zwarte dunne supports vormen een onoverzichtelijke massa. Kijken waar je moet snijden/knippen is een ramp. Support voor support, dus ook de vele schuine tussenverbindingen, moet je stuk voor stuk losknippen. En bij gebrek aan zicht..jawel hoor...een steun afgeknipt. Kliko dus. Dat was dus leergeld.
De tweede panto heb ik grof van bodemplaat ontdaan, gewassen en uitgehard en daarna onderdeel voor onderdeel uit de plastic fret gehaald. Daarna de supports er afgehaald. Dat lukte  :D  Weer leergeld.

De onderdelen van de tweede panto heb ik zo zorgvuldig mogelijk bewerkt. Uurtje mee bezig. Materiaal is wel "tough" maar flexibel, vooral de twee dunne stuur-stangen. Een werkende pantograaf kan je er denk ik NIET van maken. Maar het alternatief is een messing exemplaar van circa 125 euro (x2 dus)

De portomonnee bepaald.  ;D





Daar zit dus een "oog" tussen die er absoluut niet af mag.









FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11626
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #627 Gepost op: Vandaag om 15:32:47 »
Waarvan ik eerder dacht dat het NIET zou lukken, heb ik mijn mening moeten herzien....het KAN dus toch.  :D :D Er staat een bewegende pantograaf op het dak en ik zie nergens spanningen in het materiaal, laat staan breken.





124971

Frits C

  • Online Online
  • Berichten: 340
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #628 Gepost op: Vandaag om 17:33:15 »
Ik had er niet aan getwijfeld dat het je ging lukken. 
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical Creator