Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Marc tramt
Vandaag
om 22:00:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Marc tramt
Vandaag
om 21:59:18
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:56:31
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Peter J K
Vandaag
om 21:56:20
Modelspoorbaan van Einte
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 21:49:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 21:48:34
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Huup
Vandaag
om 21:46:54
Vermogen centrale
door
erikkral
Vandaag
om 21:36:36
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
door
WimC
Vandaag
om 21:34:37
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig?
door
henk
Vandaag
om 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Olaf
Vandaag
om 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 21:12:41
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht
door
wob
Vandaag
om 21:10:17
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
Hans1963
Vandaag
om 21:05:22
BNLS Module “Wijhe”
door
Eric B
Vandaag
om 21:05:07
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 21:01:36
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn
door
borotof
Vandaag
om 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 20:35:26
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 20:33:31
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:13:10
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:05:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 18:50:32
Zwederbaan
door
Joz
Vandaag
om 18:48:12
Line-up foto's van modellen
door
Deetrein
Vandaag
om 18:35:33
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Ben
Vandaag
om 18:06:03
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Albert.H0
Vandaag
om 17:20:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Vorige
-
Volgende
-
1
...
37
38
[
39
]
40
Omlaag
Auteur
Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. (gelezen 109349 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11588
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #570 Gepost op:
02 December 2025, 10:56:19 »
De wiegbalk met alle messing onderdelen.
-Veren nog op maat maken bij de eindmontage
-De as voor de messing ophangbeugels is weer een 1,0mm draad die dwars door de veren loopt en binnenin de wieg tussen de veren (onzichtbaar) is verlijmd.
Gele cirkel:
De plastic pin (voor de stang die voor horizontale demping zorgt) heb ik er af gehaald en na montage van boven en onderstuk van de wieg een gat 1,0 geboord en een draad 1,0 er in gelijmd. Stuk steviger nu die dus ook "vast" zit dwars door de spiraalveer.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11588
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #571 Gepost op:
02 December 2025, 19:01:43 »
4 draaistellen (wiegbalken) voor 2 Motorposten...geen probleem. Zou ik 10 motorposten (of meer) moeten maken, wat in niet ga doen, dan zouden er toch weer aanpassingen moeten komen. Nu nog te tijdrovend al gaat het supersnel (en plezierig). Het blijft een ontdekkingsreis.
104080
«
Laatst bewerkt op: 02 December 2025, 19:05:54 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11588
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #572 Gepost op:
04 December 2025, 22:51:06 »
De draaistellen met bewegende wiegbalk:
En ook nu weer met bewegende schokdempers.
Gelogd
Frits C
FCS Topaka
Offline
Berichten: 329
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #573 Gepost op:
05 December 2025, 07:05:23 »
Het zijn weer ware kunstwerkjes.
Alleen vind ik ze er erg 'plastic' uitzien. Heb je geen donkere resin?
Of ga dit nog schilderen?
Gelogd
m.v.g. Frits
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical Creator
FritsT
Offline
Berichten: 11588
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #574 Gepost op:
05 December 2025, 12:27:45 »
Eerst bouwen (en daar gaat het bij dit project om) en dan pas spuiten. Zo ver ben ik nog lang niet.
Voor het spuiten hoef ik ook de beweegbare delen niet uit elkaar te halen. Die laagdikte is zo dun dat dat geen belemmering voor bewegen met zich mee brengt.
Maar ok, ik zou ook in zwart kunnen printen. Gewoonweg nog niet aan gedacht. Alleen ABS-like Vs.2 is er alleen niet in zwart, alleen grijs. Dan wordt dat een andere resin met weer andere printerinstellingen, dus extra testen.
https://eu.elegoo.com/collections/abs-like-resins?filter.p.m.resin.type=ABS-like
en ik heb vorie week juist weer 3 liter grijs besteld (en ontvangen).
«
Laatst bewerkt op: 05 December 2025, 12:40:34 door FritsT
»
Gelogd
Edwin2121992
Offline
Berichten: 1006
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #575 Gepost op:
05 December 2025, 14:59:26 »
Persoonlijk vind ik gespoten mooier dan zwart plastic, je hebt sowieso messing delen die dan niet zwart zijn, dus verven moet je toch.
Groeten Edwin.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11588
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #576 Gepost op:
06 December 2025, 14:32:01 »
Nu komt het vervelendste deel van de (serie)bouw.
Het losknippen van de supports valt dan nog wel mee, maar het glad schuren van de aanhechtingspunten is voor mij een probleem. Mijn neus reageert nogal allergisch op het vrijkomende stof. En er is een hoop te schuren. Van Buienradar wordt je in dit seizoen niet blij, dus een tijdje buiten werken gaat het niet worden. Een gezichts/neus/mondmasker...stof blijft op de werkplek liggen en geeft zowieso rommel, dus ook dat gaat het ook niet worden. Ik moet daarom iets van afzuiging (of een alternatieve werkplek) gaan bedenken.
Tussenstand: resin-messing: 0-1
Dit is slechts een deel van 1 kit.
106579
«
Laatst bewerkt op: 06 December 2025, 14:33:43 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11588
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #577 Gepost op:
06 December 2025, 19:24:18 »
Ik heb zojuist een testopstelling gemaakt waar ik normaalgespoken met de airbush werk. Ik heb het hele doosje met de onderdelen voor de onderkant van de MP met de Proxxon/blauwe schuurschijf bewerkt. Tot nu toe geen last van mijn neus.
Festool stofzuiger met fijnstof filter. (nu even niet aan de zaagtafel en/of aan de zandstraler)
Lange slang. Waar een compressor al niet goed voor is...richtapparaat
Neus/mondmasker met koolstoffilter (ook voor spuitklussen met geurende verf)
Proxxon slijpschijf.
Slijpstof afspoelen met isopropanol in het ultrasoonbad
Handen spoelen onder de kraan
Ik denk dat ik de oplossing gevonden heb en verder kan.
Gelogd
Gerrit H
Offline
Berichten: 73
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #578 Gepost op:
07 December 2025, 09:28:18 »
Nu is isopropanol ook niet zulk fijn spul. Ik kreeg ooit de tip om de onderdelen in een glazen potje te doen en deksel erop. Dat potje in in de vloeistof van de ultrasoon te zetten. ebruik deze methode ook als ik iets moet schonen met wasbenzine.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11588
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #579 Gepost op:
07 December 2025, 10:53:32 »
Met water afspoelen kan ook. Ik had die fles isopropanol/ultrasoonbad toch staan voor het afspoelen van net geprinte resin onderdelen. Was een keuze.
Bepaal voor jezelf wat de voordelen/nadelen/gevaren van chemicalien zijn. Zie ook dat het gebruikt wordt in de gezondheidszorg en schoonmaakvloeistof voor je bril. Alles met verstand en beleid gebruiken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/2-propanol
Wat zijn de gevaren van ethanol?......
Overigens, resin (ABS-like Vs2.) lang laten staan in een potje met isopropanol en ook nog eens in het ultrasoonbad is me, per ongeluk, overkomen. Die waren én bleven boterzacht (ook na proberen uit te harden), werden groter in omvang en werden lichter van kleur dan andere resin onderdelen.
«
Laatst bewerkt op: 07 December 2025, 11:03:53 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11588
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #580 Gepost op:
07 December 2025, 20:28:13 »
Even goed kijken dat alle deuren met de deurklinken aan dezelfde kant zitten. "Droog" passen en eventueel de pennen van de pen/gat verbinding iets smaller vijlen. Nogmaals controleren en dan langs een liniaal leggen en 10-secondenlijm (ik ben van de Araldite lijmmethode afgestapt) aan de binnenkant aanbrengen. NIET aan de buitenkant en op de pen/gat verbinding verlijmen, alleen de binnenkant. Lijm vloeit er vanzelf tussen.
en dan heb je 2 Motorposten.
Alles herhalen,
en 15 minuten later heb je...3 Motorposten.
Dat was leuk en was het werk niet.
«
Laatst bewerkt op: 07 December 2025, 20:30:12 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11588
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #581 Gepost op:
Vandaag
om 11:49:19 »
Voor de verslaglegging.
Vandaag geleverd door Imaterialise. De messing varianten van de TE breekbare plastic onderdelen.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11588
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #582 Gepost op:
Vandaag
om 12:59:02 »
Volgende stap is het aanbrengen van T-profiel voor de stevigheid.
In dit geval een maatje groter dan bij model 1 en 2. Even een incourante maat (4x8) uit de voorraad opmaken.
108787
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 13:38:00 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11588
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #583 Gepost op:
Vandaag
om 21:14:03 »
Volgende stap, een bodemplaat van 2 mm styreen.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11588
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #584 Gepost op:
Vandaag
om 21:28:25 »
Uit pure nieuwsgierigheid de STL van kop-1 in 1:43,5 in Chitubox "gescaled" met factor 1,36. Dan krijg je een kop in 1:32. Verder helemaal niks aangepast en door de printer gehaald.
Er is een print gemaakt, maar door het automatisch plaatsen van de supports zaten die te dicht bij de wanden en zaten aan de zijwanden geplakt. Ik heb geknipt, geschuurd en geplamuurd, maar...toch maar afgekeurd.
Vannacht staat Vs.2 gepland, 16 uur printen.
Nee, ik beloof niks dat er een strak spoor-1 model gaat komen.
Een vermogen aan resin in de bodemplaat en in de wanden, maar dat krijg je als je niks gaat aanpassen (en dat is heel veel werk).
Past ook maar net op de buildplate. Kan een vloeitje tussen, maar net genoeg.
Voorzijde:
Achterzijde:
109319
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 21:30:34 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Vorige
-
Volgende
-
1
...
37
38
[
39
]
40
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.