Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jan47
Vandaag om 13:10:00
Welke decoder is dit? door bellejt
Vandaag om 13:02:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:59:02
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 12:56:19
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door ruud de b
Vandaag om 12:55:50
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:29:37
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:26:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:23:49
Line-up foto's van modellen door fissy
Vandaag om 11:43:38
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Ronald Halma
Vandaag om 11:30:07
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven! door Reinout van Rees
Vandaag om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 10:59:31
VERPLAATST: Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Reinout van Rees
Vandaag om 10:44:25
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:44:06
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 10:41:16
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:11:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:10:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:00:44
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door Ronald Halma
Vandaag om 09:41:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:38:46
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door Ronald Halma
Vandaag om 09:10:08
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door VAM65
Vandaag om 09:00:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:51:27
Locatie van foto gezocht door Benelux795
Vandaag om 08:12:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:28:55
Roco AC modellen door Mug
Vandaag om 00:31:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
07 December 2025, 23:36:33
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 108826 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #570 Gepost op: 02 December 2025, 10:56:19 »
De wiegbalk met alle messing onderdelen.
-Veren nog op maat maken bij de eindmontage
-De as voor de messing ophangbeugels is weer een 1,0mm draad die dwars door de veren loopt en binnenin de wieg tussen de veren (onzichtbaar) is verlijmd.


Gele cirkel:
De plastic pin (voor de stang die voor horizontale demping zorgt) heb ik er af gehaald en na montage van boven en onderstuk van de wieg een gat 1,0 geboord en een draad 1,0 er in gelijmd. Stuk steviger nu die dus ook "vast" zit dwars door de spiraalveer.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #571 Gepost op: 02 December 2025, 19:01:43 »
4 draaistellen (wiegbalken) voor 2 Motorposten...geen probleem. Zou ik 10 motorposten (of meer) moeten maken, wat in niet ga doen, dan zouden er toch weer aanpassingen moeten komen. Nu nog te tijdrovend al gaat het supersnel (en plezierig). Het blijft een ontdekkingsreis.



104080
« Laatst bewerkt op: 02 December 2025, 19:05:54 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #572 Gepost op: 04 December 2025, 22:51:06 »
De draaistellen met bewegende wiegbalk:





En ook nu weer met bewegende schokdempers. :D

Frits C

  • FCS Topaka
  • Offline Offline
  • Berichten: 329
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #573 Gepost op: 05 December 2025, 07:05:23 »
Het zijn weer ware kunstwerkjes.  (y)
Alleen vind ik ze er erg 'plastic' uitzien. Heb je geen donkere resin?
Of ga dit nog schilderen?
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical Creator

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #574 Gepost op: 05 December 2025, 12:27:45 »
Eerst bouwen (en daar gaat het bij dit project om) en dan pas spuiten. Zo ver ben ik nog lang niet.

Voor het spuiten hoef ik ook de beweegbare delen niet uit elkaar te halen. Die laagdikte is zo dun dat dat geen belemmering voor bewegen met zich mee brengt.
Maar ok, ik zou ook in zwart kunnen printen. Gewoonweg nog niet aan gedacht. Alleen ABS-like Vs.2 is er alleen niet in zwart, alleen grijs. Dan wordt dat een andere resin met weer andere printerinstellingen, dus extra testen.

https://eu.elegoo.com/collections/abs-like-resins?filter.p.m.resin.type=ABS-like

en ik heb vorie week juist weer 3 liter grijs besteld (en ontvangen).
« Laatst bewerkt op: 05 December 2025, 12:40:34 door FritsT »

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #575 Gepost op: 05 December 2025, 14:59:26 »
Persoonlijk vind ik gespoten mooier dan zwart plastic, je hebt sowieso messing delen die dan niet zwart zijn, dus verven moet je toch.

Groeten Edwin.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #576 Gepost op: 06 December 2025, 14:32:01 »
Nu komt het vervelendste deel van de (serie)bouw. :'( Het losknippen van de supports valt dan nog wel mee, maar het glad schuren van de aanhechtingspunten is voor mij een probleem. Mijn neus reageert nogal allergisch op het vrijkomende stof. En er is een hoop te schuren. Van Buienradar wordt je in dit seizoen niet blij, dus een tijdje buiten werken gaat het niet worden. Een gezichts/neus/mondmasker...stof blijft op de werkplek liggen en geeft zowieso rommel, dus ook dat gaat het ook niet worden. Ik moet daarom iets van afzuiging (of een alternatieve werkplek) gaan bedenken.
Tussenstand: resin-messing: 0-1

Dit is slechts een deel van 1 kit.


106579
« Laatst bewerkt op: 06 December 2025, 14:33:43 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #577 Gepost op: 06 December 2025, 19:24:18 »
Ik heb zojuist een testopstelling gemaakt waar ik normaalgespoken met de airbush werk. Ik heb het hele doosje met de onderdelen voor de onderkant van de MP met de Proxxon/blauwe schuurschijf bewerkt. Tot nu toe geen last van mijn neus.

Festool stofzuiger met fijnstof filter. (nu even niet aan de zaagtafel en/of aan de zandstraler)


Lange slang. Waar een compressor al niet goed voor is...richtapparaat ;D
Neus/mondmasker met koolstoffilter (ook voor spuitklussen met geurende verf)
Proxxon slijpschijf.


Slijpstof afspoelen met isopropanol in het ultrasoonbad
Handen spoelen onder de kraan ;D


Ik denk dat ik de oplossing gevonden heb en verder kan.

Gerrit H

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #578 Gepost op: 07 December 2025, 09:28:18 »
Nu is isopropanol ook niet zulk fijn spul. Ik kreeg ooit de tip om de onderdelen in een glazen potje te doen en deksel erop. Dat potje in in de vloeistof van de ultrasoon te zetten. ebruik deze methode ook als ik iets moet schonen met wasbenzine.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #579 Gepost op: 07 December 2025, 10:53:32 »
Met water afspoelen kan ook. Ik had die fles isopropanol/ultrasoonbad toch staan voor het  afspoelen van net geprinte resin onderdelen. Was een keuze.

Bepaal voor jezelf wat de voordelen/nadelen/gevaren van chemicalien zijn. Zie ook dat het gebruikt wordt in de gezondheidszorg en schoonmaakvloeistof voor je bril. Alles met verstand en beleid gebruiken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/2-propanol

Wat zijn de gevaren van ethanol?......

Overigens, resin (ABS-like Vs2.) lang laten staan in een potje met isopropanol en ook nog eens in het ultrasoonbad is me, per ongeluk, overkomen. Die waren én bleven boterzacht (ook na proberen uit te harden), werden groter in omvang en werden lichter van kleur dan andere resin onderdelen.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2025, 11:03:53 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #580 Gepost op: 07 December 2025, 20:28:13 »
Even goed kijken dat alle deuren met de deurklinken aan dezelfde kant zitten. "Droog" passen en eventueel de pennen van de pen/gat verbinding iets  smaller vijlen. Nogmaals controleren en dan langs een liniaal leggen en 10-secondenlijm (ik ben van de Araldite lijmmethode afgestapt) aan de binnenkant aanbrengen. NIET aan de buitenkant en op de pen/gat verbinding verlijmen, alleen de binnenkant. Lijm vloeit er vanzelf tussen.


en dan heb je 2 Motorposten.

Alles herhalen,


en 15 minuten later heb je...3 Motorposten.


Dat was leuk en was het werk niet.  ;)
« Laatst bewerkt op: 07 December 2025, 20:30:12 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #581 Gepost op: Vandaag om 11:49:19 »
Voor de verslaglegging.
Vandaag geleverd door Imaterialise. De messing varianten van de TE breekbare plastic onderdelen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #582 Gepost op: Vandaag om 12:59:02 »
Volgende stap is het aanbrengen van T-profiel voor de stevigheid.

In dit geval een maatje groter dan bij model 1 en 2. Even een incourante maat (6x6) uit de voorraad opmaken.


108787