Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor servo's door bask185
Vandaag om 23:12:31
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door hmmglaser
Vandaag om 23:12:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
Vandaag om 23:10:38
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 23:09:19
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door borotof
Vandaag om 22:51:05
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
Vandaag om 22:32:29
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 22:23:42
Treinen willen niet meer rijden door Karst Drenth
Vandaag om 21:59:08
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 21:55:23
Pimpen Rivarossi DD-AR door henk
Vandaag om 21:54:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 21:49:04
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door jjg koopmans
Vandaag om 21:48:29
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 21:37:25
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Noordernet
Vandaag om 21:28:50
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:27:58
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:11:43
3d printen van ns daglichtseinen door Frits C
Vandaag om 18:59:05
Line-up foto's van modellen door ES44C4
Vandaag om 18:53:54
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door RobVille
Vandaag om 18:36:24
De Hembrug 1906 - 1983 door ruudns
Vandaag om 17:55:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door basjuh1981
Vandaag om 17:29:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
Vandaag om 16:29:51
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:28:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:11:38
29 november verkoop MSV door Ronald69
Vandaag om 16:10:51
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen. door RobVille
Vandaag om 15:47:03
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:28:46
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 91164 keer)

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #540 Gepost op: 04 November 2025, 12:44:25 »
Zelf een aandrijving maken
Is niet zo moeilijk

Cor

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7718
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #541 Gepost op: 04 November 2025, 12:49:02 »
Klopt Cor, dat heb ik ook regelmatig gedaan. Ik dacht alleen even vanuit de bouwpakket en ontzorg gedachte
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11549
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #542 Gepost op: 04 November 2025, 14:14:51 »
Inventarisatie:

Nog te printen:
-1x apparaten onderzijde
-4x draaistel

Gietdelen:
-luchtslangen: 18 st (9x2) : Besteld bij Petau
-trappen onder bestuurderscabine: 2x set
-fragiele delen op bufferbalk: 2x set
-pootjes rek rijweerstanden: 2x set
-deurklinken: 1x gietdeel 10st.
-pantografen: 4 st.

Diversen:
-koppelingen: 4 st.
-wielen: 8 st.
-rek rijweerstranden: 9 st. (zelf maken)
-draadhouders op dak..... (veel)
-rode/witte ledjes

Ramen:
-geëtste rubbers: voor 2 MP (=1 etsplaat 2 st)
-gelaserd glas: voor 3 MP 

« Laatst bewerkt op: 05 November 2025, 11:28:12 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11549
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #543 Gepost op: 05 November 2025, 11:11:37 »
Omdat ik de zijwanden nu als 1 geheel aan de koppen heb gemaakt, moest ik een andere manier van aanbrengen van de regengoot toepassen.
De zijwanden waren uitgehard maar over de totale lengte niet recht. Toch flexibele resin.
Ik heb het opgelost met twee metalen staven en een opvulstuk (L-profiel 0,3mm wand) om het verschil van de "rubber strook" boven de schuifdeuren op te vangen. Gelijmd met 10-secondenlijm en achteraf verankerd met 0,7mm messing draad. Gaatjes 1cm schuin naar binnen geboord om de buitenwand niet te laten opbollen.



groen: regengoot 1,5x2,5mm L-profiel
oranje: L-profiel 1,5x1,5 ter overbrugging "rubber strook"
geel: metalen staaf




Oeps..... het dak was niet haaks en sloot niet perfect op beide koppen aan. Zorgvuldig haaks gevijld en het missende stuk dak aangevuld met styreen plaat en dat weer in vorm is gevijld.
Maar, het resultaat is er weer naar.  :D


87845
« Laatst bewerkt op: 05 November 2025, 11:29:38 door FritsT »

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #544 Gepost op: 05 November 2025, 12:04:45 »
Citaat
Twee dingen om je te realiseren:
1. Klik-klak-klaar.....het draaistel is daar nog niet voor getekend, dus niks "klik".
2. Hr.Hummel is gestopt met zijn bedrijf.

Heb heel goede contacten met de firma Demko!

Dat zijn meesters in het maken van aandrijvingen in 0 en 1.

De V100 Ost heb ik uitbesteed aan dat bedrijf.

Ze kunnen ook helpen bij messing gieten en zo…..

Mvg

KeesJan
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11549
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #545 Gepost op: 06 November 2025, 22:40:13 »
De originele ronde spanten braken snel en zijn vervangen door messing exemplaren. Het te verlijmen oppervlak tegen de zijwand is echter klein en dat zinde me niet. Ik heb ze er uit gehaald en vervangen door styreen platen. Zie je ze zitten als je door de ramen gluurt?....
Maar het kan nog beter door exact passen wandjes er in te zetten. Die waren al getekend  en hoefde alleen maar opgedikt te worden.


Die wandjes, iets dunner gevijld, heb ik ook toegepast op de uiteinden van het dak om dat aan de wagenbak vast te kunnen schroeven. Opstapjes naar de bestuurderscabine moesten wel even weg.


Boutjes M1,4 op die exacte plek zetten (15 mm vanaf de buitenkant). Draaistel zit dan niet in de weg.


In de "dikke wand" zijn gaten 2,0mm geboord en daarin is een buisje met tap M1,4 in gelijmd.


Per Motorpost dus 5 "dikke wanden" nodig waarvan 2 stuks een fractie smaller zijn om ze in/uit te kunnen nemen.
Zo wordt mijn Model-1 toch ook weer een handmonster.
« Laatst bewerkt op: 06 November 2025, 22:43:42 door FritsT »


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11549
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #547 Gepost op: 06 November 2025, 23:04:24 »
@Cor,

Die dingen heb ik.  De resin vindt ze niet leuk.

Frits.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11549
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #548 Gepost op: 07 November 2025, 21:29:27 »
Met de maten/tekening bepaald bij het prototype, was het even appeltje-eitje..knippen en plakken (letterlijk)



Voor brekende trappen bij de bestuurderscabine hoef ik nu niet meer bang te zijn...messing, en vast  :D.


Alleen nog de kunststof koplampen en dan moet ik weer even "aan de bak"
-steunen (messing) voor de rekken over de rijweerstanden plaatsen met de loopplank (messing) er overheen.
-die rekken uit gaas en L-profiel maken (messing, solderen)

en dan het draaistel aanpassen aan de echte (1-as) motor.

89328
« Laatst bewerkt op: 07 November 2025, 21:35:21 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11549
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #549 Gepost op: 08 November 2025, 23:30:48 »
Het frame voor de rekken (L-profiel 1,5x1,5) wordt in een mal uitgemeten en gesoldeerd met 220 graden soldeer. Het gaas wordt vastgezet met 70 graden soldeer.


De steunen zijn gietdelen.


Klemmen en solderen met 70 graden soldeer.




Twee van de drie (en genoeg gedaan voor vandaag  ;D)


89960

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11549
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #550 Gepost op: 09 November 2025, 10:56:07 »
Zondagmorgen-werkje met een bakkie er naast.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11549
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #551 Gepost op: 09 November 2025, 14:37:31 »
Leiding op het dak:

Gaatjes 1,0mm en koperdraadjes in een lus er doorheen.














90413

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11549
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #552 Gepost op: Vandaag om 16:06:12 »
Leidingen op het dak:

Steunen voor de luchtleiding: Slaters, small. Ref: 7951S
Leiding: draad 0,8mm
Flexibel gedeelte: zwart. Buitendiameter 1,0 mm. Binnendiameter 0,5/0,6mm

Bij cabine-2:


Bij de rijweerstanden:
-passen onder de steunen door.


Bij cabine-1:
-met stukjes T-profiel er onder.




90908
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 16:08:50 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11549
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #553 Gepost op: Vandaag om 21:32:19 »
Leidingen  op de bufferbalk.

-Luchtslangen (van Paul Petau) zijn onderweg.

Waar nodig is in de gietdelen een gat 0,6mm geboord voor een stukje staf. Ook in de kleinste gietdelen gaat dat. Daar kan de rubber slang overheen worden getrokken.






« Laatst bewerkt op: Vandaag om 21:33:56 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11549
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #554 Gepost op: Vandaag om 23:11:08 »
Het aanpassen van  het draaistel lijkt voor de één-as-aandrijving die ik heb een fluitje van een cent te zijn.
-motorsteun verwijderen
-vervangen door een plaatje 3x10x16 met een gat diameter 1,5

Morgen kijken in hoeverre ik de bodem uit de kap moet snijden.

Van onderen gezien.