Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 00:01:36
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
08 November 2025, 23:59:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
08 November 2025, 23:51:12
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Wim Vink
08 November 2025, 23:46:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
08 November 2025, 23:45:15
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
08 November 2025, 23:33:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
08 November 2025, 23:30:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
08 November 2025, 23:25:47
US diorama in H0 door Dave.......
08 November 2025, 23:25:22
Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178? door Quinzeedied
08 November 2025, 23:02:56
Raadplaatje door Charles_
08 November 2025, 22:44:33
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door Ronald Halma
08 November 2025, 22:44:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
08 November 2025, 22:37:13
Rondom Charlois door Huup
08 November 2025, 22:16:23
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
08 November 2025, 21:59:35
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
08 November 2025, 21:24:40
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
08 November 2025, 21:00:42
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Huup
08 November 2025, 20:36:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
08 November 2025, 20:24:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
08 November 2025, 20:16:51
Treinen willen niet meer rijden door Klaas Zondervan
08 November 2025, 19:26:56
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
08 November 2025, 18:06:52
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
08 November 2025, 18:05:43
Au bord de la Cèze door Benelux795
08 November 2025, 17:49:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
08 November 2025, 17:49:14
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bor de Wolf
08 November 2025, 17:38:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
08 November 2025, 17:37:14
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
08 November 2025, 16:54:18
Da's Daz 2 door Huup
08 November 2025, 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
08 November 2025, 14:41:46
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 90007 keer)

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #540 Gepost op: 04 November 2025, 12:44:25 »
Zelf een aandrijving maken
Is niet zo moeilijk

Cor

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7717
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #541 Gepost op: 04 November 2025, 12:49:02 »
Klopt Cor, dat heb ik ook regelmatig gedaan. Ik dacht alleen even vanuit de bouwpakket en ontzorg gedachte
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11543
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #542 Gepost op: 04 November 2025, 14:14:51 »
Inventarisatie:

Nog te printen:
-1x apparaten onderzijde
-4x draaistel

Gietdelen:
-luchtslangen: 18 st (9x2) : Besteld bij Petau
-trappen onder bestuurderscabine: 2x set
-fragiele delen op bufferbalk: 2x set
-pootjes rek rijweerstanden: 2x set
-deurklinken: 1x gietdeel 10st.
-pantografen: 4 st.

Diversen:
-koppelingen: 4 st.
-wielen: 8 st.
-rek rijweerstranden: 9 st. (zelf maken)
-draadhouders op dak..... (veel)
-rode/witte ledjes

Ramen:
-geëtste rubbers: voor 2 MP (=1 etsplaat 2 st)
-gelaserd glas: voor 3 MP 

« Laatst bewerkt op: 05 November 2025, 11:28:12 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11543
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #543 Gepost op: 05 November 2025, 11:11:37 »
Omdat ik de zijwanden nu als 1 geheel aan de koppen heb gemaakt, moest ik een andere manier van aanbrengen van de regengoot toepassen.
De zijwanden waren uitgehard maar over de totale lengte niet recht. Toch flexibele resin.
Ik heb het opgelost met twee metalen staven en een opvulstuk (L-profiel 0,3mm wand) om het verschil van de "rubber strook" boven de schuifdeuren op te vangen. Gelijmd met 10-secondenlijm en achteraf verankerd met 0,7mm messing draad. Gaatjes 1cm schuin naar binnen geboord om de buitenwand niet te laten opbollen.



groen: regengoot 1,5x2,5mm L-profiel
oranje: L-profiel 1,5x1,5 ter overbrugging "rubber strook"
geel: metalen staaf




Oeps..... het dak was niet haaks en sloot niet perfect op beide koppen aan. Zorgvuldig haaks gevijld en het missende stuk dak aangevuld met styreen plaat en dat weer in vorm is gevijld.
Maar, het resultaat is er weer naar.  :D


87845
« Laatst bewerkt op: 05 November 2025, 11:29:38 door FritsT »

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #544 Gepost op: 05 November 2025, 12:04:45 »
Citaat
Twee dingen om je te realiseren:
1. Klik-klak-klaar.....het draaistel is daar nog niet voor getekend, dus niks "klik".
2. Hr.Hummel is gestopt met zijn bedrijf.

Heb heel goede contacten met de firma Demko!

Dat zijn meesters in het maken van aandrijvingen in 0 en 1.

De V100 Ost heb ik uitbesteed aan dat bedrijf.

Ze kunnen ook helpen bij messing gieten en zo…..

Mvg

KeesJan
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11543
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #545 Gepost op: 06 November 2025, 22:40:13 »
De originele ronde spanten braken snel en zijn vervangen door messing exemplaren. Het te verlijmen oppervlak tegen de zijwand is echter klein en dat zinde me niet. Ik heb ze er uit gehaald en vervangen door styreen platen. Zie je ze zitten als je door de ramen gluurt?....
Maar het kan nog beter door exact passen wandjes er in te zetten. Die waren al getekend  en hoefde alleen maar opgedikt te worden.


Die wandjes, iets dunner gevijld, heb ik ook toegepast op de uiteinden van het dak om dat aan de wagenbak vast te kunnen schroeven. Opstapjes naar de bestuurderscabine moesten wel even weg.


Boutjes M1,4 op die exacte plek zetten (15 mm vanaf de buitenkant). Draaistel zit dan niet in de weg.


In de "dikke wand" zijn gaten 2,0mm geboord en daarin is een buisje met tap M1,4 in gelijmd.


Per Motorpost dus 5 "dikke wanden" nodig waarvan 2 stuks een fractie smaller zijn om ze in/uit te kunnen nemen.
Zo wordt mijn Model-1 toch ook weer een handmonster.
« Laatst bewerkt op: 06 November 2025, 22:43:42 door FritsT »


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11543
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #547 Gepost op: 06 November 2025, 23:04:24 »
@Cor,

Die dingen heb ik.  De resin vindt ze niet leuk.

Frits.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11543
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #548 Gepost op: 07 November 2025, 21:29:27 »
Met de maten/tekening bepaald bij het prototype, was het even appeltje-eitje..knippen en plakken (letterlijk)



Voor brekende trappen bij de bestuurderscabine hoef ik nu niet meer bang te zijn...messing, en vast  :D.


Alleen nog de kunststof koplampen en dan moet ik weer even "aan de bak"
-steunen (messing) voor de rekken over de rijweerstanden plaatsen met de loopplank (messing) er overheen.
-die rekken uit gaas en L-profiel maken (messing, solderen)

en dan het draaistel aanpassen aan de echte (1-as) motor.

89328
« Laatst bewerkt op: 07 November 2025, 21:35:21 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11543
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #549 Gepost op: 08 November 2025, 23:30:48 »
Het frame voor de rekken (L-profiel 1,5x1,5) wordt in een mal uitgemeten en gesoldeerd met 220 graden soldeer. Het gaas wordt vastgezet met 70 graden soldeer.


De steunen zijn gietdelen.


Klemmen en solderen met 70 graden soldeer.




Twee van de drie (en genoeg gedaan voor vandaag  ;D)


89960