Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 22:57:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 22:49:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 22:38:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 22:35:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Donny95
Vandaag om 22:27:04
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 21:54:05
Au bord de la Cèze door Sikko
Vandaag om 21:43:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:29:27
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Pauldg
Vandaag om 21:15:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:52:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:23:21
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:13:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 20:01:27
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 19:57:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
Vandaag om 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 19:06:52
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 18:26:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:32:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:33:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 16:31:31
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
Vandaag om 16:15:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:57:16
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:29:00
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 89383 keer)

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #540 Gepost op: 04 November 2025, 12:44:25 »
Zelf een aandrijving maken
Is niet zo moeilijk

Cor

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7717
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #541 Gepost op: 04 November 2025, 12:49:02 »
Klopt Cor, dat heb ik ook regelmatig gedaan. Ik dacht alleen even vanuit de bouwpakket en ontzorg gedachte
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11542
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #542 Gepost op: 04 November 2025, 14:14:51 »
Inventarisatie:

Nog te printen:
-1x apparaten onderzijde
-4x draaistel

Gietdelen:
-luchtslangen: 18 st (9x2) : Besteld bij Petau
-trappen onder bestuurderscabine: 2x set
-fragiele delen op bufferbalk: 2x set
-pootjes rek rijweerstanden: 2x set
-deurklinken: 1x gietdeel 10st.
-pantografen: 4 st.

Diversen:
-koppelingen: 4 st.
-wielen: 8 st.
-rek rijweerstranden: 9 st. (zelf maken)
-draadhouders op dak..... (veel)
-rode/witte ledjes

Ramen:
-geëtste rubbers: voor 2 MP (=1 etsplaat 2 st)
-gelaserd glas: voor 3 MP 

« Laatst bewerkt op: 05 November 2025, 11:28:12 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11542
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #543 Gepost op: 05 November 2025, 11:11:37 »
Omdat ik de zijwanden nu als 1 geheel aan de koppen heb gemaakt, moest ik een andere manier van aanbrengen van de regengoot toepassen.
De zijwanden waren uitgehard maar over de totale lengte niet recht. Toch flexibele resin.
Ik heb het opgelost met twee metalen staven en een opvulstuk (L-profiel 0,3mm wand) om het verschil van de "rubber strook" boven de schuifdeuren op te vangen. Gelijmd met 10-secondenlijm en achteraf verankerd met 0,7mm messing draad. Gaatjes 1cm schuin naar binnen geboord om de buitenwand niet te laten opbollen.



groen: regengoot 1,5x2,5mm L-profiel
oranje: L-profiel 1,5x1,5 ter overbrugging "rubber strook"
geel: metalen staaf




Oeps..... het dak was niet haaks en sloot niet perfect op beide koppen aan. Zorgvuldig haaks gevijld en het missende stuk dak aangevuld met styreen plaat en dat weer in vorm is gevijld.
Maar, het resultaat is er weer naar.  :D


87845
« Laatst bewerkt op: 05 November 2025, 11:29:38 door FritsT »

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #544 Gepost op: 05 November 2025, 12:04:45 »
Citaat
Twee dingen om je te realiseren:
1. Klik-klak-klaar.....het draaistel is daar nog niet voor getekend, dus niks "klik".
2. Hr.Hummel is gestopt met zijn bedrijf.

Heb heel goede contacten met de firma Demko!

Dat zijn meesters in het maken van aandrijvingen in 0 en 1.

De V100 Ost heb ik uitbesteed aan dat bedrijf.

Ze kunnen ook helpen bij messing gieten en zo…..

Mvg

KeesJan
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11542
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #545 Gepost op: 06 November 2025, 22:40:13 »
De originele ronde spanten braken snel en zijn vervangen door messing exemplaren. Het te verlijmen oppervlak tegen de zijwand is echter klein en dat zinde me niet. Ik heb ze er uit gehaald en vervangen door styreen platen. Zie je ze zitten als je door de ramen gluurt?....
Maar het kan nog beter door exact passen wandjes er in te zetten. Die waren al getekend  en hoefde alleen maar opgedikt te worden.


Die wandjes, iets dunner gevijld, heb ik ook toegepast op de uiteinden van het dak om dat aan de wagenbak vast te kunnen schroeven. Opstapjes naar de bestuurderscabine moesten wel even weg.


Boutjes M1,4 op die exacte plek zetten (15 mm vanaf de buitenkant). Draaistel zit dan niet in de weg.


In de "dikke wand" zijn gaten 2,0mm geboord en daarin is een buisje met tap M1,4 in gelijmd.


Per Motorpost dus 5 "dikke wanden" nodig waarvan 2 stuks een fractie smaller zijn om ze in/uit te kunnen nemen.
Zo wordt mijn Model-1 toch ook weer een handmonster.
« Laatst bewerkt op: 06 November 2025, 22:43:42 door FritsT »


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11542
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #547 Gepost op: 06 November 2025, 23:04:24 »
@Cor,

Die dingen heb ik.  De resin vindt ze niet leuk.

Frits.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11542
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #548 Gepost op: Vandaag om 21:29:27 »
Met de maten/tekening bepaald bij het prototype, was het even appeltje-eitje..knippen en plakken (letterlijk)



Voor brekende trappen bij de bestuurderscabine hoef ik nu niet meer bang te zijn...messing, en vast  :D.


Alleen nog de kunststof koplampen en dan moet ik weer even "aan de bak"
-steunen (messing) voor de rekken over de rijweerstanden plaatsen met de loopplank (messing) er overheen.
-die rekken uit gaas en L-profiel maken (messing, solderen)

en dan het draaistel aanpassen aan de echte (1-as) motor.

89328
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 21:35:21 door FritsT »