Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:55:40
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door MichielB
Vandaag om 23:53:59
Plaatdikte van een rangeerbaan door MichielB
Vandaag om 23:43:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 23:17:11
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Pauldg
Vandaag om 23:17:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:35:37
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 22:28:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:17:09
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 22:06:37
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 21:49:48
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:39:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:27:28
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 19:59:09
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 19:57:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Hans1963
Vandaag om 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc door Ben
Vandaag om 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:43
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
Vandaag om 18:04:17
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 17:20:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:07:49
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
Vandaag om 15:23:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 70362 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11354
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #465 Gepost op: 25 August 2025, 11:35:36 »
@Cees...

De MP is nu wel herkenbaar maar nog lang niet klaar.

-Steunen voor de rekken rijweerstanden en andere fragiele onderdelen worden momenteel gegoten (Imaterialise)
-Ramen moeten er nog in (de 4 ronde hoekramen zijn inmiddels gebogen)
-Raamrubbers (in messing 0,2mm) laten etsen, zwart spuiten en monteren.
-Handgrepen monteren
-Inrichting bestuurderscabine aflakken.
-Vloer bestuurderscabine construeren
-Inrichting sorteer en werkruimte nog 3D tekenen.
-Decals maken
-Lampjes aanleggen (bufferbalk en werkruimten). Vooralsnog op batterij voor het vitrinemodel (niet rijvaardig met die plastic motoren)
-Onze computer bestanden (alle Blender en STL bestanden tijdens het ontwerpen) ordenen
-Van alle onderdelen een printbaar bestand maken (Chitubox)
-Van alle onderdelen een printbaar bestand maken (STL) om te kunnen uploaden (als we zelf niet willen/kunnen printen)
-Hebben we het al over de electrische aandrijving gehad?
en last but not least..... nog zeker twee exemplaren bouwen want dit was pas het testmodel/handmonster dat in de vitrine gaat.

Dus nog zeker een half tot een heel jaar werk en hobbyplezier

Maar hoe dan ook, ondertussen veel geleerd over 3D tekenen, werken in kunststof ipv messing maar vooral er veel plezier aan gehad..

Nog even terugkomen op de titel van dit draadje.... iets met een ovaalramer ;D
Ik ga nooit meer een blok messing handmatig bewerken om er een dubbelgekromd oppervlak mee te maken.


68592
« Laatst bewerkt op: 25 August 2025, 11:50:49 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11354
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #466 Gepost op: 25 August 2025, 13:54:12 »
Aan de binnenkant zal "penseelwerk" gedaan moeten worden. De basis van de 3D print kan wel eerst grijs/creme worden gespoten.





Het meterpaneel...nog even nadenken, maar ik denk aan een een decal.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1538
    • Raamsdonk spoor 0
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #467 Gepost op: 25 August 2025, 14:36:25 »
Citaat
Ik ga nooit meer een blok messing handmatig bewerken om er een dubbelgekromd oppervlak mee te maken.
vandaar dat deze er nu is.......

Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11354
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #468 Gepost op: 26 August 2025, 09:08:45 »
De inrichting van de bestuurderscabine past perfect in de kap, maar we waren even vergeten hoe die vast moest worden gezet. Ook samen met de bodemplaat. Dat werd een avondje freubelen maar er is een oplossing gevonden en gemaakt.
Nu de inrichting demontabel is en blijft wordt het aanbrengen en onderhouden van de verlichting mogelijk.

Uiteindelijk gekozen voor een oplossing waarbij dankbaar gebruik gemaakt is van de deur in de achterwand. Daar zit nu een L-vormige strip 1,0mm dik met een tapje M1,4 opgeplakt. Likje verf er straks over en je ziet er niks meer van.(Valejo 71.050 Model Air)


Aan de voorkant van de kap zijn stukjes stryreen geplakt als aanslag/steun.


De cabine-inrichting valt er zo precies in en kan ook niet meer bewegen.
Ik heb er 2 strippen styreen 5x5 ingeplakt om doordrukken van het boutje M1,4x10 tegen te gaan. Dat moet in het definitieve ontwerp nog even worden aangepast.
Dat ronde ding heb ik er opgeplakt als handvat want hoe haal je de cabine-inrichitng telkens weer omhoog?


Bodemplaat er op en met een M1,4x10 vastzetten.


Draaistel er over en klaar.


68927
« Laatst bewerkt op: 26 August 2025, 09:25:59 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11354
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #469 Gepost op: 26 August 2025, 12:05:16 »
De onderkant is nu gesloten.
Twee metalen steunen onder de kap voorkomen dat ik de lak van de koppen beschadig. Die maken nu contact met de messing regengoot. Die kan het hebben. ;D



69037

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 320
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #470 Gepost op: 26 August 2025, 12:46:55 »
 👍🏻👍🏻👍🏻

En een schitterend en interessant bouwgroep project! Petje af!!

Groet,
René

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 320
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #471 Gepost op: 26 August 2025, 12:47:46 »
vandaar dat deze er nu is.......



👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11354
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #472 Gepost op: 26 August 2025, 22:06:32 »
Alle binnenwanden zijn, zoals 1:1, licht-grijs van kleur. Gekwast met Valejo 71.050.
De regengoot heeft wat "verfschade". Dat werk ik later wel weer bij.
Helemaal links onder bij de bufferbalk.. daar hangt een schroefkoppeling. Aan de andere zijde ook.


De foto wat uitvergroot....ik zie cabine-inrichting én stalen (0,6mm) handgrepen langs de deur.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2025, 22:17:35 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11354
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #473 Gepost op: 27 August 2025, 22:08:42 »
Electra is niet mijn specialiteit dus dat laat ik graag aan anderen over. Maar rode en witte ledjes op maat maken en plaatsen, dat valt nog binnen mijn kunnen. ;D


« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:45:43 door FritsT »

Edwin2121992

  • Online Online
  • Berichten: 959
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #474 Gepost op: Vandaag om 01:16:19 »
Zou je zo’n LED niet even in de draaibank kunnen laten draaien en met een zwarte stift heel even het randje aan tikken? Dan heb je denk ik een mooi subtiel rubber randje, wat in het echt ook om het glas heen zit. Is maar een idee.

Verder is dit echt een motorpost qua look en feeling. Petje af (y)

Groeten Edwin.

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #475 Gepost op: Vandaag om 08:08:00 »
Frits,

Doe een stukje zwarte krimpkous om het ledje en je hebt gelijk je look a like zwarte rand!!!!



Mooi mooi mooi allemaal!

Mvg

Kees Jan
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:50:37 door Kees-Jan »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11354
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #476 Gepost op: Vandaag om 12:31:32 »
Heren,
Mooie suggesties. Neem ik in overweging.

We hebben die afwerking voor ons uit geschoven omdat we de stelregel hebben: "overal alles van gelijke afmeting weergeven"
Als je dan naar de rubber strips rond de ramen  en de lampen in de balk kijkt, dan zie je op de kop ineens 100x dingen meer die je ook moet doen. Alles kan, maar er is een haalbaarheid aan afmeting en vooral de gestelde bouwtijd. We zijn er nog mee bezig om die kleinst mogelijke details te bedenken, maar...... Dat komt zeker aan de orde als we de raamomlijstingen gaan etsen en de ruitenwissers gaan plaatsen (in bestelling)
Ik wacht nog op de levering van de luchtslangen. Die zijn nog hanteerbaar, maar dan..

Waar we dan nog aandacht aan kunnen geven:
-rubber rand rond de balk
-ophanghaak koppeling
-aluminium inleg in de ramen
-rand om de koplamp op de neus
-rangeerdersgrepen onder bufferbalk. Die zijn dun en vallen samen met de luchtslangen
-handgrepen onder de ramen (heel dun)
-leidingen her en der
Gisteren hadden we het nog over de handrem en rode brandblusser in de cabine. Op tekening mooi, maar je ziet er niets meer van. Dan heet het "de kunst van het weglaten". Laten we dan maar niet over een H0 model denken.

Waar ligt de grens van het consequent maken van (te) kleine items. In grotere schalen kan je meer, dat is duidelijk. Vandaar dat we het project zo'n beetje gaan afsluiten en gaan beginnen aan een model een maatje groter, de NS-1000 in spoor-1. Niet om het model in de vitrine, maar om te ontwikkelen en te bouwen.
Een MP in Spoor-1...gebruik de factor 1,36 maar dan ben je er bij lange na nog lang niet.


« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:52:11 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11354
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #477 Gepost op: Vandaag om 12:45:45 »
Nog wat penseel detailwerk. Qua formaat nog goed te doen.

Bliksemschichten in rood


Licht grijze compressor.


Isolatoren op de panto,


70047
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:54:48 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11354
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #478 Gepost op: Vandaag om 20:27:28 »
We hebben de afgelopen 2 dagen het hele bouwverslag doorgewerkt om de minpunten (die er niet veel waren) op een lijst te zetten en te verbeteren in de ontwerptekeningen (voor zover nog niet gedaan).
We missen zo te zien nauwelijks wat, behalve leidingen op de draaistellen waarvan we het verloop niet kunnen volgen op de foto's. We laten het zoals het nu is.

Dan nu niet als loodgieter, schilder of electriciën aan de slag, maar als glaszetter.  ;D
Het zwarte rubberen randje moeten we nog maken uit 0,2mm geëtst messing.

Met en zonder zwart gemaakte kopranden. Permanent Marker.


Alles zwart,


Kees-Jan,
Gisteren binnen gekregen. Goed spul.


70256