Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
Vandaag om 23:36:29
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Duikeend
Vandaag om 23:16:49
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
Vandaag om 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
Vandaag om 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 69673 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11351
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #465 Gepost op: 25 August 2025, 11:35:36 »
@Cees...

De MP is nu wel herkenbaar maar nog lang niet klaar.

-Steunen voor de rekken rijweerstanden en andere fragiele onderdelen worden momenteel gegoten (Imaterialise)
-Ramen moeten er nog in (de 4 ronde hoekramen zijn inmiddels gebogen)
-Raamrubbers (in messing 0,2mm) laten etsen, zwart spuiten en monteren.
-Handgrepen monteren
-Inrichting bestuurderscabine aflakken.
-Vloer bestuurderscabine construeren
-Inrichting sorteer en werkruimte nog 3D tekenen.
-Decals maken
-Lampjes aanleggen (bufferbalk en werkruimten). Vooralsnog op batterij voor het vitrinemodel (niet rijvaardig met die plastic motoren)
-Onze computer bestanden (alle Blender en STL bestanden tijdens het ontwerpen) ordenen
-Van alle onderdelen een printbaar bestand maken (Chitubox)
-Van alle onderdelen een printbaar bestand maken (STL) om te kunnen uploaden (als we zelf niet willen/kunnen printen)
-Hebben we het al over de electrische aandrijving gehad?
en last but not least..... nog zeker twee exemplaren bouwen want dit was pas het testmodel/handmonster dat in de vitrine gaat.

Dus nog zeker een half tot een heel jaar werk en hobbyplezier

Maar hoe dan ook, ondertussen veel geleerd over 3D tekenen, werken in kunststof ipv messing maar vooral er veel plezier aan gehad..

Nog even terugkomen op de titel van dit draadje.... iets met een ovaalramer ;D
Ik ga nooit meer een blok messing handmatig bewerken om er een dubbelgekromd oppervlak mee te maken.


68592
« Laatst bewerkt op: 25 August 2025, 11:50:49 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11351
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #466 Gepost op: 25 August 2025, 13:54:12 »
Aan de binnenkant zal "penseelwerk" gedaan moeten worden. De basis van de 3D print kan wel eerst grijs/creme worden gespoten.





Het meterpaneel...nog even nadenken, maar ik denk aan een een decal.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1538
    • Raamsdonk spoor 0
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #467 Gepost op: 25 August 2025, 14:36:25 »
Citaat
Ik ga nooit meer een blok messing handmatig bewerken om er een dubbelgekromd oppervlak mee te maken.
vandaar dat deze er nu is.......

Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11351
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #468 Gepost op: 26 August 2025, 09:08:45 »
De inrichting van de bestuurderscabine past perfect in de kap, maar we waren even vergeten hoe die vast moest worden gezet. Ook samen met de bodemplaat. Dat werd een avondje freubelen maar er is een oplossing gevonden en gemaakt.
Nu de inrichting demontabel is en blijft wordt het aanbrengen en onderhouden van de verlichting mogelijk.

Uiteindelijk gekozen voor een oplossing waarbij dankbaar gebruik gemaakt is van de deur in de achterwand. Daar zit nu een L-vormige strip 1,0mm dik met een tapje M1,4 opgeplakt. Likje verf er straks over en je ziet er niks meer van.(Valejo 71.050 Model Air)


Aan de voorkant van de kap zijn stukjes stryreen geplakt als aanslag/steun.


De cabine-inrichting valt er zo precies in en kan ook niet meer bewegen.
Ik heb er 2 strippen styreen 5x5 ingeplakt om doordrukken van het boutje M1,4x10 tegen te gaan. Dat moet in het definitieve ontwerp nog even worden aangepast.
Dat ronde ding heb ik er opgeplakt als handvat want hoe haal je de cabine-inrichitng telkens weer omhoog?


Bodemplaat er op en met een M1,4x10 vastzetten.


Draaistel er over en klaar.


68927
« Laatst bewerkt op: 26 August 2025, 09:25:59 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11351
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #469 Gepost op: 26 August 2025, 12:05:16 »
De onderkant is nu gesloten.
Twee metalen steunen onder de kap voorkomen dat ik de lak van de koppen beschadig. Die maken nu contact met de messing regengoot. Die kan het hebben. ;D



69037

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 320
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #470 Gepost op: 26 August 2025, 12:46:55 »
 👍🏻👍🏻👍🏻

En een schitterend en interessant bouwgroep project! Petje af!!

Groet,
René

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 320
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #471 Gepost op: 26 August 2025, 12:47:46 »
vandaar dat deze er nu is.......



👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11351
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #472 Gepost op: 26 August 2025, 22:06:32 »
Alle binnenwanden zijn, zoals 1:1, licht-grijs van kleur. Gekwast met Valejo 71.050.
De regengoot heeft wat "verfschade". Dat werk ik later wel weer bij.
Helemaal links onder bij de bufferbalk.. daar hangt een schroefkoppeling. Aan de andere zijde ook.


De foto wat uitvergroot....ik zie cabine-inrichting én stalen (0,6mm) handgrepen langs de deur.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2025, 22:17:35 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11351
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #473 Gepost op: Vandaag om 22:08:42 »
Electra is niet mijn specialiteit dus dat laat ik graan aan anderen over. Maar rode en witte ledjes op maat maken en plaatsen, dat valt nog binnen mijn kunnen. ;D