Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Probleem met inloggen door Gerrit H
Vandaag om 12:21:21
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Pauldg
Vandaag om 11:48:59
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 11:44:50
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 11:26:02
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 119426 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #375 Gepost op: 20 May 2025, 20:38:48 »
Ondertussen besloten om toch niet alles vast op een plaat te zetten (scheelt supporteren) maar alle apparaten los te printen.

We zijn bezig. ;D

Tripelklep (positie 1):


Compressor (positie 2):


Luchttank (positie 3):


Centrale kast (positie 9):


Motorgenerator (positie 12):


Shunt (positie 13-14):



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #376 Gepost op: 21 May 2025, 11:59:51 »
Modelbouwers kennen dat wel... een tekening van bovenaf gezien, maar wat wordt links en rechts als je het omdraait ?


De oplossing is een echt voorbeeld.
Ik gebruik hiervoor testprinten van wat apparaten en dubbelzijdig tape.
Het WC raam is zoals zo vaak het referentiepunt.


Ter controle:






Alles zit aan de goede kant. Nu positioneren.

48878

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #377 Gepost op: 21 May 2025, 20:27:28 »
Dit is (voor John en ondergetekende) genieten.



49105

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #378 Gepost op: 21 May 2025, 22:46:37 »
Voor de kijker(s) thuis ook!
Meer NS in spoor 1!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #379 Gepost op: 23 May 2025, 12:28:41 »
Een Motorpost zonder postwagen er achter is natuurlijk niks. Dus......
Ik maak daar een apart bouwdraadje over.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115226.msg3222543261;topicseen#msg3222543261

« Laatst bewerkt op: 23 May 2025, 12:45:47 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #380 Gepost op: 26 May 2025, 22:05:29 »
De productie van de onderdelen loopt voorspoedig.
Er is nu in schaal-0 een compleet (2e) draaistel en het meerendeel van de apparatuur beschikbaar.
Aan de inrichting van de bestuurderscabine wordt ook gewerkt.
Alles overziend...waarschijnlijk volgende week verder met afbouwen van het proefmodel.


50069

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #381 Gepost op: 31 May 2025, 16:02:50 »
Zoomen op internet is leuk en handig, maar vandaag live werkbespreking.
-SNCF 030TU
-Postwagen
-Maffei, hybride versie
-NS 8100
-Mortorpost
-Br-18.6
-koffie
-beppen
-muggen de weg wijzen naar elders.





O ja, die moet ook maar eens af. Br.18.6 (heel erg Duits, dus zwart en rood. Schaal-0)
Daar maken we een apart bouwverslag over.


2 uur later....
Veel onderdelen van links naar rechts en van rechts naar links. Maar deze tafel is leeg. ;D


50460
« Laatst bewerkt op: 31 May 2025, 16:12:58 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #382 Gepost op: 04 June 2025, 16:04:53 »
De cabine-inrichting,
Stoeltje is er ook.


De onderzijde moeten we nog wat afwerken,


50819

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5519
  • Modelspoor is emotie...
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #383 Gepost op: 04 June 2025, 16:08:56 »
Ik mis alleen nog wat grote glazen met Häfe-weizen bier op je Stammtisch... ;D. Respect Frits, voor wat je maakt (y) (y)
Tbinnebarretije…

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #384 Gepost op: 04 June 2025, 17:52:37 »
Niet alleen ik, maar de bouwgroep maakt dit (en nog meer leuke dingen).

Eerst afbouwen en trots op tafel zetten en wij met een biertje er achter.  ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #385 Gepost op: 04 June 2025, 20:10:16 »
Hebben we alles?... nog eentje is er tussenuit gepiept, nr.6. (het aanzuigfilter naar de compressor.)
Tekeningen van boven "flippen" en dan van onder gezien (met de onderdelen er op) maar daar zie je de positie tov elkaar niet goed op.




Zo zie ik de positionering wel. ;D
Positie tov. de ramen bepaald de positie van de apparaten.


50980
« Laatst bewerkt op: 04 June 2025, 20:13:19 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #386 Gepost op: 05 June 2025, 20:43:03 »
Modulair bouwen,
Styreenplaat 1,5mm.


Styreenplaat lijmen op de messing profielen.


Draaistellen plaatsen.


Er komen nog wat luchtleiding onder te hangen en het 2e draaistel moet ik ook nog maken.

51247

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #387 Gepost op: 06 June 2025, 21:08:56 »
Ik liet al eerder deze foto zien van de onderkant van de bestuurderscabine..met spleet.


Om er een nette vloer van te maken hebben we zojuist een vlakke en passende onderkant voor getekend.
Morgen printen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #388 Gepost op: 06 June 2025, 21:16:52 »
Steeds meer ontdekken we dat 3D tekenen en printen een waardevolle aanvulling is op messing modelbouw. (die steeds duurder schijnt  te moeten worden). Wij maken dus niet een geheel model in 3D maar maken onderdelen en bouwen daarmee. Kunststof is dan wel een heel ander materiaal maar met voor- en nadelen. En die nadelen proberen we zoveel mogelijk te elimineren of op zijn minst te omzeilen. Gaat eigenlijk best goed vinden we zelf.
Maar messing blijft messing  ;D

51701

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #389 Gepost op: 07 June 2025, 13:29:52 »
Wat constructiefoto's bij het maken van het 2e draaistel.



Rechthoekig profiel 1x2 met gaten 1,0mm  H-O-H 13mm
Wieguitslag circa 2x1mm


Buis buitendiameter 4mm. Veertjes 3,0mm komen er in.


Dwarstangen, kunststof
Borging: 0,7mm draad




Schokbrekers, functioneel  :D


Motorblok met kunststof wielen (kunststof of metaal naar keuze)
Metalen as.






51940
« Laatst bewerkt op: 07 June 2025, 13:33:26 door FritsT »