Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 23:27:19
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:06:36
Beilhack xrotm: rijrichting
door
Dennis1984
Vandaag
om 22:59:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Sikko
Vandaag
om 22:12:36
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979)
door
Eelco Storm
Vandaag
om 22:02:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 21:50:33
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing
door
BR41
Vandaag
om 20:53:05
Problemen met digitale koppeling Roco
door
phdirk
Vandaag
om 20:46:24
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie
door
MOVisser
Vandaag
om 20:42:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september
door
modelbouwer_V
Vandaag
om 20:37:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
ruudns
Vandaag
om 20:14:05
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
Vandaag
om 19:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
Vandaag
om 18:54:07
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd?
door
MOVisser
Vandaag
om 18:25:23
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Miniature Holland
Vandaag
om 18:18:41
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
Vandaag
om 17:59:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Herb73
Vandaag
om 17:46:45
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
Vandaag
om 17:42:34
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand?
door
Herb73
Vandaag
om 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
Vandaag
om 16:49:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 16:47:20
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI
door
Bram S
Vandaag
om 16:06:09
Albert's fantasie in schaal 0e
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801
door
VAM65
Vandaag
om 13:23:41
Piko 2025
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:06:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 13:02:43
Da's Daz 2
door
Keska
Vandaag
om 12:57:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Vorige
-
Volgende
-
1
...
16
17
[
18
]
19
20
...
34
Omlaag
Auteur
Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. (gelezen 75366 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11414
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #255 Gepost op:
22 December 2024, 20:26:36 »
We hebben de 4 ventilatieroosters er in zitten. Had wel even voeten in de aarde omdat de roosters bij kop 2 precies over dakdeel 4 en 5 liepen. Dak 5 is korter gemaakt en 4 langer zodat die roosters nu compleet in dakdeel 4 zitten.
Voor ons overzicht en controle printbaarheid zijn alle dakdelen geüpload naar Shapeways (nog niet geschikt voor productie).
Volgende item zijn de deuren in de koppen. Vooralsnog niet te openen.
26295
«
Laatst bewerkt op: 22 December 2024, 20:29:40 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11414
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #256 Gepost op:
24 December 2024, 14:34:52 »
Het kan nu niet meer tochten in de Motorpost want de deuren zitten er in.
Glas wordt er van binnen af ingezet.
De deur kan niet open, nog niet.
Deurkruk is een apart onderdeel dat naderhand wordt aangebracht.
Gelogd
Mitchell
3D Designer
Offline
Berichten: 3186
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #257 Gepost op:
24 December 2024, 19:43:15 »
is het niet handiger het dak in 1 keer te printen in SLS ipv meerdere onderdelen?
edit: zie net je andere bericht, zou je dan niet 2 versies maken? 1 voor de thuis printer, 1 voor de industriele printer?
Gelogd
SpoorObjecten
FritsT
Offline
Berichten: 11414
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #258 Gepost op:
24 December 2024, 21:47:52 »
Mitchell,
We hebben geen vast einddoel voor ogen. Nu hebben we iedere dag veel plezier aan het bedenken en beppen met/over iets wat we nog nooit gedaan hebben. Misschien kan het beter, makkelijker of wat dan ook, maakt ons nu niks uit. Zo schreef ik "deurtjes kunnen (nog) niet open",... later wellicht wel, maar dan verliezen we ons nu in details waar we nu even geen zin in hebben.
Verder speelt mee dat we ook zelf willen printen (vandaar de 5 dakdelen) al sluit ik zeker niet uit dat het model professioneel geprint kan gaan worden. Gevalletje van én én. Dan tekenen we toch even wat erbij of passen wat aan. Nog niks staat vast en we houden wel alle opties open. Dus misschien toch ook een Spoor-0 versie. We hebben geen haast (zeiden de twee pensionado's).
Frits.
«
Laatst bewerkt op: 24 December 2024, 21:49:42 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11414
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #259 Gepost op:
25 December 2024, 22:55:52 »
Mitchell,
Ik zie een probleem.... Het dak in Spoor-1 wordt 640 mm. Shapeways geeft voor SLS/PA-11 een bouding box van 200x200x300mm.
Het dak kan er met printen dus niet in 1x in zoals je opperde.
Wat weet jij dat ik niet weet over die afmetingen/printers?
Frits.
Gelogd
Mitchell
3D Designer
Offline
Berichten: 3186
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #260 Gepost op:
26 December 2024, 09:07:49 »
SLS PA12 (versatile plastic) kan tot 650mm
Gelogd
SpoorObjecten
FritsT
Offline
Berichten: 11414
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #261 Gepost op:
29 December 2024, 20:57:34 »
De kap is klaar, maar de raamsponningen waren dat nog niet. We hebben vanavond de ramen van de kop voorzien van een aanslag zodat het "glazen" raam niet naar binnen valt.
Nu de ramen aan de zijkant nog.
Het "glas" wordt 1mm dik.
27225
Gelogd
Kees-Jan
Offline
Berichten: 306
BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #262 Gepost op:
30 December 2024, 10:23:02 »
Citaat van: FritsT op 29 December 2024, 20:57:34
Het "glas" wordt 1mm dik.
0,5 of 0,4mm lijkt me beter op schaal (en makkelijker te buigen mocht je iets van kunststof gebruiken.
En hoe maak je de „rubber“ randen van de ramen?
Mvg
KeesJan
Gelogd
Ik wist niet dat je modeltreinen had?
Heb ik ook niet.
FritsT
Offline
Berichten: 11414
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #263 Gepost op:
30 December 2024, 10:51:05 »
1,0mm is een keuze geweest. We moesten wat besluiten om te tekenen. En het randje is naderhand makkelijk op te dikken. Het gaat ons ook niet om het model, maar om het leren ontwerpen in kunststof en daar zijn de ramen een lastig onderdeel van. We hebben ze al geprint en gepolijst (zie eerder in dit verhaal) maar ze kunnen ook uit plexiglas. Dat buigen lijkt inderdaad dé manier. Beter dan printen al hebben we dat ook al gedaan.
Het zwarte randje....zijn we nog niet uit, maar ik heb al testen gedaan om de kopse kant en binnenkant kozijn zwart te schilderen en dat viel zeker niet tegen..
Dat stootrandje zwart maakt het mogelijk nog makkelijker.
Maar we zijn nog niet zo ver dat we zeggen dat we de ideale oplossing hebben gevonden en van je fouten kan je leren, maar je kan ook zeggen...... acceptabel.
Eerst de grote lijnen en dan de details.
Draai het eens om....Een styreenbouwer die voor het eerst een messing kit wil bouwen.
Hele andere invalshoeken en technieken. Daar heb ik 20 jaar over gedaan. Dat moet je leren. Andersom dus ook en we hebben als pensionados de tijd (en de lol) al willen we dit model toch wel komend jaar op de baan/vitrine hebben. Kunnen we daarna weer andere dingen doen.
Hoe dan ook, alle suggesties zijn welkom en doen we iets pertinentnet helemaal super fout, dan horen we dat ook (minder) graag.
Nog een ding waar iedereen wel even iets over wil zeggen.... trekt het materiaal tzt niet krom? Ons antwoord: hebben we nog geen idee van. Daar praten we met bv Shapeways-2 nog wel over. Maak ik me daar zorgen over?...nee.
27521
«
Laatst bewerkt op: 30 December 2024, 11:05:08 door FritsT
»
Gelogd
peterha
Offline
Berichten: 1192
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #264 Gepost op:
30 December 2024, 11:45:56 »
Kun je een apart 'raamrubber' van 0,5 mm printen of wordt dat te dun?
Je hebt nu een raamdiepte van 1 mm. Als je dan 'n plexiglas 'ruit' van 0,5 of 0,4 gebruikt en je kan het rubber 0,5 mm printen, kan dat als raamrubber er in gezet worden.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
Kees-Jan
Offline
Berichten: 306
BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #265 Gepost op:
30 December 2024, 12:56:03 »
Duidelijk Frits,
De oplossing voor de rubbers is zeer eenvoudig en ooit heel lang geleden door mij bedacht en door velen daarna ook gebruikt.
Laat de beschermfolie op de plexiglas zitten aan beide kanten.
Daarna snij je de ruiten met een lasersnijder waarbij je een dubbele lijn gaat snijden.
De binnenste van de twee half/kwart door het materiaal.
Het buitenste randje folie aan 1 kant weghalen en daarna zwart spuiten.
Na drogen de rest er ook afhalen.
Gelogd
Ik wist niet dat je modeltreinen had?
Heb ik ook niet.
FritsT
Offline
Berichten: 11414
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #266 Gepost op:
30 December 2024, 13:00:58 »
Gelogd
Kees-Jan
Offline
Berichten: 306
BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #267 Gepost op:
30 December 2024, 13:02:00 »
Krijg je zoiets als het voorste raam van de cabine. De zijkant heeft een extra geëtst kozijn.
Gelogd
Ik wist niet dat je modeltreinen had?
Heb ik ook niet.
FritsT
Offline
Berichten: 11414
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #268 Gepost op:
30 December 2024, 13:27:48 »
Dat geëtste had ik ook in gedachten en nu zie ik het. Dat gaat leuk worden.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11414
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #269 Gepost op:
05 January 2025, 15:15:53 »
Regenachtige zondagmiddag......
Dan maar de positie, met 3 steunvoetjes, van de pantograaf bepalen.
27849
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Vorige
-
Volgende
-
1
...
16
17
[
18
]
19
20
...
34
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.