Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
Vandaag om 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
Vandaag om 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
Vandaag om 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
Vandaag om 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 57158 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #255 Gepost op: 22 December 2024, 20:26:36 »
We hebben de 4 ventilatieroosters er in zitten. Had wel even voeten in de aarde omdat de roosters bij kop 2 precies over dakdeel 4 en 5 liepen. Dak 5 is korter gemaakt en 4 langer zodat die roosters nu compleet in dakdeel 4 zitten.


Voor ons overzicht en controle printbaarheid zijn alle dakdelen geüpload naar Shapeways (nog niet geschikt voor productie).


Volgende item zijn de deuren in de koppen. Vooralsnog niet te openen.

26295
« Laatst bewerkt op: 22 December 2024, 20:29:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #256 Gepost op: 24 December 2024, 14:34:52 »
Het kan nu niet meer tochten in de Motorpost want de deuren zitten er in.
Glas wordt er van binnen af ingezet.
De deur kan niet open, nog niet.


Deurkruk is een apart onderdeel dat naderhand wordt aangebracht.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
    • SpoorObjecten
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #257 Gepost op: 24 December 2024, 19:43:15 »
is het niet handiger het dak in 1 keer te printen in SLS ipv meerdere onderdelen?

edit: zie net je andere bericht, zou je dan niet 2 versies maken? 1 voor de thuis printer, 1 voor de industriele printer?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #258 Gepost op: 24 December 2024, 21:47:52 »
Mitchell,

We hebben geen vast einddoel voor ogen. Nu hebben we iedere dag veel plezier aan het bedenken en beppen met/over iets wat we nog nooit gedaan hebben. Misschien kan het beter, makkelijker of wat dan ook,  maakt ons nu niks uit. Zo schreef ik "deurtjes kunnen (nog) niet open",... later wellicht wel, maar dan verliezen we ons nu in details waar we nu even geen zin in hebben.
Verder speelt mee dat we ook zelf willen printen (vandaar de 5 dakdelen) al sluit ik zeker niet uit dat het model professioneel geprint kan gaan worden. Gevalletje van én én. Dan tekenen we toch even wat erbij of passen wat aan. Nog niks staat vast en we houden wel alle opties open. Dus misschien toch ook een Spoor-0 versie. We hebben geen haast (zeiden de twee pensionado's).

Frits.

« Laatst bewerkt op: 24 December 2024, 21:49:42 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #259 Gepost op: 25 December 2024, 22:55:52 »
Mitchell,

Ik zie een probleem.... Het dak in Spoor-1 wordt 640 mm. Shapeways geeft voor SLS/PA-11 een bouding box van 200x200x300mm.
Het dak kan er met printen dus niet in 1x in zoals je opperde.
Wat weet jij dat ik niet weet over die afmetingen/printers?



Frits.



Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
    • SpoorObjecten
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #260 Gepost op: 26 December 2024, 09:07:49 »
SLS PA12 (versatile plastic) kan tot 650mm :)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #261 Gepost op: 29 December 2024, 20:57:34 »
De kap is klaar, maar de raamsponningen waren dat nog niet. We hebben vanavond de ramen van de kop voorzien van een aanslag zodat het "glazen" raam niet naar binnen valt.
Nu de ramen aan de zijkant nog.
Het "glas" wordt 1mm dik.



27225

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #262 Gepost op: 30 December 2024, 10:23:02 »
Het "glas" wordt 1mm dik.

0,5 of 0,4mm lijkt me beter op schaal (en makkelijker te buigen mocht je iets van kunststof gebruiken.

En hoe maak je de „rubber“ randen van de ramen?

Mvg

KeesJan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #263 Gepost op: 30 December 2024, 10:51:05 »
1,0mm  is een keuze geweest. We moesten wat besluiten om te tekenen. En het randje is naderhand makkelijk op te dikken. Het gaat ons ook niet om het model, maar om het leren ontwerpen in kunststof en daar zijn de ramen een lastig onderdeel van. We hebben ze al geprint en gepolijst (zie eerder in dit verhaal) maar ze kunnen ook uit plexiglas. Dat buigen lijkt inderdaad dé manier. Beter dan printen al hebben we dat ook al gedaan.

Het zwarte randje....zijn we nog niet uit, maar ik heb al testen gedaan om de kopse kant en binnenkant kozijn zwart te schilderen en dat viel zeker niet tegen..
Dat stootrandje zwart maakt het mogelijk nog makkelijker.
Maar we zijn nog niet zo ver dat we zeggen dat we de ideale oplossing hebben gevonden en van je fouten kan je leren, maar je kan ook zeggen...... acceptabel.
Eerst de grote lijnen en dan de details.

Draai het eens om....Een styreenbouwer die voor het eerst een messing kit wil bouwen. ;D Hele andere invalshoeken en technieken. Daar heb ik 20 jaar over gedaan. Dat moet je leren. Andersom dus ook en we hebben als pensionados de tijd (en de lol) al willen we dit model toch wel komend jaar op de baan/vitrine hebben. Kunnen we daarna weer andere dingen doen.

Hoe dan ook, alle suggesties zijn welkom en doen we iets pertinentnet helemaal super fout, dan horen we dat ook (minder) graag.

Nog een ding waar iedereen wel even iets over wil zeggen.... trekt het materiaal tzt niet krom? Ons antwoord: hebben we nog geen idee van. Daar praten we met bv Shapeways-2 nog wel over. Maak ik me daar zorgen over?...nee.

27521
« Laatst bewerkt op: 30 December 2024, 11:05:08 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1185
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #264 Gepost op: 30 December 2024, 11:45:56 »
Kun je een apart 'raamrubber' van 0,5 mm printen of wordt dat te dun?
Je hebt nu een raamdiepte van 1 mm. Als je dan 'n plexiglas 'ruit' van 0,5 of 0,4 gebruikt en je kan het rubber 0,5 mm printen, kan dat als raamrubber er in gezet worden.
Met vriendelijke groet,
Peter

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #265 Gepost op: 30 December 2024, 12:56:03 »
Duidelijk Frits,

De oplossing voor de rubbers is zeer eenvoudig en ooit heel lang geleden door mij bedacht en door velen daarna ook gebruikt.

Laat de beschermfolie op de plexiglas zitten aan beide kanten.
Daarna snij je de ruiten met een lasersnijder waarbij je een dubbele lijn gaat snijden.
De binnenste van de twee half/kwart door het materiaal.
Het buitenste randje folie aan 1 kant weghalen en daarna zwart spuiten.
Na drogen de rest er ook afhalen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #266 Gepost op: 30 December 2024, 13:00:58 »
 (y)

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #267 Gepost op: 30 December 2024, 13:02:00 »
Krijg je zoiets als het voorste raam van de cabine. De zijkant heeft een extra geëtst kozijn.



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #268 Gepost op: 30 December 2024, 13:27:48 »
Dat geëtste had ik ook in gedachten en nu zie ik het.  Dat gaat leuk worden.  :D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #269 Gepost op: 05 January 2025, 15:15:53 »
Regenachtige zondagmiddag...... :(

Dan maar de positie, met 3 steunvoetjes, van de pantograaf bepalen.


27849