Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 23:44:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 23:44:07
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 57000 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #240 Gepost op: 12 October 2024, 14:45:41 »
De klinknagels in het dak  zie je nauwelijks, maar als je door het opengewerkte deel van de regengoot kijkt...


21920
« Laatst bewerkt op: 12 October 2024, 14:47:49 door FritsT »

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #241 Gepost op: 12 October 2024, 14:49:24 »
Super Frits dit heb ik dus nooit geweten weer wat geleerd van je

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #242 Gepost op: 12 October 2024, 15:05:30 »
Ik zet op het model er een L-profiel op.

Het is ontworpen als een U-profiel (met twee ongelijke wanden). Het lange gedeelte schuift achter de dakbeplating. Met de klinknagels zit dan de goot en het dak vast. De beplating van de zijwand krult 180-graden om het voorste deel van het U-profiel. Ik kan dat echter op de foto's niet zien. 
Ik heb overigens mijn  twijfels als ik op de foto's scherpe en geroeste randen zie. Kitten ipv omvouwen?....Dat wordt nog een punt van nader onderzoek.  ;D Wie gaat er eens op de ladder staan en plaatjes schieten ?

« Laatst bewerkt op: 12 October 2024, 17:28:10 door FritsT »

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #243 Gepost op: 12 October 2024, 17:03:19 »
Kit Frits?

Hoe ga je dat in high-end-messing-bouw doen? Heel veel tin gebruiken om dat na te bootsen?

Tis gewoon maar een vraag van een low-end resin prutser.

Mvg

KeesJan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #244 Gepost op: 12 October 2024, 17:12:14 »
Soldeertin is alleen maar lijm die je tussen twee te verbinden messing delen stopt. Net zoals 10-secondenlijm...zo min mogelijk.
Boetseren met soldeertin... dan ben je niet goed bezig. Dan moet je een blok metaal nemen en CNC wegfrezen wat je niet nodig hebt.

Mijn geheim van het bouwen van een model  ;D.......liefst zoveel mogelijk als 1:1 alleen wat kleiner. Maatvoering is punt 1. Ik kijk dus eerst naar de constructie en dan pas naar de beplating van de buitenkant en de frutsels. Het "smoelen" komt dan vanzelf.

Nee, ik heb deze keer niet de intentie om er een model in messing van te gaan maken, laat staan een kit. Juist nu eens een uitdaging in plastic met misschien een paar messing frutsels voor de lol. Dan denk ik aan de aspotten/scheenstukken en wat rolcontainers.

Zei een thuis-knutselaar  ;D
« Laatst bewerkt op: 12 October 2024, 17:32:06 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #245 Gepost op: 14 October 2024, 22:40:37 »
De schuifdeuren glijden naar buiten achter rubber strips. Die constructie (over de hele lengte van de bagageafdeling) is te dun om te printen, dus daar moet wat op gevonden worden.
De gleuf/inham in de zijwand achter de rubber strip is inmiddels in 3D getekend.




Ik ben aan de slag gegaan met messing strips.
Vs.1 (op het oog) was te groot. Vs.2 (waarvan hier een foto) is al beter.
De rubber strip is gesneden uit elastische folie 0,5mm dun.
Of dit de definitieve versie gaat opleveren....we gaan het zien.






22308
« Laatst bewerkt op: 14 October 2024, 23:53:39 door FritsT »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
    • SpoorObjecten
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #246 Gepost op: 15 October 2024, 17:35:13 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #247 Gepost op: 15 October 2024, 23:18:42 »
 (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #248 Gepost op: 27 November 2024, 20:34:10 »
Afgelopen maand is er aan ander materieel gewerkt, maar vanavond zijn we weer verder gegaan met de Motorpost en wel met de zijdeur en het paneel/rail er boven. Nog niet 100% klaar, maar dat is peanuts. (zoomtijd was op  ;D)
Deur en aangrenzende zijwand zijn verbonden door pasnokken. Iedere deur en tussen-zijwanden worden los gefabriceerd.

Voor de indruk hebben we het dak even doorgetrokken.





24093
« Laatst bewerkt op: 27 November 2024, 21:11:03 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #249 Gepost op: 29 November 2024, 21:05:41 »
Het leek makkelijk, even een wandje erbij zetten. Niet dus. Maar we hebben het onderliggende probleem gevonden en verholpen en daarna was het appeltje eitje.
Nu nog de exacte breedte van de tussenwand vinden/bepalen en de strip aan de bovenkant. Als we dat hebben..copy copy copy.

Het probleem van de maten is het meten met/zonder de rubber strip die aan de deur zit met daarbij de kier tussen deur en zijwand. Alles bij elkaar opgeteld moet wel blijven kloppen. In 1:1 schuift dat deels over elkaar, maar in model niet. Rubber rand en kier worden wel in het model aangebracht, maar anders.



24362
« Laatst bewerkt op: 29 November 2024, 21:11:51 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #250 Gepost op: 30 November 2024, 16:44:00 »
Deuren en zijwanden zijn middels inkepingen en twee spie's met elkaar verbonden. De vloer gaat zorgen voor de rechte uitlijning.





Bovenaanzicht.


Nog zonder geleiderail op de deuren.


24629
« Laatst bewerkt op: 30 November 2024, 16:47:21 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #251 Gepost op: 01 December 2024, 15:46:48 »
We hebben de deuren + zijwandjes gekopieerd tot 4 stuks. Nu de kop er aan zetten. Kopie van Kop A + sorteerruimte en de laatste moet dan ingekort worden.


We weten de maat over de neus en die is weergegeven door de oranje balk, , 799,34 mm.


Dan hét moment...terugschuiven van de kop tot aan de gewenste maat


Dan alleen nog de te lange zijwand terugschuiven zodat de spie's passen en dan hebben we een voorlopig resultaat van de kap van de Motorpost








24841

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #252 Gepost op: 17 December 2024, 20:41:05 »
We hebben er 3 spanten in zitten. Zouden er 9 kunnen zijn, maar 3 is voor het model voldoende. En anders kunnen we straks van bovenaf niet makkelijk meer bij de postzakken die op de vloer staan. De spanten worden gelijmd in inkepingen in de zijwanden.

Dak hebben we in principe al klaar, maar  daar moeten nog inkepingen in zodat er ruimte is voor de spanten. We moeten ook nog de ventilatieroosters aan de buitenkant/zijkant maken. Morgen.



Bestanden zijn vandaag ook helemaal opgeschoond en geüpload naar Shapeways-2. Zeker nog niet geschikt voor productie, maar ze staan er dan toch maar wel voor het overzicht.
Draaistel is wel klaar, maar de Zoomtijd was bijna op


25444
« Laatst bewerkt op: 17 December 2024, 21:03:28 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #253 Gepost op: 19 December 2024, 18:18:48 »
Het dak gaat uit 5 delen bestaan  zodat het met de thuis-printer gemaakt kan worden. De naden zijn allemaal voorzien van pen/gat verbindingen. Na het verlijmen  worden eventuele naden geplamuurd en glad geschuurd. Voor nog meer stevigheid komen er messing ronde profielen (2mm diameter) in de half-ronde openingen.
Definitieve lengte wordt bepaald na het printen van de aan elkaar verlijmde zijwanden.

Dakopbouw: weestanden en pantografen worden ook met pen-gat verbindingen aangebracht waarbij de pen aan het aan te brengen onderdeel zit en het gat in het dak want er moet wel geschuurd kunnen worden



25748

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #254 Gepost op: 21 December 2024, 23:38:43 »
De basis voor het ventilatierooster.




Het L-profiel aan de bovenzijde van het ventilatierooster wordt een messing L-profiel.
« Laatst bewerkt op: 22 December 2024, 15:41:57 door FritsT »