Hoe zijn de dempende kwaliteiten van het rubber als je dat direct op hout plakt en de rails met voorstrijk vastlijmt, bijvoorbeeld in een schaduwstation?
Hoe doe jullie dat met wisselaandrijvingen? De aandrijving vastmaken op het hout onder het schuim en dan een langer stuk verenstaal gebruiken?
Alleen maar Styrodur-platen met een houten kadertje errond ? Voor een vaste, deugdelijk ondersteunde, thuisbaan kan dit voldoende zijn. Maar voor een modulaire, verplaatsbare baan? Doorbuigen zal nog meevallen, maar vanaf een zekere lengte en breedte (van een 'module'), gaat de zaak toch torsen, vrees 'k.
Doorbuigen zal nog meevallen, maar vanaf een zekere lengte en breedte (van een 'module'), gaat de zaak toch torsen, vrees 'k.
Dat gaat prima. De demping wordt pas teniet gedaan als je gaat ballasten, dan komt het spoor weer in direct contact met de houten ondergrond.
Ik ben er wel achter de 'rechte' XPS van 50mm dik lastig te krijgen is. Overal zit een sponning bij, geen ramp maar niet ideaal. Ik hou het voorlopig maar even bij mijn 20 mm platen.
Alleen maar Styrodur-platen met een houten kadertje errond ? Maar voor een modulaire, verplaatsbare baan? Doorbuigen zal nog meevallen, maar vanaf een zekere lengte en breedte (van een 'module'), gaat de zaak toch torsen, vrees 'k.
Waarom zou je vrezen voor torsen? Een klein beetje torsie is juist handig bij het waterpas stellen.
't Is wel licht, dat scheelt. Je kunt ook van dunner XPS een doosconstructie maken.Geluiddempend gaat het echter niet worden; meer een klankkast
Op OntraXS heb ik een baan gezien waar het schaduwgedeelte helemaal uit XPS platen bestond. Grote platen van ik denk wel 2 meter lengte, met enkel een houten randje.
Hier:https://www.rubbermagazijn.nl/celrubber/Ik koop 2 soorten: 3x15 en 3x30. Maar vanaf nu alleen nog maar 3x15. Da's hadiger leggen, omdat je dan de centerlijn van de rails kunt volgen.Grtzz,Karst
...dan is er toch een reëel risico op barsten of erger. En naar een tentoonstelling trekken met een serie bakjes van slechts een 60 centimeter, dat is niet echt interessant met al die (extra-) overgangen.
Maar waarom op die platen niet gewoon op mdf o.i.d. binnen in het raamwerk leggen?
Welk type 'celrubber' gebruk je dan?