Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door daempfer
Vandaag om 19:27:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 19:26:41
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25

Auteur Topic: Rails op XPS?  (gelezen 3809 keer)

Ben

• Offline Offline
Re: Rails op XPS?
« Reactie #16 Gepost op: 09 October 2023, 11:40:31 »

Hoe zijn de dempende kwaliteiten van het rubber als je dat direct op hout plakt en de rails met voorstrijk vastlijmt, bijvoorbeeld in een schaduwstation?

Dat gaat prima. De demping wordt pas teniet gedaan als je gaat ballasten, dan komt het spoor weer in direct contact met de houten ondergrond.

Hoe doe jullie dat met wisselaandrijvingen? De aandrijving vastmaken op het hout onder het schuim en dan een langer stuk verenstaal gebruiken?

Ja.....

hervé

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 09 October 2023, 11:57:06 »
Goeiemiddag,

Alleen maar Styrodur-platen met een houten kadertje errond ?  Voor een vaste, deugdelijk ondersteunde, thuisbaan kan dit voldoende zijn.
Maar voor een modulaire, verplaatsbare baan? Doorbuigen zal nog meevallen, maar vanaf een zekere lengte en breedte (van een 'module'), gaat de zaak toch torsen, vrees 'k. 

« Laatst bewerkt op: 09 October 2023, 12:00:14 door hervé »

RetroJack

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 09 October 2023, 14:33:38 »
't Is wel licht, dat scheelt. Je kunt ook van dunner XPS een doosconstructie maken.
Geluiddempend gaat het echter niet worden; meer een klankkast   :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #19 Gepost op: 09 October 2023, 15:19:11 »
Alleen maar Styrodur-platen met een houten kadertje errond ?  Voor een vaste, deugdelijk ondersteunde, thuisbaan kan dit voldoende zijn.
Maar voor een modulaire, verplaatsbare baan? Doorbuigen zal nog meevallen, maar vanaf een zekere lengte en breedte (van een 'module'), gaat de zaak toch torsen, vrees 'k. 

Op OntraXS heb ik een baan gezien waar het schaduwgedeelte helemaal uit XPS platen bestond. Grote platen van ik denk wel 2 meter lengte, met enkel een houten randje.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #20 Gepost op: 09 October 2023, 16:04:43 »
Doorbuigen zal nog meevallen, maar vanaf een zekere lengte en breedte (van een 'module'), gaat de zaak toch torsen, vrees 'k.
Waarom zou je vrezen voor torsen? Een klein beetje torsie is juist handig bij het waterpas stellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

zuyderduyn

• Offline Offline
    • Spoorwereld
« Reactie #21 Gepost op: 09 October 2023, 16:36:59 »
Hartelijk bedankt iedereen voor de tips, adviezen en inspiratie!

Ik ben er wel achter de 'rechte' XPS van 50mm dik lastig te krijgen is. Overal zit een sponning bij, geen ramp maar niet ideaal. Ik hou het voorlopig maar even bij mijn 20 mm platen. En ik heb een XPS snijder wat ook goed met piepschuim gaat, zonder troep. Een combinatie van die 2 kom ik denk ik best een eind. Nav van de reacties probeer ik de rails zoveel mogelijk op hout te bevestigen.

Nu nog inspiratie, creativiteit om een mooi 'XPS' landschap te maken. Hoe bijvoorbeeld makkelijk landweggetjes in te passen? Zou makkelijk moeten zijn maar ik worstel daar nog wel enigzins mee.

Groeten Hans

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #22 Gepost op: 09 October 2023, 20:39:24 »
Dat gaat prima. De demping wordt pas teniet gedaan als je gaat ballasten, dan komt het spoor weer in direct contact met de houten ondergrond.

Daarom gebruik ik flexibel blijvende voorstrijk. Het celrubber geeft een mooie "dode"massa aan het geheel. Althans op XPS. Op hout heb ik het nog nooit geprobeerd.

Ik ben er wel achter de 'rechte' XPS van 50mm dik lastig te krijgen is. Overal zit een sponning bij, geen ramp maar niet ideaal. Ik hou het voorlopig maar even bij mijn 20 mm platen.

Ik gebruik 30mm, juist met sponning. Langs de randen snij ik die er af en daar waar ik breder dan 60cm moet zorgt de sponning voor een stevige verlijming.

Alleen maar Styrodur-platen met een houten kadertje errond ? 

Oplossing het "kader" zo kiezen ( ik gebruik max. 60x60 cm ) dat je "dozen" bouwt.

Waarom zou je vrezen voor torsen? Een klein beetje torsie is juist handig bij het waterpas stellen.

Inderdaad, de torsie vang je op met de onderconstructie. In mijn geval de bekende IKEA stellingen.

Grtzz,
Karst
« Laatst bewerkt op: 10 October 2023, 11:08:43 door Duikeend. Reden: typo aangepast »

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 09 October 2023, 20:53:25 »
't Is wel licht, dat scheelt. Je kunt ook van dunner XPS een doosconstructie maken.
Geluiddempend gaat het echter niet worden; meer een klankkast   :)

Ik gebruik 9 mm populieren multiplex met daarop 20 mm gps gelijmd... geheel staat op draadstangen (afmetingen van de baan 7,2 x 1,5 meter). Super sterk en gaat prima met geluid... rails ligt dan wel ook nog op 4 mm kurk maar omdat de ballast tot op de XPS loopt hou je een goede dempende werking.
En gewicht valt mee, hele baan staat op wielen en is met een handje te verplaatsen.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

RetroJack

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 09 October 2023, 21:24:25 »
Met "klankkast" bedoelde ik zo'n doosconstructie.

Men kan verschillende dingen doen: hele module van XPS, de bovenkant zoals Frank doet of alleen de dijk.

Dit topic brengt me overigens op het idee om een sandwich module te proberen: boven en onder dun XPS met dik EPS ("piepschuim") er tussen.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

hervé

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 09 October 2023, 21:48:10 »
Op OntraXS heb ik een baan gezien waar het schaduwgedeelte helemaal uit XPS platen bestond. Grote platen van ik denk wel 2 meter lengte, met enkel een houten randje.

Een kale, technische Fiddle Yard kan best wat torsie hebben, maakt niet zo veel uit. 
Maar een verplaatsbare, langere module grotendeels uit Styrodur (zonder onderliggend skelet), met een afgewerkt landschap (scenery) ?

Voor een thuisbaan ok. Maar bij het transport naar, of behandeling bij tentoonstellingen, dan is er toch een reëel risico op barsten of erger. En naar een tentoonstelling trekken met een serie bakjes van slechts een 60 centimeter, dat is niet echt interessant met al die (extra-) overgangen.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2023, 09:37:07 door hervé. Reden: correctie: centimeter niet meter »

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #26 Gepost op: 10 October 2023, 11:00:08 »
@Karst
In jouw reactie #6 foto 6 zie ik de platen liggen in het raamwerk, met daarop de schakeldecoders. Zo werk ik ook voor de paradebaan. Maar waarom op die platen niet gewoon op mdf o.i.d. binnen in het raamwerk leggen?
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 10 October 2023, 11:10:57 »
Hier:

https://www.rubbermagazijn.nl/celrubber/

Ik koop 2 soorten: 3x15 en 3x30. Maar vanaf nu alleen nog maar 3x15. Da's hadiger leggen, omdat je dan de centerlijn van de rails kunt volgen.

Grtzz,
Karst

(y) dankjewel!
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #28 Gepost op: 10 October 2023, 11:31:13 »
@Karst
Welk type 'celrubber' gebruk je dan?
Er zijn bij rubbermagazijn 3 soorten beschikbaar: Neopreenrubber (CR), EPDM-rubber en Nitrilbutadieenrubber (NBR) met elk andere eigenschappen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #29 Gepost op: 10 October 2023, 16:19:34 »
...dan is er toch een reëel risico op barsten of erger. En naar een tentoonstelling trekken met een serie bakjes van slechts een 60 centimeter, dat is niet echt interessant met al die (extra-) overgangen.

Duitsers zeggen dan "Weder ... noch" :)

Barsten gebeurt natuurlijk alleen maar als je inflexibele materialen zoals gips gaat gebruiken. Ik ben daar persoonlijk wars van, vind gips niks ;) En ik heb een 60x60 raster, dat wil niet zeggen dat de modules 60x60 zijn... Mijn BW-Baan is totaal 255x115cm en bestaat uit 2 modules. De delen die ik heb laten zien ( de keerlussen ) zijn ongeveer 160x110cm en bestaan ook uit twee modules.

Maar waarom op die platen niet gewoon op mdf o.i.d. binnen in het raamwerk leggen?

Ik heb jaren met de Digitale Demo Pendelbaan door het land gereisd... Dat waren 30x120 bakjes van... jawel MDF.  Tenzij je van een forse work-out houdt bij transport, op- en afbouw, is het toch af te raden.

Dus waarom niet op MDF? ==> Gewicht.

Welk type 'celrubber' gebruk je dan?

EPDM

Voor als je de verschillen nalezen wilt: https://www.mueller-ahlhorn.com/nl/epdm-versus-nbr/  en https://www.rubbermagazijn.nl/over-ons/actueel/83/rubber-kwaliteiten.html

Grtzz,
Karst