Op 3 oktober 1951 ontsporen de ElD5 816 en ElD5 809. De treinstellen zijn onderweg als trein 1071 van Amsterdam Centraal naar Rotterdam Delftsche Poort, als het treinstel ElD5 816 ter hoogte van Amsterdam Sloterdijk, bij blokpost 4, ontspoort als gevolg van een afgelopen wielband. De trein ontspoort met bijna alle draaistellen, op de voorste en achterste na. Door de ontsporing komt de ElD5 816 tot stilstand tegen het talud van de Spaarnwouderdijk. De Co en Cr van de ELD5 816 komen in de berm te liggen en nemen op hun weg een bovenleidingsportaal mee. Nog dezelfde avond wordt begonnen met het wegslepen van de treinstellen. Op 4 oktober 1951 is de ElD5 809 weer herspoord en afgevoerd. In de nacht van 6 op 7 oktober 1951 worden de rijtuigen Co en Cr van de ElD5 816 geborgen. De schade aan de treinstellen valt mee en beide worden naar Haarlem gebracht voor herstel. Door de ontsporing worden drie portalen van de bovenleiding verwoest, evenals vele versplinterde bielzen. Om de treinstellen te kunnen bergen met de ongevallenkranen, is de bovenleiding verwijderd. Op 7 oktober 1951 komt het baanvak weer in dienst. De ElD5 809 komt op weer in dienst, gevolgd door de ElD5 816 op . Twee reizigers raken lichtgewond.
Waar precies wordt die haak van de kraan aan vastgekoppeld? Hopelijk niet aan een vonkhoorn op het dak.....
Beschrijving: Stoomlocomotief NS 3221, met zijn petje af
Na vier dagen weer in dienst. Dat lukt nu niet meer. Grappig ook die gordijnen bij de kraan. Was me nog nooit opgevallen.