Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 23:03:25
Palisade Canyon
door
RobVille
Vandaag
om 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Frans Peeters
Vandaag
om 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Gert Arkema
Vandaag
om 22:32:07
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:05:31
C12c rijtuig
door
TonM
Vandaag
om 22:04:03
Een leuke vrachtwagen
door
Hasenwald
Vandaag
om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
einte
Vandaag
om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Jeronimos
Vandaag
om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo
door
R1954
Vandaag
om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Pauldg
Vandaag
om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
Matthijsfh
Vandaag
om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
NS264
Vandaag
om 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
peterha
Vandaag
om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 18:22:54
Leubachtalbahn
door
einte
Vandaag
om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
Vandaag
om 15:28:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:08:57
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 14:26:28
Au bord de la Cèze
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:52:31
Bauarbeiten im gange
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
KNed
Vandaag
om 12:27:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Hookyville (schaal N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
Vorige
-
Volgende
-
1
...
24
25
[
26
]
27
28
...
69
Omlaag
Auteur
Topic: Hookyville (schaal N) (gelezen 265558 keer)
m de deugd
Gast
Re:Hookyville (schaal N)
«
Reactie #375 Gepost op:
10 April 2010, 11:11:44 »
Hoi Martin.
Ik voeg er nog iets aan toe.
Niet alleen het matrieel is top.
Ook wat je bouwt.
Je zou bijna zeggen,dit heeft ie meer gedaan.
Of hij volgt een cursus profesioneel modelspoorbouw.
Ook wat je al liet zien op het gebied van het het werken met koploper,enzo.
Aansluiten van de bedrading en alles wat erbij komt kijken.
Ik vindt het echt knap.
Daar ik er zelf ook aan bezig ben.
Nou ik ga weer door met mijn ding.
Sucses.
Martin.
Hookies
«
Reactie #376 Gepost op:
17 April 2010, 16:01:12 »
De afgelopen week ben ik beziggeweest om onder de sporen blauwe ondervloer voor de isolatie aan te brengen. Was af en toe nog best passen en meten en soms kon ik met een vloek een op het eerste gezicht prima boog weggooien, want het spoor liep dan toch nog wat van de plaat af.
Hier zie je het linkerdeel. Voor het grote station was het lange halen, snel thuis. Er ligt momenteel geen enkel spoor op de baan, maar je krijgt toch een beetje een idee hoe een en ander loopt, afgezien van de wisselstraten dan.
Dit is het rechterdeel. Helemaal rechs zie je één spoor vanuit de spiraal een brug nemen naar de grote tafel. Ook zie je een niet-blauw stuk tussen twee sporen in. Hier moet ik nog goed uitmeten hoe dat passend te krijgen is. Ik sluit niet uit dat hier nog wat geflext moet worden. Daarom wacht ik hier nog even. Laat ik straks eerst de rest maar eens vastleggen en dan zie ik wel verder hoe ik deze twee stukken op elkaar aansluit.
De volgende stap is de stukken blauwe ondervloer een grindgrijze kleur te geven. Misschien dat ik dat maandag kan doen, anders wordt het pas volgend weekend. Ben de komende twee weken namelijk op locatie aan het werk in Limburg.
Als er aan het spoor gewerkt wordt, houden de meeste treinen zich op in het schaduwstation. Bijgaand twee foto's van de drukte aldaar. Als ik alle locs op de baan zou zetten met alle wagons, dan zijn de negen andere sporen in het schaduwstation ook aardig bezet.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.
m de deugd
Gast
«
Reactie #377 Gepost op:
17 April 2010, 19:00:22 »
Hoi Martin.
Het is veel werk,maar dan ziet het er ook altijd mooi uit.
O,en hij staat er weer,de tulpenloc.
Leuk werkje,als je digitaal gaat,draadjes.
Even reclame maken voor mijzelf.
Bij mij lukt het ook al aardig,3 dagen op de rug.
Maar het is de moeite waard geweest.
Op naar de volgende stappen.
Jij ook sucses in limburg.
Dit blijft steets interesant.
Martin groet Martin.
Hookies
«
Reactie #378 Gepost op:
19 April 2010, 20:19:49 »
Klaar voor mijn vertrek naar mijn tijdelijke werkbasis in Limburg. Maar niet voordat ik een eerste verflaag op de blauwe ondervloerplaten heb aangebracht. Niet helemaal grind-grijs, maar qua kleur komt het wel enigszins overeen met de piccolorails in combinatie met de verweerde ballast die ik voor ogen heb. Mogelijk doe ik nog een laag als ik terugkom. Met een klein kwastje wil ik de randjes nog wat wegwerken.
De rechterhoek bij de spiraal:
Het midden- en linkerdeel:
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.
Hookies
«
Reactie #379 Gepost op:
08 May 2010, 17:21:12 »
Ik heb een tijd niets nieuws van me laten horen. Best logisch, want ik was voor werk op locatie bezig. Misschien heb je me wel gezien bij Tijd voor Max om over zandsculpturen in Roermond te praten. Ik had verwacht daar in de avonduren nog wat te kunnen doen, maar daar kwam weinig van.
Inmiddels hebben we weer wat te melden. Of liever een vraag. Hieronder zie je het oorspronkelijke plan voor het deel Hookyville van mijn baan (alle beelden zijn klikbaar om ze groter te bekijken).
Ik vond de wisselcombinatie rechts niet helemaal vloeiend lopen. Er zat nog een optie in om om te lopen, maar in laat-tijdperk IV en vooral tijdperk V komt dat eigenlijk niet meer voor. Heb er dus een extra Engelse wissel tegenaan gegooid om het logischer in te delen. Zie onderstaande foto.
Maar nu zit ik nog met het volgende. Eigenlijk kom je zelden nog stations tegen waar ook wat goederenverkeer is. Ik vind dat zelf toch wel iets hebben en mijn baan biedt geen ruimte voor grootschalig rangeerverkeer en opstelgebieden. Ik wil dus eigenlijk een kleine goederenloods plaatsen.
Maar een belangrijke rol is er ook weggelegd voor de autotrein. Deze komt bij D station Hookyville binnenrijden en rijdt dan via de wisselstraat naar het buitenste spoor. Aan het eind rijdt de trein achteruit terug, zodat het bovenste spoor bezet is en de auto’s de trein op kunnen rijden. Het gaat vooral om vakantieauto’s. De mensen lopen dan via het perron (dat dus aan de buitenkant ligt) naar de passagierswagens en nemen daar hun intrek. Dit moet op het buitenste spoor, want je wilt de mensen niet over wissels laten klauteren.
Als ik de autotrein zo handhaaf, dan zou goederenvervoer nog kunnen op het voorlaatste spoor of helemaal aan het eind van de twee onderste sporen.
Ik heb in WT nog een andere optie aangemaakt. Zie onder.
In deze situatie kan de autotrein het voorlaatste spoor innemen, want de wissel naar het buitenste spoor (aan de linkerzijde) is weg. Vanaf ingang D rijdt de autotrein door naar blok 48 en gaat dan achterwaarts terug om blok 46 en 44 te bezetten. De ruimte tussen de twee buitenste sporen is wat groter geworden, zodat ik het perron in de richting van blok 45 af kan schermen met hekken. Blok 45 zou dan bestemd zijn voor kleinschalig goederenverkeer. Terwijl de autotrein staat te laden, kan een goederentrein vanuit blok 45 via de wisselstraat richting E vertrekken.
Als de goederentrein vanuit D het station in komt rijden, gaat het ook naar blok 48 en dan achteruit naar de goederenloods in blok 45. Ik zorg er natuurlijk wel voor dat de lengte van de goederentrein passend is voor blok 48. Vanuit blok 45 kan de trein dan weer vooruit richting E vertrekken.
Goederentreinen zouden ook bij E binnen kunnen komen en dan gewoon voorwaarts naar blok 45 rijden. Het station wordt dan bij D verlaten door eerst achteruit naar 48 te rijden en dan weer vooruit het station uit. Het is in deze laatste situatie dus wel zo dat als de autotrein staat in te laden, dat goederenverkeer niet via blok 48 naar D kan rijden.
Het punt is nu dat ik eigenlijk niet kan kiezen tussen deze varianten. Ik hoop dan ook dat iemand met het gouden idee komt om zowel de autotrein te faciliteren als wat goederenverkeer. Ik houd me van harte aanbevolen voor tips. Het gaat dus feitelijk alleen om de buitenste twee sporen.
Ondertussen heb ik ook een begin gemaakt met het maken van zaagsneden voor de te leggen rails op de bovenbaan. Met plastic verpakkingsmateriaal vul ik de zaagsneden op, zodat de rails geen contact meer kunnen maken en we dus ook geen valse bezetmeldingen gaan krijgen. Het is wel een priegelwerkje, zeker om het in één keer helemaal op maat te maken. In elk geval steekt er aan de binnenzijdes niets uit, zodat de trein ongehinderd kan rijden. Bij de buitenkant van de spoorstaaf steekt wel iets uit, maar als het allemaal muurvast zit, werk ik dat nog bij met een schaar, tang of mesje. Ik merk wel dat het steeds makkelijker gaat, dus dat scheelt weer.
Verder heb ik ook alle blokken al genummerd, wat op de laatste tekening enigszins te zien is. Het vergt de nodige voorbereiding, maar als alles rond is, kan ik gaan leggen en dan kan het nog best eens snel gaan. Totdat ik door mijn wissels heen ben.
Mvg,
Martin
Hookies
«
Reactie #380 Gepost op:
09 May 2010, 00:01:33 »
Ik was vanavond in de tekenmodus. En dat heeft uiteindelijk weer tot nieuwe inzichten voor het station geleid. Hier komt het relaas.
Spoor 1 en spoor 3 zijn (net als kopspoor dat voor het gemak nummer 0 heeft) sporen waar personentreinen stoppen. Het perron dat tussen spoor 2 en 3 lag, is een spoor opgeschoven en ligt nu tussen 3 en 4.
Spoor 2 is een spoor voor doorrijdende goederen- (en soms personen-)treinen.
Spoor 4 is een stopspoor voor kleine personentreinen van ca. 85 cm lengte.
Spoor 5 is bestemd voor de autovakantietrein, die zo'n twee keer per week langskomt. Deze beslaat dan blok 46 en blok 44. Hij rijdt naar zijn plek door eerst naar blok 48 te gaan en dan achterwaarts terug naar 46 en 44. Het perron ligt dus aan de kant van waar ik blok 45 heb geschreven.
Spoor 6 en 7 zijn de goederensporen voor de lokale waar. Zowel deze twee sporen als het uithaaldeel bij blok 48 zijn ruim een meter lang.
In dit plan spelen de wissels na de boog van D naar C ook een belangrijke rol. Treinen die vanaf D in de buitenboog zitten, kunnen via het Engelse wissel naar de binnensporen.
Treinen die in de binnenboog zitten, kunnen bij C ook naar het buitenspoor, dat naar de spiraal toe gaat, rijden. Als je dit doortrekt, zou zelfs de wissel van spoor 1 naar 2 bij punt D feitelijk overbodig zijn, maar goed, je moet ook nog wat na te denken hebben voor de komende dagen.
Qua scenery krijg ik ook steeds meer een beeld van hoe of wat. Er moet een weg komen voor auto's die van en naar de autovakantietrein rijden. Bij de goederensporen wil ik een laad/losinstallatie en een klein loodsje. Ook moet er ruimte komen om een paar vrachtwagens te parkeren. De rest van de plaat zal ingevuld worden door een deel van Hookyville, zeg maar een lintvormige wijk van deze stad.
Mvg,
Martin
Hookies
«
Reactie #381 Gepost op:
13 May 2010, 23:18:55 »
Het bovenstaande plan leverde hier en daar wat propblemen op, maar nu kan ik het nieuwste plan vers van de pers presenteren. Het idee voor het station is nu helemaal rond. Ik heb nu toch een nieuwe oplossing die me ook meer ruimte geeft voor scenery.
Even de uitleg dan maar:
Op het gele spoor 1 (1.62 meter) rijden de treinen alleen van E naar D.
Op het groene spoor 3 (1.72 meter) gaan de treinen van D naar E. Op deze sporen wordt dus rechts gereden.
Spoor 2 (1.84 meter) is het doorrijspoor voor containertreinen en een sneltrein als de Thalys die niet altijd hier mag stoppen. Dit spoor wordt in beide richtingen bereden.
Spoor 4 (1.40 meter) is bestemd voor personentreinen, maar ook in twee richtingen berijdbaar.
Spoor 5 is aanrijspoor voor goederentreinen vanaf D (achterwaarts terug rangeren naar links) en E (voorwaarts naar links doorrijden). Het zijn geen enorm lange sporen, want het kortste spoor rechts is 78 cm, het langere spoor is 89 cm. Je moet hier ook geen grote containertreinen verwachten, maar korte goederentreinen, zoals de post en iets voor DHL/Van Gend & Loos. Heel af en toe wordt er ook een container uitgeladen en opgeladen, vandaar dat ik toch nog een kraan hier wil hebben. Het uithaalspoor is ook 89 cm. Beide goederensporen kunnen bezet zijn en dan kan er toch nog een kleine goederentrein naar het uithaalspoor rijden. In die situatie kunnen beide treinen nog steeds vanaf de goederensporen wegrijden.
Op spoor is dus geen stopfunctie.
Bijkomend voordeel is dat als als er een trein van/naar het kopspoor gaat, dat de wissel naar/van spoor 1 dan weliswaar bezet is (en een trein vanaf spoor 1 eerst niet kan vertrekken), maar nu kan deze trein door middel van een wissel naar spoor 2 rijden en toch vertrekken. Buiten het station maakt het mij niet uit of een trein rechts of links rijdt.
Ik laat de autotrein nu inderdaad vallen, maar handhaaf toch het kleine goederenvervoer en heb bovendien vier sporen waar passagierstreinen kunnen stoppen en nog een doorgaand spoor voor container/passagierstreinen.
De afstand tussen spoor 4 en de goederensporen heb ik iets groter gemaakt, zodat ik deze sporen ook mooi kan afscheiden met een hekwerk of een verdwaalde boom.
Het oude stadsdeel van Hookyvillen (vakwerkhuisjes) gaat zich rechts op de baan bevinden, tegen de bergen aan. Want de drie sporen rechts (bij F en I) komen uit het zicht te liggen. Spoor CY is een stijgend spoor wat min of meer door de stad heengaat en via een brug in de berg verdwijnt en daar naar de stijgende buitenbaan van de spiraal doorgaat.
Mvg,
Martin
Schachbrett
Wir bauen fur Sie!!
Bahnfahren ist ÖBB !!!
«
Reactie #382 Gepost op:
14 May 2010, 09:19:46 »
Hallo Martin,
Ik kan niet anders zeggen dat er weer is overnagedacht.
Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Hookies
«
Reactie #383 Gepost op:
14 May 2010, 09:24:46 »
Hoi Chris,
Er is inderdaad weer vele uren nadenkwerk en vooral tekenwerk in geïnvesteerd. Ik wil gewoon een goed doordacht plan hebben en dat uitwerken. Gezien mijn (on)handigheid heb ik geen zin om straks alles weer af te breken en anders te gaan doen. Dan komt het project nooit in een vergevorderd stadium. Vandaar dat er lange tijd geen echte ontwikkelingen te zien zijn. Nog een paar weken vullen met werken en dan weer bouwen!
Mvg,
Martin
Hookies
«
Reactie #384 Gepost op:
20 May 2010, 13:03:38 »
Het denkwerk is inmiddels nagenoeg afgerond. De posities van de meeste bezetmelders zijn wel duidelijk. Hoog tijd om weer wat draadjes aan rails te solderen, spoorstaven door te zagen voor de isolaties, sporen te leggen en draden te gaan trekken.
Sinds vandaag is het mogelijk om vanuit de spiraal de boventafel op te rijden. Hier een overzichtsfoto van het gelegde deel. Op de stopsectie na een compleet blok 30.
Zoals je ziet heeft de NS loc (de rest van de locs en treinstellen zijn weer opgeborgen in doosjes om beschadiging en vervuiling te vermijden) de eer gehad om een stuk van het nieuwe deel in te rijden.
Dezelfde situatie maar dan van de andere kant.
Morgenochtend heb ik nog een gaatje om het blok te dichten en een stukje wisselstraat te plaatsen. Daarna moet er weer even gewerkt worden.
Mvg,
Martin
Hookies
«
Reactie #385 Gepost op:
20 May 2010, 17:55:39 »
Het gaatje kwam iets eerder dan gepland. Zojuist blok 30 helemaal afgesloten en de wisselcombinatie ligt er ook al. De linkerwissel is al geklemd tussen twee vastgelijmde rails. Zag wel dat ik het uiteinde iets meer naar links moest verplaatsen. Het is minimaal, maar inmiddels al aangepast.
Ik ga natuurlijk niet ieder railstuk apart op foto's (die te vergroten zijn door te klikken) zetten, maar omdat het het eerste volledige blok is op de bovenbaan, vond ik dat dat nog wel een keertje kon.
Mvg,
Martin
m de deugd
Gast
«
Reactie #386 Gepost op:
20 May 2010, 18:21:35 »
Hoi Martin.
Ik heb mijn baan met uitzondering van de zijlijn,die moet ik eerst nog bedraden.
Al geheel rijdende,dat is gelukt,dat viel niet tegen.
Bij jou lukt het ook allemaal.
Ik ga als het goed is morgen in koploper arbeiden.
Dat zijn aardig wat meters die je maakt met rails.
Die 1600 wat voor decoder heb je daar ingebakken.
En (on)handig ben je zeker niet,ik heb al vaak en veel dingen van en door jou geleerd.
Dat zal ik nimmer anders zien.
Sucses,het ziet heel goed uit.
Martin.
Hookies
«
Reactie #387 Gepost op:
21 May 2010, 09:35:09 »
Hoi Martin,
Het mooie van zo'n forum is dat er altijd wel een paar mensen bereid zijn anderen van tips te voorzien. Dat heeft voor mij ook weer gewerkt.
Ik heb geen flauw idee wat voor een decoder er in de 1838 zit. Ik doe dat zeker niet zelf.
Mooi dat jouw baan nagenoeg rijdende is! Dat zal voor mijn bovenbaan nog wel even gaan duren.
Mvg,
Martin
m de deugd
Gast
«
Reactie #388 Gepost op:
21 May 2010, 09:53:00 »
Hoi Martin.
Bedankt voor je antwoord.
Er is keus zat op het gebied van inbouw decoders.
Het lijkt mij niet echt heel moeilijk om zo,n decoder er in te bouwen.
Er zit een gebruiks aanwijzing bij,als je een decoder koopt,dus wie weet.
Ik heb veel loc,s waar er een in moet,ik ben daar handig genoeg voor.
Geduld is een schone zaak.
Veel sucses,ik blijf volgen.
Mvg Martin.
Hookies
«
Reactie #389 Gepost op:
21 May 2010, 14:31:25 »
Het gisteren aangekondigde gaatje voor vanochtend heb ik toch benut. De kleine wisselstraat is nu aangelegd. Hier en daar ligt nog een klein druppie boekbinderslijm.
Treinen die uit de spiraal komen, kunnen nu ook naar het tweede spoor in de boog rijden. Of treinen uit het bovenste spoor kunnen naar het buitenste spoor via de Engelse wissel.
Vanaf de andere kant gezien. Via de afbuigende tong van de Engelse wissel kunnen treinen naar het klimspoor rijden.
Mvg,
Martin
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10