Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 23:03:25
Palisade Canyon
door
RobVille
Vandaag
om 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Frans Peeters
Vandaag
om 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Gert Arkema
Vandaag
om 22:32:07
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:05:31
C12c rijtuig
door
TonM
Vandaag
om 22:04:03
Een leuke vrachtwagen
door
Hasenwald
Vandaag
om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
einte
Vandaag
om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Jeronimos
Vandaag
om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo
door
R1954
Vandaag
om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Pauldg
Vandaag
om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
Matthijsfh
Vandaag
om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
NS264
Vandaag
om 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
peterha
Vandaag
om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 18:22:54
Leubachtalbahn
door
einte
Vandaag
om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
Vandaag
om 15:28:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:08:57
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 14:26:28
Au bord de la Cèze
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:52:31
Bauarbeiten im gange
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
KNed
Vandaag
om 12:27:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Hookyville (schaal N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
Vorige
-
Volgende
-
1
...
22
23
[
24
]
25
26
...
69
Omlaag
Auteur
Topic: Hookyville (schaal N) (gelezen 265555 keer)
m de deugd
Gast
Re:Hookyville (schaal N)
«
Reactie #345 Gepost op:
23 March 2010, 17:37:50 »
Hoi Martin.
Een verademing,iedere keer weer.
En weet je, ik begrijp deze werkzaamheden nu een stuk beter.
Daar ik er zelf ook aan bezig ben,draden blokken.
En straks de bezetmelders.
Wat is dit toch een mooie hobby.
Heb jij tijdens het installeren van de bezetmelders de computer ook aanstaan.
Als je onder de baan bezig bent en je wilt controleren of een bezetpunt functioneerd.
Tijdens het aansluiten,op het testgedeelte in koploper.
Hoor je een bel,dan hoef je niet steets onder de tafel vandaan te kruipen.
En weet je dat hij goed is.
Sucses
Martin.
Hookies
«
Reactie #346 Gepost op:
24 March 2010, 19:01:16 »
Vandaag genoeg gedaan op zolder. Vooral kleine dingetjes die hoognodig zijn, maar verder geen beeldmateriaal opleveren.
Kamer wat gereorganiseerd zodat ik alles wat makkelijker kan vinden en de baan ook beter bereikbaar is geworden. Kleine stukjes hout bij de overgangen van de spiraaldelen aangebracht en wat draadeinden ingekort. Tevens twee draadjes in een kroonsteentje vastgezet, zodat ze geen onverwachte storingen teweegbrengen. Ook een klosje gezaagd waar de spiraal straks op kan steunen, op de plek waar twee sporen naar de vaste boventafel gaan lopen.
Verder wat dingetjes uitgezocht voor de filmcamera. Dat werkt. Morgen maar eens wat treinopnamen maken en uitzoeken hoe ik dit snel op Youtube kan zetten.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.
Hookies
«
Reactie #347 Gepost op:
26 March 2010, 19:53:05 »
Was het nou een klusjesdag of een klosjesdag? In elk geval zijn er vandaag en gisteren de nodige klosjes aangebracht.
Eerst heb ik klosjes aangebracht om de spiraal te 'vangen' op de plek waar twee sporen de spiraal verlaten en naar de platen afbuigen. Dit moet natuurlijk wel secuur gebeuren. Daar wil je geen ontsporingen. Dus klosjes verlijmd en vastgeschroefd en daarna de spiraaldelen erop verlijmd. Eigenlijk zijn het twee klosjes. Ik had er wel één van kunnen maken, maar dan zou het niet recht komen, doordat bij het al gelegde spiraaldeel bredere ringetjes waren gebruikt, vandaar dat je er twee ziet.
Klos aan de ene kant:
En klosjes aan de andere kant:
Nog meer klosjes zijn aangebracht bij de overgang van het ene spiraaldeel naar het andere. Gewoon een extra veiligheidje om de kleinste verschuivingen te voorkomen:
En dan de grootste klus van vandaag: het aanbrengen van het laatste deel van de spiraal. Ik had nog een keurig gezaagd exemplaar met driekwart cirkel en een recht stuk. Echter, ik had aan een halve cirkel en een recht stuk genoeg. Een kwart deel weggezaagd en dan leggen. Nou, zo eenvoudig was het niet. Sommige draadeinden kwamen onder aardige spanning te staan en dat wilde ik toch zo min mogelijk. Dus spiraaldeel er weer uit, gaatjes aanpassen en ga zo maar door. De foto geeft een ietwat vertekend beeld, maar het draadeinde dat alleen de bovenste laag ondersteunt, staat niet helemaal loodrecht. Ik overweeg om het gat in de tafel iets te verplaatsen, zodat ik het draadeinde niet helemaal los hoef te maken. Het uit-stekende deel moet te zijner tijd naar het kookeiland gaan lopen, maar dat kan nog wel even duren. Is het een idee om een constructie van hout te maken dat het uit-stekende deel van de spiraal ondersteunt, zodat ik daar later ook een nieuw stuk plaat op kan laten rusten. Ik denk aan een soort H-profiel, met lange onderpoten en korte bovenpoten? Extra voordeel is dat het uit-stekende deel niet om gaat buigen, voor zover dat mogelijk is met 8 mm mdf in deze spiraalconstructie. Wie een idee heeft, roep maar.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
poging tot Steentje bijdragen.
«
Reactie #348 Gepost op:
26 March 2010, 20:37:51 »
Hoi Martin,
Sta al gewoon paf van het door u geleverde werk, sorry dat ik geen idees kan aanbrengen.
Mvg. Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
Hookies
«
Reactie #349 Gepost op:
27 March 2010, 17:00:53 »
Kreeg gisteravond laat nog een tip om de steunklosjes wat minder klein te maken. Uiteindelijk moeten deze klosjes wel de volledige dwarsstevigheid geven voor de totale spiraal. Dus vanochtend aan de slag gegaan met grotere klosjes. Het klosje aan de achterzijde is met eenzelfde klosje verdubbeld. Het 'zwikkie' is zowel verlijmd als geschroefd. Ook heb ik naast het kleine klosje aan de voorzijde nog een hele grote klos geplaatst, eveneens verlijmd en geschroefd. De spiraal rust hier prima op en sluit mijns inziens (ik heb een gekleurde bril) nu beter aan dan op dat kleine klosje. Aan beide zijde staat nu nog één lijmklem.
De oplettende kijker zal bij de laatste foto zien dat er bij de aansluiting van de spiraaldelen een scheur zien. Dat is juist, maar die scheur is inmiddels opgevuld met een (enigszins) op maat gezaagd stuk van het restant spiraaldeel. Je ziet hier nog wel wat stof- en houtresten, maar dat moet ik nog wegwerken. In de andere delen van de spiraal en om de spiraal heen is dat inmiddels al wel gebeurd.
Mvg,
Martin
m de deugd
Gast
«
Reactie #350 Gepost op:
27 March 2010, 17:31:46 »
Hoi Martin.
Ik heb de verbinding goed bekeken.
Het ziet er netjes uit.
Nu sluit de boven laag en straks netjes vlak op aan.
Ik heb de aan sluiting van het bovenste spiraaldeel,naar het eiland mee zitten denken.
Dat komt ook op een verhoogd onderstel.
En komt dat met slotbouten vast te staan aan het deel waar de spiraal op is gebouwd.
Of komt het anders,ik ga nog even terug kijken.
Ik vindt het wel leuk om mee te verzinnen.
Martin.
m de deugd
Gast
«
Reactie #351 Gepost op:
27 March 2010, 17:44:12 »
Dat deel in rood,dat bedoel je toch?
De aansluiting naar het kookeiland.
Martin.
Hookies
«
Reactie #352 Gepost op:
27 March 2010, 23:22:43 »
Martin,
Je hebt nog een oude versie van het plan. Hier zie je de laatste versie. Er steken drie sporen over naar het zogenaamde kookeiland. De twee bovenste sporen komen uit de spiraal, dus vanaf het plankje wat je nu ziet. Het onderste spoor is een tracé dat achter de spiraal langs loopt.
Hoe het straks gaat aansluiten, is iets voor later. Eerst ga ik de ruimte in de kamer benutten om het bovenste deel, waar station Hookyville komt te liggen, te bouwen.
Mvg,
Martin
m de deugd
Gast
«
Reactie #353 Gepost op:
27 March 2010, 23:47:07 »
Bedankt Martin voor het huidige baanplan.
Ik heb de afbeelding op de computer opgeslagen.
Als er tegen de tijd,waarneer je met dat kook eiland gaat beginnen een vraag komt,je weet maar nooit.
Dan denk ik graag met je mee.
Sucses met verder bouwen.
P.s.
Vannacht gaat de zomertijd in,dus de klok mag een uur vooruit.
Groeten Martin.
Hookies
«
Reactie #354 Gepost op:
29 March 2010, 00:09:26 »
Mijn laatste foto's brachten enkele opmerkingen teweeg. Waarom had ik de kruiskopschroeven niet verzonken met behulp van een verzinkboor. Simpel: ik heb geen verzinkboor, maar het zou steviger zijn en ook gewoon mooier. Dus vandaag een verzinkboor gehaald en aan de slag gegaan. Nu zijn de kruiskopschroeven dus verzonken. Alle klosjes zitten nu muurvast. Niet dat ik nu meteen perfect werk heb geleverd met die verzinkboor, maar goed, al doende leert men.
Het gebeuren rond de spiraal is daarmee voorlopig bijna af. Morgen nog een paar schroeven verzinken om de spiraal op de klosjes vast te zetten. Altijd handig voor de dwarsstevigheid. Er zullen ook nog wel wat moertjes gedraaid moeten worden om een mooie hoogte te bepalen om de draadeinden af te zagen.
Het volgende project is al begonnen, namelijk het van de spiraal af laten lopen van twee sporen. Ik heb ze voor proef al even uitgelegd en ook al een klosje aangebracht om wat extra mdf te plaatsen, zodat de rails niet zweven zoals op onderstaande foto. Het vervolg zal ongetwijfeld deze week wel ergens komen en dat betekent meteen het begin van de bovenbaan en dan wel het gedeelte Hookyville.
Zicht op de twee sporen vanuit de spiraal:
Overzicht van op afstand:
Mvg,
Martin
«
Laatst bewerkt op: 29 March 2010, 00:12:18 door Hookies
»
m de deugd
Gast
«
Reactie #355 Gepost op:
29 March 2010, 09:41:08 »
Hoi Martin.
Zo zie je maar wat kleine verbeteringen.
Men noemt dat werkverfijning.
Ik had eerst ook geen verzinkboor.
Met een boor 8 even werken,en je krijgt het zelfde resultaat.
Het sluit wel mooi aan,er is weer vakwerk geleverd.
Ik vindt de spiraal erg mooi.
Zonde dat je er straks zo weinig meer van ziet.
Maar ja dan weet je dat het goed is.
Sucses.
Martin.
Hookies
«
Reactie #356 Gepost op:
03 April 2010, 17:15:32 »
Even tijd voor een kleine update.
Met behulp van de boormachine en de accuschroefmachine zijn de mdf platen inmiddels allemaal vastgeschroefd. Hier en daar een hulplijntje getrokken om het hart van de dwarslatten te vinden. Schrik niet: onderaan is geen groot gapend gat gemaakt, maar dat is de beschermdop van de camera.
Dan even een overzicht. Dit is de situatie aan de rechterzijde, zeg maar de spiraal. Voor de oplettende kijker: nu ik toch even met bruine verf bezig was, heb ik tussen twee draadeinden al wat verfklodders en ongeverfd mdf een bruin kleurtje meegegeven. Misschien onnodig werk, maar zolang er geen berg staat, mag het er wel iets netter uitzien.
Hier de linkerzijde. Let even niet op de spiraaldelen en andere troep die op de grond onder de tafel ligt. Soms moet je iets nu eenmaal even een ander plekje geven.
Op de middentafel ligt het uitgeprinte baanplan al klaar. Het lijkt wel alsof ik bijna ga beginnen met de aanleg van het deel Hookyville.
Zo ver is het nog niet helemaal. Ik wil morgen eerst de andere verbinding vanuit de spiraal naar de tafel maken, zodat met het alleen maar neerleggen van rails al even een rondje kan worden gereden. Daarna zal er wel weer het nodige gesoldeerd en gezaagd moeten worden.
Mvg,
Martin
m de deugd
Gast
«
Reactie #357 Gepost op:
03 April 2010, 22:07:36 »
Hoi Martin.
Voor iemand met 2 linker handen,ziet het er echt goed uit.
Nu eens een vraag van mijn kant.
Op dat nieuwe deel waar je nu de platen hebt liggen.
Daar komt ook rails verdeeld in de wel bekende blokken.
Hoe ga je tussen het schaduwstation en dat deel de bedradings werken uitvoeren.
Komt het net als bij de onderbaan ook in bindruggen te lopen.
En wat is de makkelijkste manier om het draad in de bindruggen te krijgen.
Ik heb ze namelijk ook,de witte variant, vandaar deze vraag,wat is jou methode.
Martin.
Hookies
«
Reactie #358 Gepost op:
03 April 2010, 22:21:23 »
Ik maak maar voor een paar bezetmeldpunten gebruik van een bezetmelder die in de spiraal is verborgen en bij het schaduwstation meetelt. De andere melders gaan allemaal via een aparte ringleiding die later aan een booster wordt gekoppeld.
Ik wil de bedrading onder de platen zoveel mogelijk naar de voor- en achterkant van de platen laten lopen. Aan de voorkant heb ik bij het linker- en middendeel een overhangende rand. Daar kan ik wat draden in kwijt en dat dek ik dan later af met een afneembare lat. Het is wel de bedoeling dat de draden zoveel mogelijk door bindruggen lopen. Deze zal ik dus voorzichtig moeten aanbrengen. Het schaduwstation, althans de sporen, worden dan ook volledig bedekt voor ik aan deze werkzaamheden ga beginnen.
Over de techniek met bindruggen het volgende. Zorg eerst dat de strips die je open kunt halen aan de binnenzijde van de bindrug plaatst. Laat je ze aan de buitenzijde zitten, dan lijm je deze dus vast en kun je niets anders dan je draden er voorzichtig doorheen steken. Doe je de stripjes aan de binnenkant, dan kun je ze met de hand of een schroevendraaier openwippen en zo de draad er doorheen steken. Het vastzetten doe ik met een lijmpistool. Niet te lange stukken tegelijk, maar kleine stukjes vastzetten, eventueel beetje aandrukken en laten drogen. Dat gaat overigens vrij snel hoor. Als je met meer draden tegelijk werkt en naast elkaar, kun je dus ook meerdere bindruggen tegelijk doen. Succes!
Mvg,
Martin
m de deugd
Gast
«
Reactie #359 Gepost op:
03 April 2010, 22:32:58 »
Ok, Martin,bedankt voor de duidelijke uitleg.
Jij ook Sucses.
Martin.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8