Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 17:34:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door lrrw
Vandaag om 17:30:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 17:28:37
Houten 23 Augustus 2025 door Pommie
Vandaag om 17:10:03
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29

Auteur Topic: Hookyville (schaal N)  (gelezen 259854 keer)

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re:Hookyville (schaal N)
« Reactie #390 Gepost op: 26 May 2010, 16:56:57 »
De afgelopen dagen ben ik vooral bezig geweest met het indelen van de blokken, secties, bezetmelders en wissels. Plus waar de wissel- en bezetmelddecoders (er zijn twee Kuehn wisseldecoders in huis gehaald) moeten komen en welke wissels en bezetmeldsecties daar dan weer op aangesloten moeten worden. Tevens zijn er weer een paar zaagsneden gemaakt en draadjes aan de rails gesoldeerd. Morgen ben ik van plan verder te gaan met het leggen van de sporen.

Dit gele monster wordt te zijner tijd vooral voor klein goederenvervoer van en naar Hookyville ingezet.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

m de deugd

• Gast
« Reactie #391 Gepost op: 26 May 2010, 17:27:32 »
Hoi Martin.

Zo, een mooie Taurus Dispo loc aangeschaft.
Wat een juweel, die geel met zilver look.
Elke hobbyist heeft wel 1 of meer taurussen op de baan.
Ik heb er zelf ook een in de CAT uitvoering,die krijgt morgen ook een decoder.
Dunne pantograven hebben deze, maar rijden erg goed.
Veel plezier ermee.

Martin.

Schachbrett

• Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
« Reactie #392 Gepost op: 26 May 2010, 19:02:47 »
Hallo Martin,

Als liefhebber van de Tauruslok vind ik dit natuurlijk wel een goede keuze die je hier hebt gemaakt. (y)

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #393 Gepost op: 26 May 2010, 19:51:38 »
Ziet er allemaal weer goed uit hoor, veel eer van je werk (y)

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #394 Gepost op: 29 May 2010, 14:33:05 »
Zoals eerder gezegd heb ik eergisteren en gisteren nog wat aan de grote boog kunnen doen. We zijn daar nu rond en kunnen gaan werken aan het station.

Hier het totaaloverzicht:

De sporen lopen door tot aan de wissels. Die moeten hun aandrijvingen nog krijgen en de rechterwissel is niet bepaald recht te noemen. Maar deze had ik toevallig even bij de hand nadat ik hem in de wisselstraat aan de onderkant had vervangen. Daar komt natuurlijk wel een goede wissel te liggen, want ik wil geen gedonder bij mijn station.

Een foutje in de dienstregeling. Een loc had een wagen met auto's voor de bewoners van Hookyville opgeduwd tot de wissels. Net op tijd merkte de machinist dat de sporen nog niet verder gingen. Hij heeft de wagen losgekoppeld en heeft zich met de loc weer uit de voeten gemaakt.

Ik ga de komende dagen niet verder met de aanleg van het station. Er zijn wel spoorstaven gezaagd, maar de draadjes moeten nog aan de rails worden gesoldeerd. Ik ga wel de twee bezetmelders, die aan de achterzijde komen, met elkaar verbinden, zodat ik de bezetmeldpunten kan aansluiten. Tevens ga ik met een stukje ringleiding beginnen (zeg maar vanaf de kruiswissel tot aan de driewegwissel), zodat er kan worden getest of de treinen ook daadwerkelijk kunnen rijden. Volgens mij zijn er genoeg voedingspunten en de lasjes zitten ook stevig aangedrukt, maar je weet natuurlijk nooit.

Als ik mijn werk- en afsprakenschema voor volgende week bekijk, gaat daar niet zoveel gebeuren. Ik denk dat ik in de week van 7 juni wel weer wat frequenter updates kan verzorgen.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #395 Gepost op: 29 May 2010, 21:56:16 »
Toen ik aan het eind van de middag nog even verder wilde gaan, kwam ik erachter dat ik toch een kleine correctie moest uitvoeren. De wisselaandrijving van de driewegwissel kwam precies op de plek waar een voedingsdraadje van de naastliggende rail door de tafel heen ging, met als gevolg dat het allemaal net niet paste.

Ik heb de beide bogen een tikje uit elkaar gezet, het voedingsdraadje aan een ander stukje van de spoorstaaf gesoldeerd en alles opnieuw gelegd. Nu past het wel en de aansluitende Engelse wissel zit ook als gegoten. Die wissel sluit zowel op de drieweg naar rechts (vanaf de boog gezien dan) als op het binnenspoor aan. Na de driewegwissel heb ik ook al een rechtdoorgaande rail vastgezet. De twee wissels om beide sporen weer te koppelen, zijn nog niet vastgezet, zoals je kunt zien aan het ontbreken van de wisselaandrijvingen.

Overigens zet ik de wissels zelf niet vast, alleen de aangrenzende rails, zodat de wissel altijd los te halen is. Nog maar even drie shots van de huidige situatie, al is het met schemerverlichting wel wat minder fraai dan met daglicht.

Mvg,
Martin

m de deugd

• Gast
« Reactie #396 Gepost op: 30 May 2010, 09:49:08 »
Hoi Martin.

Dat ziet er weer net zo keurig uit.
Dat euvel met die draad, had ik zelf bij een der wissels ook.
Toen heb ik dat er af gehaald en een eindje verder weer aan de rails gesoldeerd.

Proef rijden blijkt in praktijk wel steets erg nuttig.
Daar kom ik zelf ook steets meer en meer achter.
De rails licht goed voor zo voor het oog.
Maar pas als je gaat rijden bemerk je dat er toch weer verbeteringen nodig zijn.
En die pas je dan toe tussen veel proefrijden.

Dat doe ik zelf nu ook steets, en dat bevalt mij echter uitstekend.
Eerst wilde ik er niet echt aan toegeven, maar het heeft zijn diensten al vol bewezen.
Mijn treinen rijden als nooit tevoor, zo heerlijk, dan krijg je voldoening in je werk.

En ik heb mijn eerste niet digitale trein zelf een decoder met draden gegeven.
Die is nu ook digitaal, dat viel mij reuzen mee, gewoon doen, dat had ik mij voor genomen.
En het resultaat is er.
Veel plezier

Martin.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #397 Gepost op: 30 May 2010, 19:31:23 »
Het is natuurlijk zaak om alle draden te labellen als ze door de latten tevoorschijn komen. Dan soldeer je nooit het verkeerde draadje aan het verkeerde punt vast. Bovendien is een eventuele fout dan makkelijk na te zoeken. Een klusje dat best wel wat tijd vraagt. Gaatjes boren om de draden door te trekken, glad schuren, draadjes er doorheen halen, labellen bij de punten waar de draad door de plaat komt en dan ook nog eens de draad labellen als de draad buiten het frame is gekomen.

Zo ziet het overzicht eruit. Hier zal straks ook de ringleiding gaan lopen.

Een detailfoto met de aanduidingen voor de wisseldraden.

Detail van de weergave voor de aansluitingen voor de massa en de voeding van de niet-gedetecteerde secties.

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #398 Gepost op: 05 June 2010, 17:46:46 »
Zo, ik had onverwachts weer een paar uurtjes over en dan ga je toch even naar de baan, weer of geen weer.

Bindruggen had ik al aan één kant bevestigd, nu alleen nog de draden er doorheen en natuurlijk andere draden aan de ringleidingdraden solderen. Een overzicht en een close-up. Ja, de draadjes van de wissels bungelen hier nog los. Dat is niet meteen aan de orde.

Aan de achterkant heb ik een plankje gemaakt met daarop de wisseldecoder van Kuehn (links) en een bezetmelddecoder (rechts).

Op deze wat donkere foto zie je dezelfde situatie van opzij. Op de achtergrond de draden die ik nog moet aanpakken om de trein tot het station te laten rijden.

Drie draden die midden oversteken. De rode draad is voor de bezetmelddecoders en de wisseldecoders. De dunnere bruine en gele draad worden alleen op de twee Kuehn wisseldecoders aangesloten. Bij de trafo en de TC sluiten deze twee draden weer aan op de normale ringleidingdraden rood en zwart. Mocht ik de Kuehns met een eigen trafo willen voeden, dan hoef ik alleen maar twee draadjes los te koppelen en aan de trafo vast te zetten.

Hier steken de ringleidingdraden voor de massa en de niet-gedetecteerde secties over. Deze draden volgen meer de sporen, in tegenstelling tot de dikke rode draad uit de vorige foto.

Tja, als je druk bezig bent met verschillende zaken, dan wordt je treintafel opeens een soort vuilnisbelt. Als ik in dit hoekje klaar ben, dan moet ik maar weer eens opruimen.

Mvg,
Martin

m de deugd

• Gast
« Reactie #399 Gepost op: 06 June 2010, 09:45:24 »
Hoi Martin.

Dit soort bouw plaatjes mag ik graag.
Herkennigspunten ook voor mij.
Toen ik nog moest beginnen, was dit abra cadabra.
Nu bij mij in loop van de tijd ook de wissels worden gedigitalizeerd.
Is dat het enige wat voor mij nog onbekent is.
Je bent nu bij bezet/terugmelder 6 aanbeland.
Dus als ik het goed heb zijn er nu al 5= 80 detectie punten aangesloten.
Dit zijn de volgende 16, weer een hoop draden erbij.
Sucses.

Martin.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #400 Gepost op: 10 June 2010, 14:27:20 »
Je zou inderdaad denken dat ik bij bezetmelder 6 ben aangekomen en dat er al 80 bezetmeldpunten zijn aangesloten. Dat is echter niet het geval. Decoder vier is voor de helft vol, vijf is nog helemaal leeg, want die dekt de andere hoek af. De kabels lopen gewoon van 4 naar 5 en dan naar 6, dus dat geeft geen problemen.

Mijn vrouw is nu een weekje weg met vriendinnen en de opdrachtenstroom is tot stilstand gekomen. Mogelijk dat ik de komende periode weer eens flink wat rails weg kan leggen.

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #401 Gepost op: 12 June 2010, 10:18:12 »
Als bewijs dat ik niet helemaal heb stilgezeten, kan ik met foto's laten zien dat het kopspoortje of zakspoortje nu voor 90% is aangelegd. Ik had gezien dat mijn langste pendeltrein 50 cm was, dus ik heb een extra stukje van 5,5 cm geplaatst om de hele trein recht aan het perron te laten staan. Op een van de foto's zie je het stootjuk nog los liggen. Dit moet natuurlijk nog een kleurtje krijgen. Tevens zal ik nog een klein stukje ondervloer moeten leggen, zodat het stootjuk op dezelfde hoogte ligt als de rest van het spoor. Dat is geen punt, want ik heb nog genoeg ondervloer en verf hiervoor.

Foto (alles klikbaar) vanuit de lucht:

Preiserview

Iets meer overzichtelijk:

Ondertussen vinden er ook nog wel andere werkzaamheden plaats, alleen maak ik daar niet altijd foto's van. Zo zijn er aan de achterkant ook bindruggen geplaatst en zijn daar draden aan de ringleiding bevestigd. De voeding voor de laatste te gebruiken Roco wisseldecoder is ook al bevestigd. Nu nog even een mooi plankje zoeken om deze decoder vast te zetten. Daarnaast komt er vandaag of maandag een Twin booster bij, zodat ik dan serieus de sporen kan testen en kan zien hoe we van het ene deel Twin Center probleemloos - naar ik hoop en ook wel een beetje verwacht - kunnen doorsteken naar het booster-deel.

Verder wil ik dit weekend ook een begin maken om de wisselstraat bij het begin van het kopspoor (een oplettende kijker heeft wel gezien dat deze wissels nog geen aandrijving hebben) rond te breien.

Mvg,
Martin

m de deugd

• Gast
« Reactie #402 Gepost op: 12 June 2010, 11:11:59 »
Hoi Martin.

Het is steets weer een genot om dit mooie werk te zien.
Alles ziet er even verzorgt en netjes uit.
Ik betrapte mezelf er een paar maal op, dat ik graag te snel wil.
Ik zit nog met productie werk in het hoofd, daar moest het snel, vandaar.
Dan wordt ik door mede modelspoorders er op gewezen, gelukkig, daar ben ik erg blij mee.
Ik heb nu wel in de gaten, haastige spoed = zelden goed.
Ik kan je zeggen tijdens het testen heb ik er al aardig wat kleine fouten uit weten te halen.
Die waren echter het gevolg van mijn eigen, ik wil te veel, te snel per dag.
Gelukkig blijft het nu [de schade is het eigenlijk niet] steets corigeerbaar dus daar heb ik massel mee.
Maar het gaat al stukken beter als bij mijn oude modelbaan.
Nu rijden de treinen teminsten lekker met lange wagons die op de oude baan steets maar ontspoorde.
Ik zal toch op mijn tempo moeten gaan letten, moeilijk ;D
Het komt ook omdat ik met veel plezier aan mijn baan bezig ben.
Ik zie het nimmer als een verplichting, zoals vandaag weer, lekker andere dingen doen.
Groeten en sucses.

Martin.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #403 Gepost op: 12 June 2010, 12:07:59 »
En het plankje voor de laatste Roco-wisseldecoder is ook gefixt en met decoder en al aan het frame bevestigd. De ringleiding kan mooi bovenlangs lopen en de wissels bij decoder 5 worden hier dan op aangesloten. Decoders 4 en 6 zitten aan de andere kant van de baan en dat zijn de Kuehns.

Te snel zal ik niet gaan, waarde naamgenoot. Ik heb genoeg andere afleiding, bijvoorbeeld op sportief vlak, en neem liever de tijd om het in één keer zo goed mogelijk te doen.

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #404 Gepost op: 13 June 2010, 17:56:18 »
De wisselstraat bij de linker ingang van station Hookyville begint al aardig vorm te krijgen. De wissel vooraan moet nog een aandrijving krijgen. Na dat rechte stukje komt een Engels wissel om naar de twee goederensporen te komen.

Inmiddels zijn bij de eerste drie sporen al rails met bezetmelders aangebracht. Deze liggen nog lekker te drogen, dus die foto's komen morgen wel.

Mvg,
Martin