Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
Vandaag om 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
Vandaag om 22:04:03
Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57

Auteur Topic: Hookyville (schaal N)  (gelezen 265569 keer)

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re:Hookyville (schaal N)
« Reactie #360 Gepost op: 05 April 2010, 16:35:21 »
Op de foto's enkele posts hierboven zie je dat er nog een overgang naar de tafel gemaakt moet worden. Vanuit de spiraal dus rechtdoor oversteken bij de eerste wissel die je tegenkomt. Dat betekent dus klosjes zagen en een soort brugdeel uitzagen waarop de rails gelegd kunnen worden. Okay, er komt eerst nog ondervloer overheen. Op de foto het brugdeel van mdf ondersteund door twee klosjes die aan de spiraal zijn bevestigd. Het is geen superlange brug, want waar de lijmklemmen zitten, daar is de tafel al weer. De witte brug moet nog wel vastgezet worden, maar die was nu even neergelegd voor de foto en het uitmeten van de andere klos aan het frame.

Tevens moest er nog een klein extra hoekje worden gemaakt dat aan de middentafel is bevestigd, tegen de rand van de rechtertafel. Ik heb de betreffende rail even geel gemaakt, zodat goed te zien is hoe klein dat extra hoekje moest zijn.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

m de deugd

• Gast
« Reactie #361 Gepost op: 05 April 2010, 18:10:11 »
Hoi Martin.

Blijft dit deel zichtbaar.

Martin.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #362 Gepost op: 05 April 2010, 18:46:36 »
Als je die oversteek bedoelt, dan denk ik wel haast dat daar wat zichtbaar van zal zijn.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

m de deugd

• Gast
« Reactie #363 Gepost op: 05 April 2010, 19:05:57 »
Ok.

Martin.

m de deugd

• Gast
« Reactie #364 Gepost op: 06 April 2010, 10:19:56 »
Hoi Martin.
Dank voor je PB,tje.

Daar het in het zicht komt.
Wordt het mischien lastig om het in het landschap in te passen.
Daar het in een binnenhoek ligt en buiten de tafel valt,vandaar de vraag.
Mischien kun je een overzichts foto maken met dit deel daarbij,van boven af.

Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #365 Gepost op: 06 April 2010, 12:26:42 »
Nog even drie klikbare foto's van de situatie bij de oversteek, waarvan de tweede de door mijn naamgenoot gevraagde luchtfoto is. Overigens kun je ook wel iets uit de eerste foto aflezen.

Zij-aanzicht van de oversteek. Volgens mij heb ik nog wel wat scenerymateriaal om de brug op te leuken. Ik weet dat de rail aan de rechterzijde lijkt te zweven, maar hier komt natuurlijk nog ondervloer op te liggen en dan past het precies. Immers, het brugdeel is net zo dik (8 mm) als de spiraaldelen.

Helikopterview. Het is nu wel erg langs het randje bij dat verlengde driehoekje, maar dat blijft niet zo. Aan het eind van de eerste boog komt een klein verlengstukje. De boog komt dan iets meer op de tafel te liggen en niet zo akelig langs de rand. Bovendien komt het rechte deel (wat je links aan het eind ziet) niet precies boven een dwarslat zit, maar er gewoon naast. Altijd handig als ik draadjes door de plaat moet boren.

Zicht vanuit de spiraal

Morgen maar weer eens verder klussen. Lees: ondervloer plaatsen, draadjes solderen en isolaties zagen.

Mvg,
Martin

m de deugd

• Gast
« Reactie #366 Gepost op: 06 April 2010, 13:52:33 »
Hoi Martin.

Zo zou ik het doen.

Voor onder bij de klimspiraal.
Een lat onder aan de tafel schuin er tussen monteren.
Dan gaas tussen dat overhanggedeelte en de lat spannen.
Dan een rotsformatie met midden naar ondertoe een waterval met begroeing eromheen.
Dat dat spoor over die brug ergens overheen rijdt.
Als een soort klifhanger,over het steile ravijn.
Dat spoor wat over de brug voor de klimspiraal gaat komt daar dan een tunnel uit.
T,is maar een iedee.

Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #367 Gepost op: 06 April 2010, 15:10:59 »
Martin,

Zoiets was ook wel de bedoeling, alleen moet dan wel even kijken voor de bereikbaarheid van dat spoor dat op de bodemplaat rijdt. Dat ik daar in de tunnel nog makkelijk bij kan. Er is wel een behoorlijk gat in het schaduwstation, maar ik heb verder niet gekeken hoever ik dan kan reiken. Ik dacht zelf ook aan soort waterval, want daarom heeft dat spoor beneden ook een bruggetje gekeken. Dan kan het water daar doorheen stromen.

Maar ik ga toch eerst alle sporen leggen en dan nog eens nader kijken hoe of wat.

Mvg,
Martin

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #368 Gepost op: 06 April 2010, 15:57:38 »
Hoi Martin,
Probeer eens om dit te bedenken als een uitneembaar stuk, zo maak je toegang altijd zeker.
Je zal niet de enigste zijn met dit probleem.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

m de deugd

• Gast
« Reactie #369 Gepost op: 06 April 2010, 17:25:39 »
Hoi Martin.

Daarom heb ik ook iets bedacht met de lat aan de onderkant.
Dan kan je er nog gewoon bij zoals je gewend bent.
Maar het idee heeft wel iets.
Verder bepaal je lekker zelf wat je doet.
Ik ben benieuwt wat het gaat worden.
Sucses.

Martin.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #370 Gepost op: 08 April 2010, 11:52:48 »
Gisteren voor de lol eens wat uit zitten leggen aan de hand van het baanplan. Moest twee kleine concessies doen vanwege wisselaandrijvingen die elkaar in de weg zaten, links in het station en ook rechts, al is dat nog niet gelegd. Straks leg ik op de lange sporen natuurlijk flexrails aan, want of je nu 77,7 cm legt of het stuk in vier delen moet opsplitsen, dat scheelt nogal wat werk en je hebt ook minder kans op storingen aangezien je dan minder raillasjes gebruikt. Alle foto's zijn klikbaar voor een vergroting.

Hier eerst nog even de aangepaste situatie met de brug. Ik heb het deel op de brug een tikkie verlengd, zoals ik had aangekondigd. Voor mij is dit nu een prima situatie. Natuurlijk komt er te zijner tijd wel valbescherming.

Als je van het brugdeel doorrijdt, kom je op dit deel uit. Het linkerspoor komt rechtstreeks vanaf het brugdeel. Hier zullen treinen uit de spiraal tevoorschijn komen, maar er rijden ook treinen de tegengestelde richting op, op weg naar het schaduwstation.
Het middelste spoor is eigenlijk een rondgaand spoor. Het rijdt steeds rondjes om het stedelijke Hookyville heen en keert dan steeds weer terug in het station.
Het rechterspoor is een verbinding voor pendelende treinstellen die vanuit het station vertrekken (bij voorkeur vanaf het zakspoor wat je zo dadelijk ziet) en dan dit spoor nemen om naar het toekomstige kookeiland en station Esdorf te rijden. Dit spoor gaat de hoogte in om in de buitenste ring van de spiraal uit te komen. Onder de foto zal ik even een uitsnede maken van wat ik bedoel, want anders snapt niemand er wat van.

Hier zie je een kleine wisselstraat om van het buitenste spoor (links) naar het middelste en rechterspoor te kunnen oversteken. Deze optie was in het station zelf niet meer mogelijk omdat ik graag lange sporen wil hebben voor de Thalys en eventueel andere lange treinen. Functioneel is het ook nog wel te verklaren, want hier komt immers dat spoor vanuit Esdorf erbij. Om een driesporige boog te maken, vond ik iets te veel van het goede. Daarnaast is het verschil tussen R3 (de kleinste radius die ik hanteer) en R2 wel heel erg groot. Fleischmann maakt geen R2,5 ofzo. Dus tweesporige bogen vond ik hier het maximum.

Dit is de wisselstraat aan de linkerkant van het station. Bovenin loopt het zakspoortje. Daarnaast komt het station te staan. De twee volgende sporen van bovenaf gezien zijn de lange hoofdsporen voor de langere treinen. Natuurlijk kan hier ook een stel met vier bakken halt houden. Dan volgt een perron, wat nog een paar millimeter meer ruimte krijgt. Na een wissel plaats je meestal een 9102 (57,5 mm), maar die had ik even niet bij de hand, vandaar dat ik een 9103 (55,5 mm) geplaatst heb. Hier rijden ook personentreinen.

De twee onderste sporen zijn voor opstel in loodsen (die komen helemaal links, zie je op een andere foto wel beter) en goederentransport. Hout zal hier vervoerd worden, maar ook auto's. Daarvoor komt er rechts ook een oprit om auto's op de trein te zetten. Tevens zal hier wel een soort kraan een plekje vinden.

Totaalplaatje zoals het nu is uitgelegd. Uiterst rechts zie je een driewegwissel. Dit is de uitgang van het station. Beide lange sporen worden nog een tikje verlengd met een 9102 om alles goed uit te laten komen. Hier zal ook nog een wisselstraat worden gebouwd, met dezelfde concessie als links vanwege de aandrijvingen. Ook zie je de twee opstelspoortjes linksboven wat beter.

Dit was even om te kijken hoe alles past. Ik heb natuurlijk nog niet alle rails in huis. Er ontbreken nog wat wissels en een paar 9102's. Ik ben van plan om het zakspoor en de twee hoofdsporen als eerste aan te gaan leggen, zodat er straks in elk geval iets gereden kan worden. Als er weer voldoende wissels zijn, maak ik een volgend stukje gereed en zo bouw ik dit deel langzaam af.

Mvg,
Martin

m de deugd

• Gast
« Reactie #371 Gepost op: 08 April 2010, 13:28:24 »
Hoi Martin.

Complimenten.
Hier is niets aan toe te voegen.
Nu krijg je een beeld hoe het echt wordt.
Sucses.

Martin.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #372 Gepost op: 09 April 2010, 19:51:49 »
Vandaag verdergegaan met het testleggen van de bovenbaan, voor zover de benodigde railstukken aanwezig waren. Ik kwam één 9104 te kort, dus heb ik er eentje voor het passen even van een ander deel geleend. Drie wissels zijn even in revisie. Twee klapten er totaal niet om en de derde miste het pennetje aan de zijkant om de wissel mee om te zetten. Vandaar dat het rechterdeel wat minder compleet oogt dan het linkerdeel.

De eerste test was het op het frame komen vanuit de spiraal, zoals onderstaande foto laat zien. Bij het schetsen van de baan had ik voor het binnenspoor (links) nog een flexrail ingezet, omdat ik niet zeker wist of ik wel goed uit zou komen bij het draadeinde. Dat was geen enkel probleem, waardoor ik de geometrie van de buitenbaan heb overgenomen, met dien verstande dat de binnenbogen een radius kleiner zijn dan de R4 van de buitenbaan. Wat ik in Wintrack al getekend had, kwam in de praktijk ook nog eens uit. Een goede aansluiting op de wissel en het binnenspoor loopt parallel aan het buitenspoor.
Op deze foto zie je nog een spoor dat een boog maakt. Dit spoor is om rond te kunnen rijden in het Hookyville deel. De bedoeling is wel dat deze bogen voornamelijk uit het zicht blijven. Hier zijn bergen, heuvels en tunnels gepland.

Onderstaande foto laat dezelfde situatie zien, maar dan van een iets ander standpunt. De rechtdoorgaande rails zullen iets meer naar rechts moeten om achterlangs de spiraal te kunnen gaan. Dat betekent dus dat er een tweetal kleine bogen geplaatst moeten worden. Voorlopig speelt dit verhaal nog niet, want de bouw van het ‘kookeiland’ is nog lang niet gepland. Je ziet dat de twee sporen vanuit de spiraal een keurige afstand tot elkaar hebben.

De helikopterfoto laat nogmaals zien dat het met de tussenafstand tussen de twee buitenste sporen wel goed zit.

Overzicht van station Hookyville. Het stationsgebouw wordt nu nog weergegeven met een balk hout. Hiervoor moet te zijner tijd nog een mooi station van zo’n 45 cm lengte en 12 cm breed worden aangeschaft. Op de voorgrond een deel van de wisselstraat van het rechterdeel, waar de twee bogen uit de spiraal en dat spoor voor de spiraal langs samen zijn gekomen. Aan deze kant is geen zakspoor/kopspoor, dus hier moeten nog een paar wissels bij om er zes sporen van te maken. Honderd procent recht ligt het niet, maar dat komt omdat alles nog los ligt. Bij het leggen wordt gebruik gemaakt van een rechte lat. Uit de oude doos zijn twee stukjes perron, een locloodsje voor twee locs en een seinhuis gehaald om wat meer sfeerbeelden te brengen.

Tja, en dan haal je toch snel even wat locs en wagens uit het schaduwstation naar boven. Door het station denderen de Regional Express en de Crossrail sleurt wat goederenwagens mee.

Bij de locloods staan twee locs (de NS1838 en de Tulpenloc) rust te houden. Iets meer naar achteren, voor het seinhuis, nadert een BR101 met een goederenwagen station Hookyville. De wagen mag wel eens een poetsbeurt hebben.

Nu het baanplan sluitend is, kan ik weer een stap verder. Morgen gaan de draadeinden een stuk ingekort worden en als de tijd het toelaat, zal ik het sporengebied markeren zodat ik daar alvast blauwe ondervloer kan aanbrengen, die ik dan wel een ander kleurtje ga geven. Het meeste zie je straks niet meer, want er worden wel degelijk wat ballast en looppaadjes van zand aangebracht. Maar een scenerygeleerde heeft me ooit aangegeven dat je de ondergrond het beste kan verven in een kleur die straks enigszins terugkomt. In dit geval bruin. Daarna wordt het een tijdje draadjes aan rails solderen en dan spoorgewijs gaan leggen.

Nog even een vraag (hopelijk is niet iedereen voortijdig afgehaakt): Zetten jullie de perrons ook op de isolatie, in mijn geval de blauwe ondervloer of snijden jullie die weer weg?

Mvg,
Martin

m de deugd

• Gast
« Reactie #373 Gepost op: 09 April 2010, 22:14:56 »
Hoi Martin.

Ik in ieder geval wel.
Het perron zet ik op de blauwe onderplaat.
Maar het stationsgebouw niet.

Martin.

Ps Het perron ga ik zelf maken.
« Laatst bewerkt op: 09 April 2010, 22:19:30 door m de deugd »

Schachbrett

• Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
« Reactie #374 Gepost op: 09 April 2010, 22:45:15 »
Hoi Martin,

Dat is mooi materieel wat je ten toon spreid,TOP (y)

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben