Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:00:00
waterwagens
door
stootblok
Vandaag
om 15:49:15
Project seaside Germany
door
Tjalling
Vandaag
om 15:36:13
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Pauldg
Vandaag
om 15:33:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 15:15:30
Fleischmann rijtuig 5896
door
ArjanB
Vandaag
om 15:15:17
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht
door
TonM
Vandaag
om 15:10:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:55:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Jelmer
Vandaag
om 14:28:44
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 13:44:42
C12c rijtuig
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:39:10
Op Zuid (NL H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen.
door
hervé
Vandaag
om 13:33:31
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013
door
erbink
Vandaag
om 13:24:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
Vandaag
om 13:24:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:04:05
Au bord de la Cèze
door
Basmans
Vandaag
om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Lucien
Vandaag
om 11:33:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:01:43
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
Rick
Vandaag
om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
MathynK
Vandaag
om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen
door
ArjanB
Vandaag
om 01:18:15
Palisade Canyon
door
RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Hookyville (schaal N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
Vorige
-
Volgende
-
1
...
17
18
[
19
]
20
21
...
69
Omlaag
Auteur
Topic: Hookyville (schaal N) (gelezen 265756 keer)
Hookies
Re:Hookyville (schaal N)
«
Reactie #270 Gepost op:
16 December 2009, 20:53:41 »
Vandaag stug doorgegaan met de spiraal. Stap 1 was alle moertjes weer aandraaien, zodat het spiraaldeel goed zit. Alles nagemeten en overal dezelfde afstand bewaard: 5,8 cm. Daarna weer een zestal rails van draadjes voorzien. Die zijn inmiddels ook al weer gelegd op het tweede spiraaldeel, zodat de trein nu door kan rijden naar de tweede verdieping.
Foto van bovenaf:
Foto van de zijkant:
Ik heb ook een kort filmpje gemaakt voor op Youtube. Kijk
hier
maar eens.
Mvg,
Martin
«
Laatst bewerkt op: 16 December 2009, 20:57:57 door Hookies
»
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.
Schachbrett
Wir bauen fur Sie!!
Bahnfahren ist ÖBB !!!
«
Reactie #271 Gepost op:
16 December 2009, 21:11:38 »
Hallo Martin,
Het ziet er weer puik uit.
Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Hookies
«
Reactie #272 Gepost op:
18 December 2009, 21:36:05 »
De afgelopen dagen weer bezig geweest met de spiraal. Er zit weer een ring op. Natuurlijk even testen. Ja hoor, de NS-loc met de drie verlichte wagens trekt dit ook gemakkelijk. Ander locje genomen om de binnenbocht eens te testen. In de voorlaatste ring houdt de loc onverwacht halt. Wat is dat nou weer? Aan stroomtekort dacht ik niet. Immers, alleen de eerste ring is aangesloten op de ringleiding, de andere draadjes hangen wel op de plaats, maar moeten nog gesoldeerd worden. Maar aangezien de langere buitenbaan het wel doet, moest het iets anders zijn. Misschien een zaagsnede in de rail? Ook niet. Op goed geluk drukte ik de las even wat aan en daar hoorde ik een loc in beweging komen. Okay, probleem gevonden. Met een schroevendraaier de las klem gezet tegen de rails en dat was voldoende.
Daarna een nieuwe test. De NS-loc in de buitenboog laten rijden en de Tulpenloc met drie verlichte Regional Express wagens in de binnenbocht. De Tulp kreeg een voorsprong, maar de NS-loc, die plankgas ging (zijn plankgas is vele malen sneller dan mijn andere locs, maar dat verandert wel als ze allemaal geijkt gaan rijden), snelde naderbij om in de laatste ring langszij te komen.
Eerst wat foto's.
De constructie van een afstandje.
Hier zie je de Tulp met wagens in de bovenste ring, de NS zit een ring lager.
De Regional Express wordt door de Tulp naar beneden geduwd. De stuurstand heeft nu frontlichten.
Foto schuin van onderen. In de éé-na-laatste ring staan beide treinstellen.
En tot slot nog een kort filmpje van beide treinen in de spiraal. Na de jaarwisseling maar eens kijken of ik extra geheugen kan plaatsen om iets langer te filmen.
Kijk maar eens
hier
.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.
m de deugd
Gast
«
Reactie #273 Gepost op:
19 December 2009, 10:07:10 »
Keurig.
Martin.
Hookies
«
Reactie #274 Gepost op:
19 December 2009, 11:52:14 »
Dank je Martin. Ik moet binnenkort wel achter de tekentafel gaan zitten om de bovenbaan in te plannen, want ik ben nu bijna boven. Althans, het eerste deel. Mooi iets voor in de kerstvakantie.
Dat betekent dat ik me ook moet gaan verdiepen in koppelen van modules. Ik wil de delen op het frame in stukken bouwen en daarna pas op het frame plaatsen. Niet hele landschappen, maar ik denk bijvoorbeeld aan het stationscomplex. Dan kan ik dat op mijn bureau opbouwen en de hele plaat draaien, zodat ik geen last van mijn rug krijg door voorover te moeten hangen over het frame. Ook de draden kan ik dan al onderdoor trekken. En daarna pas aansluiten. Maar ja: hoe krijg je de rails passend en hoe maak je de verbindingen voor de ringleiding. Daar ben ik nog niet uit. Komt tijd, komt raad.
Vandaag is overigens geen bouwdag. Er zijn namelijk grote problemen op het spoor naar Hookyville. De Duitse spoorwegen hebben Bahnhof Hookyille al in het spoorschema opgenomen. De problemen zijn dan ook duidelijk. Aangezien de sporen nog niet tot Hookyville zijn doorgetrokken, loopt het behoorlijk vast in de spiraal. Vanuit Nederland en Duitsland zelf zijn al twee stellen vol met nieuwe bewoners en potentiële Hookyvillers op weg naar dit dorpje. De Crossrail staat ook al geparkeerd met 10 kolenwagens. De EK-loc neemt, dozen, pakketten, interieurzaken en een nieuwe lading post mee. Kortom, grote ellende, want waar moeten al die mensen nu hun behoefte doen?
In de States was dit nooit een ramp. Daar reed de trein gewoon door tot het eind, iedereen stapte even uit en legde wat nieuwe bielzen en staven neer en hoppa, de trein ging weer verder. Rond Hookyville werkt dat niet. Gelukkig zijn her en der al nieuwe moertjes zichtbaar voor de volgende bevestiging.
Onderschrift: Met zijn allen dringen in de spiraal!
Opzij met die personenwagens, het vrachtvervoer wil door!
Genoeg gefantaseerd. Morgen eerst de draadjes in de spiraal maar eens solderen, want dan kan ik die niet meer lostrekken. Plus dat ik weer zes nieuwe railstukken van draadjes moet voorzien voor de volgende spiraalring. Wat morgen niet gedaan wordt, wordt pas na woensdag vervolgd. Moet eerst een verhaal schrijven voor het personeelsblad van Heineken over Brand, hét Limburgse bier!
Mvg,
Martin
Basilicum
Prae-adviseur
«
Reactie #275 Gepost op:
19 December 2009, 12:50:08 »
Hoi Martin,
De spiraal ziet er goed uit. Zouden de treinen op de spiraal niet beter bouwmaterialen kunnen brengen in plaats van forenzen?
Bij de bouw van mijn
railspiraal
heb me afgevraagd hoe ik de voeding van de rails kan aansluiten zonder een wirwar aan draden. De oplossing ligt voor de hand: de draadeinden heb ik hiervoor ingeschakeld. Misschien ook een idee voor jou.
Succes!
Groet,
Basilicum
«
Laatst bewerkt op: 19 December 2009, 12:52:24 door Basilicum
»
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Hookies
«
Reactie #276 Gepost op:
19 December 2009, 13:04:45 »
Hoi Basilicium,
Ik laat de draadjes ook rond de draadeinden lopen. Dat leek me het handigste, bovendien kun je dan makkelijker bij de sporen voor als er een trein naast de rails staat.
Mvg,
Martin
Basilicum
Prae-adviseur
«
Reactie #277 Gepost op:
19 December 2009, 13:16:54 »
Martin,
Bij mijn spiraal worden de rails gevoed door de draadeinden zelf. Onder de tafel heb ik aan de buitenste ringen met draadeind de plus- en aan de binnenste ring de minpool gemonteerd. Tussen het hout en de moeren zijn aansluitpunten aangebracht om de verbinding naar de rails te kunnen solderen.Zo kan ik op vrijwel elke gewenste plek de rails elektrisch aansluiten zonder extra bedrading.
Groet,
Basilicum
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
m de deugd
Gast
«
Reactie #278 Gepost op:
19 December 2009, 19:02:17 »
Dat is meteen een heel goed iets voor mij ook.
Ik zat daarover ook te dubben hoe je dat het beste zou kunnen doen.
Maar dit iedee is buiten gewoon geniaal.
Dank je vriendelijk,dit neem ik toch mooi mee.
M.V.G van Martin.
Ik blijf dit volgen.
Hookies
«
Reactie #279 Gepost op:
21 December 2009, 10:13:17 »
Toch eerder een update dan verwacht. Ik had gisteren nog wat tijd over en dus naar zolder toe. Moertjes even aandraaien en meteen een manier uitgeprobeerd om de draden netjes te bundelen. Ik kreeg namelijk van Santerdam de tip om paperclips te gebruiken. Die doe je om het draadeinde heen en dan zet je de paperclip met de tweede moer strak vast. Dan kun je op die manier de draadjes netjes naar beneden laten lopen en heb je er eigenlijk geen last van.
Nog een tip, maar dan eentje die ik zelf heb ondervonden. Geef meteen na het boren van de gaten voor de draadeinden aan welke zijde van het spiraaldeel de bovenkant is. Ik heb dat niet gedaan en kwam er nu achter dat ik bij één deel de gaten niet op de juiste plek had zitten. Ik had hier de ondervloer (en daarna ook nog eens de ondervloer geverfd, wat overigens geen punt is) op zeg maar kant A aangebracht, maar bij alle andere delen op kant B. En de gaten waren geboord aan de hand van kant B. Nu blijkt dus dat de gaten voor de meeste draadeinden bij kant A niet op de goede plek zitten, maar iets verder opzij moeten. Ik heb dat meteen gefixt. Overigens moet dit deel nog worden aangebracht. Op de foto hieronder zie je wel dat de voorlaatste laag in de spiraal is gelegd. Er moeten alleen nog rails op en daar moet ik nog wat draadjes aan solderen. Zodra dat gebeurd is, volgt er wel weer een nieuwe update.
Mvg,
Martin
IPIO'er
"Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
«
Reactie #280 Gepost op:
21 December 2009, 12:06:25 »
Mvg,Martin
[/quote]
Martin, wat een kieren zitten er tussen de segmenten van je Helix, moet je deze nog aansluiten of gaat dat niet meer!
Groetjes, Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.
Hookies
«
Reactie #281 Gepost op:
21 December 2009, 12:23:01 »
Dat valt wel mee, Marc. Het lijkt hier enorm omdat de foto is ingezoomd. De paperclip is al een klein formaat en die is vele malen groter dan de kieren. Ik zou zeggen: de bovenste is één draadje dik, de tweede die je ziet is iets ruimer, twee draadjes. Valt dus reuze mee.
m de deugd
Gast
«
Reactie #282 Gepost op:
21 December 2009, 18:08:10 »
Hallo Martin.
Ik vindt dit zo,n duidelijk voorbeeld hoe je een spiraal moet opbouwen.
Ik heb zelf vandaag mijn spiraal gedemonteerd,en ga deze bouw volgorde aanhouden.
Laag voor laag,mijn metode bevalt mij niet.
Ik kon er niet meer bij,dus,aldoende leerd men.
Ik zie hoe jij het doet.
Ik wilde te snel,das helemaal fout.
Maar alles is gelukkig gezaagt dus dat valt mee.
Alleen de manier van opbouwen wordt anders.
Mvg Martin.
m de deugd
Gast
«
Reactie #283 Gepost op:
21 December 2009, 21:37:07 »
Hoi, ik wilde er nog even bij zetten,ter uitleg.
Daar ik nu toch met plakken van de ondervloer bezig ben.
Komt het wel goed uit,nu kan ik er wel goed bij i.v.b.m. snij en plakwerk.
Dus zo fout was het achteraf niet,alleen had ik het beter gelijk kunnen doen,maar ja.
Martin.
Hookies
«
Reactie #284 Gepost op:
23 December 2009, 18:28:47 »
Toch nog even tijd gevonden gistermiddag en vanochtend erg vroeg (half 7, kon toch niet meer slapen vanwege een verkoudheid) om de rails te leggen op het huidige hoogste deel van de spiraal. Alleen de rails op de eerste driekwart ring zijn pas van voeding voorzien, dus ik vind het knap dat de treinen dan toch nog bovenkomen. Per ring zijn er drie rails (in de binnenbocht drie en in de buitenbocht drie) voorzien van twee voedingspunten. Dit zal ik toch deels liggend aan de ringleiding moeten koppelen. Kan ik er dan ook vanuitgaan dat het de treinen lukt om nog makkelijker omhoog te klimmen omdat er dan meer stroompunten zijn?
Nog één ring en de twee rails zullen het frame opdraaien. Alleen de binnenbocht krijgt nog een aftakking om driekwart ronde door te rijden en daar uit de spiraal te komen. Als alles lukt, komt er te zijner tijd ook nog een spoor dat aan de bovenkant achter de spiraal langs gaat en op het deel waar de buitenbocht net weg is gegaan weer aansluit op de spiraal om na een bocht van 90 graden samen met de afgetakte binnenbocht uit de spiraal te komen. Dit zal ik niet meteen aansluiten. Dat komt pas als ik de tegenoverliggende tafels (nog te bouwen) bereik.
Zijwaartse blik. De NS-loc zal in de volgende ring vanaf dit punt één boogje naar rechts gaan en dan 'straight ahead' het frame op.
Blik van de achterzijde (of de voorzijde zo je wilt). Op het punt van het achterste rijtuig (net even meer naar de muur toe) zal het binnenspoor in de toekomst rechtuit gaan. Als het goed is, wordt de buitenbocht hier ook gevuld door een achterlangs komend spoor, dat ter hoogte van de witte fles in de spiraal duikt.
Mvg,
Martin
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10