Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 23:42:44
De modeltreinen van Spoorijzer door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 23:02:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 22:51:50
Piko blauwe 1000 door prutser
Vandaag om 22:49:28
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
Vandaag om 22:09:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 21:44:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
Vandaag om 21:38:45
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
Vandaag om 20:46:34
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
Vandaag om 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
Vandaag om 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
Vandaag om 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
Vandaag om 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
Vandaag om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
  

Auteur Topic: Gezakt voor de hellingproef  (gelezen 9483 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5437
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #30 Gepost op: 17 April 2008, 11:53:09 »
Ik heb mijn plannen herzien, en het schaduwstation (wat wegens ruimtegebrek echt onder de tafel moet) is nu voorzien van betere op-en afritten, de eerste tests zijn veelbelovend :) nu kan ik eindelijk verder bouwen.
Zie ook het baanplannen draadje ;D
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10727.0
RETROBAHN A.G.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #31 Gepost op: 17 April 2008, 11:53:56 »
Het hangt er maar net van af wat je met een hobbyloc bedoelt. Geef maar eens een catalogusnummer of een omschrijving van die loc, dan weten we waar we over praten.
De moderne hobbylocs hebben een motor in het midden met cardanaandrijving op beide draaistellen. Een constructie die wat mij betreft technisch superieur is aan de klassieke Märklin constructie met aandrijving op 1 draaistel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #32 Gepost op: 17 April 2008, 18:41:31 »
Gewoon de bekende BR 185 hobby lok van Märklin. Inderdaad cardan aandrijving op twee draaistellen maar............ ze hebben slechts twee ABS-jes. Ondanks dat de kap van metaal is zijn ze niet super zwaar, de door mij verbouwde hobby lok met klokanker motor weegt meer en presteerd ook meer. Vandaar dat Jeroen sprak van "standaard" hobby lok.
Märklin Re 460 en Re 4/4 II beide met één motor draaistel presteerd op de hellingeven veel als cardan aandrijving op twee draaistellen.
Jeroen heeft gezien dat een Roco lok Re 465 met één aangedreven draaistel zonder slip met de genoemde trein op de helling wegtrekt.
Hier zakken dus geen modellen voor de hellingproef een iedergeval.
Wie het niet geloven wil komt maar kijken, zal ik je het laten zien!

Thx Jeroen voor de gezellige avond  ;)

Mvg, Johan.
« Laatst bewerkt op: 03 May 2008, 23:45:35 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #33 Gepost op: 18 April 2008, 08:55:02 »
en dan 4 of 2 asb's? die 1144 heeft er 2.

Kennelijk blijft de firma Ma/Trix het moeilijk vinden om van een oorspronkelijk AC ontwikkeld model een goede DC versie te maken. Mijn AC 1144 heeft namelijk 4 ASB's en het is een hele prettige kar om mee te rijden. Jammer dat de Trix versie er maar 2 heeft :-(

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #34 Gepost op: 18 April 2008, 09:00:43 »
Jeroen heeft gezien dat een Roco lok Re 465 met één aangedreven draaistel zonder slip met de genoemde trein op de helling wegtrekt.
Hier zakken dus geen modellen voor de hellingproef een iedergeval.
Wie het niet geloven wil komt maar kijken, zal ik je het laten zien!

Thx Jeroen voor de gezellige avond  ;)

Mvg, Johan.

En zonder dat het nu mijn bedoeling is om er een bedevaartsoort van te maken, het rondneuzen bij Johan is zeer zeker de moeite waard! Zeker als het om technische snufjes en het ombouwen van materieel gaat, want dat vak verstaat Johan echt wel!

Johan, ik vond het ook onwijs gezellig en heb weer een hoop geleerd!  ;)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #35 Gepost op: 18 April 2008, 09:34:35 »
Kennelijk blijft de firma Ma/Trix het moeilijk vinden om van een oorspronkelijk AC ontwikkeld model een goede DC versie te maken. Mijn AC 1144 heeft namelijk 4 ASB's en het is een hele prettige kar om mee te rijden. Jammer dat de Trix versie er maar 2 heeft :-(
Daar is wel een logische verklaring voor. Bij de Märklin versie heb je 4 asb's, dus nog 4 wielen over voor elektrisch contact naar de rails.
Bij de Trix versie zou je dan per kant maar 2 wielen overhouden die stroom afnemen, en dat is te weinig. Dus moeten er dan 2 asb's weg.
Nog beter zou zijn om alle asb's weg te laten, maar dat is een andere discussie die we hier al vaker hebben gevoerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.