Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Chris Westerduin
Vandaag om 05:55:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 04:30:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:09:35
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:27:12
Piko blauwe 1000 door Deetrein
Vandaag om 01:13:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:12:18
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
27 November 2025, 23:42:44
De modeltreinen van Spoorijzer door neudalhausenstadbahn
27 November 2025, 23:02:33
Terschellinger Spoor door FritsT
27 November 2025, 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Aachenau West door wob
27 November 2025, 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
Stub switches door Hans1963
27 November 2025, 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
27 November 2025, 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
27 November 2025, 20:46:34
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
27 November 2025, 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
27 November 2025, 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
27 November 2025, 20:23:36
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
27 November 2025, 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 November 2025, 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
27 November 2025, 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
27 November 2025, 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
27 November 2025, 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
27 November 2025, 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
27 November 2025, 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
27 November 2025, 15:34:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
27 November 2025, 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
27 November 2025, 15:14:45
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
27 November 2025, 12:47:22
  

Auteur Topic: Gezakt voor de hellingproef  (gelezen 9492 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5437
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #30 Gepost op: 17 April 2008, 11:53:09 »
Ik heb mijn plannen herzien, en het schaduwstation (wat wegens ruimtegebrek echt onder de tafel moet) is nu voorzien van betere op-en afritten, de eerste tests zijn veelbelovend :) nu kan ik eindelijk verder bouwen.
Zie ook het baanplannen draadje ;D
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10727.0
RETROBAHN A.G.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #31 Gepost op: 17 April 2008, 11:53:56 »
Het hangt er maar net van af wat je met een hobbyloc bedoelt. Geef maar eens een catalogusnummer of een omschrijving van die loc, dan weten we waar we over praten.
De moderne hobbylocs hebben een motor in het midden met cardanaandrijving op beide draaistellen. Een constructie die wat mij betreft technisch superieur is aan de klassieke Märklin constructie met aandrijving op 1 draaistel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #32 Gepost op: 17 April 2008, 18:41:31 »
Gewoon de bekende BR 185 hobby lok van Märklin. Inderdaad cardan aandrijving op twee draaistellen maar............ ze hebben slechts twee ABS-jes. Ondanks dat de kap van metaal is zijn ze niet super zwaar, de door mij verbouwde hobby lok met klokanker motor weegt meer en presteerd ook meer. Vandaar dat Jeroen sprak van "standaard" hobby lok.
Märklin Re 460 en Re 4/4 II beide met één motor draaistel presteerd op de hellingeven veel als cardan aandrijving op twee draaistellen.
Jeroen heeft gezien dat een Roco lok Re 465 met één aangedreven draaistel zonder slip met de genoemde trein op de helling wegtrekt.
Hier zakken dus geen modellen voor de hellingproef een iedergeval.
Wie het niet geloven wil komt maar kijken, zal ik je het laten zien!

Thx Jeroen voor de gezellige avond  ;)

Mvg, Johan.
« Laatst bewerkt op: 03 May 2008, 23:45:35 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #33 Gepost op: 18 April 2008, 08:55:02 »
en dan 4 of 2 asb's? die 1144 heeft er 2.

Kennelijk blijft de firma Ma/Trix het moeilijk vinden om van een oorspronkelijk AC ontwikkeld model een goede DC versie te maken. Mijn AC 1144 heeft namelijk 4 ASB's en het is een hele prettige kar om mee te rijden. Jammer dat de Trix versie er maar 2 heeft :-(

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #34 Gepost op: 18 April 2008, 09:00:43 »
Jeroen heeft gezien dat een Roco lok Re 465 met één aangedreven draaistel zonder slip met de genoemde trein op de helling wegtrekt.
Hier zakken dus geen modellen voor de hellingproef een iedergeval.
Wie het niet geloven wil komt maar kijken, zal ik je het laten zien!

Thx Jeroen voor de gezellige avond  ;)

Mvg, Johan.

En zonder dat het nu mijn bedoeling is om er een bedevaartsoort van te maken, het rondneuzen bij Johan is zeer zeker de moeite waard! Zeker als het om technische snufjes en het ombouwen van materieel gaat, want dat vak verstaat Johan echt wel!

Johan, ik vond het ook onwijs gezellig en heb weer een hoop geleerd!  ;)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #35 Gepost op: 18 April 2008, 09:34:35 »
Kennelijk blijft de firma Ma/Trix het moeilijk vinden om van een oorspronkelijk AC ontwikkeld model een goede DC versie te maken. Mijn AC 1144 heeft namelijk 4 ASB's en het is een hele prettige kar om mee te rijden. Jammer dat de Trix versie er maar 2 heeft :-(
Daar is wel een logische verklaring voor. Bij de Märklin versie heb je 4 asb's, dus nog 4 wielen over voor elektrisch contact naar de rails.
Bij de Trix versie zou je dan per kant maar 2 wielen overhouden die stroom afnemen, en dat is te weinig. Dus moeten er dan 2 asb's weg.
Nog beter zou zijn om alle asb's weg te laten, maar dat is een andere discussie die we hier al vaker hebben gevoerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.