Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 13:10:05
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 12:54:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:47:20
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
Mijn geweatherde modellen door RikM
Vandaag om 11:34:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
  

Auteur Topic: Hagendam - (Baanplan H0)  (gelezen 5426 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Hagendam - (Baanplan H0)
« Gepost op: 17 April 2008, 11:50:23 »
Na het falen van de eerste rijproeven vanuit het schaduwstation >:(, heb ik de sporen naar het landschapsniveau herzien en de maximale stijging teruggebracht tot ca 2%. Nu gaat het wel goed, en kan ik verder bouwen aan mijn plan Hagendam. Op 2,70x1,80 meter (min een hap van 65 cm voor teogang tot de baan en de cv ketel) maak ik nu een Hollands landschap met klein lokaalstation, een dorpje met agrarisch bestemmingsplan en een klein stukje industrie waar ook een loods met NS museummaterieel komt.
Het schaduwstation heeft 4 opstelsporen, lang genoeg voor regionaal treinverkeer en een enkele goederentrein.

Het dorp Hagendam met een (iets hoger gelegen) stukje industrie

De eerste bouwfase is voor 2/3 voltooid: binnenkort de plaatjes.
Voor goede suggesties sta ik natuurlijk open ;D
Groeten Bessel


« Laatst bewerkt op: 17 April 2008, 23:58:55 door Hans van de Burgt »
RETROBAHN A.G.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Herzien plan Hagendam
« Reactie #1 Gepost op: 17 April 2008, 12:43:56 »
Krijg je geen probleem me het spoor (donkergrijs) wat vanuit het station schuin rechts naar boven vertrekt en dan onder het draaischijf gedeelte door gaat. Dit lijkt me een steile helling.

Eric
Gr.
Eric

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Herzien plan Hagendam
« Reactie #2 Gepost op: 17 April 2008, 13:00:21 »
Het plan is om het donkergrijze stuk te laten dalen met een 2% helling en het industrieterrein hoger te leggen: er moet dan net genoeg hoogte zijn om de lus te berijden. Maar dit gedeelte wordt als laatste gelegd, dus er is nog wat aanpassing mogelijk ;D
RETROBAHN A.G.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Herzien plan Hagendam
« Reactie #3 Gepost op: 17 April 2008, 23:54:48 »
// Op 2,70x1,80 meter (min een hap van 65 cm voor teogang tot de baan en de cv ketel)// een Hollands landschap met klein lokaalstation, een dorpje met agrarisch bestemmingsplan en een klein stukje industrie waar ook een loods met NS museummaterieel komt.//

Misschien komt het je plan ten goede om terug  te gaan naar enkelspoor
en minder opstelsporen naast de draaischijf te plaatsen? Greetz, Paul

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Hagendam - (Baanplan H0)
« Reactie #4 Gepost op: 07 May 2008, 13:39:27 »
Goed idee van je, Paul (ik zag dat je zelf een zeer ambitieus plan hebt gemaakt-ik benijd je beschikbare ruimte!) Ik heb het rondspoor nu om het industriestukje heengetekend en de baan als enkelsporige lus met uitbreiding getekend. Er zijn nog wel kleine hoogteverschillen in het landschap maar de sporen lopen niet meer over elkaar heen. Het samenkomen van de sporen links is een vast feit, mijn schaduwstation is inmiddels 90% afgebouwd.
Heeft iemand een beter idee voor de invulling van het stukje "museum" rond de draaischijf?
Groeten, Bessel
RETROBAHN A.G.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Hagendam - (Baanplan H0)
« Reactie #5 Gepost op: 07 May 2008, 20:12:56 »
//maak ik nu een Hollands landschap met klein lokaalstation, een dorpje met agrarisch bestemmingsplan en een klein stukje industrie waar ook een loods met NS museummaterieel komt.
Het schaduwstation heeft 4 opstelsporen, lang genoeg voor regionaal treinverkeer en een enkele goederentrein.//

Bessel, allereerst ben ik geen specialist op dit gebied maar kijk eens of je verder komt met de volgende opmerkingen:

Ik weet niet zeker wat je thema is en met wat voor een materieel (diesel, stoom, elektrisch) je wilt gaan rijden, maar ik zou de hele draaischijf en alles wat daarmee samenhangt, zoals de museumfunctie v.d lokloods, laten vervallen. Overweeg bijvoorbeeld eens het thema van een museumlijn.

Vraag mij niet waarom, maar toen ik je omschrijving las, moest ik gelijk denken aan de stoomtramlijn (NS-museummaterieel!) die loopt van Hoorn naar Medemblik. Aan deze lijn liggen enkele kleine stations met aan het eind van de lijn het kopstation te Medemblik. Op deze lijn werden vroeger passagiers en (agrarische) goederen vervoerd.

Stel nu dat je een onderdeel van deze lijn als uitgangspunt neemt voor je plan waarbij station Hagendam (Hoorn)  ;) het vertrekpunt van je museummaterieel is, dan heeft het spoor een functie: nl. het vervoer van mensen en goederen in een landelijke (agrarische) omgeving.

Je hebt bij een verdere uitwerking ook gelijk een tijdperk waarin je kunt rijden met museummaterieel: circa tijdperk II. Als je dit realistisch wilt houden, dan beperk je je tot het rijden met  NL- stomers.

De "industrie" zou ik bij een verdere uitwerking ook laten voor wat het is omdat industrie minder past in deze setting gezien het gewenste (?) agrarische karakter.

De ruimte die nu vrijkomt, kun je bijvoorbeeld verder invullen met het station van bijvoorbeeld Opperdoes (overslag van aardappelen :P & post + instap/ uitstapplaats voor passagiers) of het eindpunt van de route: station Medemblik. Dit is een kopstation. Met een kopstation creëer je mogelijkheden om te kunnen rangeren.

Ik heb wat foto's bijgevoegd van "Hoorn onder Stoom" (2007) waarop je links de lokloods ziet met het museummaterieel en wat bijbehorende sporen. Hoewel je het niet kunt zien, is hier geen draaischijf aanwezig. Ook niet zichtbaar zijn het station en het seinhuis. Deze liggen wat meer naar voren. 

Tip: geef € 6,- uit tijdens de  Stoomtramvierdaagse in Medemblik van 24.05.2008 - 25.05.2008. Ik weet zeker dat je veel inspiratie op doet tijdens de reis van Hoorn - Medemblik. (v.v.) Wellicht komt dit je plan ten goede.  Greetz, Paul

(Vergeet je fototoestel niet!)





Edit: ik vond deze foto nog:



« Laatst bewerkt op: 08 May 2008, 08:45:18 door Paul VT 11.5. Reden: loods <=> draaischijf »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Hagendam - (Baanplan H0)
« Reactie #6 Gepost op: 09 May 2008, 14:48:05 »
Er moet daar nodig eens worden geroestreden :P
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Hagendam - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 09 May 2008, 15:58:46 »
Roestrijden is mij om de werking van de beveiliging te garanderen en dat is hier niet nodig.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Hagendam - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 10 May 2008, 00:53:39 »
Zou je denken ;)
Maar roest duid op tijdje niet gebruikt, en dat moeten we niet hebben :P
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Hagendam - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 10 May 2008, 01:21:06 »
Winter he  ::) Komt met dit weer vast wel weer helemaal goed.  ;)

Over het baanplan:

Draaischijf-/depotaansluiting bij het station maken en niet aan de vrije baan.

En een uithaalspoor maken bij de twee rangeersporen bij de goederenloods. (De wissel naar spoor 3 en 4 vervangen door een engels wissel dus bijvoorbeeld.)

RJ