Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Prestige Models : ervaringen door EddyK
Vandaag om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
  

Auteur Topic: Artitec DE1 ontspoort  (gelezen 7955 keer)

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
Artitec DE1 ontspoort
« Gepost op: 28 February 2023, 19:52:57 »
Ik heb opeens hetvolgende probleem met de Artitec DE1.
Als deze achteruit rijdt (dus het aangedreven draaistel achteraan) ontspoort deze iedere keer op een bepaald stuk rails.
Heb al goed gekeken of daar iets aan mankeert , maar dat is niet het geval.Niets tussen de rails.
Nu ben ik erachter gekomen dat de assen uit 2 delen bestaat en deze zijn verbonden via een soort rubber slangetje.
Zijn er meer die dit probleem herkennen en hoe dan opgelost.
Kan ik er misschien andere wielen onder doen en zo ja welke.



Deze dus.

mvg Henk



« Laatst bewerkt op: 01 March 2023, 11:32:22 door Reinout van Rees. Reden: d/t »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
    • Biesje.nl
Re: Artitec DE1 ontspoord
« Reactie #1 Gepost op: 28 February 2023, 20:15:20 »
Dag Henk,

Zou geen rubber moeten zijn maar hard plastic. Dit is om de wielen te isoleren aangezien de as lagers de stroom afnemen. Als je niet gedeelde assen (dus zonder het plastic buisje er tussen) gaat gebruiken dan heb je geen stroomafname meer en mogelijk zelfs kortsluiting op 2-rail banen.

Zitten de wielen nog wel op de juiste afstand op een as? Voor 3-rail banen (zoals Märklin) moet dat 14 mm zijn dacht ik, voor 2-rail banen iets meer 14,3 of 14,5 of zo), anders kan je inderdaad problemen krijgen. Als het echt een rubber slangetje is dan is dat ook niet goed natuurlijk, dan gaat alles zwabberen :(

Kan je meer vertellen over welke rails je gebruikt? dan krijg je wellicht meer bruikbare antwoorden (y)

Mvg,

Robert

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1129
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Artitec DE1 ontspoord
« Reactie #2 Gepost op: 28 February 2023, 20:16:32 »
Henk,

Ik zou controleren de wijdte tussen de wielen. Die moet bij alle vier gelijk zijn.
Een andere controle of het loopdraaistel soepel kan bewegen en nergens blijft haken

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
Re: Artitec DE1 ontspoord
« Reactie #3 Gepost op: 28 February 2023, 21:03:46 »
afgelopen zondag was ik in Goes op de beurs en daar had Klaas Zondervan hetzelfde met zijn DE2.
We hebben er met 3 man naar gekeken maar eigenlijk weinig te zien. Uiteindelijk heeft Klaas
hem omgedraaid en toe deed ie het goed  ;D dus dat kun je proberen  ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Artitec DE1 ontspoord
« Reactie #4 Gepost op: 28 February 2023, 21:15:10 »
....voor 2-rail banen iets meer 14,3 of 14,5 of zo),
Minimaal 14,4 en maximaal 14,6 mm volgens NEM.

Het probleem wat ik heb met mijn DE-2's is dat de draaistellen geen rolruimte hebben. In die richting zijn ze star ten opzichte van de bodemplaat. Ik merk het voornamelijk in de overgang tussen vlak spoor en verkant spoor. Die overgang moet heel geleidelijk zijn, anders tilt het treinstel de flenzen over de rails.
Ik vind dit een ontwerpfout.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17875
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Artitec DE1 ontspoord
« Reactie #5 Gepost op: 28 February 2023, 21:21:33 »
Bij het Amerikaanse spul zorgen we altijd voor 1 draaistel dat zeg maar "star" kan draaien, de andere mag wat speling hebben op zijn bevestiging. Zo staat het dan een beetje als op een driepoot en altijd op de rails. Beide star zorgt vaak voor ontsporingen. met een treinstel misschien wat moeilijker maar het principe blijft hetzelfde :)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Artitec DE1 ontspoord
« Reactie #6 Gepost op: 28 February 2023, 21:52:36 »
Minimaal 14,4 en maximaal 14,6 mm volgens NEM.

Het probleem wat ik heb met mijn DE-2's is dat de draaistellen geen rolruimte hebben. In die richting zijn ze star ten opzichte van de bodemplaat. Ik merk het voornamelijk in de overgang tussen vlak spoor en verkant spoor. Die overgang moet heel geleidelijk zijn, anders tilt het treinstel de flenzen over de rails.
Ik vind dit een ontwerpfout.
Dat is 1 van de eerste opmerkingen geweest na introductie tig jaar geleden, indien je spoor niet vlak ligt blijft dit een probleem. Maar bij de topicstarter is het probleem spontaan ontstaan, dus dan is een issue met asbreedte of losgeraakte wielen waarschijnlijker
RETROBAHN A.G.

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
Re: Artitec DE1 ontspoord
« Reactie #7 Gepost op: 28 February 2023, 22:11:42 »
Ik rijdt op 2 rail systeem.
Voornamelijk roco/Tillig.
Ik heb de breedte tussen de
wielen al gemeten.
Die afstand is 14 mm
Dus dat moet goed zijn.
Kan het draaistel ook
niet omdraaien, want
Dan komen de treden
andersom te zitten.
Dus andere wielen is ook
geen optie.
Mvg Henk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
    • Biesje.nl
Re: Artitec DE1 ontspoord
« Reactie #8 Gepost op: 28 February 2023, 22:24:49 »
Hoi, voor 2-rail is 14 mm dus te krap wellicht, dan moet het iets meer zijn zoals Klaas aangaf tussen 14,4 en 14,6 mm (ik was te zuinig  :-X ). Anders krijg je ellende op met name wissels denk ik. :(

 Ik weet wel dat ik bij mijn eigen twee DE1 stellen de draaistellen iets hoger heb gemaakt zodat het beter smoelt bij de DE2. Toen heb ik ook meteen het 'kantelen' aangepast zodat het loopdraaistel iets beter het spoor kan volgen.

Maar daar ik geen echte baan heb is dat grotendeels theoretisch.

Mvg,

Robert


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Artitec DE1 ontspoord
« Reactie #9 Gepost op: 28 February 2023, 22:27:04 »
Die afstand is 14 mm
Dus dat moet goed zijn.
Nee, dat is niet goed. Die afstand moet iets groter zijn. Wat ik eerder noemde, tussen 14,4 en 14,6 mm.

Citaat
Kan het draaistel ook
niet omdraaien,
Ik bedoel niet het draaistel omdraaien, maar het hele treinstel andersom op de rails zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Artitec DE1 ontspoord
« Reactie #10 Gepost op: 28 February 2023, 22:29:34 »
Toen heb ik ook meteen het 'kantelen' aangepast zodat het loopdraaistel iets beter het spoor kan volgen.
Kun je ook vertellen hoe je dat hebt gedaan. Het verbeteren van de kantelruimte staat nog steeds op mijn to-do lijstje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
    • Biesje.nl
Re: Artitec DE1 ontspoord
« Reactie #11 Gepost op: 01 March 2023, 05:16:05 »
Omdat ik de bak op dezelfde hoogte wilde hebben als bij de DE2 heb ik bovenop het niet aangedreven draaistel, tegen de cilinder van het draaipunt aan de voorkant een 'bultje' geplakt. Daardoor wiebelt dit draaistel nu alle kanten op. Omdat dit niet precies in het midden zit is het niet ideaal wellicht, maar goed genoeg voor de extra speling om het spoor beter te kunnen volgen. Bij het aangedreven draaistel is er op de 'ring' van de bak oplegging een extra laagje styreen geplakt om deze te verhogen. Omdat het draaistel dan niet meer vast klikt moet er iets materiaal van de binnenkant van de oplegging van de bak gehaald worden. Daarvoor was de Proxxon handig. Ik heb geprobeerd ff snel foto's te maken, maar een andere 'verbeter actie' was dus draadjes solderen voor beter contact. Deze verhinderen nu dat ik het draaistel los kan klikken zonder alles te moeten slopen :(

Ik vond het hoogte verschil van de DE1 tov de DE2 raar staan wanneer ze gekoppeld waren, maar nu smoelt het beter en maken de wielen beter contact :) Ook zal dit helpen met het volgen van de rails, waardoor ontsporingen verminderd worden (waarmee mijn bericht ook weer op het juiste spoor zit wat betreft het topic :) )

Mvg,

Robert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Artitec DE1 ontspoord
« Reactie #12 Gepost op: 01 March 2023, 09:18:50 »
Robert, bedankt voor de uitleg. Ook zonder plaatjes snap ik wat je hebt gedaan. Maar ik denk ook dat het voor mij niet gaat werken. Mijn beide DE-2's staan voor zover ik kan nagaan niet te hoog op de poten, dus een ringetje er tussen leggen gaat het niet worden.
T.z.t. ga ik ze eens uit elkaar trekken om te zien wat er aan gedaan kan worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
Re: Artitec DE1 ontspoord
« Reactie #13 Gepost op: 01 March 2023, 10:45:26 »
Ik zie dat ik 14 mm heb gezegd.Moet 14,4 mm  zijn.Dus dat is goed.
De trein pendelt tussen 2 stations, dus de ene keer is het draaistel met de aangedreven wielen voorop en als die terug gaat
het niet aangedreven draaistel voorop.En dan ontspoord het treinstel.
Heb een foto gevonden (in het schaduwstation is dit) waar hij ontspoord.Dat gedeelte heb ik rood omcirkeld.
Het gekke is , in het begin heeft ie wel 30 a 40 mkeer heen en weer gependeld Zonder te ontsporen.Opeens dus wel!?
Robert, ik snap niet precies wat hebt gedaan "Bultje geplakt"?
Kun je mij toch wat foto's laten zien wat je precies hebt gedaan ,Alvast bedankt.



mvg Henk

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4400
Re: Artitec DE1 ontspoord
« Reactie #14 Gepost op: 01 March 2023, 10:49:03 »
Zijn je wielen schoon?
Ik heb ook wel is dat iets vanuit het niets lijkt te ontsporen.
Vaak is vuil op de wielen de oorzaak.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI