In Rijswijk stond iemand die hele grote modellen bouwde. Die werden gelast. Was wel indrukwekkend. Vallen Frits zijn modellen bij in het niets.
en nu maar eens 10 bladzijden vol met alle inzichten over weerstandsolderen........
Yep! Errug mooi, waren net wat maandjes bezig
Je kunt best wel gelijk krijgen, wordt niet koud of warm van alle soldeer geweld maar het draadje ontspoort wel wat
Menno, heel veel mensen zijn op de hoogte van al jouw kunsten op welk vlak dan ook. Misschien moet het forum maar omgedoopt worden tot het grote Menno-forum, dan houdt de rest zich gewoon stil en lezen we mee met al jouw adviezen.
Voor het geval je het niet doorhad: ik was hier sarcastisch maar tegelijkertijd ben ik gefrustreerd hoe jij een ander telkens op zijn plek zet. De manier waarop je schrijft is enorm neerbuigend en niet-motivererd. Je bent blijkbaar niet in staat gebleken om een reactie van mij in zijn context te plaatsen, namelijk een advies aan een beginner. Ik zal hem toelichten:
- De soldeertip: een spitse soldeerpunt heeft als grote voordeel dat alle warmte naar de punt toeloopt. [..] een beginner die moeite heeft om het draadje warm te krijgen kan eens een puntige punt proberen zodat in ieder geval dat oppervlak warm wordt in plaats van elders op de punt.
Maar weet jij wat vor kachelpook de topicstarter heeft? Eentje van 10 euro van de Gamma? Grote kans, ofniet? Ik zou niet aannemen dat daar iets van een temperatuurregeling of een thermostaat in zit.
Die Ersa van Klaas, dat zijn wel goeien, die houden de warmte wel vast. Maar stel nou dat je een beginner ziet kloten met zo'n el cheapo pook denk je dan niet dat je beter af bent met een niet te duur soldeerstation waarvan je zeker weet dat ie de temperatuur vast kan houden?
Zelfs een Weller "punt" wil wel eens binnen enkele minuten weggevreten zijn. Soms gaan ze maanden mee en soms....... Daarom heb ik altijd een vooraadje.
over het vermogen:Bij voorkeur gebruik ik een +120 Watt bout. Hoe meer metaal aan de geleider zit (bijvoorbeeld een groundplane), des te meer warmte verlies je aan de omgeving.Voor de kleine dingetjes is de temperatuur aan de punt echt niet anders.
Heb het vermoeden dat soldeerpunten van de weller regelbare stations een erg korte levensduur hebben (en astronomische prijskaart).
Hmm, nee, ik ben het niet met je eens. Een 40 watt-bout is in de praktijk meer dan heet genoeg om een printplaat te solderen, (ik werk al decennia met zulke lichte soldeerbouten). Waarschijnlijk werk je op een andere manier dan ik?
Daarmee wil ik niet zeggen dat je bij het solderen maar door moet stoken, maar wel dat je niet te bang moet zijn om het warm te maken.
Beroepshalve mag het niet meer gebruikt worden, privé wel. Genoeg te koop bij tante Ali
Loodvrij solderen is een hel.... dat doe ik niemand aan.
Ik denk dat we het maar gedeeltelijk oneens zijn. 40W is geen lichte soldeerbout. Voor het solderen van componenten op printplaten is dat inderdaad ruim voldoende. Er zijn mensen die het met 25 of 30W ook lukt.
Jammer dat je je mateloos stoort aan me met mijn ruim 40 jaar oude regelbare station Menno.
Heb je wel eens een gesoldeerde 1:1 stoomloc gezien? ik niet.Heb je wel eens een gelast H0 model gezien? ik niet.Waar ligt de waarheid......ergens er tussen in.
Argument dat de harskern het model aantast is mij nog nooit overkomen.
Ik gebruik een Weller Magnastat wtcp-s bout. Die is niet temperatuur geregeld, maar de Magnastat zorgt wel voor een vrij constante temperatuur aan de tip.
Dat is toch juist wel temperatuur geregeld?
Blijkbaar is solderen een onderwerp dat veel gespreksstof oplevert. [...] vloeimiddel. Voor mij is de fosforzuur van Piet Peetoom het meest universeel in gebruik