Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 22:23:58
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:12:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:03:38
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 21:45:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
  

Auteur Topic: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker  (gelezen 15455 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #60 Gepost op: 24 September 2024, 14:13:42 »
Als de medewerkers daarvan wat wilden regelen of nodig waren voor overleg, moesten ze naar Den Haag. Andersom was uiteraard veel te ver.  :D
Uit die tijd nog een mooie anekdote. In het kader van de spreiding ging het hoofdkantoor van PTT naar Groningen. Grote baas was toen Wim Dik, die in Den Haag bleef wonen en elke dag met de dienstauto naar Groningen reed.
Als hij een vergadering had met mensen van het ministerie, dan zeiden die ambtenaren: dat kunnen we toch het beste in Den Haag doen. Antwoord van Dik: de politiek wilde dat we naar Groningen gingen, dus de vergadering is in Groningen. Dus reden ze in colonne naar het noorden, en 's avonds weer terug.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 448
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #61 Gepost op: 24 September 2024, 14:42:08 »
Ik wil geen discussie starten of voortzetten over de onzin of zin van de bouw van die lijn, daar beslissen anderen maar over.
Begin jaren 80 reed die "ambtenarentrein" met extra eerste klasse rijtuigen zonder veel tussenstops 's morgens vroeg van Groningen naar Den Haag en 's avonds terug. Dus 1 slag heen en terug per werkdag. Ik was net spoorhobbyist en woonde in Groningen, in het weekend stonden die corail-rijtuigen dan in de tuin over.
Dus Henk, voor de duidelijkheid net andersom.

Dat was de verbouwde hondekop 1970.
Ronald

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4742
    • Filmpjes op YouTube
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #62 Gepost op: 24 September 2024, 15:04:09 »
Hij heeft het over de Corail-rijtuigen.

De 1970 was er ook, net als de 4444.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1429
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #63 Gepost op: 24 September 2024, 15:12:58 »
En tussen die Corailrijtuigen liep als WR een oldtimer van de WL.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #64 Gepost op: 24 September 2024, 15:44:18 »
Een theorie is in de wetenschap het hoogst haalbare:
Een door data en consensus onder ter zake kundigen ondersteunde hypothese. (y)
Zwaartekracht. Evolutie. Relativiteit

Ik denk dat weinig Friezen, Groningers en Drenten zitten te wachten op door goedverdienende westerlingen verder oververhitte huizenmarkt en voortschrijdende verrommeling van het landschap.

Daar durf ik mijn Friese schoonmoeder wel om te verwedden

Oant Sjen
Hendrik Jan
Die Friezen, Groningers en Drenthe naren kunnen daar wel niet op zitten te wachten, maar ik denk dat het belang van de vele mensen die nu niet aan een huis kunnen komen wat groter zijn dan de eigen belangen van rust en uitzicht in het Noorden...

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • Steel is king!
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #65 Gepost op: 24 September 2024, 15:57:52 »
Die gaan echt niet verhuizen (de afstand van het westen naar het noord-oosten is al jaren groter dan de omgekeerde afstand.... alles is beleving), los van het feit dat de randstad het Drenthe en Groningse achterland al al vele decennia als wingewest heeft gebruikt. Van Friesland weet ik dat niet.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4596
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #66 Gepost op: 24 September 2024, 17:25:55 »
En tussen die Corailrijtuigen liep als WR een oldtimer van de WL.

Nee hoor, die zat in de Intercity+.  https://www.martijnhaman.nl/internationaal.htm#ciwl

De ambtenarentrein 501/502 bestond uitsluitend en alleen uit Corail-rijtuigen!

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1429
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #67 Gepost op: 24 September 2024, 18:19:26 »
Ook goed.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #68 Gepost op: 24 September 2024, 18:19:37 »
Nou...
Een deel van het tracé doorsnijdt in iedere variant een even uniek als kwetsbaar landschap. Als je dat niet beschermt middels ondertunneling ben je het voor altijd kwijt.


Groeten
Hendrik Jan

Dus een uniek kwetsbaar landschap, zoiets dus "https://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Oordt%27s_Mersken". Tsja, weer zo'n natura 2000 postzegel die de halve economie platlegt vanwege stikstof...

grtz Rob

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #69 Gepost op: 24 September 2024, 18:51:00 »
Gewoon aanleggen en snel ook. En lekker veel huizen bouwen daar voor nederlanders. Is goed voor de werkgelegenheid. Beter hier het geld over de balk gooien als naar het buitenland laten verdwijnen.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #70 Gepost op: 24 September 2024, 19:32:50 »
Het Natura2000 gebied Van Oordt's  Mersken wordt al doorsneden door de A7. Het unieke beekdal van het Ald Djip eindigt bij de A7.

Het tracé van de Lelylijn volgt evenwijdig de A7 aan de noordzijde. Terplekke is een strook grond, die evenwijdig aan de A7 loopt en geen deel uitmaakt van het natuurgebied.

Een van de ideeën is om het oude beekdal van het Ald Djip in ere ter herstellen en aan de noordzijde uitbreiding van het natuurgebied te realiseren. Een en ander als integraal onderdeel voor het realiseren van een ecologische verbindingszone tussen een aantal natuurgebieden.

Kortom de stelling van Hendrik Jan is niet conform de werkelijkheid.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #71 Gepost op: 24 September 2024, 19:54:59 »
Eind januari 2019 is er tussen de Rijksoverheid en de 3 Noordelijke Provincies een convenant gesloten om de reistijd tussen het Noorden en de Randstad te verkorten. De insteek was om dit via het bestaande spoor te realiseren.

Een criticaster van dit plan heeft op 5 februari 2019 via de Telegraaf aangegeven dat de voorgestelde verkorting van de reistijd een dusdanige investering vergde, waardoor de aanleg van een nieuwe verbinding voordeliger uitpakte. De criticaster werd in de visie ondersteund door Wim van Wegen (D66 NOP) en wethouder Robbert Bakker van de gemeente Smallingerland De Telegraaf citeerde uit het visiedocument van de criticaster. In het visiedocument was berekend wat de verwachte investering zou zijn. Deze berekening vond zijn oorsprong in het uitvoeren van een benchmark van recent gerealiseerde projecten in Nederland. De investeringssom zou circa 6 a 7 miljard euro bedragen bij het prijspeil 2018.

De kritiek richtte zich met name op de kosten voor het geschikt maken van het bestaande spoor om snelheden van 200 km en meer mogelijk te maken. Dit had zowel impact op de bovenbouw als onderbouw. Bovendien zou een grootschalige buitendienststelling het Noorden per spoor onbereikbaar maken.

Het artikel in de Telegraaf werd ten tijde van de Provinciale Statenverkiezing in maart 2019 door de landelijke media en politiek opgepakt.

Het initiatief voor de spoorlijn komt derhalve uit het Noorden.

Een van de overwegingen was dat de A7 qua verkeersdrukte zich aan de grenzen van zijn capaciteit bevindt. Binnen een termijn van 20 jaar is uitbreiding van de wegcapaciteit voorzien. Berekende kosten circa € 1 miljard.

Een andere overweging is het stoppen van de braindrain vanuit het Noorden. Talentvolle jongeren verkassen nu naar de Randstad. Door de Randstad vanuit het Noorden beter bereikbaar te maken kun je deze jongeren vasthouden voor de samenleving.

Bovendien zorgt de spoorverbinding ervoor dat de technische faculteit van RUG, gevestigd in Drachten, per OV bereikbaar is. De technische faculteit is gekoppeld aan het Innovatie Cluster Drachten. Drachten behoorde het afgelopen jaar tot de top 3 van snelst groeiende economieën  in Nederland.

Een belangrijke component voor de exploitatie is de regionale reizigerscomponent. Dat is feitelijk een belangrijke drijver voor het exploitatiemodel.

De komende weken zijn er meerdere overleggen gepland met diverse stakeholders om te komen tot vervolgstappen. Op basis van de verkenningen komt een duidelijk voorkeurstracé naar voren. Deze zal verder vanuit ruimtelijk perspectief worden ontwikkeld
« Laatst bewerkt op: 24 September 2024, 19:56:37 door RodeDuivel »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6804
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #72 Gepost op: 24 September 2024, 20:13:15 »
Veel drogredenen om een spoorlijn te rechtvaardigen.  ;)

Gr, Ben.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #73 Gepost op: 24 September 2024, 20:31:02 »
Tsja Ben, willen we nou minder autoverkeer, of niet ? Drogredenen doen in het huidige maatschappelijk klimaat niet meer echt ter zake, het gaat om emotie.

grtz Rob

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1884
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #74 Gepost op: 24 September 2024, 20:35:54 »
Blijft bijzonder om te zien hoe mensen die niet woonachtig in Noord Nederland zijn, denken te weten wat goed is voor de mensen uit die regio...  :-X

Gr. Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!