Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door MOVisser
Vandaag om 23:22:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 23:16:52
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 23:13:06
upload deleten door Pauldg
Vandaag om 23:12:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
Vandaag om 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
Vandaag om 22:06:39
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:48:57
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
Vandaag om 21:43:24
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
Vandaag om 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
Vandaag om 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
  

Auteur Topic: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker  (gelezen 16351 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #135 Gepost op: 21 April 2025, 10:11:44 »
Ja Menno, al eens gezien hoeveel kilometer spoor het Ten-t netwerk omvat? En hoe groot of klein het Europese potje is?
Feit blijft dat er pas bij een uitgewerkt plan voor de verbinding Amsterdam-Kopenhagen überhaupt geld kan worden aangevraagd en dat het dan nog is te bezien wat er wordt toegekend. Dat uitgewerkte plan is er niet en komt er ook niet zo lang Duitsland dat enkelsporige grensoverschrijdend lijntje mooi zat vindt.

Denk wel dat Kamerleden nu voor de bühne en voor de derde keer dezelfde vragen gaan stellen en dan voor de derde keer dezelfde antwoorden krijgen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #136 Gepost op: 21 April 2025, 10:24:30 »
Henk, wat ik reeds eerder aangaf: Zijn op zichzelf staande projecten. De Lelylijn druk je namelijk niet op een enkelspoortje tussen Groningen en Leer/Bremen. Dat is een overschakeling kaliber: Van een hoog geavanceerde spoorlijn, naar een trambaan

Gr. Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #137 Gepost op: 21 April 2025, 10:29:53 »
Ja, dus is de kans op Europese subsidie niet zo groot.
Er wordt soms net gedaan alsof opname in het Ten-t netwerk zo ongeveer een garantie voor Europese subsidie is. Dan is in de verste verte niet zo.

Er is nog niks aangevraagd en dus nog niks toegezegd en als Nederland ooit alleen voor de Lelylijn subsidie vraagt, is de kans klein dat die wordt gegeven.
Kortom, dat verhaal van een gemiste subsidie uit het AD is gebakken lucht.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2025, 10:33:01 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #138 Gepost op: 21 April 2025, 10:56:29 »
Er was wel degelijk wat aangevraagd. Maar niet in die geest, die velen voor ogen hebben.

Gr. Menno
« Laatst bewerkt op: 21 April 2025, 11:07:40 door Menno 1846. Reden: Tekst aanpassing en correctie »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Southern....de oude dan
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #139 Gepost op: 21 April 2025, 11:17:51 »
Zie ik het nou goed op die kaart dat de Wunderline vanaf 2030 als ‘schnelle Strecke’ staat aangegeven ???
Nou is VANAF 2030 een rekbaar begrip natuurlijk……
Of, meer waarschijnlijk, het kaartje is gebaseerd op wensdenken ;D

Grtz Gerard

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #140 Gepost op: 21 April 2025, 11:33:14 »
Zie ik het nou goed op die kaart dat de Wunderline vanaf 2030 als ‘schnelle Strecke’ staat aangegeven ???
Nou is VANAF 2030 een rekbaar begrip natuurlijk……
Of, meer waarschijnlijk, het kaartje is gebaseerd op wensdenken ;D

Grtz Gerard

Nogmaals: Deze projecten staan los van elkaar  ;)

Én een indicatie hoe het eruit zou komen te zien, als de Lelylijn opgenomen wordt, in het internationale spoornetwerk.

For the record: Er is nog niks vastgelegd. Van de eerst 'zeven varianten' inlandse varianten (dus nog niet in internationaal verband, wat overigens nog steeds tot de mogelijkheden behoort) zijn er nog drie overgebleven. Kortom: Er is nog niks in beton gegoten, en daarmee ook nog geen Tracébesluit. Slechts drie mogelijke 'keuze varianten' waar (hopelijk) een keer een klap op gegeven gaat worden...

Gr. Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Southern....de oude dan
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #141 Gepost op: 21 April 2025, 11:47:21 »
Los daarvan dan;
Als een enkelsporig lijntje met een nieuwe enkelsporige brug op een kaartje staat aangegeven als toekomstige ‘Schnellstrecke, (300 km/u) dan getuigt dat van weinig realiteitszin. En laat mij bovendien ernstig twijfelen aan de rest van dat schetsje.   

Grtz Gerard

Quinzeedied

  • Online Online
  • Berichten: 1470
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #142 Gepost op: 21 April 2025, 12:27:41 »
Ja inderdaad, op hetzelfde kaartje staat ook Zwolle - Wierden als onderdeel van een toekomstige snelle lijn. Daar moet dan ook nog heel veel aan gebeuren...

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #143 Gepost op: 21 April 2025, 12:57:12 »
Pls give me a break... Wie zegt dat de Lelylijn over de Wunderline en daarmee via Friesenbrücke Duitsland binnenkomt? Nogmaals: Je gaat van een hoogwaardige spoorlijn, naar een trambaan. Ik sei noch sa: Dát kin net  ;)

Gr. Menno

PS: Het is een ruwe schets (DB) dus een indicatie...
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #144 Gepost op: 21 April 2025, 13:24:27 »
Dat uitgewerkte plan is er niet en komt er ook niet zo lang Duitsland dat enkelsporige grensoverschrijdend lijntje mooi zat vindt.
Daar zou eigenlijk verandering in moeten komen, de enige fatsoenlijke grensovergangen met Duitsland zijn bij Venlo, Emmerich en Bad Bentheim. Bij Herzogenrath kan er nog elektrisch materieel de grens over (wat de ICE dus laatst ook gedaan heeft) maar verder is het diesel of staan er stootjukken in de weg.

Zie ik het nou goed op die kaart dat de Wunderline vanaf 2030 als ‘schnelle Strecke’ staat aangegeven ???
Ook een aftakking naar Leeuwarden voor 300 km/u lijkt me niet snel te gebeuren.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.