Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 16:08:49
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 15:08:24
20 jaar BNLS jubileum door Miniature Holland
Vandaag om 15:07:46
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker  (gelezen 16457 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #135 Gepost op: 21 April 2025, 10:11:44 »
Ja Menno, al eens gezien hoeveel kilometer spoor het Ten-t netwerk omvat? En hoe groot of klein het Europese potje is?
Feit blijft dat er pas bij een uitgewerkt plan voor de verbinding Amsterdam-Kopenhagen überhaupt geld kan worden aangevraagd en dat het dan nog is te bezien wat er wordt toegekend. Dat uitgewerkte plan is er niet en komt er ook niet zo lang Duitsland dat enkelsporige grensoverschrijdend lijntje mooi zat vindt.

Denk wel dat Kamerleden nu voor de bühne en voor de derde keer dezelfde vragen gaan stellen en dan voor de derde keer dezelfde antwoorden krijgen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #136 Gepost op: 21 April 2025, 10:24:30 »
Henk, wat ik reeds eerder aangaf: Zijn op zichzelf staande projecten. De Lelylijn druk je namelijk niet op een enkelspoortje tussen Groningen en Leer/Bremen. Dat is een overschakeling kaliber: Van een hoog geavanceerde spoorlijn, naar een trambaan

Gr. Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #137 Gepost op: 21 April 2025, 10:29:53 »
Ja, dus is de kans op Europese subsidie niet zo groot.
Er wordt soms net gedaan alsof opname in het Ten-t netwerk zo ongeveer een garantie voor Europese subsidie is. Dan is in de verste verte niet zo.

Er is nog niks aangevraagd en dus nog niks toegezegd en als Nederland ooit alleen voor de Lelylijn subsidie vraagt, is de kans klein dat die wordt gegeven.
Kortom, dat verhaal van een gemiste subsidie uit het AD is gebakken lucht.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2025, 10:33:01 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #138 Gepost op: 21 April 2025, 10:56:29 »
Er was wel degelijk wat aangevraagd. Maar niet in die geest, die velen voor ogen hebben.

Gr. Menno
« Laatst bewerkt op: 21 April 2025, 11:07:40 door Menno 1846. Reden: Tekst aanpassing en correctie »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1395
  • Southern....de oude dan
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #139 Gepost op: 21 April 2025, 11:17:51 »
Zie ik het nou goed op die kaart dat de Wunderline vanaf 2030 als ‘schnelle Strecke’ staat aangegeven ???
Nou is VANAF 2030 een rekbaar begrip natuurlijk……
Of, meer waarschijnlijk, het kaartje is gebaseerd op wensdenken ;D

Grtz Gerard

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #140 Gepost op: 21 April 2025, 11:33:14 »
Zie ik het nou goed op die kaart dat de Wunderline vanaf 2030 als ‘schnelle Strecke’ staat aangegeven ???
Nou is VANAF 2030 een rekbaar begrip natuurlijk……
Of, meer waarschijnlijk, het kaartje is gebaseerd op wensdenken ;D

Grtz Gerard

Nogmaals: Deze projecten staan los van elkaar  ;)

Én een indicatie hoe het eruit zou komen te zien, als de Lelylijn opgenomen wordt, in het internationale spoornetwerk.

For the record: Er is nog niks vastgelegd. Van de eerst 'zeven varianten' inlandse varianten (dus nog niet in internationaal verband, wat overigens nog steeds tot de mogelijkheden behoort) zijn er nog drie overgebleven. Kortom: Er is nog niks in beton gegoten, en daarmee ook nog geen Tracébesluit. Slechts drie mogelijke 'keuze varianten' waar (hopelijk) een keer een klap op gegeven gaat worden...

Gr. Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1395
  • Southern....de oude dan
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #141 Gepost op: 21 April 2025, 11:47:21 »
Los daarvan dan;
Als een enkelsporig lijntje met een nieuwe enkelsporige brug op een kaartje staat aangegeven als toekomstige ‘Schnellstrecke, (300 km/u) dan getuigt dat van weinig realiteitszin. En laat mij bovendien ernstig twijfelen aan de rest van dat schetsje.   

Grtz Gerard

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #142 Gepost op: 21 April 2025, 12:27:41 »
Ja inderdaad, op hetzelfde kaartje staat ook Zwolle - Wierden als onderdeel van een toekomstige snelle lijn. Daar moet dan ook nog heel veel aan gebeuren...

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #143 Gepost op: 21 April 2025, 12:57:12 »
Pls give me a break... Wie zegt dat de Lelylijn over de Wunderline en daarmee via Friesenbrücke Duitsland binnenkomt? Nogmaals: Je gaat van een hoogwaardige spoorlijn, naar een trambaan. Ik sei noch sa: Dát kin net  ;)

Gr. Menno

PS: Het is een ruwe schets (DB) dus een indicatie...
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #144 Gepost op: 21 April 2025, 13:24:27 »
Dat uitgewerkte plan is er niet en komt er ook niet zo lang Duitsland dat enkelsporige grensoverschrijdend lijntje mooi zat vindt.
Daar zou eigenlijk verandering in moeten komen, de enige fatsoenlijke grensovergangen met Duitsland zijn bij Venlo, Emmerich en Bad Bentheim. Bij Herzogenrath kan er nog elektrisch materieel de grens over (wat de ICE dus laatst ook gedaan heeft) maar verder is het diesel of staan er stootjukken in de weg.

Zie ik het nou goed op die kaart dat de Wunderline vanaf 2030 als ‘schnelle Strecke’ staat aangegeven ???
Ook een aftakking naar Leeuwarden voor 300 km/u lijkt me niet snel te gebeuren.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.