BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 06 februari 2023, 16:54:31

Titel: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: VAM65 op 06 februari 2023, 16:54:31
Citaat
Wat verwacht je van een spoorlijn tussen Groningen en Lelystad? Hoe snel zouden de treinen moeten rijden? En hoeveel mensen mogen overlast hebben van de lijn?

Het zijn vragen die vanaf vandaag voorliggen in het zogenoemde participatietraject van de Lelylijn. Hoewel nog lang niet zeker is of de spoorlijn er ook echt komt, kunnen inwoners nu al laten weten hoe en of ze de Lelylijn voor zich zien. En dat is voor het eerst in dit stadium, bij een groot project als een spoorlijn.

"Inwoners en belanghebbenden krijgen niet de platte vraag: bent u voor of tegen?", vertelt infrastructuur-staatssecretaris Vivianne Heijnen. "Maar we willen echt weten wat.....

De rest van het artikel les je hier:  https://nos.nl/artikel/2462762-lelylijn-in-nieuwe-fase-maar-aanleg-nog-allerminst-zeker
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: RodeDuivel op 06 februari 2023, 18:31:21
Als initiator van de discussie ben ik nog niet benaderd. De voorgestelde uitwerking langs de A6 en A7 (inclusief bypass voor Leeuwarden) is funest voor de bereikbaarheid van het Noorden. Gelukkig heb ik een deal met de woordvoerder van een van de grotere partijen in de 2e kamer om hem bij te staan in het debat. De fractie voorzitter van de grootste partij binnen de gemeente heeft mij toegezegd dat hij mij gaat introduceren bij de staatssecretaris. Dit gezegd hebbende weet ik dat een aantal lieden op dit forum meteen in de telefoon klimmen om  te voorkomen dat ik met deze partijen in contact kom.
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: Daan! op 06 februari 2023, 18:37:34
Misschien kun je je mening onderbouwen over waarom het funest is. Niet iedereen hier is bekend met de omgeving.
Een bundeling met de A6 en A7 lijkt mij juist voor de landschapdoorsnijding heel fijn, maar ik ben dus niet bekend daar.

Nu betrek je het vooral op jezelf.
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: FreekH op 06 februari 2023, 18:44:06
De fractie voorzitter van de grootste partij binnen de gemeente ....
Over welke gemeente heb je het eigenlijk? Anders weet ik niet, in welke telefoon ik zou moeten klimmen  ;)
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: Hendrik Jan op 06 februari 2023, 18:47:43
Ik denk Juinen.
Maar het kan ook Terweksel zijn.
Beide zeer pittoresk overigens.

groeten
Hendrik Jan

Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: Joop_L op 06 februari 2023, 19:04:15
Citaat
Uit het artikel: “De Ruig; We moeten waken dat er straks niet te veel varianten en meningen op tafel liggen.”
Met andere woorden, alleen de positief gestemde meningen zal naar geluisterd worden, de negatief gestemde meningen schuiven ze terzijde 🤔 Zo komt het een beetje bij mij over.
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: NS-Daniël op 06 februari 2023, 19:16:04
Nee, er wordt gedoeld op gevaren uit het verleden: bij de Zuiderzeelijn in 2006/2007 waren er zoveel voorkeuren en wensen, dat het eindbeeld zoek was en het kostenplaatje veel te veel werd. Mede daardoor is het toen afgeblazen, en daar moeten we van leren. De basis voor nu is een klassieke spoorlijn, maar wel voor minimaal 200km/h en ERTMS. Voor wat betreft mogelijke impact en dergelijke zal er zeer zeker wel geluisterd worden.
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: VictorPM op 06 februari 2023, 19:29:26
(inclusief bypass voor Leeuwarden)
Een bypass is iets heel anders en hier niet van toepassing. In het artikel staat ook een heel gewoon Nederlands woord  :)

Groet, Victor
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: Piet Groot op 06 februari 2023, 19:55:55
Rode Duivel, het is veel realistischer om straks eerst in Heerenveen over te stappen naar Leeuwarden, zoals nu ook in Groningen naar Delfzijl.
De hoofdzaak is immers om Lelystad met Emmeloord, Heerenveen, Drachten en Groningen te verbinden?

Hang nooit te veel wensen aan een project, anders wordt dit project afgeschoten.
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: Daan! op 06 februari 2023, 20:00:48
Echter zou ik in dit geval wel een aantakking realiseren vanuit Lelystad naar Leeuwarden. Dan profiteren veel meer mensen van de Lelylijn.
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: WimC op 06 februari 2023, 20:11:16
Lijkt mij juist wel logisch om Lelystad-Emmeloord-Heerenveen-Drachten-Groningen aan te leggen. Dat is namelijk een echt nieuwe verbinding. Heerenveen-Leeuwarden ligt er al, weliswaar niet voor 200km/u, maar daar is later altijd nog wat aan te doen als er vraag genoeg naar blijkt te zijn. Voor de ICE Amsterdam-Utrecht-Arnhem hebben ze ook geen nieuwe lijn neergelegd, en lijkt me dat daar een stuk meer verkeer is.

Je kunt wel meteen alles willen, maar risico is dat je dan niks krijgt.
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: Daan! op 06 februari 2023, 20:30:27
In mijn veronderstelling hadden we het over de verbindingsboog bij Heerenveen vanuit Lelystad naar Leeuwarden. Uiteraard loopt de lijn zelf door naar Groningen.
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: WimC op 06 februari 2023, 20:55:51
Lijkt mij dat als de lijn via station Heerenveen gaat, dat je dan automatisch daar een verbinding hebt. In het artikel staat ook dat er een aftakking over het bestaande spoor komt. Dus een trein vanuit Lelystad kan dan gewoon doorrijden naar Leeuwarden.
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: R v/d Hoven op 06 februari 2023, 21:02:14
Er is een plan waarin de Lelylijn de A-7 volgt en dus ten noorden van station Heerenveen de spoorlijn naar Leeuwarden kruist. Incluis verplaatsing van het huidige station naar dat kruispunt. Zonder verbindingsbogen. Kan de link naar dat plan nu even niet snel vinden.

Groet, Raymond van den Hoven (vóór de Lelylijn, maar met verbindingsbogen te Heerenveen)
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: Daan! op 06 februari 2023, 21:06:38
Lijkt mij dat als de lijn via station Heerenveen gaat, dat je dan automatisch daar een verbinding hebt. In het artikel staat ook dat er een aftakking over het bestaande spoor komt. Dus een trein vanuit Lelystad kan dan gewoon doorrijden naar Leeuwarden.

Maar Piet zei:

Rode Duivel, het is veel realistischer om straks eerst in Heerenveen over te stappen naar Leeuwarden, zoals nu ook in Groningen naar Delfzijl.
De hoofdzaak is immers om Lelystad met Emmeloord, Heerenveen, Drachten en Groningen te verbinden?

Hang nooit te veel wensen aan een project, anders wordt dit project afgeschoten.


Dus vandaar:
Echter zou ik in dit geval wel een aantakking realiseren vanuit Lelystad naar Leeuwarden. Dan profiteren veel meer mensen van de Lelylijn.
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: WimC op 06 februari 2023, 21:13:39
Beetje onduidelijk dus wat het plan precies is, want het artikel rept over een aftakking op bestaand spoor naar Leeuwarden. Terwijl Raymond het weer heeft over een ongelijkvloerse kruising. Waarbij overstappen op Heerenveen natuurlijk nog mogelijk is.

Misschien is de participatie wel mede bedoeld om de verschillende mogelijkheden af te wegen. Aangezien ik zelf voor (lokaal) bestuur gewerkt, weet ik dat vaak alles nog lang niet zo in kannen in kruiken is als mensen vaak denken. Alleen levert participatie niet altijd op wat iedereen wil. En dat komt voor een groot deel omdat niet iedereen hetzelfde wil.
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: Hendrik Jan op 06 februari 2023, 21:19:48
De Lelylijn kan ook via Kuinre. Hij takt dan zuidelijk van Heerenveen aan op de bestaande lijn naar Leeuwarden.
En kort na Heerenveen verlaat hij het bestaande spoor en volgt de A7 richting Drachten en Grunne.

groeten
Hendrik Jan

Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: spoorijzer op 07 februari 2023, 09:53:37
Volgens mij is het idee dat er nu meningen worden gepeild, en dat er (mede) op basis daarvan een of meerdere ontwerpen/varianten worden bedacht. Volgens mij is er nog niets zeker van een tracé, wel of niet aansluiten in Heerenveen met verbindingsbogen etc.

Volgens mij is de eerste fase kijken welke belangstelling ervoor is en wat het doel zou moeten zijn van de lijn.

En je weet nu al dat niet iedereen zijn zin kan krijgen, dat is denk ik onmogelijk met een dergelijk project.

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: R v/d Hoven op 07 februari 2023, 10:11:57
Je hoeft helemaal geen idee te hebben wat ze nu willen als je gewoon naar https://denkmeeoverdelelylijn.raadpleging.net/ gaat en het beleefd en invult. Dan zal je zien dat het erg algemeen is, er geen enkele vorm van tekening, tracé of dienstregeling in te vinden is en dat je zelfs moet kiezen tussen de uitvoeringsvorm (veel treinen, weinig stops of weinig treinen veel stops, dat soort keuzes). Uiteraard mijn mening al gegeven. Kan volslagen anoniem of niet als je de resultaten wilt weten. En dan beloven ze je dat je opgegeven mening niet met je e-mail adres gekoppeld wordt. Voor wat het waard is.

Het is een nieuwsbericht vanwege de lancering van die raadpleging. Niet meer, niet minder. Er is nog niets zeker, en zelfs dat is niet zeker.

Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: Joop_L op 07 februari 2023, 10:20:25
[knip]..er geen enkele vorm van tekening, tracé of
In het artikel van NOS staat wel een tekening van de Lelylijn. Deze geeft aan hoe zij, de voorstanders/lobbyisten, het tracé voor ogen hebben.  ;)
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: R v/d Hoven op 07 februari 2023, 10:23:42
IN de raadpleging staat GEEN kaartje. Dat is de officiële site. Elk persbureau of nieuwssite kan extra zaken publiceren om een en ander op te leuken. Kale tekst trekt geen lezers.

Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: henk op 07 februari 2023, 10:23:47
Het wordt een uitgebreid traject waarbij de mening van de inwoners van de Noordelijke provincies wordt gepeild. Dat vind ik een goede zaak. Tot nu toe lijkt het of heel het Noorden die lijn wil. Als de lijn gaat veroorzaken wat de bedoeling is - meer woningen en meer bedrijven - dan zal het karakter van een deel van Friesland en Groningen flink veranderen. Ik heb me altijd afgevraagd of dat wel voldoende duidelijk is - vooral in de corridor langs de lijn - en of de mensen die daar nu wonen dat wel willen. Of hoe ze dat dan willen.

De vraag is overigens ook nog of de lijn wel de al of niet gewenste effecten zal hebben. Maar is de uitkomst van de peiling dat de steun in het Noorden heel groot is, dan komt die lijn er wel. De Haagse politiek is naarstig op zoek naar manieren om de regio een lol te doen.
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: Rick op 07 februari 2023, 10:28:59
Heeft iemand cijfers over de storingsgevoeligheid van Zwolle -Meppel waar de NOS het over heeft? Ik kan me niet voorstellen dat dat heel anders dan een ander willekeurig traject.
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: spoorijzer op 07 februari 2023, 10:35:11
Ik vraag mij af of de lijn echt zo'n impact gaat maken op de regio, dat het karakter van delen van Friesland en Groningen daardoor kan veranderen. Zou dan bv Oost Groningen echt interessant worden voor grootschalige woningbouw?

Ik denk dat het al een winst is als de rest van Nederland vanuit het Noorden beter bereikbaar is, waardoor minder mensen "genoodzaakt" zijn weg te trekken op zoek naar werk en inkomen. Daardoor blijft er meer geld in het Noorden, krijgen winkels meer bestaansrecht etc etc. Ik denk het dus al een flinke winst is het Noorden minder leegloopt. Zou Friesland dan ook interessant worden voor de gemiddelde forens naar bv Amsterdam? Dat lijkt mij niet......

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: henk op 07 februari 2023, 11:02:21
Jawel, maar de voorstanders schermen nu eenmaal met snelle ontwikkeling van het Noorden dankzij de lijn. Dat moet ook wel, omdat anders de investering lastiger is te rechtvaardigen.
Vraag me persoonlijk zelfs af of het wel zoveel mensen gaat vasthouden in het Noorden. Ik lees dat Groningen-Amsterdam dan een reistijd van een uur moet krijgen. Dat lijkt me al optimistisch en dan ben je dus pas in Amsterdam.
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: spoorijzer op 07 februari 2023, 11:14:20
Dat is inderdaad het pijnpunt. Als je het gaat uitrekenen, zal het niet uitkunnen verwacht ik. Het zal moeten komen vanuit visie en wensen en kijken hoe dat haalbaar is, niet andersom.
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: VAM65 op 07 februari 2023, 11:14:39
Citaat
Ik lees dat Groningen-Amsterdam dan een reistijd van een uur moet krijgen

Dat red je inderdaad nooit. De autoafstand Groningen - Amsterdam via Drachten - Heerenveen - Lelystad is 182km.

Wat overigens wel een mogelijkheid kan worden m.b.v. deze lijn, dat als je dan ook de lijn Groningen - Duitsland opwaardeert, er een mooie verbinding Randstad - Noord-Duitsland / Scandinavië ontstaat.
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: henk op 07 februari 2023, 11:25:04
Hier gaat het realistischer over een uur en 40 minuten. Maar als gezegd, dan ben je pas in Amsterdam.
In dat artikel ook alle bedoelingen met de lijn.

https://nos.nl/artikel/2339193-onderzoek-nieuwe-spoorlijn-lelystad-groningen-goedkoper-en-sneller (https://nos.nl/artikel/2339193-onderzoek-nieuwe-spoorlijn-lelystad-groningen-goedkoper-en-sneller)
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: Arjan6511 op 07 februari 2023, 11:30:15
Heeft iemand cijfers over de storingsgevoeligheid van Zwolle -Meppel waar de NOS het over heeft? Ik kan me niet voorstellen dat dat heel anders dan een ander willekeurig traject.

Waar zijn mensen als Tramfan als je ze nodig hebt...  ;D
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: Luit op 07 februari 2023, 12:38:04
De lijn Zwolle-Meppel zal niet storingsgevoeliger zijn dan Amersfoort-Amsterdam maar is er een storing dan staat het echt vast , er is geen alternatief spoorvervoer.
De Lelylijn zal minimaal 1 keer halfuur uit Groningen moeten vertrekken en regelmatig die 200 aantikken op de reis naar Amsterdam. Dat betekent een afwaardering van de bestaande verbindingen tot aanleverend vervoer.
Bij Heerenveen zal er niet zomaar een aansluiting op het bestaande komen , alleen al aan het ruimteverbruik voor zo een boog zal de bevolking niet staan te juichen. Daarnaast zal er dan geen aansluiting meer zijn op de trein Groningen- Amsterdam of er komt een extra station voor de aftakking.
Alle traces liggen al vast en na al dat weggegooide geld voor die onderzoeken van voorgaande plannen zou het goed zijn dat 1 Jan.2024 de eerste spade de grond in gaat.
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: JoopSpoort op 07 februari 2023, 15:52:20
Er zijn verschillende scenario's mogelijk. Amsterdam naar Groningen/Leeuwarden. Op de oude lijn van Rotterdam/Den Haag naar Leeuwarden/Groningen met overstap in Zwolle of Amersfoort.
Verder zijn er denk ik niet alleen maar belangen voor het snellere vervoer, maar ook economische motieven en de verdeling van de druk op de huisvesting.
En als belangrijkste vraag: Wat vinden de mensen in het noorden er van? We moeten oppassen dat "we" niet nog een keer gaan bedenken wat goed voor ze is.
Hartelijke groet,
Joop
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: everh003 op 07 februari 2023, 16:10:26
Als Emmeloorder zou ik de Lelylijn verwelkomen.

Ik denk ook dat het succes van de Hanzelijn wel aangeeft dat een betere spoorverbinding in de noordelijke regio's zeker bestaansrecht heeft.

En passend bij de trend van minder vliegen zou een verbinding naar Scandinavie zeker passen

Jeroen
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: R v/d Hoven op 10 februari 2023, 20:06:02
Er is een plan waarin de Lelylijn de A-7 volgt en dus ten noorden van station Heerenveen de spoorlijn naar Leeuwarden kruist. Incluis verplaatsing van het huidige station naar dat kruispunt. Zonder verbindingsbogen. Kan de link naar dat plan nu even niet snel vinden.
plaatje nu wel gevonden en mét boog richting Leeuwarden dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/319396438-510363471121652-8763559902874342577-n-63e694f78fcc8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/319396438-510363471121652-8763559902874342577-n-63e694f78fcc8.jpg)
Bron nog niet gevonden...

Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: Daan! op 18 februari 2023, 20:58:33
Als initiator van de discussie ben ik nog niet benaderd. De voorgestelde uitwerking langs de A6 en A7 (inclusief bypass voor Leeuwarden) is funest voor de bereikbaarheid van het Noorden. Gelukkig heb ik een deal met de woordvoerder van een van de grotere partijen in de 2e kamer om hem bij te staan in het debat. De fractie voorzitter van de grootste partij binnen de gemeente heeft mij toegezegd dat hij mij gaat introduceren bij de staatssecretaris. Dit gezegd hebbende weet ik dat een aantal lieden op dit forum meteen in de telefoon klimmen om  te voorkomen dat ik met deze partijen in contact kom.

Jammer dat je hier niet meer op terugkomt. Ik heb vandaag nog nagevraagd, maar het initiatief is puur gekomen uit het ministerie en projectgroep Lelylijn. Je doet een hoop uitspraken die je niet kunt staven. Ik ben wel eens benieuwd naar bewijs van je bijdrage/input.
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: timtrein op 21 februari 2023, 19:27:54
Ik vraag mij af of de lijn echt zo'n impact gaat maken op de regio, dat het karakter van delen van Friesland en Groningen daardoor kan veranderen. Zou dan bv Oost Groningen echt interessant worden voor grootschalige woningbouw?
Natuurlijk niet.
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: Luit op 21 februari 2023, 21:12:07
Oost-Groningen en NoordOost-Friesland misschien niet maar rond de halteplaatsen van deze lijn kan dat zeker. Het is wel meer dan alleen die rails ook internet moet op orde zijn. Je ziet het nu zelfs in ZuidOost Drenthe dat er mensen komen wonen die werken aan de andere kant van de IJssel. Die gaan niet met de trein maar met de auto omdat die A37 zo lekker doorrijdt.
Dus wel impact maar niet in het gehele gebied al kan het natuurlijk wel zo zijn dat de import er dan weer voor zorgt dat de eigen bewoner ook weer verder de provincie intrekt.
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: everh003 op 19 december 2023, 14:14:23
Weer een beetje nieuws

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/361093/lelylijn-opgenomen-in-akkoord-over-europees-spoornetwerk-eu-wil-lijn-voor-2050 (https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/361093/lelylijn-opgenomen-in-akkoord-over-europees-spoornetwerk-eu-wil-lijn-voor-2050)
Titel: Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Bericht door: henk op 19 december 2023, 14:39:22
Het gaat eigenlijk hier over.
https://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2023/12/18/trans-european-transport-network-ten-t-council-and-parliament-strike-a-deal-to-ensure-sustainable-connectivity-in-europe/ (https://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2023/12/18/trans-european-transport-network-ten-t-council-and-parliament-strike-a-deal-to-ensure-sustainable-connectivity-in-europe/)
Het is een voorlopig akkoord tussen de Europese Raad (zeg het dagelijks bestuur) en het Europees parlement.