Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens  (gelezen 194 keer)

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #15 Gepost op: 17 december 2023, 21:05:38 »
Is 4 x DD-AR rijtuigen dan langer dan 3 x DD-AR rijtuigen + DD-AR motorwagen? Die 1700 hoeft niet langs het perron te passen.

4 bakken is sowieso niet heel veel in mijn deel van het land (Den Haag e.o.), zelfs op stoptreinstations.
« Laatst bewerkt op: 18 december 2023, 23:10:00 door Reinout van Rees. Reden: Geen citaat van bericht erboven »

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 487
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #16 Gepost op: 17 december 2023, 22:45:42 »
Is 4 x DD-AR rijtuigen dan langer dan 3 x DD-AR rijtuigen + DD-AR motorwagen? Die 1700 hoeft niet langs het perron te passen.

4 bakken is sowieso niet heel veel in mijn deel van het land (Den Haag e.o.), zelfs op stoptreinstations.
De motorwagen is wat korter, vanwege het gewicht. Bovendien hadden deze bakken in het midden nog een extra draaistel. Deze stammen kon je combineren zodat je maximaal 8 bakken in de spits had.
Langs het perron passen luistert nogal nauw bij het spoor, de machinist dient een trein zodanig te laten binnenrollen dat et midden van de trein in het midden van het perron staat (tenzij kopspoor).
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #17 Gepost op: 18 december 2023, 06:40:19 »
De perrons op baanvakken waar lange treinen moeten kunnen rijden, zijn allemaal geschikt voor 10 bakken van 27 meter (V-IRM bakken). Locomotieven niet langs het perron zetten is in Nederland geen optie. Bij sommige stations staat de voorste bak dan voorbij het sein of op een overweg. Daarnaast zou in zo’n geval een machinist ook nog bij elk station na moeten gaan denken hoe hij/zij de trein stil moet zetten, want bij het ene station ligt er een overweg pal achter het perron en hij het andere station ligt er een overweg ervoor. En om het dan helemaal ingewikkeld te maken rijdt de ene keer de loc voorop en de andere keer achterop. Bovendien kun je bij twee gekoppelde DD-AR stammen ook beide locs in het midden hebben. In dat geval zal er dus sowieso een stuurstandrijtuig met reizigers buiten het perron moeten stoppen.

Tenslotte was het helemaal niet aan de orde of NS niet beter extra Dubbeldeksrijtuigen had kunnen bestellen in plaats van de mDDM motorwagens, want de 1700’n die vrij kwamen door de komst van de mDDM’s waren immers nodig voor het rijden van ICR….


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5827
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #18 Gepost op: 18 december 2023, 12:10:17 »
Het begon goed in dit aardige fototopic met heel veel mooie en bijzondere fotobijdragen van 1700's, al of niet los of in een trein. Maar het gaat zoals zo vaak over in veel off-topic gepraat, beetje jammer vind ik.

Gr, Ben.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #19 Gepost op: 18 december 2023, 14:07:34 »
Het begon goed in dit aardige fototopic met heel veel mooie en bijzondere fotobijdragen van 1700's, al of niet los of in een trein. Maar het gaat zoals zo vaak over in veel off-topic gepraat, beetje jammer vind ik.

Kleine verontschuldiging van mijn kant want ik ben daar wel in aanzienlijke mate verantwoordelijk voor in dit geval. Maar lijkt me hier geen ramp omdat je makkelijk door kan scrollen naar de foto's zonder de fotoloze lappen tekst te hoeven lezen.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #20 Gepost op: 18 december 2023, 14:20:35 »
Even over die perronlengten: op pagina 205 van dit document lijkt het erop dat (nagenoeg) het volledige hoofdrailnet minstens 220 meter (rood) aankan, nagenoeg alles 120 m en het minimum is 90 m.

De DD-AR wagons zijn maximaal bijna 27 meter, de motorwagens ruim 21 meter en de 1700s bijna 18 meter. Met drie wagons en een locomotief zit je dus op zo'n 125 meter (en met motorrijtuig nog een paar meter langer), wat net te lang is voor de categorie 120 m. De volgende categorie is 170 meter en daar kan je prima uit de voeten met zelfs vijf wagons plus een loc of motorwagen.

Zelf overigens ooit meegemaakt dat de trein naar Vlissingen bestond uit een VIRM voorop en nog eentje erachter gekoppeld donker op sleeptouw. Ik stapte uit op station Rilland waar het perron direct na de spoorwegovergang ligt. De tweede VIRM stond dus nog volledig over de overgang, die gedurende het halteren de bomen omlaag hield en de bellen liet rinkelen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #21 Gepost op: 18 december 2023, 14:46:25 »
Het gaat dus niet om één compositie DD-AR, maar om 2 composities. En de nuttige perronlengte is tegenwoordig in de meeste gevallen 270m.

Jouw waarneming van die twee V-IRM treinstellen, is duidelijk een grote uitzondering wat hoogstzelden voorkomt. Het achterste stel was al afgesloten en dus niet voor reizigers toegankelijk. Dergelijke situaties wil je echt niet elke dag of elk half uur......

Maar goed, we hebben je het proberen uit te leggen. Er over door blijven malen heeft geen zin, want NS heeft niet voor extra rijtuigen gekozen, maar voor mDDM's. En waarom, dat kun je dus hierboven ergens een aantal keren terug lezen. ik stop nu met deze discussie, anders wordt Ben weer boos....


Jeroen
« Laatst bewerkt op: 18 december 2023, 14:50:33 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #22 Gepost op: 18 december 2023, 14:58:12 »
Het gaat dus niet om één compositie DD-AR, maar om 2 composities. En de nuttige perronlengte is tegenwoordig in de meeste gevallen 270m.

Bij 270 meter zou je 2 x 4 wagons + 1700 kunnen hebben. Ik denk dus niet dat perronlengte hier doorslaggevend was. Maar wat wel weten we dus niet, dus wat mij betreft bij deze einde speculatie.

Citaat
Jouw waarneming van die twee V-IRM treinstellen, is duidelijk een grote uitzondering wat hoogstzelden voorkomt. Het achterste stel was al afgesloten en dus niet voor reizigers toegankelijk. Dergelijke situaties wil je echt niet elke dag of elk half uur......

Klopt, kwam vele jaren lang minstens een aantal keer per jaar in Rilland en heb dit dus maar één keer meegemaakt.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #23 Gepost op: 18 december 2023, 15:22:23 »
Ik denk dus niet dat perronlengte hier doorslaggevend was. Maar wat wel weten we dus niet
Gaat dit nog steeds over die extra wagon? Volgens mij was het duidelijk dat het ging om locs vrijmaken.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4501
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #24 Gepost op: 18 december 2023, 16:00:03 »
Kleine verontschuldiging van mijn kant want ik ben daar wel in aanzienlijke mate verantwoordelijk voor in dit geval. Maar lijkt me hier geen ramp omdat je makkelijk door kan scrollen naar de foto's zonder de fotoloze lappen tekst te hoeven lezen.

Nou lijkt mij wel, want de discussie is zinloos. Je blijft er maar over doorzeuren, terwijl het antwoord al gewoon gegeven is. NS heeft een keuze gemaakt en daar zijn redenen voor. Met alle inzichten van toen zijn die gemaakt. Dan kun je achteraf van alles over zeggen, maar als iedereen een glazen bol had, wordt het leven behoorlijk saai.
Dus aub stop met die vragen en laten we inderdaad gewoon foto's posten.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4290
    • Filmpjes op YouTube
Re: 1700 t.o.v. DD-AR motorwagens
« Reactie #25 Gepost op: 18 december 2023, 16:19:48 »
Zonder specifiek richting 1 persoon: En geen voorgaande berichten citeren  :police: Als Bert van G nog mod was geweest.... :angel:
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT