Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ben
Vandaag om 19:09:36
upload deleten door Ronald Halma
Vandaag om 19:08:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:06:33
3 januari NVBS oliebollenrit door KNed
Vandaag om 19:01:21
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis.
Vandaag om 19:01:13
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door 741230
Vandaag om 18:22:29
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:20:55
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Dave.......
Vandaag om 17:05:10
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 16:42:31
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Remunj
Vandaag om 15:36:06
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 14:55:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
  

Auteur Topic: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker  (gelezen 16344 keer)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #30 Gepost op: 07 February 2023, 15:52:20 »
Er zijn verschillende scenario's mogelijk. Amsterdam naar Groningen/Leeuwarden. Op de oude lijn van Rotterdam/Den Haag naar Leeuwarden/Groningen met overstap in Zwolle of Amersfoort.
Verder zijn er denk ik niet alleen maar belangen voor het snellere vervoer, maar ook economische motieven en de verdeling van de druk op de huisvesting.
En als belangrijkste vraag: Wat vinden de mensen in het noorden er van? We moeten oppassen dat "we" niet nog een keer gaan bedenken wat goed voor ze is.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #31 Gepost op: 07 February 2023, 16:10:26 »
Als Emmeloorder zou ik de Lelylijn verwelkomen.

Ik denk ook dat het succes van de Hanzelijn wel aangeeft dat een betere spoorverbinding in de noordelijke regio's zeker bestaansrecht heeft.

En passend bij de trend van minder vliegen zou een verbinding naar Scandinavie zeker passen

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #32 Gepost op: 10 February 2023, 20:06:02 »
Er is een plan waarin de Lelylijn de A-7 volgt en dus ten noorden van station Heerenveen de spoorlijn naar Leeuwarden kruist. Incluis verplaatsing van het huidige station naar dat kruispunt. Zonder verbindingsbogen. Kan de link naar dat plan nu even niet snel vinden.
plaatje nu wel gevonden en mét boog richting Leeuwarden dus:

Bron nog niet gevonden...

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4605
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #33 Gepost op: 18 February 2023, 20:58:33 »
Als initiator van de discussie ben ik nog niet benaderd. De voorgestelde uitwerking langs de A6 en A7 (inclusief bypass voor Leeuwarden) is funest voor de bereikbaarheid van het Noorden. Gelukkig heb ik een deal met de woordvoerder van een van de grotere partijen in de 2e kamer om hem bij te staan in het debat. De fractie voorzitter van de grootste partij binnen de gemeente heeft mij toegezegd dat hij mij gaat introduceren bij de staatssecretaris. Dit gezegd hebbende weet ik dat een aantal lieden op dit forum meteen in de telefoon klimmen om  te voorkomen dat ik met deze partijen in contact kom.

Jammer dat je hier niet meer op terugkomt. Ik heb vandaag nog nagevraagd, maar het initiatief is puur gekomen uit het ministerie en projectgroep Lelylijn. Je doet een hoop uitspraken die je niet kunt staven. Ik ben wel eens benieuwd naar bewijs van je bijdrage/input.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #34 Gepost op: 21 February 2023, 19:27:54 »
Ik vraag mij af of de lijn echt zo'n impact gaat maken op de regio, dat het karakter van delen van Friesland en Groningen daardoor kan veranderen. Zou dan bv Oost Groningen echt interessant worden voor grootschalige woningbouw?
Natuurlijk niet.

Luit

  • Online Online
  • Berichten: 1431
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #35 Gepost op: 21 February 2023, 21:12:07 »
Oost-Groningen en NoordOost-Friesland misschien niet maar rond de halteplaatsen van deze lijn kan dat zeker. Het is wel meer dan alleen die rails ook internet moet op orde zijn. Je ziet het nu zelfs in ZuidOost Drenthe dat er mensen komen wonen die werken aan de andere kant van de IJssel. Die gaan niet met de trein maar met de auto omdat die A37 zo lekker doorrijdt.
Dus wel impact maar niet in het gehele gebied al kan het natuurlijk wel zo zijn dat de import er dan weer voor zorgt dat de eigen bewoner ook weer verder de provincie intrekt.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #37 Gepost op: 19 December 2023, 14:39:22 »
Het gaat eigenlijk hier over.
https://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2023/12/18/trans-european-transport-network-ten-t-council-and-parliament-strike-a-deal-to-ensure-sustainable-connectivity-in-europe/
Het is een voorlopig akkoord tussen de Europese Raad (zeg het dagelijks bestuur) en het Europees parlement.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4716
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #38 Gepost op: 23 September 2024, 10:21:26 »
Nou, die Lelylijn doortrekken naar Groningen zal uiteindelijk wel helemaal niet gaan gebeuren:

Citaat
Een flinke tegenvaller voor de aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad. Er is 3 miljard euro gereserveerd voor het project, maar uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat voor de aanleg van de favoriete variant 13,8 miljard nodig is, nog los van beheer- en onderhoudskosten.

Afgelopen weken heeft het kabinet de plannen voor de Lelylijn nader onder de loep genomen. Staatssecretaris Jansen wijst in een brief aan Tweede Kamer op voordelen van de aanleg, onder meer................


De rest lees je hier: https://nos.nl/artikel/2538213-lelylijn-tussen-noorden-en-randstad-flink-duurder-dan-begroot-10-miljard-meer

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #39 Gepost op: 23 September 2024, 10:49:24 »
Waarom niet? Dit wordt als 'nieuws' gebracht maar het was al bekend dat de aanleg tussen de zes en twaalf miljard zou gaan kosten. De drie miljard was al gereserveerd, niet het totale bedrag.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #40 Gepost op: 23 September 2024, 12:54:14 »
Welke bewoners van de Haagse kaasstolp hebben er eigenlijk belang bij de draai die juist nu aan dit non-nieuws gegeven wordt?

Best opmerkelijk zo vlak na Prinsjesdag. ;)

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #41 Gepost op: 23 September 2024, 13:08:25 »
Het nieuws was al maanden geleden in het hoofdlijnenakkoord te vinden. Namelijk dat de coalitie het plan met mooie woorden omarmt, maar er nul euro extra voor uittrekt.
Denk overigens dat de genoemde voordelen zwaar worden overdreven en dat het kabinet dat ook wel weet.
« Laatst bewerkt op: 23 September 2024, 13:39:01 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

C-rails

  • Gast
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #42 Gepost op: 23 September 2024, 16:12:42 »
Oost-Groningen en Noordoost Friesland misschien niet maar rond de halteplaatsen van deze lijn kan dat zeker.

Ik vrees, dat heel Groningen erg weinig lol aan beleefd. Hun bewegingen spelen zich voornamelijk in het noorden af. Voor Friesland zal het rond Drachten mogelijk wat invloed hebben.
Gezien de 13,8 miljard, die het project moet kosten, gaat het zich nooit en ten nimmer uitbetalen. Dan is de Nedersaksenlijn voor 1,7 miljard beter besteed geld en minder een politiek paradepaardje.
Het politiek westen heeft gewoon niet door, dat de wereld niet om hun draait, maar om de regio's.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #43 Gepost op: 23 September 2024, 16:19:50 »
Dat laatste begrijp ik niet. Het verzoek om de Lelylijn, waar jij terecht over zegt dat Groningen er weinig aan heeft, komt uit de Noordelijke regio's, vooral Groningen. Niet alles is de schuld van de 'Haagse kaasstolp'.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

C-rails

  • Gast
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #44 Gepost op: 23 September 2024, 17:36:14 »
Kleine correctie: Het verzoek komt van westerlingen, die in het noorden zijn gaan wonen.  ;D ;D