Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-06-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn door Jeroen Water
Vandaag om 14:01:59
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Juroen
Vandaag om 14:01:44
YaMoRC YD7010 door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:00:46
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Jeroen Water
Vandaag om 13:57:53
Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30 door Martin Welberg
Vandaag om 13:56:34
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:43:20
22 juni modelspoorbeurs Houten door Joz
Vandaag om 13:33:02
Ton bouwt goederenwagens door hans nahon
Vandaag om 13:28:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:24:05
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 13:23:29
Haagsche Tram Nr. 810 Lijn Baanplan door R1954
Vandaag om 13:13:44
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Frans
Vandaag om 12:56:59
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 12:51:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 12:01:43
Vandaag 50 jaar geleden door R1954
Vandaag om 11:33:32
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Herb73
Vandaag om 11:11:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 10:38:14
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door Scratchbuilt
Vandaag om 09:29:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Menno 1846
Vandaag om 07:49:34
PIKO 52462 NS2000 geluid door Ben
Vandaag om 06:23:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 June 2024, 23:26:48
BNLS Module “Wijhe” door Frank 123
20 June 2024, 22:51:36
Station Arnhem jaren '80' door Jelmer
20 June 2024, 22:10:45
LS Models 2024 door metpetergaathetbeter
20 June 2024, 22:06:15
Ostmuhle Hafen (spoor 0) door g-j
20 June 2024, 20:36:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
20 June 2024, 18:02:55
Line-up foto's van modellen door ceuleer
20 June 2024, 16:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
20 June 2024, 15:26:35
The Summer of 69 door Ronald Halma
20 June 2024, 15:25:52
Rijnstraat door ruudns
20 June 2024, 15:06:08
  

Auteur Topic: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?  (gelezen 5950 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4158
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #30 Gepost op: 07 February 2023, 12:58:55 »
Ik zou wel 2x achter je oren krabben, want al je decoders moeten ook ABC ondersteunen anders kan je niet blind vertrouwen dat het al je treinen laat stoppen.
Een ander 'probleem' is dat je misschien bij sommige als niet bij alle decoders de ABC remweg moet finetunen op het oog. Als je dat allemaal niet ziet zitten, zou ik er niet aan beginnen. En als je ook een duwende trein of treinstel heb, kan je alle posts hier waar ABC instaat al helemaal vergeten.



Je kan ook simpelweg je spoor spanningsloos zetten met bijvoorbeeld een lichtsluis/reedcontact. Zodra het begin van de trein door de sluis rijdt, valt hij uit. Met een schakelaar kan je hem dan weer opstarten. Dan heb je audio terugmelding van een klikkend relais  ;D. Dit is denk ik nog het makkelijkste en veiligste ook.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #31 Gepost op: 07 February 2023, 13:38:00 »
TS geeft aan niet of nauwelijks technische kennis te hebben, en dan komen jullie met dit soort verhalen…. Martin heeft volkomen gelijk, een goed adviesgesprek helpt dan veel meer. Maak het vooral niet te ingewikkeld, daar is TS echt niet mee geholpen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4158
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #32 Gepost op: 07 February 2023, 13:48:44 »
Citaat
en dan komen jullie met dit soort verhalen
FTR Zij begon over ABC, ik raad dat af..

Mijn adviezen bestaan nog steeds uit:
- koop z21 systeem + terugmelder + tablet, dan heb je bezetmelding op je tablet (en dan heb je nog 14 beschikbare contacten voor meer terugmelders)
- spoor spanningsloos zetten met een schakelaar.
- het circuit uit post #28
- reedcontact + weerstand en led

Citaat
TS geeft aan niet of nauwelijks technische kennis te hebben
Dat vind ik het handige van dit forum, there are those who do. En 3 dingetjes aan elkaar solderen wil ik ook wel voor hem doen. Kost me 5 minuten en ik heb alles op voorraad.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #33 Gepost op: 07 February 2023, 15:00:49 »
Laten we dan gewoon even terug gaan naar de basis, de initiële vraag.

Totale beginnersvraag: Na een jaar stilstand met mijn digitale Trix HO baan in aanbouw loop ik tegen het volgende probleem aan:

Hieruit kan je concluderen dat het om 2-Rail gaat en niet om 3-Rail.
Een hele belangrijke wissel om te nemen in een deugdelijk advies.

Citaat
Ik heb een schaduwstation op een stuk enkelspoor onder de baan met daarin 2 electrische wissels met decoder ( deze zorgen voor een dubbelspoorgedeelte zodat 2 treinen elkaar in tegengestelde richting kunnen passeren ) . Met mijn huidige mobile station kan ik wel die wissels bedienen, alleen kan ik dus niet zien waar die treinen op het stukje dubbelspoor op enig moment tot stilstand komen zodat de ander kan passeren.
Ik heb begrepen dat ik dan evt. met reed-contacten moet gaan werken, maar ik ben behoorlijk a-technisch en ik hoor ook dat dat niet altijd handig is.
Dit deel is heel belangrijk. Hieruit zou ook mijn eerste advies zijn om Rein te wijzen op ABC remtechniek, daar hij 2-Rail rijdt.
Echter het dik gedrukte stuk schakelt alles uit wat zelfbouw is, schakelingen bevat en andere lastige oplossingen.

Voor een A-technisch persoon is het gebruik van Arduino of zelfbouw niet realistisch om te doen. Ondanks de goede bedoelingen die geoppert worden. Onder andere Bas maakte een mooi gebaar, maar dan maak je zo'n persoon afhankelijk van een ander. En je wilt juist dat een starter zelfredzaamheid opbouwt, en geen angst.

Nu is computergestuurd rijden voor deze situatie de mooiste oplossing, maar of dit voor de TS weggelegd is kan hij alleen beantwoorden. Hij zal dan blokken, secties moeten maken en de computer moeten gebruiken om zijn baan te bedienen.

ABC wat door Bas en Veronique worden geopperd zijn wel weer een mooi alternatief, simpel toepasbaar en met wat doorzettingsvermogen goed te leren. Wijzelf, maar ook Lenz en andere bieden diverse modules hiervoor aan. Praktijk is echter wel, dat het minder bedrading kost om met de computer te werken. Het blijft niet bij 1 printje, nee de logica is verslavend en voor je het weet hangt je baan vol met ABC bouwstenen, wat ook in een klein kastje past van 10x10 cm

Citaat
Is het dan eenvoudiger om een CS3 of een Ecu Ecos 2 aan te schaffen, icm S88 decoder, en moet ik dan nog werken met contactrails in het desbetreffende gedeelte? Of moet ik helemaal geen andere centrale aanschaffen? Het geld is overigens het probleem niet, het gaat mij vooral om gebruiksgemak.

De CS3 adviseer ik eigenlijk alleen aan 3-Rail rijders die ook echt met Marklin MFX en MFX+ werken. Zeker in combinatie met iTrain scheelt je dat enorm veel gezeik. Of je de CS3 wel/niet een top apparaat vindt, feit is dat voor MFX de CS3 gewoon de meest ideale apparaat is. Dat praat lekker met elkaar. MFX en EcoS is vaak een drama voor software.

In dit geval zou een EcoS een hele mooie centrale zijn, zolang je de software erbuiten houd en lekker met de hand of ABC gaat werken.
Zodra je met de computer wilt gaan besturen dan heeft de ESU niets meer te bieden dan de Z21, LZ200, YD7001, IB2, IBNeo noem ze maar op.

Je kunt dan net zo goed een "blinde" centrale nemen zoals de YD7001 of de Roco Z21 (zwart). Dit zijn momenteel de twee meest moderne centrales in de markt naast de CS3.

Dus mijn advies hierin in een notendop,
1. kijk eens goed naar de YD7001, Roco 10820 Z21 en de ESU EcoS2.
2. Bepaal of je wel/niet met de hand, ABC dioderemtechniek danwel computer software wilt gaan werken.
3. Proef en voel even alle opties uit bij een specialist/vereniging/bevriende modelspoorder
4. Filter de meningen en focus je op je eigen mening en voorkeur
5. Maak een keuze en ga beginnen, koop vooral niets wat je NIET direct nodig hebt.

Zo en nu ga ik mijn kleine man in het zwembad pleuren, kan ik in de kantine aan een cappuccino gaan zitten en de reacties lezen :)
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4158
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #34 Gepost op: 07 February 2023, 15:18:38 »
Nogmaals  ::) I take no credit
Citaat
ABC wat door Bas en Veronique wordt geopperd

Citaat
Nu is computergestuurd rijden voor deze situatie de mooiste oplossing
:-X..  stukkie spoor spanningsloos maken is makkelijker :P


Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1574
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #35 Gepost op: 07 February 2023, 16:01:19 »
En dan ben je nog steeds niet verder dan reaktie #2. :-X
M.a.w.: Een centrale voegt in deze situatie niks aan waarde toe.

Bart

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
  • Spoor N
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #36 Gepost op: 07 February 2023, 17:20:11 »
Is jullie opgevallen dat TS niet meer gereageerd heeft sinds zijn eerste post? Dit ondanks dat er diverse mensen hem vragen hebben gesteld.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4158
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #37 Gepost op: 07 February 2023, 17:44:48 »
ja klopt tamelijk hinderlijk, maar hij zal vast wel zijn redenen hebben  ;).

Now we wait.

(zullen we hem weggejaagd hebben?  :o )
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 844
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #38 Gepost op: 07 February 2023, 17:44:54 »
Dus tegen jou praat ik nooit meer, en als je ook niet meer tegen mij praat, hebben we ook geen conflicten meer.

Ik heb jou niet gesproken, dus zie ook geen conflict. Alleen iets gevraagd en een reactie gegeven op jouw mening. En wat jij daarmee doet is geheel aan jou.
Wel hoop ik je betoog binnenkort - zoals je hebt belooft - te zien verschijnen op je website.
Mvg.

Cor

VvKan

  • Gast
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #39 Gepost op: 07 February 2023, 19:19:45 »
En als je ook een duwende trein of treinstel heb, kan je alle posts hier waar ABC instaat al helemaal vergeten.
Nee hoor, dat had ik in mijn eerdere reactie al aangegeven.   Alleen heb je dan een BM2 of BM3 nodig. Of je kunt de diode methode op een andere manier toepassen, maar dat is wat lastiger.

VvKan

  • Gast
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #40 Gepost op: 07 February 2023, 19:32:40 »
TS geeft aan niet of nauwelijks technische kennis te hebben, en dan komen jullie met dit soort verhalen…. Martin heeft volkomen gelijk, een goed adviesgesprek helpt dan veel meer. Maak het vooral niet te ingewikkeld, daar is TS echt niet mee geholpen.
Als je digitaal kunt rijden, kun je 2 draadjes aansluiten.  Als je een diode module ABC (bij Lenz de BM1) wilt gebruiken, kun je naar ik aanneem ook 2 draadjes aansluiten volgens de handleiding.  Als je daar ook nog een bedieningsschakelaar tussen wilt zetten, wederom 2 draadjes aansluiten, waarvan 1 al aan de BM1 zit , dus eigenlijk maar één.

Wat is daar ingewikkeld aan ?

Dat er ook gekeken wordt naar zelfbouw mag je "ons" niet kwalijk nemen, wij kennen het niveau van de vrager niet.  Misschien kan hij er juist nog iets van leren, zo nodig door hier door te vragen.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #41 Gepost op: 07 February 2023, 19:43:06 »
Nee, zo kan je dat zeker niet stellen.

Het aansluiten van de twee draadjes van de centrale is 1-op-1 vergelijkbaar met het aansluiten van een transformator.

Starters refereren techniek aan wat zij kennen van vroeger. Zo had ik ooit iemand die stellig beweerde dat digitaal rijden met de computer voor hem veel te moeilijk was.

Maar hij vertelde wel vol trots dat hij zijn analoge baan automatiseerde met oude PTT centrales..... zeg het maar  (y)

Wat voor de een zo simpel en logisch is als ademen, is voor een ander een wonder wat ze niet snappen. 
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

ReinBijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #42 Gepost op: 07 February 2023, 20:11:05 »
Totale beginnersvraag: Na een jaar stilstand met mijn digitale Trix HO baan in aanbouw loop ik tegen het volgende probleem aan:
Ik heb een schaduwstation op een stuk enkelspoor onder de baan met daarin 2 electrische wissels met decoder ( deze zorgen voor een dubbelspoorgedeelte zodat 2 treinen elkaar in tegengestelde richting kunnen passeren ) . Met mijn huidige mobile station kan ik wel die wissels bedienen, alleen kan ik dus niet zien waar die treinen op het stukje dubbelspoor op enig moment tot stilstand komen zodat de ander kan passeren.
Ik heb begrepen dat ik dan evt. met reed-contacten moet gaan werken, maar ik ben behoorlijk a-technisch en ik hoor ook dat dat niet altijd handig is.
Is het dan eenvoudiger om een CS3 of een Ecu Ecos 2 aan te schaffen, icm S88 decoder, en moet ik dan nog werken met contactrails in het desbetreffende gedeelte? Of moet ik helemaal geen andere centrale aanschaffen? Het geld is overigens het probleem niet, het gaat mij vooral om gebruiksgemak.

Allereerst heel hartelijk dank voor de enorme hoeveelheid reacties, die ik nu allemaal aan het bestuderen ben. Onderstaan de situatie ( grofweg ): het zichtbare gedeelte van mijn baan, gemaakt met Trix C-rail ( zonder middenrail ):

en daaronder het schaduwstation:

De indeling van de diverse rangeersporen bij de twee zichtbare stations is wat aangepast zodat ik meer recht stukken rangeerspoor heb, maar de hoofdroute is ongewijzigd gebleven.

Ik heb inmiddels een occasion Esu Ecos 2 aangeschaft ( De CS3 werd me toch te duur  ) aangezien dit systeem wat meer gebruiksvriendelijk lijkt te zijn  ( minder gebonden aan Märklin) en wat meer fysieke knopjes die een hoop geschuif in het centrale scherm schelen).
De volgende stap is het maken van blokken, die ik vooral nodig denk te hebben om het schaduwstation in de gaten te kunnen houden. Ik heb begrepen dat ik dan tussen de blokken telkens één rail moet isoleren ( maakt het nog uit welke?) en dat ik binnen het blok aan het begin en aan het einde nog een geisoleerd stuk moet hebben wat dienst gaat doen als bezet/terugmelder. Ik ga rijden met zowel verlichte passagierswagons als onverlichte goederenwagons, en die zullen zowel getrokken als geduwd gaan worden.
Excuses voor alle beginnersvragen, maar heb ik het tot nu toe goed? Naast de Ecos 2 heb ik nog geen hardware voor de aansturing aangeschaft. Wat heb ik als eerste nodig om het bloksysteem werken te krijgen ( zonder dat ik al teveel hoef te solderen )? Ik heb begrepen dat dat een S88 module is en daar lijkt mij de Digikeijs DR4088CS de beste oplossing voor?
« Laatst bewerkt op: 07 February 2023, 22:02:14 door ReinBijlsma »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #43 Gepost op: 08 February 2023, 06:49:26 »
Er is o.a. op YouTube het een en ander te vinden over ABC. Dit (en dit forum) heeft mij goed geholpen.
Kanttekening bij stroomloos zetten versus ABC: Bij ABC blijven geluid (indien aanwezig) van de loc gewoon werken en kan het treinstel nog achteruit rijden.

VvKan

  • Gast
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #44 Gepost op: 08 February 2023, 11:10:58 »
Aanvulling op voorgaande: alle functies blijven bedienbaar bij ABC in een stopstuk.   Alleen RailCom werkt niet bij gebruik van de diode methode.
Wil je toch vooruit rijden (dus door "rood"), bijvoorbeeld om te rangeren, dan kun je daarvoor de rangeerstand gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2023, 11:12:47 door VvKan »